Poimintoja HKL:n aikataulukirjasta 1989-1990

Liittynyt
21 Marraskuu 2007
Viestit
238
Ajattelin laittaa tähän pienen "briiffin" lähes 20 vuoden takaisesta Helsingin yhteistariffiliikenteen aikataulukirjasta 1.9.1989 - 31.5.1990.

Raitioliikenne

20 vuotta sitten Käpylään pääsi raitiovaunulla 1 päivisinkin 10 minuutin välein, illalla vuoroväli oli 10-15 minuuttia. Arki-iltojen viimeinen lähtö Kauppatorilta oli kello 21.15 ja Käpylästä kello 21.07. Lauantaisin linja liikennöi kello 6-17 10-15 minuutin välein.

Sittemmin lakkautettu ratikkalinja 2 kulki arkisin kello 7-17, ruuhkassa 7 minuutin ja päivällä 10 minuutin välein.


Bussiliikenne

Tiheästi kulkeneet "citybussilinjat"

Linja 17 kulki kokopäivän (klo 7-18) 6-8 minuutin vuorovälillä kello 19-23 linja kulki 9-11 minuutin välein. Lauantaisin 17 kulki kokopäivän 9 minuutin välein, illalla liikenne "hiljeni" ja vuoroväli olikin taas 9-11 minuuttia aina kello 23 saakka. :) Sunnuntaisin linjaa liikennöitiin 10-11 minuutin välein.

Linjalla 18 oli arkisin kokopäivän tasainen 7-8 minuutin vuoroväli, lauantaisin päivällä oli 10 minuutin vuoroväli ja sunnuntaisin vuoroväli oli päivisin 13 minuuttia. Joka päivä linjan vuoroväli kello 19-23 oli 10-13 minuuttia. Kello 23-1 18 kulki 20 minuutin välein.

Linja 20 liikennöi arkiruuhkassa noin kuuden minuutin välein, päivisin vuoroväli oli 10 minuuttia ja illalla 11-15 minuuttia. Lauantaisin linja 20 kulki jopa 6-7 minuutin välein päivällä, sunnuntaisin oli 11 minuutin vuoroväli. Öisin linja 20N kulki 20 minuutin välein.

Seuraavat vuorovälit on otettu päiväliikenteestä;

Lauantaisin 10 minuutin - tai alle - vuorovälillä kulkeneita linjoja:
17, 18, 20, 39, 40, 42, 70, 73, 77, 80A, 90, 90B, 91 ja 92.
Linjat 95 ja 97 kulki 10/20 minuutin välein lauantaisin

Lauantaisin 11-12 minuutin välein kulkeneet linjat:
55A, 63, 64*, 71 ja 72.
*) Linjalla 64 vuoroväli saattoi hieman heitellä 8 ja 14 minuutin välillä, mutta noin 10-15 linjalla on ollut aika selkeä "12 minuutin putki"

Lauantaisin 13-15 minuutin vuorovälillä kulkivat seuraavat bussilinjat:
23, 41, 62, 65A, 66A, 67, 75, 76 ja 86.


Kadonneita linjoja/reittejä tai molempia (pienemmät muutokset jätin huomiotta):

