Sivu 2 / 2 EnsimmäinenEnsimmäinen 12
Näytetään tulokset 16-30/30

Viestiketju: Liikennemerkit joukkoliikennejärjestelyissä

  1. #16
    Tunnistettu jäsen 339-DF avatar
    Liittynyt
    08.08.2005
    Viestejä
    7866

    oletus Vs: Liikennemerkit joukkoliikennejärjestelyissä

    Kyllä on sekavaa!

    Kuitenkin termi linjaliikenne, vaikka olisikin väärä, kertoo aika hyvin siitä, mistä on kyse. Eli ei tilausajobusseille. Tietysti asian voisi limaista niinkin, eli bussikaistan merkki ja lisäkilpi "Ei tilausajobusseille". Mutta se kaiketi kaatuu siihen, että lisäkilvellä ei saanut tiukentaa perusmerkitystä...

    Joka tapauksessa olisi loogista, että AKK ja Simo merkittäisiin samalla tavalla, on se merkintätapa sitten mikä hyvänsä. Molemmissa on kuitenkin kyse siitä, että kadulla on yhdistetty bussi- ja rv-kaista, joka on tarkoitettu vain HKL:n/YTV:n/HSL:n linjoille. (Eikös linjat kuitenkin ole HKL:n, kun se tilaa liikenteen, vaikka autot onkin jonkun toisen firman?)

  2. #17
    ultrix avatar
    Liittynyt
    22.10.2005
    Sijainti
    Tampere Järvensivu (Jvs)
    Viestejä
    3363

    oletus Vs: Liikennemerkit joukkoliikennejärjestelyissä

    Miltäs kuulostaisi "Ei koske julkista liikennettä"?
    Sakari Kestinen

  3. #18
    GT8N avatar
    Liittynyt
    22.11.2007
    Viestejä
    815

    oletus Vs: Liikennemerkit joukkoliikennejärjestelyissä

    Kampin terminaalissa Ajoneuvolla ajo kielletty -merkin alla on lisäkilpi "Ei koske sopimusliikenteen linja-autoja" Tämä on yksiselitteinen tapa ilmaista asia, joten olisi suotavaa käyttää tätä kilpeä enemmänkin.

  4. #19
    Tunnistettu jäsen Compact avatar
    Liittynyt
    20.07.2005
    Viestejä
    2209

    oletus Vs: Liikennemerkit joukkoliikennejärjestelyissä

    Takavuosina oli Läntisen Brahenkadun ja Porvoonkadun risteyksen pohjoispuolen suoralla raitiotiejatkeella Sturenkadulle, ja Vallilan suuntaan, liikennemerkki "Ajoneuvolla ajo kielletty". Lisämerkki lievensi asiaa, jotta siitä pystyttiin liikennöimään senaikaisilla linjoilla 8 ja 9: "Ei koske raitiovaunuja - Berör ej spårvagn", eli raitiovaunu oli silloin siis ajoneuvo.

    Ns. ruotsiksi tuo ei ollut kuitenkaan ihan sama asia mitä se oli suomeksi. Lisäkilpi oli kai tarkoitettu ratikoista ihastuneita varten: ÄLÄ KOSKE RAITIOVAUNUUN...

  5. #20

    Liittynyt
    22.08.2008
    Sijainti
    Helsinki
    Viestejä
    2024

    oletus Vs: Liikennemerkit joukkoliikennejärjestelyissä

    Lainaus Alunperin kirjoittanut Compact Näytä viesti
    Takavuosina oli Läntisen Brahenkadun ja Porvoonkadun risteyksen pohjoispuolen suoralla raitiotiejatkeella Sturenkadulle, ja Vallilan suuntaan, liikennemerkki "Ajoneuvolla ajo kielletty". Lisämerkki lievensi asiaa, jotta siitä pystyttiin liikennöimään senaikaisilla linjoilla 8 ja 9: "Ei koske raitiovaunuja - Berör ej spårvagn", eli raitiovaunu oli silloin siis ajoneuvo.
    Ei ollut silloinkaan. Vaan osasivat jo muinoin lätkiä turhaan tarpeettomia lisäkilpiä.

