Yöliikenteen hinnoittelu

Liittynyt
28 Heinäkuu 2006
Viestit
186
On myös mahdollista että Espoon yölinjojen pääteasemaksi Helsingissä tulee Elielinaukio tai Rautatientori, jonne kaikki muutkin yölinjat nyt päättyvät. Se palvelisi matkustajiakin paremmin koska sillä tavalla helpotettaisiin myös vaihtamista. Jotkut ehkä ihan oikeasti ovat matkalla idästä tai pohjoisesta länteen yöllä, ja silloin ikävä 1 km kävely rautatieasemalta Kamppin jäisi pois.

Ja lisäksi yötaksa pitäisi ottaa kokonaan pois, se ei ole joukkoliikenteen asia milloin haluan matkusta metrolla/bussilla.
Jos käytän busseja yöaikaan kuukausikortilla tai käteisellä niin se on minun asiani ja se ei pidä minulle maksaa enempää kuin niille jotka matkustavat päiväsaikaan.
 
Viimeksi muokannut moderaattori:
Vs: Kampin terminaali länsimetron jälkeen

Ja lisäksi yötaksa pitäisi ottaa kokonaan pois, se ei ole joukkoliikenteen asia milloin haluan matkusta metrolla/bussilla.
Jos käytän busseja yöaikaan kuukausikortilla tai käteisellä niin se on minun asiani ja se ei pidä minulle maksaa enempää kuin niille jotka matkustavat päiväsaikaan.

Eikä siis kuljettajille pidä maksaa työaikakorvauksia yöllä työskentelemisestä?
Pitää riittää sama korvaus kuin päivisin töissä oleville?

Yöliikenteen ylläpito on nyt vain henkilöstökuluiltaan kalliimpaa kuin päiväsaikaan toteutettava liikenne. Se ei ole sinun asiasi.
 
Vs: Kampin terminaali länsimetron jälkeen

Eikä siis kuljettajille pidä maksaa työaikakorvauksia yöllä työskentelemisestä?
Pitää riittää sama korvaus kuin päivisin töissä oleville?

Yöliikenteen ylläpito on nyt vain henkilöstökuluiltaan kalliimpaa kuin päiväsaikaan toteutettava liikenne. Se ei ole sinun asiasi.

Tietysti kuski saa yölisää, niinhän minäkin saan kun olen yötöissä.
Mitä tekemistä sillä on matkalipun hinnan kanssa?
Maksaako ruoka enemmän jos ostan sen yöllä aukiolevassa ravintolassa?
Tai onko lääkärimaksu korkeampi jos tarvitsen apua kello 04.00?


Joukkoliikenne on jotain jota me kaikki maksamme, yöliikenne on oltava laskuissa jo alun perin.
 
Vs: Kampin terminaali länsimetron jälkeen

Maksaako ruoka enemmän jos ostan sen yöllä aukiolevassa ravintolassa?

Lounas on yleensä halvempi kuin illallinen. Ja yöllä auki olevat kioskit ovat kalliimpia kuin supermarketit.

Mutta vertaus lääkäriin on siinä mielessä hyvä, että se, kuten joukkoliikenne, mielletään meillä usein julkiseksi palveluksi. Julkisia palveluja ollaan usein halukkaita subventoimaan. Yövaunuja voitaisiin subventoida verovaroista. Juopottelun tukeminen saattaisi lisätä alkoholiveron tuottojakin ;)

Toisaalta julkisissa laitoksissa työskentelevän terveydenhoitohenkilökunnan työehdot eivät huimaa päätä, joten vertauksesi puri myös vähän omaan nilkkaan...
 
Vs: Kampin terminaali länsimetron jälkeen

Toisaalta julkisissa laitoksissa työskentelevän terveydenhoitohenkilökunnan työehdot eivät huimaa päätä, joten vertauksesi puri myös vähän omaan nilkkaan...

Siitäkin huolimatta klo 20-08 välisenä aikana terveyskeskusmaksu on korkeampi kuin päiväsaikaan. Eli jos menet tikkauttamaan reiän päästäsi yöllä, maksat siitä enemmän kuin päivällä.
 
Vs: Kampin terminaali länsimetron jälkeen

Siitäkin huolimatta klo 20-08 välisenä aikana terveyskeskusmaksu on korkeampi kuin päiväsaikaan. Eli jos meneet tikkauttamaan reiän päästäsi yöllä, maksat siitä enemmän kuin päivällä.

Ruotsissa esim ensiavun maksu on sama vuorokauden ajasta riippumatta.

