Näytä äänestyksen tulokset: Mikä on mielestäsi maksimi tyhjäkäyttöaika?

Äänestäjiä
100. Et voi äänestää tässä äänestyksessä
  • Ei yhtään

    8 8,00%
  • Alle minuutti

    13 13,00%
  • 1-2 minuuttia

    42 42,00%
  • 5 minuuttia

    28 28,00%
  • 10 minuuttia

    2 2,00%
  • Niin pitkään kuin tauko kestää

    5 5,00%
  • Niin pitkään kuin polttoaine riittää

    0 0%
  • Ei mitään väliä

    2 2,00%
Sivu 3 / 3 EnsimmäinenEnsimmäinen 123
Näytetään tulokset 31-41/41

Viestiketju: Tyhjäkäynti

  1. #31

    Liittynyt
    20.07.2005
    Sijainti
    Helsinki
    Viestejä
    1394

    oletus Vs: Tyhjäkäynti

    Lisätään nyt vielä, kun asetusta huolella lukee, niin bussin voi kyllä laskea mukaan ajoneuvoihin, joiden " pääasiallinen käyttötarkoitus ... vaatii moottorin käyttämistä (ajoneuvon seistessä)", jos muuten ei esimerkiksi pystytä pitämään matkustamoa sopivan lämpöisenä ja muutenkin matkustajakäytön kannalta toimintakuntoisena. Tämä ei tietenkään tarkoita, että konetta voi käyttää tuntikausia tai vastaavaa, mutta jos vaikka matkustamon lämpeneminen vie kymmenen minuuttia, bussin voi käynnistää kymmenen minuuttia ennen lähtöä.
    Ville

  2. #32
    J_J
    J_J ei ole kirjautuneena
    Tunnistettu jäsen J_J avatar
    Liittynyt
    24.06.2005
    Sijainti
    Tampere
    Viestejä
    711

    oletus Vs: Tyhjäkäynti

    Lainaus Alunperin kirjoittanut Ville O. Turunen Näytä viesti
    mutta jos vaikka matkustamon lämpeneminen vie kymmenen minuuttia, bussin voi käynnistää kymmenen minuuttia ennen lähtöä.
    Höpöhöpö. Matkustamon lämmittäminen etukäteen ei ole välttämättömyys, vaan pelkkä mukavuustekijä. Siten tyhmäkäynti ei lämmityksen (tai jäähdytyksen) vuoksi ole millään tavalla lain hengen mukaan sallittua.
    Elämä on, mikset sinäkin?

  3. #33

    Liittynyt
    05.07.2012
    Viestejä
    7

    oletus Vs: Tyhjäkäynti

    Lainaus Alunperin kirjoittanut J_J Näytä viesti
    Höpöhöpö. Matkustamon lämmittäminen etukäteen ei ole välttämättömyys, vaan pelkkä mukavuustekijä. Siten tyhmäkäynti ei lämmityksen (tai jäähdytyksen) vuoksi ole millään tavalla lain hengen mukaan sallittua.
    Entä jos katsotaan, että linja-autolla, jonka sisälämpötila on esimerkiksi -20 astetta tai +50 astetta, ei voida kuljettaa matkustajia terveyshaittojen takia eikä se näin ollen ole toimintakuntoinen. Toimintavalmiiksi saattamisen ajan moottoria saa käyttää tyhjäkäyntiä, eli kunnes sisälämpötila on vaikka 15-25 asteen välillä.

    Myöskin voidaan esimerkiksi katsoa, että täysin pimeään linja-autoon ei voida ottaa matkustajia kompastumisriskin vuoksi joten sisävalot täytyy pitää päällä. Sisävalojen (ja lämmityslaitteiden ym) virrankulutuksen johdosta moottoria täytyy pitää käynnissä varsinkin jos akut ovat huonot ja on kylmä ilma.

