Tyhjäkäynti

Mikä on mielestäsi maksimi tyhjäkäyttöaika?


  • Äänestäjiä yhteensä
    73
Millaisia niksejä? ;)

Vähän kaikenlaista alkaen "kaasumuistin nollaamisesta". MB O405:ssä piti muistaakseni aukoa kolmekin kytkintä että toiminta järkiintyi.

TLL:n vanhoista, nyt jo poistetuista mersuista kaikki olivat uniikkikappaleita: esimerkiksi autoja 4 ja 7 ei kannattanut sammuttaa eikä varsinkaan ajovaihdetta ottaa pois päältä "pikku" 20 minuutin odottelun takia. Käynnistäminen vaati oman aikansa kaasu pohjassa, ja vaihde oli saatava päälle kierrosten laskiessa 500 tienoolle; normaali tyhjäkäynti kun oli 900-1500 kierroksen luokkaa eikä ajovaihdetta enää noilla kierroksilla saanut sisään. Oikean hetken "missaaminen" vaati sitten sammuttamisen, odottelun ja uudelleen käynnistämisen.

Jotkut ilkeät kielet puhuivat että suuri L olisi "säädellyt" moottoreita kaasun säästämiseksi, tiedä häntä sitten.
 
Viimeksi muokattu:
Nuo surullisenkuuluisat Volvon kaasumoottorit ovat aiheuttaneet monille kuljettajille harmia, varsinkin jos ei tiedä kaikkia niksejä ja vippaskonsteja. Siinä mielessä ymmärrän, että niitä ei mielellään sammuttaisi; toisaalta näin yleisesti kuljettajien pitäisi oma-aloitteisemmin perehtyä työkalunsa sielunelämään, ettei heti mene sormi suuhun kun auto "kiukuttelee".

Millaisia niksejä? ;)

Pitkään = yli yön seisseen auton käynnistyksessä pitää tarkistaa, ettei kaasupolttoaineen pakkosyöttönapissa ole valo päällä ja jos on, niin tätä nappia pitää painaa pitkään ennen starttaamista. Usein napin merkkivalo oli rikki eli jos ensimmäisellä yrittämällä auto ei lähde käyntiin niin varmuudeksi tehtiin näin. Tällä ilmeisesti varmistettiin polttoaineensyötön riittävä paine, luulen ;).

Toisena kikkana piti olla hallussa ns. takakäynnistys jos ei virta-avaimesta kääntämällä käynnistynyt. Näissä tapauksissa sai olla tarkkakorvaisena koska jos avainta kääntämällä kuului vaimea naksahdus niin todennäköisesti starttimoottorin solenoidi ei jaksanut vetää ratasta vauhtirattaalle asti tai hampaat eivät vaan osuneet kohdalleen. Tällöin piti mennä konehuoneeseen avaamaan muovisen laatikon luukku, jonka takaa löytyy käynnistyspainike. Volvojen tapauksessa (koskee myös vanhempia dieseleitä) painiketta piti usein "renkata" eli painaa monta kertaa tiheästi peräkkäin, että saatiin "houkuteltua" starttimoottori vauhtipyörälle. Viimeksi tällainen tapaus sattui kohdalleni reilu viikko sitten kun h14B:llä saavutin edellä ajavan vuoron Hernesaaressa = kävin kollegan puolesta painamassa konehuoneen starttinappia.
 
Näin kesällä kun on lämmintä, ja akutkin jaksavat paremmin, sammutan auton aina kun päätepysäkille jää yli 2min taukoaikaa. Talvisin kun akkujen kesto on kysymysmerkki ja on paljon enemmän virrankuluttajia, pidän rajana viittä (5) minuuttia. Tottakai tämä riippuu paljon päätepysäkin sijainnista, esim Rautatientorilla ihmisten edessä tai lähiössä ihmisten ikkunoiden alla on tyhjäkäyttö aina vähän niin ja näin.

Kun käyttää tyhjäkäyntiä ja yrittää varmistaa ajallaan lähdön linjalle, saa valituksia. Jos sammuttaa eikä enää käynnisty, saa jälleen valituksia.
 
Vs: Onnibus - Uusi pikavuoroyritys

http://www.rannikkoseutu.fi/Uutiset/1194834606318/artikkeli/bussien+paastot+kuriin.html


Yhtenä päivänä erään linjan Onnibus kävi tyhjäkäyntiä Helsingin päätepysäkillä tunnin verran. Siinäkin tilanteessa joutokäyntiasetus ylittyi reilusti.