Mutta minä olen sitä mieltä että joukkoliikenne on oltava olemassa matkustajien takia, ei sen takia että jotkut virkamiehet tykkäävät milloin minun pitäisi matkustaa.
Ja nyt kun palveluammatit lisääntyvät kovasti niin työajat eivät ole ma-pe 8-17.
Esim ravintohenkilökunta lopettaa 2-6 välillä, riippuen kuinka kauan kyseinen lokaali on auki. Miksi heidän pitäisi maksaa enemmän työmatkoistaan.
En osta sitä väitetttä että kaikki yöliikkujat ovat känniläisiä jotka oksentelevat busseissa ja jos on varaa olla raflassa niin pitää olla varaa taksiin.
Jos Helsinki haluaa olla ainakin isompi pikkukaupunki niin yöliikenne on järjestettävä ihmisten tarpeitten mukaan, ei aikataulusuunnitellijoiden halun mukaan.
Ainakin viime kesänä viimeinen bussi Haukilahteen lähti 01.00-aikoihin, sen jälkeen on ainoastaan taksi valittavissa.
Ja omalta kohdalta voin sanoa että vaikka olinkin niin myöhään liikkeellä niin olisin voinut istahtaa ratin taaksi (nyttenhän auto oli tällä puolella Itämerta).


Ja mitä tulee terveydenhoitoalan henkilökunnan työaikoihin niin ei niistä voi valittaa: olen itse valinnut sen alan ja tiesin jo aloittaessa että on yövuoroja (joista saa yölisää, juuri nyt noin 46 sek/tunti).
 
Vs: Kampin terminaali länsimetron jälkeen

Lounas on yleensä halvempi kuin illallinen. Ja yöllä auki olevat kioskit ovat kalliimpia kuin supermarketit.

Mutta vertaus lääkäriin on siinä mielessä hyvä, että se, kuten joukkoliikenne, mielletään meillä usein julkiseksi palveluksi. Julkisia palveluja ollaan usein halukkaita subventoimaan. Yövaunuja voitaisiin subventoida verovaroista. Juopottelun tukeminen saattaisi lisätä alkoholiveron tuottojakin ;)

Julkisia palveluja kannattaa subventoida vain, jos siitä on yhteiskunnalle hyötyä (tai se korjaa oikeudenmukaisuutta). Toisin sanoen jos yöllä joukkoliikenteestä on suhteellisesti suurempaa hyötyä kuin päivällä, kannattaa sitä subventoida silloin enemmän. Näin tuskin on.

Toki huomioon pitää ottaa nimenomaan subvention vaihtoehtoiskustannus. Esim. yöllä kalliimpi lipun hinta saattaa vähentää joukkoliikenteen käyttöä myös päivällä, koska joukkoliikennettä ei koeta niin hyväksi palveluksi. Tämän vuoksi ilta- ja viikonloppuliikennettä subventoidaankin suhteessa käyttäjämääriin paljon enemmän.

Lisäksi pitäisi tietysti laskea, subventoidaanko yöliikennettä tällä hetkellä edes lainkaan. Yöbussithan ovat monesti täynnä. Siksi voitaisiin pitää perusteltuna, että yöbusseja tulisi subventoida saman verran kuin muutakin bussiliikennettä. Toisaalta yöbussien "verotus" voi olla tehokasta, koska auton käyttö tuskin on vaihtoehto monellekaan. Eli ristisubventoidaan muuta, ehkä yhteiskunnan kannalta tuottoisampaa joukkoliikennettä. Yöliikenteestä menetetyt matkustajathan eivät yhteiskunnalle ole kovinkaan suuri tappio.

Oikeudenmukaisuus tuskin tulee kyseenalaiseksi, vaikka erittäin pieni marginaali yöbusseja käyttääkin työntekoon. Yöbussien korkeampi hinta ei aseta ihmisiä eriarvoiseen asemaan. Julkisen palvelun periaatteisiin toki kuuluu, että se on samanhintainen kaikille, mutta se ei välttämättä tarkoita, etteikö voisi olla kahdenlaista joukkoliikennettä: subventoitua perusliikennettä ja itsekannattavaa lisäpalveluliikennettä.
 
Esim ravintohenkilökunta lopettaa 2-6 välillä, riippuen kuinka kauan kyseinen lokaali on auki. Miksi heidän pitäisi maksaa enemmän työmatkoistaan.

Sehän tarkoittaa vain, että yöllä käytettävän työvoiman kustannus nousee palkan maksajalle. Kilpailluilla työmarkkinoilla yötyöläiset pystyvät kyllä vaatimaan palkkaansa lisää yöllä kalliimmasta matkustuksesta. Eihän muillakaan aloilla subventoida sitä, jos työntekijöiden työmatkakustannukset tulevat kalliimmaksi (paitsi verovähennysten osalta, mutta sekin pitäisi mielestäni poistaa).

