Pysäkit ja reitit OpenStreetMapissa

Liittynyt
1 Joulukuu 2008
Viestit
11
Hankin pari kuukautta sitten polkupyörääni Garmin Edge 705 -navigaattorin, johon olen ladannut OpenStreetMap-kartan. Karttaan olen päivittänyt pyöräteitä, pikkuteitä, kierrätyspisteitä, palveluja ja kauppoja sitä mukaa, kun olen uusissa paikoissa liikuskellut. Garmin-muotoon muuntamani Suomen kartan voi ladata osoitteesta http://www.polkupyoraily.net/osm/.

Kartalla tuntuvat olevan ainakin suurimmat rautatieasemat, mutta bussipysäkkejä on kovin vähän täällä Itä-Vantaalla. Jos matkustaisin linja-autolla säännöllisesti, tilanne voisi olla jo parempi. Helsingissä näkyy olevan bussipysäkkejä ja jopa bussilinjoja. Yritin kysyä pysäkkien sijaintitietoja YTV:ltä, mutta kysymykseeni ei edes vaivauduttu vastaamaan. Niinpä taitaa olla pakko kerätä tiedot itse, wiki-tyyliin.

Haastankin kaikki GPS-tallentimen omistavat bussimatkustajat päivittämään omat pysäkkinsä ja reittinsä OpenStreetMap-kartalle. Epäilijöille tiedoksi, että minäkin epäilin OpenStreetMapin mahdollisuuksia muutama vuosi sitten, kun Suomessa oli sen mukaan vain pari hassua moottoritienpätkää. Nyt kartta on jo varsin käyttökelpoinen: vain joitakin pikkuteitä ja pyöräteitä puuttuu.
 
Kartalla tuntuvat olevan ainakin suurimmat rautatieasemat, mutta bussipysäkkejä on kovin vähän täällä Itä-Vantaalla. Jos matkustaisin linja-autolla säännöllisesti, tilanne voisi olla jo parempi. Helsingissä näkyy olevan bussipysäkkejä ja jopa bussilinjoja. Yritin kysyä pysäkkien sijaintitietoja YTV:ltä, mutta kysymykseeni ei edes vaivauduttu vastaamaan. Niinpä taitaa olla pakko kerätä tiedot itse, wiki-tyyliin.

Pysäkkien sijaintitiedot Linjaoppaasta:
http://aikataulut.ytv.fi/reittiopas/fi/line/

Koordinaatit kulloisenkin pysäkin sivun alalaidassa:
http://aikataulut.ytv.fi/pysakit/fi/1020115.html ( WGS84 koordinaatit lat: 60.17128 lon: 24.94255)
 
Pysäkkien sijaintitiedot Linjaoppaasta:
http://aikataulut.ytv.fi/reittiopas/fi/line/

Koordinaatit kulloisenkin pysäkin sivun alalaidassa:
http://aikataulut.ytv.fi/pysakit/fi/1020115.html ( WGS84 koordinaatit lat: 60.17128 lon: 24.94255)

Kiitos tiedosta! Sittenpä täytyy vain yrittää saada lupa noiden koordinaattien siirtämiseen: http://wiki.openstreetmap.org/wiki/WikiProject_Finland#POIs. Koska myös OpenStreetMap käyttää WGS84-koordinaatteja, siirron pitäisi olla teknisesti helppo homma.
 
Minulle vastattiinkin jo, että aineiston voisi hyvinkin saada käyttöön laadunvarmistuksen jälkeen. Maailma on taas parempi paikka. :smile:

Joidenkin pysäkkien koordinaatit ovat tosiaan pielessä ainakin OSM:n karttapohjaan testattuna, menevät esimerkiksi väärälle puolelle tietä. Jotkut taas tuntuvat pitävän paikkansakin. Joka tapauksessa tuon "laadunvarmistuksen" jälkeenkin kannattaa varmaankin jokainen lisätty pysäkki tarkistaa, ettei se ole selkeästi pielessä.

Itse olen tässä parina päivänä lisäillyt joitain pysäkkejä, pääosin oman tiedon perusteella (onhan noilla pysäkeillä tullu kerta jos toinenkin pysähdeltyä :)).
 