Bussien tyhjäkäynti on vähän kinkkinen juttu, jos sitä noudatettaisiin kirjaimellisesti, ei kovin moni bussi pääsisi liikkeelle ollenkaan kun ei ole tarpeeksi paineilmaa jarrujen irroittamiseen. Toisekseen esimerkiksi juuri ilmastoinnin toiminnan vuoksi ymmärrän täysin tuon Raision tapauksen, ja talvella sama juttu lämmityksen vuoksi. Minusta tuntuu, että tuo lehdelle valittanut nainen on yliherkkä ainoastaan normaalille elämälle, ei uudehkon diselbussin pakokaasuille kymmenien metrien päässä.
 
Viimeksi muokannut moderaattori:
Vs: Onnibus - Uusi pikavuoroyritys

Bussien tyhjäkäynti on vähän kinkkinen juttu, jos sitä noudatettaisiin kirjaimellisesti, ei kovin moni bussi pääsisi liikkeelle ollenkaan kun ei ole tarpeeksi paineilmaa jarrujen irroittamiseen.

Silloin pitää tehdä niinkuin tankkarit tekee, että kaikki bussit ehditään tankkaamaan: lappu lattiaan käynnistyksen yhteydessä, vaikka auto olisi seissyt reilu parinkymmenen asteen pakkasessa jo muutamia tunteja.
Voin kertoa, että jos Volvon DH12E kone on raju käyntiääneltään normaalistikin, niin edellämainittua tilannetta todistaneena meinasi itku päästä ja Intialaisella silmän alus tummua :lol:

Tyhjäkäyntihommelit on aina aika haitarista, toisilla tippuu lasit kaapeista, toisilla voi tulla nopeasti kylmä/kuuma ja joskus autot on herätetty apukaapelein kuolleista n. 30min sitten, jolloin ei kannata sammuttaa autoa jos tahtoo sillä vielä jatkaa matkaa.
 
Viimeksi muokannut moderaattori:
Vs: Onnibus - Uusi pikavuoroyritys

Bussien tyhjäkäynti on vähän kinkkinen juttu, jos sitä noudatettaisiin kirjaimellisesti, ei kovin moni bussi pääsisi liikkeelle ollenkaan kun ei ole tarpeeksi paineilmaa jarrujen irroittamiseen. Toisekseen esimerkiksi juuri ilmastoinnin toiminnan vuoksi ymmärrän täysin tuon Raision tapauksen, ja talvella sama juttu lämmityksen vuoksi.
Jarrujen irroittaminen liikkeelle lähtiessä ei terveen auton tapauksessa todellakaan vaadi jatkuvaa tyhjäkäyntiä. Mikäli ei kahden minuutin tyhjäkäynti riitä jarrujen vapauttamiseen tarvittavan paineilman tuottoon, auto on syytä saattaa pikimmiten korjaamolle.

Toisekseen ilmastointi ja lämmitys ovat molemmat mukavuustekijöitä, eivät välttämättömyyksiä. Niiden toiminnan ylläpito ei siten millään muotoa täytä lain kirjainta hyväksytystä, yli 2 minuutin tyhjäkäynnistä.
 
Viimeksi muokannut moderaattori:
Vs: Onnibus - Uusi pikavuoroyritys

Jarrujen irroittaminen liikkeelle lähtiessä ei terveen auton tapauksessa todellakaan vaadi jatkuvaa tyhjäkäyntiä. Mikäli ei kahden minuutin tyhjäkäynti riitä jarrujen vapauttamiseen tarvittavan paineilman tuottoon, auto on syytä saattaa pikimmiten korjaamolle.

Toisekseen ilmastointi ja lämmitys ovat molemmat mukavuustekijöitä, eivät välttämättömyyksiä. Niiden toiminnan ylläpito ei siten millään muotoa täytä lain kirjainta hyväksytystä, yli 2 minuutin tyhjäkäynnistä.

Tämä(kään) ongelma ei tosin ole mitenkään OB-sidonnainen, vaan koskee enemmän tai vähemmän jokaista liikennöitsijää.

Kyllä niissä autoissa paineilmavuotoja on ja varsinkin maanantai-aamuna paineet vähissä. Sitten jos on vielä talvipakkanen niin ei heti kylmäkäynnistyksen jälkeen viitsi kierroksiakaan kovin korkeiksi nostaa, joten voi mennä yli 2 minuuttia kevyesti.