Tai jos todella koetaan, että yhteiskunnan tulee subventoida ravintola-alan korkeampia työvoimakustannuksia, voidaan se tehdä muutoinkin kuin laskemalla kaikkien lipun hintaa. Esimerkiksi siten, että YTV maksaa ravintoloille suoraan kutakin työntekijää kohden yöbussien hintaerotuksen. Tai että YTV myy yöliikenteessä käyviä kausilippuja normaalin hinnalla ravintola-alan tai terveydenhuoltoalan työtodistusta vastaan.
 
Vs: Kampin terminaali länsimetron jälkeen

Vaikuttaa kyllä minustakin siltä, että helsingin sisäinen yöliikenne on ainakin lähes itsekannattavaa ja tilanne voisi vielä parantua jos enemmän yöliikennettä liikennöitäisiin raitiovaunuilla. Lähiöiden yöyhteydet sen sijaat ovat huonommissa kantimissa, harvemmalla esikaupunkilinjalla yleensäkään mikään ruuhkatuntien ulkopuolinen liikenne on kannattavaa. Levähtäneen kaupunkirakenteen varjopuoli.
 
Tai jos todella koetaan, että yhteiskunnan tulee subventoida ravintola-alan korkeampia työvoimakustannuksia, voidaan se tehdä muutoinkin kuin laskemalla kaikkien lipun hintaa. Esimerkiksi siten, että YTV maksaa ravintoloille suoraan kutakin työntekijää kohden yöbussien hintaerotuksen. Tai että YTV myy yöliikenteessä käyviä kausilippuja normaalin hinnalla ravintola-alan tai terveydenhuoltoalan työtodistusta vastaan.

Jos on pysyvä työ ja kulkee paljon yötaksan voimassaoloaikana, niin silloinhan jo luultavammin suoraveloituslippu tulee halvimmaksi. Sitä käyttäenhän ei tarvitse yötaksoja erikseen maksaa.
 
Mielelläni maksan pienen yövuorolisän siitä että joukkoliikennettä on tarjolla myös yöllä. Vaihtoehtona on usein vain taksi joka on monta kertaa kalliimpi vaihtoehto ja usein jonot ovat pitkiä, varsinkin ravintoloiden sulkemisaikaan.
 
Eikä siis kuljettajille pidä maksaa työaikakorvauksia yöllä työskentelemisestä?
Pitää riittää sama korvaus kuin päivisin töissä oleville?

Yöliikenteen ylläpito on nyt vain henkilöstökuluiltaan kalliimpaa kuin päiväsaikaan toteutettava liikenne. Se ei ole sinun asiasi.


Jos asiaa halutaan ajatella tältä kannalta, henkilöstökuluiltaan kalleinta liikennettä on sunnuntailiikenne. Joissain kaupungeissa, kuten Kuopiossa on kalliimmat liput sunnuntaisin ja pyhäpäivisin.
 
niin jos nyt ihan totta puhutaan niin kello 00.00-06.00 ei pitäis linja-autojen liikkua , eiköhän taksit hoida tota yö liikennettä ja juoppo kuljetuksia
 
niin jos nyt ihan totta puhutaan niin kello 00.00-06.00 ei pitäis linja-autojen liikkua , eiköhän taksit hoida tota yö liikennettä ja juoppo kuljetuksia

Käytännössä yöbussi- ja junaliikenteen lopettaminen johtaisi rattijuoppouden lisääntymiseen, koska kaikilla kapakoista ja juhlista kotiin palaavilla ei ole varaa taksiin tai takseja ei ole riittävästi.

t. Rainer
 
Vs: Kampin terminaali länsimetron jälkeen

Ruotsissa esim ensiavun maksu on sama vuorokauden ajasta riippumatta.
Ehkä Suomessa ollaan vähän jäljessä Ruotsia siinä mihin kellonaikaan katsotaan että pitää olla oikeutettu saamaan asianmukaista palvelua. Vasta äskenhän Suomessa hyväksyttiin eduskunnassa laki että kaupat saavat olla auki myös sunnuntaisin. Ruotsissa on tainnut olla jo n 20 vuotta sellainen käytäntö. Muistan että 20 vuotta sitten Suomessa taas ei missään kaupungissa mikään bussi tai juna tai raitiovaunu ei liikkunut klo 0200 jälkeen, ei edes viikonloppuisin. Mutta ravintolat menivät myös silloin kiinni klo 0130. Ajat siis muuttuvat, pikkuhiljaa.

Mitä taas en toivo että kopioitaisiin Ruotsista tänne, on kaupassa myytävän keskioluen laimentaminen folköliksi.

*** Hyvää Juhannusta kaikille joukkoliikennefoorumilaisille ***
*** Trevlig Midsommar åt alla kollektivtrafikforumister ***

Rainer
 
Takaisin
Ylös