2 Kauppatori - Linjat
13 Rautatie- ja linja-autoasemat - Katajanokka
15 Hernesaari - Kamppi - Jätkäsaari
15B Kamppi - Jätkäsaari
17 Merikatu - Itä-Pasila (Messukeskus)
21 Erottaja - Lauttasaari (Vattuniemi)
22 Itä-Pasila - Suursuo, muutama vuoro myös Sörnäisten metroasemalle.
23V Rautatientori - Länsi-Pasila - Ruskeasuo, poikkesi Invalidisäätiöllä.
24A Erottaja - Meilahden klinikat
32 Simonkenttä - Etelä-Haaga
33 Munkkiniemi - Tarvo
39V Simonkenttä - Konala (teollisuusalue)
39N Simonkenttä - Konala - Malminkartano
46 Simonkenttä - Kannelmäki - Hakuninmaa
47T Kannelmäki - Hakuninmaa
56 Itäkeskus (M) - Malmi - Patola - Pitäjänmäki
56A Itäkeskus (M) - Malmi - Pohjois-Haagan asema
57 Itäkeskus (M) - Käpylä - Pitäjänmäki
58A Itäkeskus (M) - Meilahden klinikat
59 Herttoniemi (M) - Pitäjänmäki
63N Postitalo - Suursuo
64S Kasarmitori - Oulunkylä (Patola)
69A Linja-autoasema - Oulunkylä
71S Kasarmitori - Käpylä - Pihlajamäki
72A Rautatientori - Pukinmäki
75X Rautatientori - Puistola
76 Rautatientori - Malmi - Tapanila
77A Puistola - Jakomäki - Malmi - Puistola
77B Puistola - Malmi - Jakomäki - Puistola
77S Kasarmitori - Jakomäki
78 Vuosaari - Alppila
78A Vuosaari - Mellunmäki (M)
79V Herttoniemi (M) - Oulunkylä - Pitäjänmäki
80 Roihupelto - Herttoniemi (M) - Länsi-Herttoniemi
80A Roihuvuori - Herttoniemi (M) - Länsi-Herttoniemi
80N Rautatientori - Kulosaari - Länsi-Herttoniemi
86S Kasarmitori - Santahamina
90 Itäkeskus (M) - Vuosaari (Kallvikintie)
90A Itäkeskus (M) - Vuosaari (telakka)
90B Itäkeskus (M) - Vuosaari
91 Itäkeskus (M) - Puotila - Vartioharju
93 Herttoniemi (M) - Marjaniemi - Itäkeskus (M)
93B Herttoniemi (M) - Tammisalo - Itäkeskus (M)
93N Rautatientori - Tammisalo - Itäkeskus
94A Itäkeskus (M) - Kontula (M) - Mellunmäki (M)
94B Rautatientori - Kontula (Kotikonnuntie)
95N Rautatientori - Puotila - Vesala
96 Itäkeskus (M) - Vuosaari (Porslahdentie)
96S Kasarmitori - Vuosaari (Porslahdentie)
97N Rautatientori - Vartioharju - Mellunmäki (M)
98 Itäkeskus (M) - Vuosaari (Kallahti)

Linjasta 94B oli erikseen päivä sekä yöversio :)
 
Viimeksi muokattu:
Paljon on vähentynyt, mutta toisaalta noilta ajoilta puuttuu ainakin nuo kolme isoa -- Vuosaaren metro, raitiolinja 9 sekä Jokeri. Mitä muuta jäi tuolloin puuttumaan?
 
Pendeliyhteydet keskustan ja esikaupunkialueiden välillä toimivat tuolloin hyvin, mutta poikittaisliikenne oli silloin aivan lapsenkengissä. Linja 54 kulki tuolloin vain ruuhka-aikaan.
Linjalla 56 oli parhaimmillaan 20 minuutin vuoroväli ja se kulki vain maanantaista-perjantaihin. Lauantaisin kulki linja 56A puolentunninvälein kello 8-16.
Linja 57 kulki vain maanantaista-perjantaihin ja illan viimeinen lähtö olikin jo Pitäjänmäeltä kello 17.40.
Linja 58 kulki myös pelkästään arkisin, 58A kulki suurinpiirtein samoin tavoin kuin nykyinen 58B, mutta ei viikonloppuisin.
Linja 59 oli maanantaista-perjantaihin kulkeva ruuhkalinja.
Linja 78 kulki vain ruuhkassa ja 78A kulki melko heikosti, päivisin, illalla sekä viikonloppuisin.
Linja 79 kulki vain arkisin kello 6-18 välillä ja sillä oli vain kaksi vuoroa tunnissa.
 
