Sivu 1 / 2 12 ViimeisinViimeisin
Näytetään tulokset 1-15/30

Viestiketju: Liikennemerkit joukkoliikennejärjestelyissä

  1. #1
    Suljettu tunnus
    Liittynyt
    29.06.2005
    Sijainti
    Itä-Helsinki
    Viestejä
    2224

    oletus Liikennemerkit joukkoliikennejärjestelyissä

    Aleksis Kiven kadulla on liikennemerkki
    543 a Raitiovaunukaista. Ja siinä lisäkilpi Linjat Linjerna 50 58 58B.
    Tieliikenneasetusta lukien siinä pitäisi ehkä olla merkki 543 b:
    Lainaus Alunperin kirjoittanut Tieliikenneasetus
    Jos raitiovaunukaista on varattu myös takseille, ilmoitetaan tämä merkin alareunassa olevalla merkinnällä "TAXI". Tällöin raitiovaunukaistaa saavat käyttää myös hälytysajoneuvot, poliisin virkatehtävässä olevat ajoneuvot ja lisäkilvessä mahdollisesti ilmoitetut muut ajoneuvot
    Mutta mitäpä näistä. Ja toisaalta mahdolliset poikkeusluvat ym eivät näy Finlexissä.
    Viimeisin muokkaaja kuukanko; 02.04.2009 kello 08:50. Syy: jaettu omaksi ketjukseen

  2. #2
    Tunnistettu jäsen 339-DF avatar
    Liittynyt
    08.08.2005
    Viestejä
    8043

    oletus Vs: Mikonkadun raitiotie

    Lainaus Alunperin kirjoittanut Albert Näytä viesti
    Asiaa löyhästi sivuten. Aleksis Kiven kadulla on liikennemerkki
    543 a Raitiovaunukaista. Ja siinä lisäkilpi Linjat Linjerna 50 58 58B.
    Mä olen myös ihmetellyt tätä merkkiä ja tullut siihen tulokseen, että kyseessä on raitiovaunukaista, jota kuitenkin saavat käyttää vain linjoilla 50, 58 ja 58B kulkevat raitiovaunut. Näinhän se loogisesti menee. Busseilla sinne ei ole mitään asiaa eikä rajoittavan lisäkilven mukaan ilmeisesti myöskään linjan 9 raitiovaunuilla.

    Mitäs Simonkadulla on, eikös siinä ole bussikaistan merkki, jossa lisäkilpi "vain linjaliikenne"? Saako rv ajaa automaattisesti bussikaistaa pitkin, vai onko tuossakin sitten mahdoton tilanne, jossa kaista on varattu vain busseille ja ratikat kulkevat siinä luvatta?

    Onhan näitä kaikenlaisia ollut ennenkin. Kun 17 alkoi kääntyä Kaivokadulta Manskulle etelään, niin paikalle tuli mustavalkoinen kilpi, jossa teksti Linja 17. Toisin sanoen siitä sai kääntyä kuka vaan, joka tahtoi ajaa kohti paikkaa nimeltä "Linja 17".

  3. #3
    Tunnistettu jäsen TEP70 avatar
    Liittynyt
    25.07.2005
    Sijainti
    Lappeenranta
    Viestejä
    1382

    oletus Vs: Mikonkadun raitiotie

    Lainaus Alunperin kirjoittanut 339-DF Näytä viesti
    Onhan näitä kaikenlaisia ollut ennenkin. Kun 17 alkoi kääntyä Kaivokadulta Manskulle etelään, niin paikalle tuli mustavalkoinen kilpi, jossa teksti Linja 17. Toisin sanoen siitä sai kääntyä kuka vaan, joka tahtoi ajaa kohti paikkaa nimeltä "Linja 17".
    Kampin terminaaliin ajettaessa taitaa olla 30 km/h nopeusrajoitus, jonka alla lisäkilpi "Kaasukäyttöisillä ajoneuvoilla ajo kielletty". Kyllä on vaikeaa liikennemerkkien asettaminen.
    Moottori keskellä lattian alla - sijainti, joka on yrityksellenne sijoitus.

