Sivu 3 / 4 EnsimmäinenEnsimmäinen 1234 ViimeisinViimeisin
Näytetään tulokset 31-45/50

Viestiketju: Poimintoja HKL:n aikataulukirjasta 1989-1990

  1. #31
    Puolimatala avatar
    Liittynyt
    21.11.2007
    Sijainti
    Helsinki
    Viestejä
    237

    oletus Vs: Poimintoja HKL:n aikataulukirjasta 1989-1990

    Lainaus Alunperin kirjoittanut Autoton espoolainen Näytä viesti
    No kun tässä on näin tarkasti ryhdytty selvittämään Munkkiniemen ja Ruukinrannan välistä maantiedettä, niin h33:n päätepysäkin sijaintipaikka on kai ollut nimenomaan Tarvo (vrt. esim. J33 reittikartta http://www.hel2.fi/HKL/kuvat/Jouko/Munkkiniemi_crop.pdf).
    Tarvoa tarjoaa myös aikataulukirjan (1989-1990) linjakartta.

    Tulin käyneeksi paikanpäällä eilen illalla ja tosiaan varsin kaunispaikka tuo Tarvo oli, valitettavasti minulla ei ollut kuitenkaan aikaa perehtyä paremmin tuohon saareen eilen, mutta eiköhän tässä keväänmittaan tule uusi reissu sinne tehtyä!

  2. #32
    Tunnistettu jäsen vristo avatar
    Liittynyt
    28.06.2005
    Sijainti
    Helsinki
    Viestejä
    4062

    oletus Vs: Poimintoja HKL:n aikataulukirjasta 1989-1990

    Joo, sorry vaan. Niin se olikin, mutta loppupätkä oli usein vaarassa kelirikon vuoksi ja saatettiin joutua kääntymään aiemmin.

    Mainittakoon vielä, että itse en ajanut koskaan linjaa h33, mutta sitä ajaneen kollegan (ja hänen ajosarjansa) toki tunsin.

  3. #33
    Tunnistettu jäsen TEP70 avatar
    Liittynyt
    25.07.2005
    Sijainti
    Lappeenranta
    Viestejä
    1382

    oletus Vs: Poimintoja HKL:n aikataulukirjasta 1989-1990

    Lainaus Alunperin kirjoittanut Autoton espoolainen Näytä viesti
    No kun tässä on näin tarkasti ryhdytty selvittämään Munkkiniemen ja Ruukinrannan välistä maantiedettä, niin h33:n päätepysäkin sijaintipaikka on kai ollut nimenomaan Tarvo (vrt. esim. J33 reittikartta http://www.hel2.fi/HKL/kuvat/Jouko/Munkkiniemi_crop.pdf).
    33:n vanha päätepysäkki oli nimenomaan tuossa tähden kohdalla. En tiedä, onko siellä nykyään jokin Jouko-pysäkkimerkki, mutta viime syksynä entinen 33:n päätepysäkkikoroke ainakin oli vielä jäljellä.
    Moottori keskellä lattian alla - sijainti, joka on yrityksellenne sijoitus.

  4. #34
    Jouni Seilonen avatar
    Liittynyt
    19.09.2007
    Sijainti
    Oulu / Ristijärvi
    Viestejä
    847

    oletus Vs: Poimintoja HKL:n aikataulukirjasta 1989-1990

    Lainaus Alunperin kirjoittanut Autoton espoolainen Näytä viesti
    Mutta tosiaan, tuskinpa H33:n jälkeen kukaan vieras joukkoliikennematkailija enää nykyisin Tarvaspäähän päätyisi

    Myös sen J33-linjan löytäminen on kaikille vähänkään satunnaisemmille vieraille matkailijoille aika mahdoton tehtävä.
    Jokunen vuosi sitten sinne kulki jokin palvelulinjan pienoisbussi, johon löysi kaksi satunnaista matkailijaa täältä Oulusta.

  5. #35
    Tunnistettu jäsen 339-DF avatar
    Liittynyt
    08.08.2005
    Viestejä
    7865

    oletus Vs: Poimintoja HKL:n aikataulukirjasta 1989-1990

    Lainaus Alunperin kirjoittanut TEP70 Näytä viesti
    33:n vanha päätepysäkki oli nimenomaan tuossa tähden kohdalla. En tiedä, onko siellä nykyään jokin Jouko-pysäkkimerkki, mutta viime syksynä entinen 33:n päätepysäkkikoroke ainakin oli vielä jäljellä.
    On siellä. Pysäkin nimen kertova liuska tosin puuttuu, mutta pysäkkimerkki ja linjaliuska löytyy. Pysäkkikilpi otettiin kokonaan pois jossain vaiheessa palvelulinja-aikana, mutta palautettiin nyt joukoajan koittaessa takaisin.

