Liikennemerkit joukkoliikennejärjestelyissä

Albert

Suljettu tunnus
Liittynyt
29 Kesäkuu 2005
Viestit
2,224
Aleksis Kiven kadulla on liikennemerkki
543 a Raitiovaunukaista. Ja siinä lisäkilpi Linjat Linjerna 50 58 58B.
Tieliikenneasetusta lukien siinä pitäisi ehkä olla merkki 543 b:
Tieliikenneasetus sanoi:
Jos raitiovaunukaista on varattu myös takseille, ilmoitetaan tämä merkin alareunassa olevalla merkinnällä "TAXI". Tällöin raitiovaunukaistaa saavat käyttää myös hälytysajoneuvot, poliisin virkatehtävässä olevat ajoneuvot ja lisäkilvessä mahdollisesti ilmoitetut muut ajoneuvot
Mutta mitäpä näistä. Ja toisaalta mahdolliset poikkeusluvat ym eivät näy Finlexissä.
 
Viimeksi muokannut moderaattori:
Vs: Mikonkadun raitiotie

Asiaa löyhästi sivuten. Aleksis Kiven kadulla on liikennemerkki
543 a Raitiovaunukaista. Ja siinä lisäkilpi Linjat Linjerna 50 58 58B.

Mä olen myös ihmetellyt tätä merkkiä ja tullut siihen tulokseen, että kyseessä on raitiovaunukaista, jota kuitenkin saavat käyttää vain linjoilla 50, 58 ja 58B kulkevat raitiovaunut. Näinhän se loogisesti menee. Busseilla sinne ei ole mitään asiaa eikä rajoittavan lisäkilven mukaan ilmeisesti myöskään linjan 9 raitiovaunuilla.

Mitäs Simonkadulla on, eikös siinä ole bussikaistan merkki, jossa lisäkilpi "vain linjaliikenne"? Saako rv ajaa automaattisesti bussikaistaa pitkin, vai onko tuossakin sitten mahdoton tilanne, jossa kaista on varattu vain busseille ja ratikat kulkevat siinä luvatta?

Onhan näitä kaikenlaisia ollut ennenkin. Kun 17 alkoi kääntyä Kaivokadulta Manskulle etelään, niin paikalle tuli mustavalkoinen kilpi, jossa teksti Linja 17. Toisin sanoen siitä sai kääntyä kuka vaan, joka tahtoi ajaa kohti paikkaa nimeltä "Linja 17". ;)
 
Vs: Mikonkadun raitiotie

Onhan näitä kaikenlaisia ollut ennenkin. Kun 17 alkoi kääntyä Kaivokadulta Manskulle etelään, niin paikalle tuli mustavalkoinen kilpi, jossa teksti Linja 17. Toisin sanoen siitä sai kääntyä kuka vaan, joka tahtoi ajaa kohti paikkaa nimeltä "Linja 17". ;)
Kampin terminaaliin ajettaessa taitaa olla 30 km/h nopeusrajoitus, jonka alla lisäkilpi "Kaasukäyttöisillä ajoneuvoilla ajo kielletty". Kyllä on vaikeaa liikennemerkkien asettaminen.
 
Vs: Mikonkadun raitiotie

Mä olen myös ihmetellyt tätä merkkiä ja tullut siihen tulokseen, että kyseessä on raitiovaunukaista, jota kuitenkin saavat käyttää vain linjoilla 50, 58 ja 58B kulkevat raitiovaunut. Näinhän se loogisesti menee. Busseilla sinne ei ole mitään asiaa eikä rajoittavan lisäkilven mukaan ilmeisesti myöskään linjan 9 raitiovaunuilla.

Lisäkilpi saa olla lain mukaan vain ja ainoastaan päämerkkiä lieventävä. Ts. sellaisissa paikoissa missä on iso P ja alla jotain maksullisuudesta ja aikarajoituksista saa pysäköidä ilmaiseksi vuorokauden ympäri.
 