Viimeksi muokattu:
Mukavaa että täältä löytyy OpenStreetMap:sta kiinnostuneita!

Bussipysäkkejä tosiaan on vielä melko vähän syötettynä, itse olen lisännyt Helsingin alueelle pysäkkejä joita itse olen käyttänyt, tai joiden sijainnin tiedän tutun reitin varrelta. Mutta Helsingin pysäkeistä suurin osa puuttuu vielä, ja muista kunnista käytännössä kaikki.

Ratikkapysäkit ja linjat pitäisi olla kaikki syötettynä, viime syksynä ajelin joitan vähemmän tuttuja läpi ja sen jälkeen lisäsin kaikki. Bussilinjoista on Helsingin puolelta suurin osa, tosin idästä puuttuu vielä suurin osa, koska ne eivät itselleni, eikä muille bussilinjoja syöttäneille ole olleet tuttuja.

Seutulinjoista on vasta muutama: 102, 506, 550 ja 615.

Linjat on syötetty tietokantaan relaatioina, joissa on kaikki kadut joilla linja kulkee. Mahdollista olisi myös syöttää pysäkit relaatioihin, mutta se ei vielä ehkä kannata, koska osm:ään on tulossa ensi kuun aikana päivitys, joka parantaa relaatioiden käsittelyä.

Olen myös itse tehnyt muutaman karttarendauksen linjoista: PK-seudun kaikki linjat (sisältää myös muut reitit, esim Eurooppatiet, lauttoja jne), ja erikseen vielä ratikkalinjat.

Joidenkin pysäkkien koordinaatit ovat tosiaan pielessä ainakin OSM:n karttapohjaan testattuna, menevät esimerkiksi väärälle puolelle tietä. Jotkut taas tuntuvat pitävän paikkansakin. Joka tapauksessa tuon "laadunvarmistuksen" jälkeenkin kannattaa varmaankin jokainen lisätty pysäkki tarkistaa, ettei se ole selkeästi pielessä.

Mahdollista on myös, että OpenStreetMapin tiet eivät ole aivan kohdallaan, sillä pääkaupunkiseudulla on osa teistä piirretty suoraan Yahoon ilmakuvista. Niissä on paljon vääristymiä, ja siten eivät ole joka paikassa täysin oikealla kohdallaan.

Kannattaa siis pysäkkejä lisätessä tarkistaa, onko alueelta mahdollisesti olemassa gps-jälkiä lähetettynä osm:n tietokantaan, jos on, niin teiden pitäisi olla piirretty (gps:n tarkkuuden rajoissa, usein n. 3-5 m) oikealle kohdalleen. Jos alueelta ei ole jälkiä, kannattaa enemmän kyllä luottaa noihin YTV:n koordinaatteihin.

Lisäksi pieni vinkki: Tapana on ollut lisätä pysäkit osaksi jalkakäytävän (tai pysäkille johtavan muun väylän) osaksi, eikä irallisena pisteenä.
 
Minulle vastattiinkin jo, että aineiston voisi hyvinkin saada käyttöön laadunvarmistuksen jälkeen. Maailma on taas parempi paikka. :smile:
Tästä laadunvarmistuksesta vinoiltiinkin jo hieman OpenStreetMap-foorumilla. Elleivät kaikki pysäkit ehdi ilmaantua kartalle, voisin lähestyä asiassa viranomaisia uudelleen ensi vuonna, kun YTV:n organisaatiomuutos on saatu valmiiksi. Toinen minulle tärkeä kohde ovat kierrätyspisteet, joiden sijaintitietoja koskeva pyyntöni torjuttiin.

YTV:llä taitaa nyt olla ainakin kolme irrallista karttapalvelua: kierrätyspaikkojen sijainti (myös kierratys.info), Reittiopas ja Kevyen liikenteen reittiopas. Näistä vain jälkimmäinen jakaa reittejä navigaattorille sopivassa muodossa (GPX), ehkä talvella esittämäni toivomuksen vuoksi. Hetki sitten toivoin GPX-jälkiä myös joukkoliikenteen reittioppaaseen. Jos nuo kaikki olisivat kattavasti OpenStreetMapissa, voisi kehitellä joustavampia hakuja.
 