    On myös täysin selvää, että mikäli linja-auton tuulilasi tai peilit on jäässä/huurussa niin autolla ei saa ajaa mikäli siitä ei eteenpäin näe. Lasin kirkastumisen ajan moottoria saa käyttää tyhjäkäyntiä. Jos jäähdytinneste on kylmää niin menee pidempään kuin kaksi minuuttia.

    Matkustamokaan ei kymmenessä minuutissa lämpene tarpeeksi jos on taivasalta käynnistetty pakkasyön jälkeen.


    Myös esimerkiksi kahvin keittäminen linja-autoaseman parkkipaikalla (tilausajossa, jollain pikavuorolla tms) lienee syy tyhjäkäyntiin koska kahvinkeittimen virrankulutus on suuri ja se ei edes mene päälle ilman että moottori käy

  4. #34
    J_J
    J_J ei ole kirjautuneena
    Tunnistettu jäsen J_J avatar
    Liittynyt
    24.06.2005
    Sijainti
    Tampere
    Viestejä
    711

    oletus Vs: Tyhjäkäynti

    Lainaus Alunperin kirjoittanut kahujarvi Näytä viesti
    Entä jos katsotaan, että linja-autolla, jonka sisälämpötila on esimerkiksi -20 astetta tai +50 astetta, ei voida kuljettaa matkustajia terveyshaittojen takia eikä se näin ollen ole toimintakuntoinen. Toimintavalmiiksi saattamisen ajan moottoria saa käyttää tyhjäkäyntiä, eli kunnes sisälämpötila on vaikka 15-25 asteen välillä.

    Myöskin voidaan esimerkiksi katsoa, että täysin pimeään linja-autoon ei voida ottaa matkustajia kompastumisriskin vuoksi joten sisävalot täytyy pitää päällä. Sisävalojen (ja lämmityslaitteiden ym) virrankulutuksen johdosta moottoria täytyy pitää käynnissä varsinkin jos akut ovat huonot ja on kylmä ilma.

    On myös täysin selvää, että mikäli linja-auton tuulilasi tai peilit on jäässä/huurussa niin autolla ei saa ajaa mikäli siitä ei eteenpäin näe. Lasin kirkastumisen ajan moottoria saa käyttää tyhjäkäyntiä. Jos jäähdytinneste on kylmää niin menee pidempään kuin kaksi minuuttia.

    Matkustamokaan ei kymmenessä minuutissa lämpene tarpeeksi jos on taivasalta käynnistetty pakkasyön jälkeen.


    Myös esimerkiksi kahvin keittäminen linja-autoaseman parkkipaikalla (tilausajossa, jollain pikavuorolla tms) lienee syy tyhjäkäyntiin koska kahvinkeittimen virrankulutus on suuri ja se ei edes mene päälle ilman että moottori käy
    Huhhuh... Ajattelitko vielä kauan leijailla haavemaailmassa, vai joko piakkoin laskeudut maan pinnalle?
    Elämä on, mikset sinäkin?

  5. #35
    Nak
    Nak ei ole kirjautuneena
    Nak avatar
    Liittynyt
    05.03.2010
    Sijainti
    HSL-alue
    Viestejä
    2845

    oletus Vs: Tyhjäkäynti

    Lainaus Alunperin kirjoittanut Nak Näytä viesti
    ...Tuohan ei toki ollut ainoa kerta ja muistelen, että siitä olisi lehdissäkin kirjoiteltu...
    Löysinpä sen vanhan ketjunkin tuosta aiheesta
    Ylläoleva teksti edustaa vain kirjoittajan omaa näkemystä asiasta