Pakkasella akkujen rasitus on riittävä ilman ylimääräisiä sammuttelujakaan.

Uskoisin, ettei yhtä ainoaa bussiyritystä löydy missä tyhjäkäyntilakia ei rikottaisi melkeimpä jatkuvasti. Täälläpäin sellainen 15-20 minuutin tyhjäkäynti on ihan normaali aika, talvella sitten useampi tunti tarvittaessa.

Lämmitys ja ilmastointi riittää mielestäni syyksi tyhjäkäyntiin. Varsinkin yön yli seisoneen auton lämpeneminen kestää melko pitkään ja penkit on kylmiä pitkään, ei sellaiseen ole matkustajien kovin mukava tulla, eikä myöskään auringonpaahteessa lämmenneeseen liikkuvaan saunaan.

Nykyaikaisten autojen tyhjäkäynnistä ei kyllä mitään katkuja kymmenien metrien päähän leviä.
 
Vs: Onnibus - Uusi pikavuoroyritys

Kyllä niissä autoissa paineilmavuotoja on ja varsinkin maanantai-aamuna paineet vähissä. Sitten jos on vielä talvipakkanen niin ei heti kylmäkäynnistyksen jälkeen viitsi kierroksiakaan kovin korkeiksi nostaa, joten voi mennä yli 2 minuuttia kevyesti.

Pakkasella akkujen rasitus on riittävä ilman ylimääräisiä sammuttelujakaan.

Uskoisin, ettei yhtä ainoaa bussiyritystä löydy missä tyhjäkäyntilakia ei rikottaisi melkeimpä jatkuvasti. Täälläpäin sellainen 15-20 minuutin tyhjäkäynti on ihan normaali aika, talvella sitten useampi tunti tarvittaessa.

Lämmitys ja ilmastointi riittää mielestäni syyksi tyhjäkäyntiin. Varsinkin yön yli seisoneen auton lämpeneminen kestää melko pitkään ja penkit on kylmiä pitkään, ei sellaiseen ole matkustajien kovin mukava tulla, eikä myöskään auringonpaahteessa lämmenneeseen liikkuvaan saunaan.

Nykyaikaisten autojen tyhjäkäynnistä ei kyllä mitään katkuja kymmenien metrien päähän leviä.
Ilmavuotoja on, uusissakin autoissa, minkä varsin hyvin tiedän... Se ei silti muuta kirjoitettua lakia muuksi. Eikä sitä, että totesin edellä että runsasvuotoisen auton paikka on pajalla - ei linjalla.

Mitä tuohon ilmastointi-/lämmitysjuttuun tulee: toki itsekin mieluummin lähtisin liikkeelle sisälämpötilaltaan miellyttävällä kulkineella niin kesät kuin talvetkin... Sitäkään ei monesti ole laillisesti mahdollista toteuttaa rikkomatta lakia. Ehkäpä siellä, missä auto jatkuvassa latauksessa voi lisälämmitintä käyttää niin kauan, että auto pakkasellakin olisi oikeasti lämmennyt. Kesällä ei sitäkään mahdollisuutta ole.
 
Vs: Onnibus - Uusi pikavuoroyritys

Työskentelen isossa bussifirmassa. Koulutuksessa on tehty selväksi, että tyhjäkäyntimääräyksiä noudatetaan. Parkkipaikalla auto sammuu, laiturissa auto sammuu. Näin yksinkertaista, pieni ranneliike riittää tuohon. Ei ole asiani miettiä lähteekö uudestaan käyntiin tai vuotaako ilmaa. Ja kun pitää ovet kiinni, ei se lämpö tai viileyskään hetkessä katoa. Sitten tilataan apuvirtaa, jos auto ei käynnisty. Kyllä ne autot uusilla akuilla ja hyvällä huollolla käyntiin lähtevät ja liikkuvat. Koko asiassa on kyseessä vain kuljetusalaa riivaavasta asennevammasta, toivotan pysäköinninvalvojat tervetulleiksi terminaaleihin ja asemlle laittamaan osaltaan asiaa järjestykseen. (Katselin tuossa taksiautoja päätepysäkin taksiasemalla, sää oli sellainen, ettei mitään syytä lämmittää tai jäähdyttää ollut, niin ne vaan samat autot kävivät samassa paikassa kierroksen heitettyäni.)
 