Nostanpa taas tätä vanhaa aihetta esille. OpenStreetMapissa alkavat tärkeimmät tiet ja monet bussipysäkitkin olla paikallaan. Kesällä pyöräilin Vanhan Lahdentien vartta ja lisäilin samalla puuttuvia linjan 731N pysäkkejä. Koska linja ei aja kesällä, HSL:n palvelin ei tietenkään suostunut löytämään pysäkkejä ennen kuin nyt talviliikenteen alettua. Nyt linja on viimein valmis.

Bussipysäkkejä olen pyrkinyt lisäilemään aina (HSL-alueella tunnistetietoineenkin), kun olen pyöräilyreittejäni vienyt kartalle, mutta bussireittien määritteleminen vie sen verran aikaa, etten ole määritellyt kuin muutaman seutulinjan. Periaatteessa bussireittejä pystyy määrittelemään ihan "nojatuolimatkailuna", piirtämällä relaatiot JOSMilla ja lisäämällä puuttuvat pysäkit vaikka Google Street View'n kuvien perusteella. Helpoimmin reitit saanee talteen tallentamalla GPS-reittijälkeä bussin kyydissä ja tallentamalla jokaisen pysäkin sijainnin erikseen.

Mitä hyötyä tästä kaikesta sitten on? Voin esimerkiksi ladata navigaattoriini muodostamani Suomen kartan Garmin-muodossa ja etsiä "Kuljetuksia/Kuljetuspalvelu"-valikosta linjan tai pysäkin numerolla tai nimellä lähintä pysäkkiä. Reitit myös näkyvät kartalla omana tasonaan. Muitakin sovelluksia on mahdollista kehittää, esimerkiksi sellaista reittihakua, joka antaisi mennä osan matkaa joukkoliikenteellä ja osan lihasvoimalla. Joissain kaupungeissahan sellainen palvelu on, mutta valtakunnallinen matka.fi ei anna käyttökelpoisia kävely- eikä pyöräilyohjeita. Kaupungeissakin OpenStreetMap voi voittaa kaupalliset ja viralliset kartat, joilta puuttuvat varsinkin epäviralliset oikopolut.
 
Järkevästi toimivan operaattorinhan kannattaisi tietysti laittaa kaikki tämä data ja aikataulut jossain avoimessa formaatissa nettiin ja antaa kolmansien osapuolien kehittää palveluita. Ks. A Case for Open Data in Transit:

http://www.streetfilms.org/a-case-for-open-data-in-transit/#more-47545
Niin kannattaisi, mutta virkamiehen ajatus tuntuu olevan se, että kerran vapautettu data on aina vapaata ja jos ei tee mitään, ei tee virheitä. Onhan tultu jo pitkä matka siihen, että vuonna 1994 tai 1995 joku teki Saksassa sikäläisten rautateiden reittihausta (Windows-ohjelma) Internetiin reittihakupalvelun ja saattoi saada lakimiehet kannoilleen. Nyt monilla (kaikilla?) operaattoreilla on Internetissä maksutta toimiva reittihaku. Vapaa data olisi tietysti paras etenkin matkattaessa alue- tai operaattorirajojen yli. Vapaalla ohjelmistolla toimivaan navigaattoriin voisi jopa tehdä sellaisen reittihaun, joka hoputtaa lähtemään pysäkille ajoissa tai kävelemään kovempaa, jos on vaarassa myöhästyä pysäkkiaikataulun tai reaaliaikaisen saapumisarvion mukaisesta ajasta, ja ehdottaisi vaihtoehtoisia reittejä.

On tuosta bussireittien siirtämisestä navigaattoriin jo nyt sellainen hyöty, ettei tarvitse jännittää, kun matkustaa oudossa paikassa. Lähtöpysäkille kävelee navigaattorin avulla, ja siellä voi sitten sanoa navigaattorille, että haluaa autolla kohdepysäkille. Tietää jäädä pois oikeassa kohdassa, kun voi seurata reitin etenemistä navigaattorin näytöltä.
 
Takaisin
Ylös