Vs: Mikonkadun raitiotie

Lisäkilpi saa olla lain mukaan vain ja ainoastaan päämerkkiä lieventävä. Ts. sellaisissa paikoissa missä on iso P ja alla jotain maksullisuudesta ja aikarajoituksista saa pysäköidä ilmaiseksi vuorokauden ympäri.

Miten sitten tulkitaan tilannetta, jossa on risteys ja kolmesta kaistasta vasemman yläpuolella on määräysmerkki "kääntyminen vasemmalle", keskellä määräysmerkki "suoraan" ja oikealla kaksi rinnakkaista määräysmerkkiä, "suoraan" jonka alla lisäkilpi bussin kuvalla varustettuna ja sitten "kääntyminen oikealle"? Tuossahan halutaan, että oikeanpuoleisella kaistalla on vain kääntyviä autoja sekä suoraan (esim. pysäkille) ajavia busseja. Mutta onko siis niin, että oikeasti merkki tarkoittaa, että suoraan saa ajaa kuka vaan, esim. bussit jotka ihan turhaan erikseen mainitaan?
 
Vs: Mikonkadun raitiotie

-- oikealla kaksi rinnakkaista määräysmerkkiä, "suoraan" jonka alla lisäkilpi bussin kuvalla varustettuna ja sitten "kääntyminen oikealle"? Tuossahan halutaan, että oikeanpuoleisella kaistalla on vain kääntyviä autoja sekä suoraan (esim. pysäkille) ajavia busseja. Mutta onko siis niin, että oikeasti merkki tarkoittaa, että suoraan saa ajaa kuka vaan, esim. bussit jotka ihan turhaan erikseen mainitaan?

Ei, koska kyseessä on määräysmerkki "pakollinen ajosuunta". Lisäkilpi siis lieventää kyseisen pakollisen ajosuunnan vaikutuksen busseihin. Henkilöautot saavat siis kääntyä oikealle, mutta lisäksi toinen pakollinen ajosuunta -merkki määrää ne kääntymään oikealle. Näin siis jos tieliikenneasetusta oikein niuhottaen insinöörilogiikalla haluaa lukea.
 
Vs: Mikonkadun raitiotie

Lisäkilpi saa olla lain mukaan vain ja ainoastaan päämerkkiä lieventävä. Ts. sellaisissa paikoissa missä on iso P ja alla jotain maksullisuudesta ja aikarajoituksista saa pysäköidä ilmaiseksi vuorokauden ympäri.

http://www.finlex.fi/fi/laki/ajantasa/1982/19820203
"Kielto- ja rajoitusmerkin yhteydessä ei lisäkilvellä saa määrätä laajempaa kieltoa tai ankarampaa rajoitusta kuin itse liikennemerkillä."
P-merkki kuten myös bussi- ja raitiovaunukaistan merkit ovat opastusmerkkejä.
 
Vs: Mikonkadun raitiotie

Mä olen myös ihmetellyt tätä merkkiä ja tullut siihen tulokseen, että kyseessä on raitiovaunukaista, jota kuitenkin saavat käyttää vain linjoilla 50, 58 ja 58B kulkevat raitiovaunut. Näinhän se loogisesti menee. Busseilla sinne ei ole mitään asiaa eikä rajoittavan lisäkilven mukaan ilmeisesti myöskään linjan 9 raitiovaunuilla.

Mitäs Simonkadulla on, eikös siinä ole bussikaistan merkki, jossa lisäkilpi "vain linjaliikenne"? Saako rv ajaa automaattisesti bussikaistaa pitkin, vai onko tuossakin sitten mahdoton tilanne, jossa kaista on varattu vain busseille ja ratikat kulkevat siinä luvatta?

http://www.finlex.fi/fi/laki/ajantasa/1982/19820182
"Merkit 541 a ja 541 b
Merkillä osoitetaan linja-autoille varattu ajokaista. Jos ajokaista on varattu myös takseille, ilmoitetaan tämä merkin alareunassa olevalla merkinnällä "TAXI". Linja-autoille varattua ajokaistaa saavat käyttää myös raitiovaunut, hälytysajoneuvot, poliisin virkatehtävässä olevat ajoneuvot ja lisäkilvessä mahdollisesti ilmoitetut muut ajoneuvot. Milloin linja-autokaista on ajoradan oikeassa reunassa, sitä saavat käyttää myös mopot, invalidipyörät ja polkupyörät..."

