HKL:n yhtiöittäminen

HKL:n Facebook-sivun nimi on vaihtunut Kaupunkiliikenne Oy:ksi. Vähän jännä, kun yhtiön nimeksi kai kuitenkin tulee Pääkaupunkiseudun Kaupunkiliikenne Oy ja vissiin on olemassa ainakin Turun Kaupunkiliikenne Oy ja kenties muitakin, joihin joku voisi tuon sekoittaa. Onko muuten tiedossa, säilyykö vanha logokuvio?

HKL:hän ei siis vielä lakkaa olemasta, vaan metrolafka pysyy liikennelaitoksessa kunnes automaattisopat on taputeltu. Vanhan logon käyttäminen kai tarkoittaisi, että kumallakin olisi sama logo. Ei kai mahdotonta sekään, mutta lisää painetta vaihtaa.

Mikäs muuten tulee Pääkaupinkiseudun Kaupunkiliikenne Oy:n lyhenteeksi? PKL:stä tulee joukkoliikenneharrastajalla mieleen Pohjolan Kaupunkiliikennne, mutta ei kai se haittaa kunhan ei mene suuremmalla yleisöllä sekaisin. Toisena on sitten Junakalusto Oy:n JKOY:n tapaan PKOY.
 
Uusi logo löytyy nyt Facebookista. Vähän outo omaan makuun ja siinäkin tuota pääkaupunkiseutua häivytetty. Oliko yhtiön tarkoituskin brändäytyä näin?

Ja tarkemmin asiaa kommentoimatta tuosta logosta saattaa myös muodostua erinäisiä humoristisia mielleyhtymiä joillekin ihmisille.
 
Uusi logo löytyy nyt Facebookista. Vähän outo omaan makuun ja siinäkin tuota pääkaupunkiseutua häivytetty. Oliko yhtiön tarkoituskin brändäytyä näin?

Ja tarkemmin asiaa kommentoimatta tuosta logosta saattaa myös muodostua erinäisiä humoristisia mielleyhtymiä joillekin ihmisille.

Siinä on rahat loppuneet kesken, kun K-kirjaimen vasen puolisko on jäänyt puuttumaan.

Palmia perustettiin 2015 ja myydään 2022. Mitä veikkaatte, milloin PKL myydään?
 
Siinä on rahat loppuneet kesken, kun K-kirjaimen vasen puolisko on jäänyt puuttumaan.

Palmia perustettiin 2015 ja myydään 2022. Mitä veikkaatte, milloin PKL myydään?

Ei siis tarvitse edes veikata myydäänkö vai ei, vaan koska myydään? No tästä olen samaa mieltä.
 
Mikäs muuten tulee Pääkaupunkiseudun Kaupunkiliikenne Oy:n lyhenteeksi? PKL:stä tulee joukkoliikenneharrastajalla mieleen Pohjolan Kaupunkiliikennne, mutta ei kai se haittaa kunhan ei mene suuremmalla yleisöllä sekaisin. Toisena on sitten Junakalusto Oy:n JKOY:n tapaan PKOY.

JKOY:n tyylisesti lyhennettynä se olisi kylläkin näin: KLOY.
 
Palmia perustettiin 2015 ja myydään 2022. Mitä veikkaatte, milloin PKL myydään?
Mites kauan sen Helsingin Bussiliikenteen yhtiöittämisen ja myynnin kanssa meni? Voisi ehkä olla niin, että PKL kaupataan nopeammassakin tahdissa, jos ostaja löytyy ja hinnoista päästään sopuun.
 
JKOY:n tyylisesti lyhennettynä se olisi kylläkin näin: KLOY.

Riippuu vähän siitä, pitävätkö pääkaupunkiseudun mukana nimessään missään yhteydessä, muuten kuin yhtiön virallisena nimenä. Sehän on kuitenkin Pääkaupunkiseudun kaupunkiliikenne Oy. Näyttävät vain välttelevän tuota nimen ensimmäistä osaa. Toki sama juttu JKOY:n lyhenteen kanssa.

Näkisin kuitenkin, että PKL olisi lyhenteenä luontevampi. Kuulostaa myös samanhenkiseltä kuin HKL. Tiedä sitten onko se hyvä vai huono juttu.

Mahtavatko kuitenkaan alkaa käyttää itse mitään lyhennettä, kun logoonkin on pitänyt tunkea sanoja lyhenteiden sijaan?
 