  6. #36
    Suljettu tunnus
    Liittynyt
    29.06.2005
    Sijainti
    Itä-Helsinki
    Viestejä
    2224

    oletus Vs: Poimintoja HKL:n aikataulukirjasta 1989-1990

    Lainaus Alunperin kirjoittanut Autoton espoolainen Näytä viesti
    Mutta tosiaan, tuskinpa H33:n jälkeen kukaan vieras joukkoliikennematkailija enää nykyisin Tarvaspäähän päätyisi:
    YTV-reittiopashan tarjoaa ensisijaisesti joitakin Kehä-I kautta kiertäviä seutulippu-206-yhteyksiä (joihin bonuksena saa myös n. 2-3 km kävelyn koko Ruukinrannan läpi).
    Ja normaali turisti tuskin reittiopasta selaa tai edes tietää sellaisesta. Jos hänellä jotain on, niin reittikartta. Onkos siinä J-linjoja saati aikataulutietoja?

    Muuten h33 1970-luvulla:

    • 1970-72 pyhäisin
    • 1973-76 pyhäisin ja touko-syyskuussa/lokakuussa myös arkisin
    • 1977-79 joka päivä

  7. #37
    Jouni Seilonen avatar
    Liittynyt
    19.09.2007
    Sijainti
    Oulu / Ristijärvi
    Viestejä
    847

    oletus Vs: Poimintoja HKL:n aikataulukirjasta 1989-1990

    Lainaus Alunperin kirjoittanut 339-DF Näytä viesti
    On siellä. Pysäkin nimen kertova liuska tosin puuttuu, mutta pysäkkimerkki ja linjaliuska löytyy. Pysäkkikilpi otettiin kokonaan pois jossain vaiheessa palvelulinja-aikana, mutta palautettiin nyt joukoajan koittaessa takaisin.
    Kokemukseni mukaan palvelulinja lähti mäen päältä "jortsupaikan" pihasta.

  8. #38
    Tunnistettu jäsen SD202 avatar
    Liittynyt
    28.06.2005
    Sijainti
    Vantaa
    Viestejä
    1354

    oletus Vs: Poimintoja HKL:n aikataulukirjasta 1989-1990

    Lainaus Alunperin kirjoittanut vristo Näytä viesti
    Autona tässä linja h33 ajosarjassa oli HKL 8833 (Scania N112/Wiima K202) niin kauan kuin minä muistan (siis 90-luvulla), eikä se siis ajanut mitään muuta ajosarjaa ainakaan silloin.
    Olikos tuo 88-Scanian järjestysnumero ihan puhdasta sattumaa?

    Katselin tässä omia valokuvia ajalta juuri ennen H33:n lopettamista ja ainakin 12.8.1998 linjalla näyttää olleen HKL 9029 (Wiima K202 - Volvo B10M). Ilmeisesti 1990 -luvun edistyessä H33:n kalustokin alkoi vaihtelemaan...?
    We komen aan in Erps-Kwerps.

  9. #39
    Puolimatala avatar
    Liittynyt
    21.11.2007
    Sijainti
    Helsinki
    Viestejä
    237

    oletus Vs: Poimintoja HKL:n aikataulukirjasta 1989-1990

    Lainaus Alunperin kirjoittanut Puolimatala Näytä viesti
    1.10.1989 alkoi Läpi yön liikennekokeilu. Linjojen numerot olivat 01N-07N

    01N Rautatientori - Munkkiniemi - Konala - Vihdintie - Ruskeasuo - Rautatientori
    02N Rautatientori - Hakaniemi - Pasila - Haaga - Kannelmäki - Nurmijärventie - Pasila - Hakaniemi - Rautatientori
    03N Rautatientori - Länsi-Herttoniemi - Itäkeskus (M) - Myllypuro - Kontula - Mellunmäki - Vuosaari - Itäkeskus (M)
    04N Itäkeskus (M) - Puotila - Roihuvuori - Laajasalo - Itäkeskus (M) - Rautatientori

    Linjat 05N-07N
    lähtivät tuolloin Koskelasta ja niiden reitit olivat seuraavat:
    05N Koskela - Pihlajamäki - Jakomäki - Puistola - Malmi - Koskela
    06N Koskela - Rautatientori - Lauttasaari - Erottaja - Rautatientori - Koskela
    07N Koskela - Pukinmäki - Siltamäki - Paloheinä - Pakila - Maunula - Koskela

    Valitettavasti linjojen kulusta ei saa vielä tuosta aikataulusta minkäänlaista tietoa.
    06N toimi siis syöttölinjana linjoille 05N ja 07N. Vuoden 1990 syysaikataulussa (1.9.1990 - 31.5.1991) oli linjat 06N ja 07N yhdistetty linjaksi 06N. Valitettavasti vielä -90 syysaikataulussakaan ei kerrota mitään linjojen kulusta, ainoa info on "Aikatauluja saa myynti- ja neuvontatoimistoista."
    Nimimerkki Safka tiesi kertoa lisää 1989 alkaneesta yöliikennekokeilusta. 16.9.2007 kirjoittamassa viestissään.