  4. #4
    ess
    ess ei ole kirjautuneena
    ess avatar
    Liittynyt
    10.11.2007
    Sijainti
    Helsinki
    Viestejä
    738

    oletus Vs: Mikonkadun raitiotie

    Lainaus Alunperin kirjoittanut 339-DF Näytä viesti
    Mä olen myös ihmetellyt tätä merkkiä ja tullut siihen tulokseen, että kyseessä on raitiovaunukaista, jota kuitenkin saavat käyttää vain linjoilla 50, 58 ja 58B kulkevat raitiovaunut. Näinhän se loogisesti menee. Busseilla sinne ei ole mitään asiaa eikä rajoittavan lisäkilven mukaan ilmeisesti myöskään linjan 9 raitiovaunuilla.
    Lisäkilpi saa olla lain mukaan vain ja ainoastaan päämerkkiä lieventävä. Ts. sellaisissa paikoissa missä on iso P ja alla jotain maksullisuudesta ja aikarajoituksista saa pysäköidä ilmaiseksi vuorokauden ympäri.
    "Juna toisi huumeet."

  5. #5
    Tunnistettu jäsen 339-DF avatar
    Liittynyt
    08.08.2005
    Viestejä
    8043

    oletus Vs: Mikonkadun raitiotie

    Lainaus Alunperin kirjoittanut ess Näytä viesti
    Lisäkilpi saa olla lain mukaan vain ja ainoastaan päämerkkiä lieventävä. Ts. sellaisissa paikoissa missä on iso P ja alla jotain maksullisuudesta ja aikarajoituksista saa pysäköidä ilmaiseksi vuorokauden ympäri.
    Miten sitten tulkitaan tilannetta, jossa on risteys ja kolmesta kaistasta vasemman yläpuolella on määräysmerkki "kääntyminen vasemmalle", keskellä määräysmerkki "suoraan" ja oikealla kaksi rinnakkaista määräysmerkkiä, "suoraan" jonka alla lisäkilpi bussin kuvalla varustettuna ja sitten "kääntyminen oikealle"? Tuossahan halutaan, että oikeanpuoleisella kaistalla on vain kääntyviä autoja sekä suoraan (esim. pysäkille) ajavia busseja. Mutta onko siis niin, että oikeasti merkki tarkoittaa, että suoraan saa ajaa kuka vaan, esim. bussit jotka ihan turhaan erikseen mainitaan?

  6. #6

    Liittynyt
    23.08.2005
    Viestejä
    3332

    oletus Vs: Mikonkadun raitiotie

    Lainaus Alunperin kirjoittanut 339-DF Näytä viesti
    -- oikealla kaksi rinnakkaista määräysmerkkiä, "suoraan" jonka alla lisäkilpi bussin kuvalla varustettuna ja sitten "kääntyminen oikealle"? Tuossahan halutaan, että oikeanpuoleisella kaistalla on vain kääntyviä autoja sekä suoraan (esim. pysäkille) ajavia busseja. Mutta onko siis niin, että oikeasti merkki tarkoittaa, että suoraan saa ajaa kuka vaan, esim. bussit jotka ihan turhaan erikseen mainitaan?
    Ei, koska kyseessä on määräysmerkki "pakollinen ajosuunta". Lisäkilpi siis lieventää kyseisen pakollisen ajosuunnan vaikutuksen busseihin. Henkilöautot saavat siis kääntyä oikealle, mutta lisäksi toinen pakollinen ajosuunta -merkki määrää ne kääntymään oikealle. Näin siis jos tieliikenneasetusta oikein niuhottaen insinöörilogiikalla haluaa lukea.

