Verkkolehti Raitio:
Helsingin kulkuneuvot 1.1.1953 (pdf). Tästä suora linkki.
Digitointi Jyrki Längman.
SRS:n etusivulle on lisätty hakupalvelu sivustolle. Palvelu on ilmainen, joten siinä on tekstimainontaa.
Jos havaitsette muuta ärsyttävää, ilmoittakaa "webmasterille"!
Verkkolehti Raitio:
Helsingin kulkuneuvot 1.1.1953 (pdf). Tästä suora linkki.
Digitointi Jyrki Längman.
Raitioliikenteen vuoroaikataulut (16.8.2010) raitiovaunuharrastajille muokatussa muodossa ovat jälleen saatavilla 54-sivuisena kokoelmana.
http://www.raitio.org/ratikat/helsin...kat_160810.pdf
29.8. korjattu A-versio.
Kiitos paljon aikataulun koostajalle! Hallilähtöjen aikatauluista on paljon apua liikkumiseen.
Työvaunu HKL 2010 -sivu on valmis teknisine tietoineen.
Olkaapa hyvät!
Kiitoksia! Ja nyt jo hyvät kuvat kaikista eri toiminnoista. Selvisi sitten sekin, miksi katolla on kaksi virroitinta.
Kun nyt vaan saisi sen option käytettyä. Kun miettii, miten paljon laajennuksia on suunnitteilla, niin eiköhän käyttöä olisi kolmellekin tuollaiselle työvaunulle. Ja saisi sitten päästää 20-lukulaiset harjavaunut jo haudan lepoon.
Seuraavaksi odotellaankin sitten, että SRS järjestää tutustumisen vaunuun ihan livenä!
"Puolet asunnosta on oltava kylpyhuonetta siltä varalta, että sinne tulee joskus joku invalidi suihkuun."
– Minna Lindgren: Kuolema Ehtoolehdossa
5.12.: Sivua päivitetty. Uutta kuvaa työvälineistä ja uusi dokumentti aiheesta,
---------- Viesti lisätty kello 18:43 ---------- Edellinen viesti oli kirjoitettu kello 18:40 ----------
No se tapahtuu 16.1.2011 jäsenille, ja säävarauksella! Eli jos silloin vaunua tarvitaan tositoimiin, niin tositoimissa se sitten on.
Pari täsmennystä:
Työtelin pyörähalkaisijan mitan voi mainita myös harjatelille. Nyt mainittu vain hiontatelille.
Laippauran jääjyrsimet eivät ole kiinni harjatelissä, vaan ne on asennettu vaunun ykkösohjaamon puoleisen telin ulkopuolelle eli etupuolelle, kun kulkusuunta on 1-ohjaamo edellä lumiharjaa käyttäen. Tämä on käytännössä pakollinen ratkaisu, jos ajatellaan, että jyrsimistä on jotain hyötyä. Eihän ole mieltä, että ensin yksi teli ajaa jäätyneiden urien päälle ja vasta sen jäljessä urista jyrsittäisiin jäätä.
Hionta- ja harjateli vaihdetaan käytännössä kahdesti vuodessa: talveksi harjavarustus ja kesäksi hiontavarustus. Vaihto tapahtuu nostamalla koko vaunu ja työntämällä teli alta pois ja toinen alle. Siirtoajoa varten työteli on nostettavista irti kiskosta vaunun omalla hydrauliikalla.
Antero
Uusi sivu SRS:n vaunukuvastossa. Transtechin vaunut HKL 301 - 340.
Lisäykset ja korjaukset (varsinkin kieli) tervetulleita.
Heti vuoden vaihteen jälkeen SRS:n uutisten etusivu on tässä osoitteessa.
Nyt luettavissa uutinen aikojen takaa (102 vuotta). Raitiotieonnettomuus Turussa.
On päivitetty lisätietojen kanssa klo 16.30.
Viimeisin muokkaaja Albert; 04.02.2011 kello 15:45. Syy: Lisätietoja
SRS-uutiset, kuvareportaasi: Geneven uusi raitiolinja 18 Cerniin Ranskan rajalle.
14.5.: Paljohkosti tietoa ja kuvitusta päivän tapahtumista.
http://www.raitio.org/news/uutis11/uutis111.htm
http://www.raitio.org/news/uutis11/uutis111.htm
Ennen näkemätön raitiovaunukuva Viipurista!