  6. #21
    Tunnistettu jäsen TEP70 avatar
    Liittynyt
    25.07.2005
    Sijainti
    Lappeenranta
    Viestejä
    1382

    oletus Vs: Liikennemerkit joukkoliikennejärjestelyissä

    Lainaus Alunperin kirjoittanut Compact Näytä viesti
    Takavuosina oli Läntisen Brahenkadun ja Porvoonkadun risteyksen pohjoispuolen suoralla raitiotiejatkeella Sturenkadulle, ja Vallilan suuntaan, liikennemerkki "Ajoneuvolla ajo kielletty". Lisämerkki lievensi asiaa, jotta siitä pystyttiin liikennöimään senaikaisilla linjoilla 8 ja 9: "Ei koske raitiovaunuja - Berör ej spårvagn", eli raitiovaunu oli silloin siis ajoneuvo.
    Myöhemmin (onko edelleen?) tuossa paikassa oli lisäkilpi "Ei koske linjaa 51". Raitiovaunut oli pudotettu pois.

    Joissakin paikoissa on ainakin ollut lisäkilpiä, joissa on vielä täsmennetty: HKL:n linjaa xx.
    Moottori keskellä lattian alla - sijainti, joka on yrityksellenne sijoitus.

  7. #22
    Suljettu tunnus
    Liittynyt
    29.06.2005
    Sijainti
    Itä-Helsinki
    Viestejä
    2224

    oletus Vs: Liikennemerkit joukkoliikennejärjestelyissä

    Lainaus Alunperin kirjoittanut Compact Näytä viesti
    Takavuosina oli Läntisen Brahenkadun ja Porvoonkadun risteyksen pohjoispuolen suoralla raitiotiejatkeella Sturenkadulle, ja Vallilan suuntaan, liikennemerkki "Ajoneuvolla ajo kielletty". Lisämerkki lievensi asiaa, jotta siitä pystyttiin liikennöimään senaikaisilla linjoilla 8 ja 9: "Ei koske raitiovaunuja - Berör ej spårvagn", eli raitiovaunu oli silloin siis ajoneuvo.
    Kun ekat NR ykköset tulivat raitiovaunu ei ollut ajoneuvo. Eivätkä hiomavaunut olleet raitiovaunuja vaan ajoneuvoja (kaksilamppuisuusongelma).
    Miten lienee nykyään. Onkohan hiomavaunu ajoneuvo edelleen. Kyllä rajoittaisi niiden liikennöintiä.

  8. #23
    Tunnistettu jäsen
    Liittynyt
    23.12.2007
    Viestejä
    625

    oletus Vs: Liikennemerkit joukkoliikennejärjestelyissä

    Lainaus Alunperin kirjoittanut Albert Näytä viesti
    Miten lienee nykyään. Onkohan hiomavaunu ajoneuvo edelleen. Kyllä rajoittaisi niiden liikennöintiä.
    Määritelmän mukaan ajoneuvo on maalla kulkemaan tarkoitettu laite, joka ei kulje kiskoilla.

  9. #24
    ess
    ess ei ole kirjautuneena
    ess avatar
    Liittynyt
    10.11.2007
    Sijainti
    Helsinki
    Viestejä
    738

    oletus Vs: Liikennemerkit joukkoliikennejärjestelyissä

    Lainaus Alunperin kirjoittanut TEP70 Näytä viesti
    Joissakin paikoissa on ainakin ollut lisäkilpiä, joissa on vielä täsmennetty: HKL:n linjaa xx.
    Munkkivuoren ostarilla oli ennen juuri tällainen merkki. Siinä luki "Ei koske linjaa 18."
    "Juna toisi huumeet."

  10. #25
    MrArakawa avatar
    Liittynyt
    02.08.2007
    Sijainti
    Helsinki, Lahti
    Viestejä
    661

    oletus Vs: Liikennemerkit joukkoliikennejärjestelyissä

    Lainaus Alunperin kirjoittanut TEP70 Näytä viesti
    Myöhemmin (onko edelleen?) tuossa paikassa oli lisäkilpi "Ei koske linjaa 51".
    Paikalla on tosiaan lisäkilpi "Ei koske linjaa 51". Mielenkiintoista kyllä, linja 22 ajeli tästä ison osan viime vuotta käytännössä liikennesääntöjen vastaisesti. Brahenkadun pysäkkikatokseen oli laitettu 22-linjan läpyskät, mutta liikennemerkin lievennyksessä ei ollut mainintaa linjasta 22.