  7. #7
    Tunnistettu jäsen
    Liittynyt
    28.06.2005
    Sijainti
    Helsinki
    Viestejä
    104

    oletus Vs: Mikonkadun raitiotie

    Lainaus Alunperin kirjoittanut ess Näytä viesti
    Lisäkilpi saa olla lain mukaan vain ja ainoastaan päämerkkiä lieventävä. Ts. sellaisissa paikoissa missä on iso P ja alla jotain maksullisuudesta ja aikarajoituksista saa pysäköidä ilmaiseksi vuorokauden ympäri.
    http://www.finlex.fi/fi/laki/ajantasa/1982/19820203
    "Kielto- ja rajoitusmerkin yhteydessä ei lisäkilvellä saa määrätä laajempaa kieltoa tai ankarampaa rajoitusta kuin itse liikennemerkillä."
    P-merkki kuten myös bussi- ja raitiovaunukaistan merkit ovat opastusmerkkejä.

  8. #8
    Tunnistettu jäsen
    Liittynyt
    28.06.2005
    Sijainti
    Helsinki
    Viestejä
    104

    oletus Vs: Mikonkadun raitiotie

    Lainaus Alunperin kirjoittanut 339-DF Näytä viesti
    Mä olen myös ihmetellyt tätä merkkiä ja tullut siihen tulokseen, että kyseessä on raitiovaunukaista, jota kuitenkin saavat käyttää vain linjoilla 50, 58 ja 58B kulkevat raitiovaunut. Näinhän se loogisesti menee. Busseilla sinne ei ole mitään asiaa eikä rajoittavan lisäkilven mukaan ilmeisesti myöskään linjan 9 raitiovaunuilla.

    Mitäs Simonkadulla on, eikös siinä ole bussikaistan merkki, jossa lisäkilpi "vain linjaliikenne"? Saako rv ajaa automaattisesti bussikaistaa pitkin, vai onko tuossakin sitten mahdoton tilanne, jossa kaista on varattu vain busseille ja ratikat kulkevat siinä luvatta?
    http://www.finlex.fi/fi/laki/ajantasa/1982/19820182
    "Merkit 541 a ja 541 b
    Merkillä osoitetaan linja-autoille varattu ajokaista. Jos ajokaista on varattu myös takseille, ilmoitetaan tämä merkin alareunassa olevalla merkinnällä "TAXI". Linja-autoille varattua ajokaistaa saavat käyttää myös raitiovaunut, hälytysajoneuvot, poliisin virkatehtävässä olevat ajoneuvot ja lisäkilvessä mahdollisesti ilmoitetut muut ajoneuvot. Milloin linja-autokaista on ajoradan oikeassa reunassa, sitä saavat käyttää myös mopot, invalidipyörät ja polkupyörät..."

    "Merkit 543 a ja 543 b
    Merkillä osoitetaan raitiovaunuille varattu kaista. Jos raitiovaunukaista on varattu myös takseille, ilmoitetaan tämä merkin alareunassa olevalla merkinnällä "TAXI". Tällöin raitiovaunukaistaa saavat käyttää myös hälytysajoneuvot, poliisin virkatehtävässä olevat ajoneuvot ja lisäkilvessä mahdollisesti ilmoitetut muut ajoneuvot..."

    Eli Aleksis Kiven kadun raitiovaunukaistalla tulisi sallia myös taksiliikenne, jotta lisäkilvellä voisi laillisesti sallia kaistan käyttö myös linjojen 50, 58 ja 58B busseille. Parempi ratkaisu olisi varmaankin kaistan merkitseminen linja-autokaistaksi, jota siis myös ratikat saisivat automaattisesti käyttää. Tuskinpa sinne kovin usein edes muita kuin linjojen 50, 58 ja 58B busseja eksyisi.

  9. #9
    Tunnistettu jäsen
    Liittynyt
    28.06.2005
    Sijainti
    Helsinki
    Viestejä
    104

    oletus Vs: Mikonkadun raitiotie

    Lainaus Alunperin kirjoittanut 339-DF Näytä viesti
    Mitäs Simonkadulla on, eikös siinä ole bussikaistan merkki, jossa lisäkilpi "vain linjaliikenne"? Saako rv ajaa automaattisesti bussikaistaa pitkin, vai onko tuossakin sitten mahdoton tilanne, jossa kaista on varattu vain busseille ja ratikat kulkevat siinä luvatta?
    Raitiovaunu siis saa ajaa bussikaistaa ja 3T on myös linjaliikennettä, joten sen suhteen ongelmaa ei ole.
    Epäselvempää sitten on saako ko. kaistaa käyttää myös muut kuin linjaliikenteessä olevat raitiovaunut sekä poliisi- ja hälytysajoneuvot, vai rajaako lisäkilpi kaistan käyttöoikeuden tiukasti linjaliikenteeseen kaikkien ajoneuvojen/raitiovaunujen osalta.