  6. #36
    Tunnistettu jäsen karihoo avatar
    Liittynyt
    29.01.2006
    Sijainti
    Hyvinkää
    Viestejä
    540

    oletus Vs: Tyhjäkäynti

    Lainaus Alunperin kirjoittanut J_J Näytä viesti
    Huhhuh... Ajattelitko vielä kauan leijailla haavemaailmassa, vai joko piakkoin laskeudut maan pinnalle?
    Ihan vaan, että olisi reilu peli puolin ja toisin: Kuinka kauan sitten akkujen pitäisi jaksaa linjaliikenteessä täydet sisävalot ja joitakin lukuvaloja sekä webasto päällä talviaikana? Joillakin pitkillä linjoilla jopa tunnin. Tavallisempi esimerkki puoli tuntia eli se pidempi lakisääteinen tauko. Ehkä uusilla lämpimillä (ei onnistu talviaikana) täyteen ladatuilla akuilla voisi ajatella virran riittävän tunnin jälkeen vielä moottorin käynnistämiseenkin, realismi 3-4 vuotta käytetyillä akuilla pakkassäällä lienee alle puoli tuntia.

    Sitten kun puhutaan erikoisvarustelluista busseista, joissa on invertterit keskuspölynimurille, matkustajien virtapistokkeille, kahvin-/vedenkeittimelle, mikroaaltouunille, karaokelaitteistolle jne.jne. niin mikään ei toimi jos moottori ei käy. Tästä virran tarpeesta ei ulkopuolinen juurikaan näe mitään.

    Paikallisliikenteessä virtaa kuluttavia laitteita on toki hieman vähemmän, mutta ihan samat luonnonlait koettelevat niitäkin busseja. Lyhyellä linjalla voi autolle tulla päivän aikana kymmeniä käynnistyksiä jos tarkasti noudatetaan sääntöjä. Pakkassäällä hieman huonommassa kunnossa olevat akut ovat tosi kovilla.

    Ja sitten lopuksi: en usko kenenkään liikennöitsijän vaihtavan peruskalustonsa akkuja ennen kuin on pakko, "ykkösluokka" toki on eri asia. Syyllistä siinä sitten kuljettajia?

  7. #37

    Liittynyt
    17.09.2009
    Sijainti
    Tampere
    Viestejä
    692

    oletus Vs: Tyhjäkäynti

    Itse pyrin noudattamaan noita tyhjäkäyntipykäliä niin hyvin kuin mahdollista, tosin jonkun painevuotoisen auton joutuu iskemään käyntiin hieman aiemmin kuin 2 minuuttia ennen lähtöä. Tätähän laki ei suoranaisesti kiellä, koska auton käyttö edellyttää, että jarrupiireissä on painetta, jotta auto saadaan liikkeelle. Tietysti kierroksiakin voisi nostaa, mutta tuo varsinkin keskellä asumalähiötä tuskin miellyttää kovinkaan montaa.

    Matkustamon lämmitys on mielestäni mukavuustekijä, joka ei voi olla syynä auton tyhjäkäyttämiseen. Tuskin kukaan omalla autollakaan odottaa, että sisätila lämpenisi ennen liikkelle lähtöä.

  8. #38
    Tunnistettu jäsen
    Liittynyt
    28.06.2005
    Sijainti
    Helsinki
    Viestejä
    477

    oletus Vs: Tyhjäkäynti

    Lainaus Alunperin kirjoittanut karihoo Näytä viesti
    Kuinka kauan sitten akkujen pitäisi jaksaa linjaliikenteessä täydet sisävalot ja joitakin lukuvaloja sekä webasto päällä talviaikana?
    Autolla yleensä kuljetetaan matkustajia ja he harvemmin ovat kyydissä kun auto seisoo. Silloin tuskin tarvitaan sisävalojakaan. Webasto toki saattaa pöhistä paussin aikana, mutta se sentään lämmittää toisin kuin moottori tyhjäkäynnillä. Kone päinvastoin yleistä luuloa jäähtyy normaalista käyntilämmöstään tyhjäkäynnillä, kun jäähdytysneste kiertää koko ajan mutta kuormaa ei ole. Nykyiset diesel-koneet ovat busseissakin melko huonoja lämpiämään, joten tyhjäkäynnillä ei bussia juuri lämmitellä.
    --
    Lauri Räty