    Entäpäs oheinen kuva? Kääntyminen oikealle on yksiselitteisesti kielletty, mutta taitavatpa 4T-vaunut tästä päivittäin oikealle mennä.
    Liitetyt kuvat Liitetyt kuvat  

  11. #26
    Tunnistettu jäsen Compact avatar
    Liittynyt
    20.07.2005
    Viestejä
    2209

    oletus Vs: Liikennemerkit joukkoliikennejärjestelyissä

    Lainaus Alunperin kirjoittanut MrArakawa Näytä viesti
    Entäpäs oheinen kuva? Kääntyminen oikealle on yksiselitteisesti kielletty, mutta taitavatpa 4T-vaunut tästä päivittäin oikealle mennä.
    Eikös Maleksilla ole samanlainen kääntymiskielto Mikonkadulle, linja 3T. Ja on noita monessa muussakin vastaavassa paikassa, kuten Hämikseltä II Linjalle Arenan silmukkaan.

    Raitiovaunuja ja yhteiskäytössä linja-autoja koskevat ja koskemattomat liikennemerkit ovat suuri epäselvyys käytännön elämässä.

  12. #27

    Liittynyt
    15.08.2008
    Viestejä
    2249

    oletus Vs: Liikennemerkit joukkoliikennejärjestelyissä

    Itse olen ymmärtänyt niin, että kiskot ovat ennaltamääritelty kulkureitti. Raitiovaunut eivät kuulu liikennettä ohjaavien liikennemerkkien piiriin, koska kiskot ohjaavat niitä. Kiskojen rakentaja on huolehtinut, että vaunu saa kulkea mistä kiskot ikinä menevätkin, ja muut liikenteessä olijat voivat lukea vaunun kulkureitin kiskojen sijainnista.

  13. #28
    GT8N avatar
    Liittynyt
    22.11.2007
    Viestejä
    815

    oletus Vs: Liikennemerkit joukkoliikennejärjestelyissä

    [saivartelu] Tampereella monen linjan päätesilmukassa on "ajoneuvolla ajo kielletty" -mekki ja lisäkilpenä "Ei koske TKL:n busseja". Entäs sitten, kun kilpailutetussa liikenteessä linjan liikennöinti menisi vaikka Paunulle tai Veolialle? Nämähän eivät saisi päätesilmukkaan ajaa. [/saivartelu]

  14. #29
    Tunnistettu jäsen
    Liittynyt
    23.12.2007
    Viestejä
    625

    oletus Vs: Liikennemerkit joukkoliikennejärjestelyissä

    Lainaus Alunperin kirjoittanut Compact Näytä viesti
    Raitiovaunuja ja yhteiskäytössä linja-autoja koskevat ja koskemattomat liikennemerkit ovat suuri epäselvyys käytännön elämässä.
    Mielestäni syy näihin epäselvyyksiin on Helsingin liikennesuunnittelutoimiston ja/tai HKR:n välinpitämättömyys tai asiantuntemattomuus näissä asioissa.

    Kyllä liikenneympäristö merkkeineen pitäisi osata rakentaa lakien ja asetuksien mukaan sellaiseksi, että se on yksiselitteinen tulipa tienkäyttäjä sitten Perä-Posiolta tai Espoosta.

  15. #30
    MrArakawa avatar
    Liittynyt
    02.08.2007
    Sijainti
    Helsinki, Lahti
    Viestejä
    661

    oletus Vs: Liikennemerkit joukkoliikennejärjestelyissä

    Lainaus Alunperin kirjoittanut Compact Näytä viesti
    Eikös Maleksilla ole samanlainen kääntymiskielto Mikonkadulle, linja 3T. Ja on noita monessa muussakin vastaavassa paikassa, kuten Hämikseltä II Linjalle Arenan silmukkaan.
    Jossakin muuallakin kuin Katajanokalla näitä kääntymiskieltomerkkejä raitiovaunulle taitaapi olla, mutta kummassakin mainitsemassasi paikassa raitiovaunun poisrajaavat lisäkilvet kyllä löytyvät. Yksi mahdollinen paikka on käännös Hämeentieltä vasemmalle Helsinginkadulle. Siinä on ainakin kääntymiskieltomerkki ja lisäkilvessä muistaakseni puhutaan vain takseista.

    Kääntymiskieltomerkki koskee raitiovaunua, kun taas esim. merkit 311 (Ajoneuvolla ajo kielletty), 331 (Kielletty ajosuunta) ja 417 (Liikenteenjakaja) koskevat vain ajoneuvoja. Jostain syystä varsinkin ensiksi mainittuun on laitettu siellä täällä tarpeettomia lisäkilpiä "Ei koske raitiovaunuja".

Sivu 2 / 2 EnsimmäinenEnsimmäinen 12

Lähettämissäännöt

  • Et voi aloittaa uusia viestiketjuja
  • Et voi vastata viesteihin
  • Et voi lähettää liitetiedostoja
  • Et voi muokata viestejäsi
  •