  10. #10
    GT8N avatar
    Liittynyt
    22.11.2007
    Viestejä
    817

    oletus Vs: Liikennemerkit joukkoliikennejärjestelyissä

    Lainaus Alunperin kirjoittanut Albert Näytä viesti
    Aleksis Kiven kadulla on liikennemerkki
    543 a Raitiovaunukaista. Ja siinä lisäkilpi Linjat Linjerna 50 58 58B.
    Tieliikenneasetusta lukien siinä pitäisi ehkä olla merkki 543 b:
    Pysäkkiä käyttää myös linja 03N, mutta se ei kilvestä päätellen saisi ajaa pysäkille.

  11. #11
    Suljettu tunnus
    Liittynyt
    29.06.2005
    Sijainti
    Itä-Helsinki
    Viestejä
    2224

    oletus Vs: Liikennemerkit joukkoliikennejärjestelyissä

    Lainaus Alunperin kirjoittanut GT8N Näytä viesti
    Pysäkkiä käyttää myös linja 03N, mutta se ei kilvestä päätellen saisi ajaa pysäkille.
    Onneksi se onneton kilpi on vasta pysäkin jälkeen! Eli heti pysäkiltä pois kiskoilta.
    Niinhän linjojen 50, 58 ja 58B:kin täytyy tehdä, koska ne eivät ole raitiolinjoja.

  12. #12
    Tunnistettu jäsen
    Liittynyt
    28.06.2005
    Sijainti
    Helsinki
    Viestejä
    477

    oletus Vs: Mikonkadun raitiotie

    Lainaus Alunperin kirjoittanut 339-DF Näytä viesti
    Mitäs Simonkadulla on, eikös siinä ole bussikaistan merkki, jossa lisäkilpi "vain linjaliikenne"?
    Linjaliikenteen bussivuorojahan ei Simonkatua taida kulkea, sopimusliikenteen vuoroja sen sijaan erittäin paljonkin (laki luvanvaraisesta henkilöliikenteestä tiellä 2 §). Ei siis ihan napakymppi tämäkään liikennemerkitsijältä, jos tosiaan lisäkilvessä puhutaan linjaliikenteestä.
    --
    Lauri Räty

  13. #13

    Liittynyt
    23.10.2006
    Sijainti
    Vantaa
    Viestejä
    543

    oletus Vs: Liikennemerkit joukkoliikennejärjestelyissä

    Jotenkin ytv-alueen vuorot tuntuvat enemmän osto- kuin sopimusliikenteeltä. Sopimusliikenne viittaa mielestäni kilpailua edeltäneeseen aikaan.

    Eikös tolppaan voisi laittaa: "Ei koske linja-autoja reittiliikenteessä"? Jos kerran linjaliikenne ei ole riittävän selvä termi, ehkäpä reittiliikenne voisi terminä kattaa kaikenlaisen tiettyä reittiä linja-autoilla ajettavan liikenteen sen toteuttamistavasta riippumatta.

    Mielestäni olennainen liikennemerkkiongelma syntyy myös, kun lääninhallitusten ostoliikennettä ajavat taksit joutuvat ajamaan linja-autoasemien laitureihin päästäkseen välillä sellaisia reittejä, joiden käyttö on liikennemerkein sallittu vain linja-autoille. Ajoneuvolla ajo kielletty, ei koske linja-autoja. Mitenpä sinne voisi reittitaksi ajaa, mahdoton yhtälö.