  9. #39

    Liittynyt
    05.07.2012
    Viestejä
    7

    oletus Vs: Tyhjäkäynti

    Lainaus Alunperin kirjoittanut Lauri Räty Näytä viesti
    Autolla yleensä kuljetetaan matkustajia ja he harvemmin ovat kyydissä kun auto seisoo. Silloin tuskin tarvitaan sisävalojakaan. Webasto toki saattaa pöhistä paussin aikana, mutta se sentään lämmittää toisin kuin moottori tyhjäkäynnillä. Kone päinvastoin yleistä luuloa jäähtyy normaalista käyntilämmöstään tyhjäkäynnillä, kun jäähdytysneste kiertää koko ajan mutta kuormaa ei ole. Nykyiset diesel-koneet ovat busseissakin melko huonoja lämpiämään, joten tyhjäkäynnillä ei bussia juuri lämmitellä.
    Kaukoliikenteessä on linjoilla puolen tunnin, 45min, tunnin jne. taukoja, silloin matkustajat ovat kyydissä, sisävalot palaa ja auton lämpötilan täytyy pysyä aisoissa eli ilmastointi tai lämmitys täytyy toimia.

    Webastonhan nyt pakkasella saa olla koko ajan päällä, siinä on termostaatti joka kytkee tulen kattilaan kun jäähdytinneste meinaa viiletä liikaa. Ei muuten riitä lämpö ja varsinkin tyhjäkäynnillä vedenkiertokin on hitaampaa ilman kiertovesipumppua.

    Pelkkä moottorin tyhjäkäynnillä tuottama lämpö ei riitä edes henkilöautossa nykyisissä suoraruiskudieseleissä. Tätä paikkaamaan sitten asennetaan sähkövastuksia ilmakanavaan, saadaan lämpöä ja samalla myös kuormitusta moottoriin ja sitä kautta lisää lämpöä

  10. #40
    Toni Lassila avatar
    Liittynyt
    08.01.2013
    Sijainti
    Rovaniemi
    Viestejä
    42

    oletus Vs: Tyhjäkäynti

    Diisseli alkaa karstoittumaan jos sitä kovin pitkään käyttää, talvella siitä myös lähtee lähiympäristöön melko kitkerä katku, joka ei tosin itseäni haittaa. Melua nuo nykyiset koneet ei tosin juuri päästä. Kyllä tuo puoli tuntia on mielestäni se maksimiaika.

    Veturit rötköttävät kyllä monesti koko päivän, ainakin vilkkaamilla varikoilla, Deevereiden MGO:t myös pikeentyvät enemmän kuin Dr14:n ja Vempujen hidaskäyntiset MAN:it. MGO myös erittää sinistä kömyä runsaasti myös tyhjäkäynnillä, toisin kuin MAN, joka yleensä pölläyttää mustaa vain kiihdyttäessä. Meluahan MGO:sta ei juurikaan tyhjäkäynnillä lähde, ainoastaan ahdin vähän puhisee. MAN sensijaan kumisee matalasti käydessään. MGO:n lisätessä tehoja, sille ominainen nopeakäyntisen V16:n hurina alkaa toki voimistua, mutta ei liian kovaksi.

  11. #41

    Liittynyt
    22.08.2008
    Sijainti
    Helsinki
    Viestejä
    2020

    oletus Vs: Tyhjäkäynti

    Lainaus Alunperin kirjoittanut Toni Lassila Näytä viesti
    Veturit rötköttävät kyllä monesti koko päivän, ainakin vilkkaamilla varikoilla
    Oletko varma? Kyllä ainakin Ilmalassa sammutetaan pääkone vähänkin pidemmillä tauoilla. Apukone toki jätetään päälle, mutta se onkin kertaluokkia pienempi ja täten vähemmän haitallinen ympäristölle.

Sivu 3 / 3 EnsimmäinenEnsimmäinen 123

Lähettämissäännöt

  • Et voi aloittaa uusia viestiketjuja
  • Et voi vastata viesteihin
  • Et voi lähettää liitetiedostoja
  • Et voi muokata viestejäsi
  •