Vs: Onnibus - Uusi pikavuoroyritys

Työskentelen isossa bussifirmassa. Koulutuksessa on tehty selväksi, että tyhjäkäyntimääräyksiä noudatetaan. Parkkipaikalla auto sammuu, laiturissa auto sammuu. Näin yksinkertaista, pieni ranneliike riittää tuohon. Ei ole asiani miettiä lähteekö uudestaan käyntiin tai vuotaako ilmaa. Ja kun pitää ovet kiinni, ei se lämpö tai viileyskään hetkessä katoa. Sitten tilataan apuvirtaa, jos auto ei käynnisty. Kyllä ne autot uusilla akuilla ja hyvällä huollolla käyntiin lähtevät ja liikkuvat. Koko asiassa on kyseessä vain kuljetusalaa riivaavasta asennevammasta, toivotan pysäköinninvalvojat tervetulleiksi terminaaleihin ja asemlle laittamaan osaltaan asiaa järjestykseen. (Katselin tuossa taksiautoja päätepysäkin taksiasemalla, sää oli sellainen, ettei mitään syytä lämmittää tai jäähdyttää ollut, niin ne vaan samat autot kävivät samassa paikassa kierroksen heitettyäni.)

Silläkin lienee vaikutusta, että missä päin ajaa, millaista liikennettä ja millaisessa firmassa. Aina sitä apuvirtaa ei niin vaan tilata, jos varikolla ei ole ketään päivystämässä, ei ketään kuljettajia saati sitten huoltoautoa ym. kalustoa. Apuvirtaa saadaan siinä vaiheessa kun jonkin seuraavan lähdön kuljettaja saapuu varikolle ja lähtee toisella autolla virtaa tuomaan.

Silloin ollaan myöhässä jo niin paljon että tyhjänä saa ajaa tai ajetaan seuraavan lähdön auton perässä. Tai että kyseessä oli päivän ainoa lähtö sille linjalle. Tai on ilta-aika ja viimeinen vuoro, ketään muita ei enään töissä ole.

Ei kannata ottaa turhia riskejä sammuttamalla moottori, varsinkin jos tyhjäkäynnistä ei ole vähäisintäkään haittaa, kuten täällä. Kukaan ei siitä ole koskaan valittanut, eikä koko tyhjäkäyntiä edes huomaa ellei tule varta vasten busseja katselemaan :D Eikä täällä mitään pysäköinninvalvontaa edes ole.

Tietysti kaupungeissa on eri asia kun päätepysäkkien ym. läheisyydessä on asutusta, liiketiloja ym.


Ei kyllä itsellä kantti kestäisi sammuttaa jos olisi varmasti tiedossa että ei käynnisty uudelleen ;)
 
Vs: Onnibus - Uusi pikavuoroyritys

Silläkin lienee vaikutusta, että missä päin ajaa, millaista liikennettä ja millaisessa firmassa. Aina sitä apuvirtaa ei niin vaan tilata, jos varikolla ei ole ketään päivystämässä, ei ketään kuljettajia saati sitten huoltoautoa ym. kalustoa. Apuvirtaa saadaan siinä vaiheessa kun jonkin seuraavan lähdön kuljettaja saapuu varikolle ja lähtee toisella autolla virtaa tuomaan.

Tällöin kyseisen bussiliikennöitsijän on syytä tarkistaa toimintatapojansa. Tai vaihtaa alaa, jos lainsäädännön noudattaminen näin yksinkertaisessa asiassa ei kiinnosta. Vihje: Asiansa osaava autosähköliike asentaa busseihin toiset akut käynnistysakuiksi ja tarvittaessa vaihtaa laturin järeämpään ja samalla asentaa sellaisen järjestelyn, missä noita käynnistysakkuja ei pysty ilmastointia, radiota yms. käyttämällä saamaan tyhjäksi.
 
Vs: Onnibus - Uusi pikavuoroyritys

Ei kyllä itsellä kantti kestäisi sammuttaa jos olisi varmasti tiedossa että ei käynnisty uudelleen ;)
Ei kyllä itsellä kantti kestäisi lähteä liikenteeseen varikolta ylipäätään ollenkaan, jos olisi VARMASTI tiedossa, että ei käynnisty uudelleen...