"Merkit 543 a ja 543 b
Merkillä osoitetaan raitiovaunuille varattu kaista. Jos raitiovaunukaista on varattu myös takseille, ilmoitetaan tämä merkin alareunassa olevalla merkinnällä "TAXI". Tällöin raitiovaunukaistaa saavat käyttää myös hälytysajoneuvot, poliisin virkatehtävässä olevat ajoneuvot ja lisäkilvessä mahdollisesti ilmoitetut muut ajoneuvot..."

Eli Aleksis Kiven kadun raitiovaunukaistalla tulisi sallia myös taksiliikenne, jotta lisäkilvellä voisi laillisesti sallia kaistan käyttö myös linjojen 50, 58 ja 58B busseille. Parempi ratkaisu olisi varmaankin kaistan merkitseminen linja-autokaistaksi, jota siis myös ratikat saisivat automaattisesti käyttää. Tuskinpa sinne kovin usein edes muita kuin linjojen 50, 58 ja 58B busseja eksyisi.
 
Vs: Mikonkadun raitiotie

Mitäs Simonkadulla on, eikös siinä ole bussikaistan merkki, jossa lisäkilpi "vain linjaliikenne"? Saako rv ajaa automaattisesti bussikaistaa pitkin, vai onko tuossakin sitten mahdoton tilanne, jossa kaista on varattu vain busseille ja ratikat kulkevat siinä luvatta?

Raitiovaunu siis saa ajaa bussikaistaa ja 3T on myös linjaliikennettä, joten sen suhteen ongelmaa ei ole.
Epäselvempää sitten on saako ko. kaistaa käyttää myös muut kuin linjaliikenteessä olevat raitiovaunut sekä poliisi- ja hälytysajoneuvot, vai rajaako lisäkilpi kaistan käyttöoikeuden tiukasti linjaliikenteeseen kaikkien ajoneuvojen/raitiovaunujen osalta.
 
Aleksis Kiven kadulla on liikennemerkki
543 a Raitiovaunukaista. Ja siinä lisäkilpi Linjat Linjerna 50 58 58B.
Tieliikenneasetusta lukien siinä pitäisi ehkä olla merkki 543 b:

Pysäkkiä käyttää myös linja 03N, mutta se ei kilvestä päätellen saisi ajaa pysäkille.:!:
 
Pysäkkiä käyttää myös linja 03N, mutta se ei kilvestä päätellen saisi ajaa pysäkille.:!:
Onneksi se onneton kilpi on vasta pysäkin jälkeen! Eli heti pysäkiltä pois kiskoilta.
Niinhän linjojen 50, 58 ja 58B:kin täytyy tehdä, koska ne eivät ole raitiolinjoja. :D
 
Vs: Mikonkadun raitiotie

Mitäs Simonkadulla on, eikös siinä ole bussikaistan merkki, jossa lisäkilpi "vain linjaliikenne"?

Linjaliikenteen bussivuorojahan ei Simonkatua taida kulkea, sopimusliikenteen vuoroja sen sijaan erittäin paljonkin (laki luvanvaraisesta henkilöliikenteestä tiellä 2 §). Ei siis ihan napakymppi tämäkään liikennemerkitsijältä, jos tosiaan lisäkilvessä puhutaan linjaliikenteestä.
 
Jotenkin ytv-alueen vuorot tuntuvat enemmän osto- kuin sopimusliikenteeltä. Sopimusliikenne viittaa mielestäni kilpailua edeltäneeseen aikaan.

Eikös tolppaan voisi laittaa: "Ei koske linja-autoja reittiliikenteessä"? Jos kerran linjaliikenne ei ole riittävän selvä termi, ehkäpä reittiliikenne voisi terminä kattaa kaikenlaisen tiettyä reittiä linja-autoilla ajettavan liikenteen sen toteuttamistavasta riippumatta.