Ei siis tarvitse edes veikata myydäänkö vai ei, vaan koska myydään? No tästä olen samaa mieltä.

Kaupunkiliikenne Oy:n sivuilta:

"Yhtiötä ei tulla myymään, eikä yhtiöittäminen tarkoita yksityistämistä. Yhtiö on 100-prosenttisesti kaupunkien omistama. -- Helsingin omistajastrategian mukaisesti Kaupunkiliikenne Oy on Helsingille strateginen omistus. Yhtiön menestys on koko Helsingin ja koko pääkaupunkiseudun kehityksen kannalta olennaista."

No, kaikkihan on elämässä aina toistaiseksi. Kysyisin kuitenkin myyntiä povaavilta, millä perusteilla näette, että yhtiö tultaisiin joko pian tai ylipäätään myymään?

Onko meillä Suomessa esimerkkejä siitä, että erittäin pääomaintensiivisiä, raideliikennekaluston omistukseen liittyviä yhtiöitä (VR, JKOY, HKL, TRO) on myyty julkisen omistuksen ulkopuolelle? Miten todennäköisenä näette tällaisen skenaarion? Mitä motiiveja tällaiseen myyntiin näette?

Minusta Helbin bussiliikennetoiminnan ja siihen liittyvän kaluston myyminen julkisen vallan ulkopuolelle ei vertaudu merkittävyydeltään raideliikenneyhtiön (ja etenkään sen kaluston) myymiseen. Raideliikennekalusto sitoo niin paljon pääomaa, ettei ilman valmista (yhteiskunnan hankkimaa) kalustoa synny samalla tavalla kilpailua kuin bussiliikenteessä.
 
Kysyisin kuitenkin myyntiä povaavilta, millä perusteilla näette, että yhtiö tultaisiin joko pian tai ylipäätään myymään?

Tuo oli ihan puhtaasti ns. yleiseen elämänkokemukseen perustuva heitto, mitään varsinaisia huhuja tai vastaavia en ole tiedossani. Mutta tuskinpa Palmiaakaan perustettaessa sanottiin, että seitsemän vuoden päästä myydään pois.

Itse pidän melko todennäköisenä, että nykyisellä omistuspohjalla jatketaan nykyisten HSL-sopimuskausien loppuun. Mitenkäs pitkään ne nyt ovatkaan voimassa kantakaupungin ja jokerin osalta?

Ja ostajahan voi sitten aikanaan olla myös "julkinen", vaikkapa VR.
 
Palmia toimii hyvin kilpailluilla markkinoilla, eikä kaupungille ole niin väliksi kuka sen omistaa, ei siis strategista merkitystä. HKL tai Helen eivät sen puoleen ole vertailukelpoisia.
 
Palmia toimii hyvin kilpailluilla markkinoilla, eikä kaupungille ole niin väliksi kuka sen omistaa, ei siis strategista merkitystä. HKL tai Helen eivät sen puoleen ole vertailukelpoisia.

Espoo myi osake-enemmistönsä Espoon Sähköstä Fortumille, joka haali sen jälkeen loputkin osakkeet itselleen.

Vantaa myi Vantaan Energiasta 40% Helsingin kaupungille.

Pääkaupunkiseudun Kaupunkiliikenne Oy:n osakkeet omistavat ainakin aluksi Helsingin ja Vantaan kaupungit, mutta miten osakkeiden määrä jakautuu?

---------- Viestit yhdistetty klo 17:50 ---------- Edellinen viesti oli kirjoitettu klo 17:43 ----------

Tuo oli ihan puhtaasti ns. yleiseen elämänkokemukseen perustuva heitto, mitään varsinaisia huhuja tai vastaavia en ole tiedossani. Mutta tuskinpa Palmiaakaan perustettaessa sanottiin, että seitsemän vuoden päästä myydään pois.

Tähän ei voi lisätä muuta kuin politiikkojen puheiden luottettavuusasteen, mutta sehän kuuluu tuohon yleiseen elämänkokemukseen.

---------- Viestit yhdistetty klo 17:56 ---------- Edellinen viesti oli kirjoitettu klo 17:50 ----------

Ja ostajahan voi sitten aikanaan olla myös "julkinen", vaikkapa VR.

Ja sitten ennen voidaan kilpailuttaa ratikoiden ja metrojen kuljettajien työpanos (kuten HSL-alueen lähijunaliikenteessä ja Tampereen ratikoissa) ja VR voi voittaa myös sen.
 
Takaisin
Ylös