Stockholm Track Diagrams and Railway Map

Liittynyt
19 Syyskuu 2007
Viestit
841
Kääntelin vähän kaksipuoleista karttalehteä, joka oli otsikoitu yllä olevalla tavalla. (Quail Map Company, Feb 2003, ISBN 1 898319 62 6) Toisella puolella oli rautatiekartta, jonka kulmissa oli merkittynä Kallhäll, Österskär, Solsidan, Trångsund, Norsborg, sekä Lidingöbanan ja Roslagsbanan (ei Roslags Näsby - Kårsta) "track diagram" (ei nyt tule mieleen, mitä se olisi suomeksi - ehkä joku tietävä kertoo?). Toisella puolella oli näitä diagrammeja Tunnelbanasta, Saltsjöbanasta, Djurgårdslinjenista, Tvärbanasta, Nockebybanasta, Banverketin banasta Norra Järnvägsbronilta Tomtebodan pohjoispuolelle sekä erikseen Tunnelbanan viidestä varikosta. Muutama kiinnostava yksityiskohta näistä:

1) Välillä T-Centralen - Slussen Punaisen linjan raiteet ovat keskellä ja Vihreän linjan raiteet niiden kahta puolta.
2) T-Centralenissa on päällekäin Punaisen ja Vihreän linjan vastakkaisiin suuntiin menevien junien laiturit ja näiden alla Sinisen linjan laituri.
3) Sinisen linjan kahden haaran välillä on Rissnedepån liikennettä varten yhdysrata Rinkeby - Hallonbergen.
4) Hallonbergenin ja Kistan välillä on aaveasema nimeltä Kymlinge, 1,54 km Kistasta
5) Tunnelbanan ja Nockebybanan välillä on yhteys Alvikissa.
6) Tunnelbanan ja Tvärbanan välillä on yhteys Gullmarsplanin ja Globenin väliltä.
7) Tvärbanalta on yhteys rataverkkoon Årstadalin ja Liljeholmenin väliltä: sekä Nybodan että Liljeholmen goodsin suuntaan.
8) Punaisen ja Vihreän linjan välillä on yhteys Gamla Stanin ja Slussenin väliltä.
9) Vihreän ja Sinisen linjan välillä on yhteys Rådhusetin ja Thorildsplanin välillä.
10) Tvärbanalla on "street running" Liljeholmenin eteläpuolelta Gröndalin pohjoispuolelle.
11) Sähkösysteemejä: Tunnelbana 750V tasavirta "3rd Rail", Saltsjöbana 900V tasavirta langasta, Lidingöbana 750V tasavirta langasta, Roslagsbana 1500V tasavirta langasta.
12) Roslagsbanan raideleveys 891 mm, muita ei mainita.
13) Tvärbanan ja Nockebybanan ovat "Light Rail" ja "Right-hand running". Ovatko muut "vasenkätisiä"? (Djurgårdslinjen on "Right hand running in the street")
14) Skansens Bergbana (funicular) on 196,4 m pitkä ja nousua 34,6 m (9,1% - 24,7%), Nybohovs Hissbana (inclined lift) on tunnelissa 236 m ja nousua 38 m (16,26%), Skärholmens Bergbana: Skärholmsterassen - Ekholmshöjden on 63 m.
15) Roslagsbana on kaksiraiteinen Galoppfältetin asemalle asti.
16) Tunnelbanalta on "not electric" yhteys rataverkkoon Gullmarsplanin ja Globenin väliltä. Tämä ihmetyttää, koska kartassa ei ole rataa tuolla seudulla. Tietäisikö joku tästä asiasta?

Pysäkkien sijainnit on kerrottu 10 m tarkkuudella. Kartta kertoo tilanteen elokuulta 2002. Tämän kartan kun ottaa mukaan Tukholman-matkalle, niin varmasti ei käy aika pitkäksi.
 
13) Tvärbanan ja Nockebybanan ovat "Light Rail" ja "Right-hand running". Ovatko muut "vasenkätisiä"? (Djurgårdslinjen on "Right hand running in the street")
Tunnelbanahan on kokonaan vasenkätinen, koska verkosto perustettiin ennen Ruotsin siirtymistä oikeanpuoleiseen liikenteeseen eikä syytä muusta liikenteestä käytännössä eristetyn verkon muuttamiseen oikeanpuoleiseksi ole.

Englanniksi jostain syystä eripuolisista liikenteistä puhutaan yleensä termeillä "left-handed traffic" ja "right-handed traffic", eikä suomalaiseen korvaan järkevämmän kuuloisella "right/left-sided traffic" termeillä.
 
Kysymykseesi:

16) Tunnelbanalta on "not electric" yhteys rataverkkoon Gullmarsplanin ja Globenin väliltä. Tämä ihmetyttää, koska kartassa ei ole rataa tuolla seudulla. Tietäisikö joku tästä asiasta?

löytyy vastaus omasta viestistäsi:

6) Tunnelbanan ja Tvärbanan välillä on yhteys Gullmarsplanin ja Globenin väliltä.
7) Tvärbanalta on yhteys rataverkkoon Årstadalin ja Liljeholmenin väliltä: sekä Nybodan että Liljeholmen goodsin suuntaan.

-> eli yhteys Tunnelbana - Banverket on Tvärbanan kautta,
 
Kuva Kymlingen asemalta.

Joskus voi metrorautatien suunnittelijakin tehdä virhearvioinnin, vaan ei kai Suomessa.
Tästähän on ollut aikaisemminkin juttua täällä foorumilla. Eli Kymlingeen piti tulla jonkin näköinen asutusaluekin, mutta sitä ei ainakaan tuolloin radan käyttöönoton aikaan 1970-luvun lopulla saatu aikaiseksi. Eikä Kymlingessä tulla myöhemminkään näkemään austusta, sillä k.o. asema sijaitsee luonnonsuojelualueella.

Onhan noita aaveasemia muuallakin. Düsseldorfin ja Duisburgin välillä liikennöivä raitiolinja U79 tarjoaa reittinsä varrella Kymlingen saksalaisia vastineita.
 
Tunnelbanan diagrammin mukaan Tunnelbanalta erkanee yhteys rataverkkoon vastakkaiselle puolelle kuin Tvärbanalle erkaneva yhteys. Ehkä sitä ei sitten pidä ottaa "kirjaimellisesti"?
Olisiko tuo yhteys purettu jo joitakin vuosia sitten..? Noilta kulmilta on ymmärtääkseni teollisuusratakin poistunut jossain vaiheessa.
 
Takaisin
Ylös