Ennen kaupunkiratoja lähijunaliikenne oli melkoisen heikkoa. Helsingistä - Pitäjänmäkeen pääsi E ja L junilla ruuhka-aikaan 3 tai 4 kertaa tunnissa, puolenpäivän aikaan pääsi vain kaksi kertaa tunnissa.

M junat kulkivat ruuhkassa 15 minuutin välein ja päivällä 30 minuutin välein. Lauantai aamupäivästä vuoroväli oli 15 minuuttia ja sunnuntaina 30 minuuttia.

Helsingistä Puistolaan pääsi P, N ja T junilla 25-35 minuutin välein kokopäivän, ruuhka-aikaan oli muutamia lisävuoroja mutta vain aamupäivisin Helsingin suuntaan ja iltapäivisin Helsingistä pois.

K junat kulkivat myös 25-35 minuutin välein maanantaista - sunnuntaihin. Tuohon aikaanhan K junat pysähtyivät Helsingin puolella vain Pasilassa ja Malmilla.

Lähijunaliikenne tuohon aikaan oli kerrassaan heikkoa!

Monen linjan muutos tai liikenteen vähennys selittynee mm. kaupunkiradoilla ja poikittaisliikenteen kehittämisellä. Mutta mm. metron liityntälinjojen liikennöintiä ja linjoja on karsittu aika paljon.
 
Viimeksi muokattu:
Lähijunaliikenne tuohon aikaan oli kerrassaan heikkoa tasoa!

Siitä huolimatta ihmetyttää moinen bussilinjaston ja vuorotarjonnan "kehittäminen". Onkohan kaikkien lopetettujen linjojen lopettaminen ollut ihan täysin perusteltua? Myös monien linjojen vuorotarjonnan oleellinen väheneminen kuten linjoilla 20 ja 92 tuntuu täysin uskomattomalta. Linjojen palvelualueilla kun ei ole tapahtunut mitään niin ratksisevaa, että vuorotarjontaa olisi pitänyt heikentää näin paljon. On vain tainnut rahat mennä "tärkeämpiin" asioihin.
 
20 vuotta sitten myös kello 23 jälkeen kulkeneet yöbussit kulkivat varsin hyvin!
Kello 23-1 seuraavilla linjoilla oli pääpiirteissään 20 minuutin vuoroväli tai alle:
18, 20N, 39N, 63N, 64N, 65N, 66, 80N, 90N, 92N ja 95N.

Linjat 63N, 80N ja 92N kulkivat 15 minuutin välein. :D
 
On vain tainnut rahat mennä "tärkeämpiin" asioihin.

Huonoina aikoina tarjontaa on jouduttu supistamaan, mutta aikojen parannuttua läheskään kaikkia supistuksia ei peruta. 1989 - 1990 elettiin vielä kasinotalouden huumassa ja pian sen jälkeen alkoivat rajut liikenteen supistukset laman vuoksi.2000-luvun alkupuolella oli pienempi karsintakierros, kun talouden kasvu hidastui ja samalla valtionosuuksia muutettiin niin, että pääkaupunkiseudun kaupunkien talous joutui säästökuurille. Nyt on odotettavissa jälleen lisää laihoja vuosia, joka varmasti tarkoittaa liikenteen vähentämistä.

Osaksi taloussyistä tehtävissä supistuksissa vähennetään tarjontaa, jonka tarve on poistunut vuosien varrella matkustajamäärien vähentyessä. Hyvinä aikoina matkustajamäärien vähentymiseen ei vaan ole tarvetta reagoida välittömästi tarjontaa vähentämällä.
 
Tietäisikö joku liikennöitiinkö linjaa 20 tuolloin jo pääosin nivel (Wiima N202) busseilla, vai kulkiko joukossa vielä 2 akselisiakin?