Mielestäni olennainen liikennemerkkiongelma syntyy myös, kun lääninhallitusten ostoliikennettä ajavat taksit joutuvat ajamaan linja-autoasemien laitureihin päästäkseen välillä sellaisia reittejä, joiden käyttö on liikennemerkein sallittu vain linja-autoille. Ajoneuvolla ajo kielletty, ei koske linja-autoja. Mitenpä sinne voisi reittitaksi ajaa, mahdoton yhtälö.

Kai siis yleistermiksi pitäisi ottaa: "Joukko- tai taksiliikenneluvan nojalla harjoitettava aikataulunmukainen, kaikille avoin reittiliikenne". Tosin linja-autoasemalla saattaa tilanne olla sikäli mutkikkaampi, että ajo laituri- ja pysäköintialueelle tulee sallia myös niille linja-autoille, jotka eivät ole reittiliikenteessä, mutta kuitenkaan ajoa ei pidä sallia takseille ylipäätään, vaan ainoastaan määrätyissä tapauksissa.

Ehkäpä siis linja-autoaseman purkulaituriin ajettaessa voisi olla jo edellämainittu liikennemerkki "Ajoneuvolla ajo kielletty" lisähuomautuksena: "Ei koske linja-autoja eikä takseilla ostoliikenteenä harjoitettavaa kaikille avointa aikataulunmukaista reittiliikennettä".

Kyllä nyt voisi työryhmän laittaa kulkulaitosministeri pystyyn koko homman selkeyttämiseksi.
 
Jotenkin ytv-alueen vuorot tuntuvat enemmän osto- kuin sopimusliikenteeltä. Sopimusliikenne viittaa mielestäni kilpailua edeltäneeseen aikaan.

Aivan oikein, lakitekstihän ei tuota sopimusliikennettä edes tunne, vaan kyse on tosiaan ostoliikenteestä. Ulkomuisti ei ole tiedon väärti.

Sopimusliikenteen sallivia lisäkilpiä on muistaakseni siroteltu YTV-alueellakin muutamiin kohteisiin, joissa on haluttu kieltää muu linja-autoliikenne. Esimerkiksi Leppävaaran aseman bussiterminaalin sisäänajoväylillä on muistaakseni tällainen merkintä.
 
Vs:

"Merkit 543 a ja 543 b
Merkillä osoitetaan raitiovaunuille varattu kaista. Jos raitiovaunukaista on varattu myös takseille, ilmoitetaan tämä merkin alareunassa olevalla merkinnällä "TAXI". Tällöin raitiovaunukaistaa saavat käyttää myös hälytysajoneuvot, poliisin virkatehtävässä olevat ajoneuvot ja lisäkilvessä mahdollisesti ilmoitetut muut ajoneuvot..."

Helsingissä on tietääkseni vain yksi raitiovaunu- ja taksikaista, Kanavakadulla Satamakadun risteyksestä Päävartiotorille. Sekin on tosin merkitty väärin eli paikalla on raitiovaunukaistan liikennemerkki, jonka alapuolella on lisäkilpi taksit.

Eli Aleksis Kiven kadun raitiovaunukaistalla tulisi sallia myös taksiliikenne, jotta lisäkilvellä voisi laillisesti sallia kaistan käyttö myös linjojen 50, 58 ja 58B busseille. Parempi ratkaisu olisi varmaankin kaistan merkitseminen linja-autokaistaksi, jota siis myös ratikat saisivat automaattisesti käyttää. Tuskinpa sinne kovin usein edes muita kuin linjojen 50, 58 ja 58B busseja eksyisi.

Aleksis Kiven kadun raitiovaunukiskoilla saa ajaa kaikenlaisilla ajoneuvoilla lukuunottamatta väliä Sturenkatu-Kajaaninkatu suunnassa I. Tämä on ainoa pätkä, jolle on asetettu raitiovaunukaistan merkki.
 
Takaisin
Ylös