    Kai siis yleistermiksi pitäisi ottaa: "Joukko- tai taksiliikenneluvan nojalla harjoitettava aikataulunmukainen, kaikille avoin reittiliikenne". Tosin linja-autoasemalla saattaa tilanne olla sikäli mutkikkaampi, että ajo laituri- ja pysäköintialueelle tulee sallia myös niille linja-autoille, jotka eivät ole reittiliikenteessä, mutta kuitenkaan ajoa ei pidä sallia takseille ylipäätään, vaan ainoastaan määrätyissä tapauksissa.

    Ehkäpä siis linja-autoaseman purkulaituriin ajettaessa voisi olla jo edellämainittu liikennemerkki "Ajoneuvolla ajo kielletty" lisähuomautuksena: "Ei koske linja-autoja eikä takseilla ostoliikenteenä harjoitettavaa kaikille avointa aikataulunmukaista reittiliikennettä".

    Kyllä nyt voisi työryhmän laittaa kulkulaitosministeri pystyyn koko homman selkeyttämiseksi.

  14. #14
    Tunnistettu jäsen
    Liittynyt
    28.06.2005
    Sijainti
    Helsinki
    Viestejä
    477

    oletus Vs: Liikennemerkit joukkoliikennejärjestelyissä

    Lainaus Alunperin kirjoittanut LateZ Näytä viesti
    Jotenkin ytv-alueen vuorot tuntuvat enemmän osto- kuin sopimusliikenteeltä. Sopimusliikenne viittaa mielestäni kilpailua edeltäneeseen aikaan.
    Aivan oikein, lakitekstihän ei tuota sopimusliikennettä edes tunne, vaan kyse on tosiaan ostoliikenteestä. Ulkomuisti ei ole tiedon väärti.

    Sopimusliikenteen sallivia lisäkilpiä on muistaakseni siroteltu YTV-alueellakin muutamiin kohteisiin, joissa on haluttu kieltää muu linja-autoliikenne. Esimerkiksi Leppävaaran aseman bussiterminaalin sisäänajoväylillä on muistaakseni tällainen merkintä.
    --
    Lauri Räty

  15. #15
    MrArakawa avatar
    Liittynyt
    02.08.2007
    Sijainti
    Helsinki, Lahti
    Viestejä
    664

    oletus Vs:

    Lainaus Alunperin kirjoittanut melfstro Näytä viesti

    "Merkit 543 a ja 543 b
    Merkillä osoitetaan raitiovaunuille varattu kaista. Jos raitiovaunukaista on varattu myös takseille, ilmoitetaan tämä merkin alareunassa olevalla merkinnällä "TAXI". Tällöin raitiovaunukaistaa saavat käyttää myös hälytysajoneuvot, poliisin virkatehtävässä olevat ajoneuvot ja lisäkilvessä mahdollisesti ilmoitetut muut ajoneuvot..."
    Helsingissä on tietääkseni vain yksi raitiovaunu- ja taksikaista, Kanavakadulla Satamakadun risteyksestä Päävartiotorille. Sekin on tosin merkitty väärin eli paikalla on raitiovaunukaistan liikennemerkki, jonka alapuolella on lisäkilpi taksit.

    Lainaus Alunperin kirjoittanut melfstro Näytä viesti
    Eli Aleksis Kiven kadun raitiovaunukaistalla tulisi sallia myös taksiliikenne, jotta lisäkilvellä voisi laillisesti sallia kaistan käyttö myös linjojen 50, 58 ja 58B busseille. Parempi ratkaisu olisi varmaankin kaistan merkitseminen linja-autokaistaksi, jota siis myös ratikat saisivat automaattisesti käyttää. Tuskinpa sinne kovin usein edes muita kuin linjojen 50, 58 ja 58B busseja eksyisi.
    Aleksis Kiven kadun raitiovaunukiskoilla saa ajaa kaikenlaisilla ajoneuvoilla lukuunottamatta väliä Sturenkatu-Kajaaninkatu suunnassa I. Tämä on ainoa pätkä, jolle on asetettu raitiovaunukaistan merkki.

Sivu 1 / 2 12 ViimeisinViimeisin

Lähettämissäännöt

  • Et voi aloittaa uusia viestiketjuja
  • Et voi vastata viesteihin
  • Et voi lähettää liitetiedostoja
  • Et voi muokata viestejäsi
  •