    Lainaus Alunperin kirjoittanut Safka Näytä viesti
    HKL:n ”läpi yön liikenne” alkoi syksyllä 1989 jokapäiväisenä, ja suppeni muutaman vuoden jälkeen vain viikonloppuihin.
    Viimeisin muokkaaja Puolimatala; 22.03.2009 kello 12:26. Syy: pieni täsmennys

  10. #40

    Liittynyt
    11.05.2006
    Viestejä
    364

    oletus Vs: Poimintoja HKL:n aikataulukirjasta 1989-1990

    Lainaus Alunperin kirjoittanut 339-DF Näytä viesti
    Kumpikohan mahtaa olla kalliimpaa, ajaa erikseen hankitulla pakettiautolla nykyisiä J-vuoroja vai ajaa jo hankitulla ja maksetulla ruuhkabussilla päiväsaikaan 33:n vuoroja? Tietysti ison auton käyttö on kalliimpaa kuin pienen, mutta investointi on 0 tai lähellä sitä.
    Voisiko linjan 53 reittiä jatkaa Tarvoon? Jos päiväsaikaankin bussit kulkevat hieman vajaina, niin tuo voisi tuoda lisää matkustajia linjalle. Samalla linja 53 tarjoaisi suoran yhteyden myös muuallekin kuin vain Munkkiniemeen. Vaikkapa Ritokalliosta Meilahden sairaalalle. Kalliosta astikin voisi olla mukava päästä Tarvaspäähän.

  11. #41
    Puolimatala avatar
    Liittynyt
    21.11.2007
    Sijainti
    Helsinki
    Viestejä
    237

    oletus Vs: Poimintoja HKL:n aikataulukirjasta 1989-1990

    Lainaus Alunperin kirjoittanut tislauskolonni Näytä viesti
    Voisiko linjan 53 reittiä jatkaa Tarvoon? Jos päiväsaikaankin bussit kulkevat hieman vajaina, niin tuo voisi tuoda lisää matkustajia linjalle. Samalla linja 53 tarjoaisi suoran yhteyden myös muuallekin kuin vain Munkkiniemeen. Vaikkapa Ritokalliosta Meilahden sairaalalle. Kalliosta astikin voisi olla mukava päästä Tarvaspäähän.
    Periaatteessa tuo voisi olla aika fiksun kuuloinen idea! Itselläni kävi mielessä sellainen järjestely, että linjan 53 päivävuorot (9-14) jatkaisivat numerolla 53A Tarvoon. Illalla kello 18-22 voisi liikennöidä normaalisti linjaa 53. Käsittääkseni linjalla on sen verran löysä kierto, että tuollainen Tarvon jatke voisi onnistuakkin?

  12. #42
    Tunnistettu jäsen
    Liittynyt
    23.12.2007
    Viestejä
    625

    oletus Vs: Poimintoja HKL:n aikataulukirjasta 1989-1990

    Lainaus Alunperin kirjoittanut tislauskolonni Näytä viesti
    Voisiko linjan 53 reittiä jatkaa Tarvoon? Jos päiväsaikaankin bussit kulkevat hieman vajaina, niin tuo voisi tuoda lisää matkustajia linjalle. Samalla linja 53 tarjoaisi suoran yhteyden myös muuallekin kuin vain Munkkiniemeen. Vaikkapa Ritokalliosta Meilahden sairaalalle. Kalliosta astikin voisi olla mukava päästä Tarvaspäähän.
    Ainakin aikaisempi reitti on kyllä nykymittaisille busseille osin turhan ahdas. Tai sitten pitää puuttua kadunvarsipysäköintiin ja siitä kyllä meteli nousisi.