Mahtoiko vielä 1990 luvun alussa lohjeta letkuja ruuhkaan vai ajettiinko niillä lähinnä kokopäivävuoroja ja vanhemmilla 2 akselisilla sitten ruuhkat? Itse olin tuolloin vielä sen verran pieni, että tarkkoja muistikuvia ole :)
 
Mahtoiko vielä 1990-luvun alussa lohjeta letkuja ruuhkaan vai ajettiinko niillä lähinnä kokopäivävuoroja ja vanhemmilla 2 akselisilla sitten ruuhkat? Itse olin tuolloin vielä sen verran pieni, että tarkkoja muistikuvia ole :)
Kyllä niveliä oli 1990-luvun alussa hieman ruuhkissakin. Itse olin talvella 1990 - 91 Koskelan varikolla töissä. Sen yksikön hoitamista linjoista nivelillä hoidettiin kokonaan h64, h65A ja h71. Viikonvaihteessa niveliä siirrettiin em. linjoilta h55A:lle (ainakin kesäisin).
 
Tietäisikö joku liikennöitiinkö linjaa 20 tuolloin jo pääosin nivel (Wiima N202) busseilla, vai kulkiko joukossa vielä 2 akselisiakin?

Ehkä jo hataran muistini mukaan linja oli nimenomaan nivellinja. Poikkeuksia saattoivat olla tilapäiset vara-autot. Korjatkoon ne, jotka muistavat paremmin tai joilla on muuta faktatietoa asiasta.
 
Nyt on odotettavissa jälleen lisää laihoja vuosia, joka varmasti tarkoittaa liikenteen vähentämistä.

Juuri oli joku uutinen, että matkustajamäärät ovat reippaassa nousussa täällä Helsingissä. Samalla vähennettäisiin tarjontaa? Nytkin alkaa olla jo tupaten täyttä busseissa, etteivät uudet matkustajat enää mahdu busseihin kyytiin! Kyselin mm. linjan 58 tilanteesta, että aiotaanko tehdä mitään etusiltaa myöten täynnä oleville busseille, vastaus alla:

Leo Kallionpää sanoi:
Kiitos palautteestanne

Teemme, minkä voimme aikataulusuunnittelukeinoin. Eli merkittävää lisäystä ei lähiaikoina ole odotettavissa, koska me niinkuin koko yhteiskunta painii vaikeassa taloudellisessa tilassa.

Joukkoliikenneterveisin

Leo Kallionpää
liikennesuunnittelija
 
Kuulostaa aika vakavanlaatuiselta yhteiskunnan jalkaan ampumiselta. Toisaalta tuettua liikennettä, jota jopa ruuhkainen 58 lienee olevan, ei taida olla suoraan järkevä lisätä. Jokainen lisämatkustaja kun on lisäkustannuksia.
 
Asuin siihen aikaan lauttasaaressa ja oman muistini mukaan, kaikki vakiovuorot ajettiin suhteellisen uusilla busseilla mm. Wiiman N202 kalustolla ja ruuhkassa oli milloin mitäkin kalustoa. Olisiko tämä ollut vielä sitä aikaa kun vuoronumerotkin olivat 223-236 ja ruuhkat jotain 530 sarjaa. Yölinjalla oli 2 autoa joista viimeinen lähti lauttasaaresta 1.15 ja erottajalta 1.35 takaisin larussa se oli 1.50-1.53, josta ruhaan, jossa aikataulun mukaan piti olla 2.20, jos en väärin muista. HEKU ruhasta haagaan lähti kuitenkin 2.25.
Jos nyt kuitenkin, muistan jotain väärin, on ehkä joku joka muistaa paremmin täsmentää.
 
Kyselin mm. linjan 58 tilanteesta, että aiotaanko tehdä mitään etusiltaa myöten täynnä oleville busseille, vastaus alla:

58 on varsin epäluotettava linja. Ensimmäiseen bussiin ei kannata mennä, jos myös 58B tai 59 sopivat. Usein voi olla tilanne, että Pasilasta idän suuntaan lähtiessä kannattaa odottaa pysäkillä pari minuuttia pidempään, niin on perillä aikaisemmin. Ensimmäiseen eivät välttämättä kaikki meinaa mahtua, mutta parin minuutin päästä tulevassa saa istua mukavasti.
 
Takaisin
Ylös