Luonnollisesti, jos auto "maailmalla" jouduttu apuvirralls käynnistämään, se pyritään tuomaan "kotiin" vaikka sitten tyhjäkäyntipykälää uhmaten. Mutta alkujaan tässä oli kyse siitä, että selitellään tyhmäkäyntiä MUKAVUUSsyillä, kuten ilmastointi (tai lämmitys). Sillä ei ole mitään tekemistä virran riittävyyden tai käyntiin lähdön kanssa ;)
 
Kesäisin ja varsinkin helteillä on moottorin ylikuumenemisen vaara. Kaupunkiliikenne on kuitenkin aika raskasta jatkuvine kiihdytyksine ja pysähtymisineen. Jos moottori sammutetaan heti päättärille tultua, moottori keittää aika herkästi. Tästä käy todisteena kesäisin lukuisat kääntöpaikat on täynnä glykoli-lätäköitä :D Toisinaan siis tyhjäkäynti kannattaa, mutta mikäli jäähdytysjärjestelmä on kunnossa niin muutama minuutti ajon jälkeen riittää ;)
 
Pitipä ihan tarkastaa, mitä laki varsinaisesti sanoo. Ja sehän sanoo: "Valtioneuvoston asetuksella voidaan säätää tarpeetonta ja häiritsevää ajamista taajamassa ja moottorikäyttöisen ajoneuvon tarpeetonta joutokäyntiä koskevia rajoituksia."

Valtioneuvosto on sitten käyttänyt mahdollisuutta hyväkseen ja määrännyt: "Moottorikäyttöisen ajoneuvon seistessä muualla kuin tieliikennelainsäädännössä tarkoitetulla tiellä ei ajoneuvon moottoria saa käyttää enempää kuin kaksi minuuttia. Lämpötilan ollessa alle –15 °C saa moottoria ennen ajoon lähtemistä kuitenkin käyttää enintään neljä minuuttia. Traktorin, moottorityökoneen ja auton alustalle rakennetun työkoneen moottoria saa kuitenkin käyttää ennen ajoneuvolla tai koneella tehtävän työn alkamista ajoneuvon toimintavalmiiksi saattamiseen tarvittavan ajan.

Kielto ei koske kiireellisessä tehtävässä olevaa hälytysajoneuvoa. Kielto ei myöskään koske ajoneuvoa, jonka pääasiallinen käyttötarkoitus tai pääasiallisen käyttötarkoituksen edellyttämä lisälaite, kuten jätteenpuristin, pumppu, kompressori tai nostolava, vaatii moottorin käyttämistä."

Mutta miten tätä kaikkea sitten lukisi. Laki on aina ensisijainen säädöksiin nähden ja sen perusteella rajoittaa saa vain tarpeetonta tyhjäkäyntiä. Tällä perusteella voisi jo lähteä siitä, että autoa voi pitää tyhjäkäynnillä, jos siihen on perusteltu syy ja uskoisin vaikka poliisien asiaa käytännössä näin tulkitsevankin. Kaipa on ihan ok pitää bussia käynnissä, jos on selvä riski siitä, että se ei enää sammuttamisen jälkeen käynnisty. Mutta sitten pitäisi myös olla niin, että tämä on väliaikainen ratkaisu ja tällainen bussi pitää laittaa pikinmiten huoltoon.

Kyllä itsekin muistan autonkuljettajan uraltani, että pahoina pakkasaamuina terminaalin pihalla saattoi mennä toista tuntia, ennen kuin kaikki autot saatiin apukaapeleilla käyntiin eikä siinä todellakaan käyntiin saatuja autoja sammuteltu neljän minuutin jälkeen. Mutta edistystä tämäkin oli, sillä vielä vuosikymmen sitten pakkasöinä autot kuulemma pidettiin käynnissä pihalla läpi koko yön. Siitä naapuritalojen asukkaat tietysti valittivat ja ihan syystäkin.
 
Viimeksi muokannut moderaattori:
Mutta edistystä tämäkin oli, sillä vielä vuosikymmen sitten pakkasöinä autot kuulemma pidettiin käynnissä pihalla läpi koko yön. Siitä naapuritalojen asukkaat tietysti valittivat ja ihan syystäkin.

Näinpä. Muistan vielä -06 joulun jälkeiset pyhät, kun Ruhan kentällä pistettiin monen pakkaspäivän jälkeen vanhuksia käymään. Autoja piti käydä herättelemässä 26. päivän iltana jo, että varmasti autot ovat lähtövalmiina seuraavan arkipäivän ajoihin. Tuohan ei toki ollut ainoa kerta ja muistelen, että siitä olisi lehdissäkin kirjoiteltu.
Muistan elävästi sen jonkun 92xx tornin pakoputkesta tulleen sinimustan lakun jota olisi voinut veitsellä pilkkoa, ja varikon yllä leijuneen savu/höyrypilven :D
 
Takaisin
Ylös