  13. #43
    Tunnistettu jäsen 339-DF avatar
    Liittynyt
    08.08.2005
    Viestejä
    7865

    oletus Vs: Poimintoja HKL:n aikataulukirjasta 1989-1990

    Lainaus Alunperin kirjoittanut tislauskolonni Näytä viesti
    Voisiko linjan 53 reittiä jatkaa Tarvoon? Jos päiväsaikaankin bussit kulkevat hieman vajaina, niin tuo voisi tuoda lisää matkustajia linjalle. Samalla linja 53 tarjoaisi suoran yhteyden myös muuallekin kuin vain Munkkiniemeen. Vaikkapa Ritokalliosta Meilahden sairaalalle. Kalliosta astikin voisi olla mukava päästä Tarvaspäähän.
    Kun 33 lopetettiin, HKL joutui asukkaiden vaatimuksesta selvittämään 52:n jatkamista Tarvoon tai ainakin Ritolehtoon asti. Tuo olisi koskenut vain osaa vuoroista. Siinähän Munkkiniemen puistotien osuus ja hitaat liikennevalot Munkkiniemen aukiolla olisivat jääneet pois, joten kierrosaika ei olisi kovin paljon pidentynyt. Muutosta ei kuitenkaan toteutettu.

    Linjalla 53 kuormat ovat niin olemattomat, että se olisi syytä lakkauttaa saman tien ja käyttää ne rahat hyödyllisempiin kohteisiin.

  14. #44
    kemkim avatar
    Liittynyt
    24.09.2005
    Sijainti
    Helsinki
    Viestejä
    2703

    oletus Vs: Poimintoja HKL:n aikataulukirjasta 1989-1990

    Lainaus Alunperin kirjoittanut 339-DF Näytä viesti
    Linjalla 53 kuormat ovat niin olemattomat, että se olisi syytä lakkauttaa saman tien ja käyttää ne rahat hyödyllisempiin kohteisiin.
    Tästä ei voi olla kuin samaa mieltä. Matkustajia on jopa vähemmän, kuin mitä oli linjalla 73B. Reittioppaasta ihmiset kyllä löytävät korvaavia yhteyksiä linjalle. Painopisteen tulee olla joukkoliikenteessä tasokkaan palvelun tarjoamisessa käytetyimmillä reiteillä, tyhjiä penkkejä on turhaa kuljettaa. 53:n vähäiseen matkustajamäärään voi tietysti olla syynä sekin, että se kulkee niin harvoin, mutta ilmeisesti muut linjat korvaavat sen aika hyvin, kun matkustajat eivät sitä malta odotaa.
    Yöbussissa on tunnelmaa

  15. #45
    GT8N avatar
    Liittynyt
    22.11.2007
    Viestejä
    815

    oletus Vs: Poimintoja HKL:n aikataulukirjasta 1989-1990

    Lainaus Alunperin kirjoittanut kemkim Näytä viesti
    53:n vähäiseen matkustajamäärään voi tietysti olla syynä sekin, että se kulkee niin harvoin, mutta ilmeisesti muut linjat korvaavat sen aika hyvin, kun matkustajat eivät sitä malta odotaa.
    Tämän ohella toinen merkittävä syy käyttämättömyyteen on oikeastaan linjaston "kehittäminen", tuolloin tarjotaa muutettaessa piti perustaa turha 53. Ja kuten tiedetään, olemattomaan tarpeeseen tehdyt linjat, jotka eivät a) kulje säännöllisesti tai b) selkeää ihmisvirran reittiä myöden, eivät menesty. 52V:kin loppui siksi, etteivät matkustajat löytäneet havoin kulkevaa linjaa.

Vastaavia viestiketjuja

  1. Vuoden 1990 bussiaikatauluja tutkimuskäyttöön
    kirjoittanut pks foorumissa Paikallisliikenne muualla Suomessa
    Vastauksia: 3
    Viimeisin viesti: 19.06.2011, 10:53
  2. 84 aseman lakkautus 27.5.1990
    kirjoittanut Jouni Seilonen foorumissa Junat
    Vastauksia: 19
    Viimeisin viesti: 19.12.2009, 21:49
  3. Vuoden 1990 paikallisliikenteen aikatauluja tutkimuskäyttöön?
    kirjoittanut Tutkimus foorumissa Paikallisliikenne muualla Suomessa
    Vastauksia: 2
    Viimeisin viesti: 23.03.2009, 10:32
  4. Asenteiden muutos 1990-luvun alusta Helsingissä
    kirjoittanut kemkim foorumissa Muuta joukkoliikenteestä
    Vastauksia: 1
    Viimeisin viesti: 03.07.2007, 11:10

Lähettämissäännöt

  • Et voi aloittaa uusia viestiketjuja
  • Et voi vastata viesteihin
  • Et voi lähettää liitetiedostoja
  • Et voi muokata viestejäsi
  •