Yöliikenteen hinnoittelu

Vs: Kampin terminaali länsimetron jälkeen

Vaikuttaa kyllä minustakin siltä, että helsingin sisäinen yöliikenne on ainakin lähes itsekannattavaa ja tilanne voisi vielä parantua jos enemmän yöliikennettä liikennöitäisiin raitiovaunuilla.

Yöliikenne on kannattavaa koska kaikki maksavat. Täysi nivelvaunullinen pummilla kulkijoita tuskin olisi kovin kannattavaa yötaksalla liikennöiviin busseihin nähden.
 
Vs: Kampin terminaali länsimetron jälkeen

Yöliikenne on kannattavaa koska kaikki maksavat. Täysi nivelvaunullinen pummilla kulkijoita tuskin olisi kovin kannattavaa yötaksalla liikennöiviin busseihin nähden.

Onko olemassa mitään tilastoja tai arvioita kuinka yleistä pummilla matkustaminen on raitiovaunuissa?
 
Vs: Kampin terminaali länsimetron jälkeen

Yöliikenne on kannattavaa koska kaikki maksavat. Täysi nivelvaunullinen pummilla kulkijoita tuskin olisi kovin kannattavaa yötaksalla liikennöiviin busseihin nähden.

Oli kulkuväline mikä tahansa, niin valvontaa ei tarvitse laiminlyödä.
 
Vs: Kampin terminaali länsimetron jälkeen

Miten maksaneisuuden tarkastus Sinun mielestäsi järjestettäisiin raitiovaunussa?

Tehokkaalla tarkastajatoiminnalla voitaisiin päästä jo pitkälle. Muutamalle keskustan isoimmalle pysäkille vaikka tarkastajat kiinteästi tarkastamaan pysäkilläolijoiden lippuja.
 
Vs: Kampin terminaali länsimetron jälkeen

Tehokkaalla tarkastajatoiminnalla voitaisiin päästä jo pitkälle. Muutamalle keskustan isoimmalle pysäkille vaikka tarkastajat kiinteästi tarkastamaan pysäkilläolijoiden lippuja.

Yöllä? Kustannukset sen kuin kasvavat.
 
Vs: Kampin terminaali länsimetron jälkeen

Miten maksaneisuuden tarkastus Sinun mielestäsi järjestettäisiin raitiovaunussa?

Mikä estää toimimasta samoin kuin busseissa? Pikkaisen päivittää vain oviohjausta siten, että ulkoa ei pääse sisälle kuin etuovesta.
 
Suljettu kuljettajarahastus yöllä vaatisi selkeää konkreettista eroa päiväliikenteeseen, jotta ihmisillä olisi useammin mahdollisuus erottaa se päiväliikenteestä (etenkin "harmaan vyöhykkeen" aikoina, n. 1:30 eteenpäin), eivätkä esim. tunkisi sisään takaovesta poistujan jälkeen. Tähän sitten päälle ne, jotka itsepäisesti pitävät kiinni vanhoista oikeuksistaan...

Teknisestihän se vaatisi vakituiseen yökalustoon ainakin vivun, joka kytkee ovisysteemistä takaovet kuljettajaohjatuiksi. Lisäksi Buscomit pitää saada aivan eteen. Oviviritys on ainoa teknisesti haasteellinen, mahdollisesti vaatien kalustoon teknisiä muutoksia laajemmaltikin.
 
Vs: Kampin terminaali länsimetron jälkeen

Vasta äskenhän Suomessa hyväksyttiin eduskunnassa laki että kaupat saavat olla auki myös sunnuntaisin. Ruotsissa on tainnut olla jo n 20 vuotta sellainen käytäntö.
Kyllähän alle 400 neliön putiikit ovat saaneet olla jo kymmenkunta vuotta sunnuntaisin auki ja isommatkin kaupat osan vuodesta...
 
Yöllä? Kustannukset sen kuin kasvavat.

Tarvittava tarkastajien määrä lasketaan niin, että niiden aiheuttama lipputulojen nousu ja palkkakustannus ovat optimaalisessa suhteessa.

Teknisestihän se vaatisi vakituiseen yökalustoon ainakin vivun, joka kytkee ovisysteemistä takaovet kuljettajaohjatuiksi. Lisäksi Buscomit pitää saada aivan eteen. Oviviritys on ainoa teknisesti haasteellinen, mahdollisesti vaatien kalustoon teknisiä muutoksia laajemmaltikin.

Lukijalaitteen siirto eteen olisi tarpeen, mutta muita muutoksia ei tarvita. Mainitsimiesi "vipujen" toiminnot ovat ihan vakiotoimintoja nykyvaunuissa. Sen sijaan matkustajien nousujen estäminen takaovista samalla kun muut ei oikei onnistu.
 
Tarvittava tarkastajien määrä lasketaan niin, että niiden aiheuttama lipputulojen nousu ja palkkakustannus ovat optimaalisessa suhteessa.
Lipputulot eivät juuri voi nousta bussiin verrattuna, koska bussissa käytännössä kaikki maksavat ilman tarkastajiakin. Busseja tosin saatetaan tarvita useampia samaan lähtöön, mutta omien käytännön kokemusten perusteella jo yhden nivelbussin lastaaminen ja rahastaminen täyteen kestää melko pitkään. Olisi aika kohtuutonta ensimmäiseksi tulleita kohtaan, jos raitiovaunua lastattaisiin vielä pidempään, että selvittäisiin yhdellä kalustoyksiköllä. Tämän lisäksi ensiksi sisään tulleet alkavat pitkästyä ja aiheuttaa häiriötä.

Eiköhän vaan pidetä ne raitiovaunut hallilla yöllä. :)
 
Sama koskee busseja, joissa sitä ei ilmeisesti ole koettu liian suureksi ongelmaksi.

Busseissa on vähemmän ovia valvottavaksi kuin raitiovaunuissa, joten takaovesta sisään tuleminen huomaamatta ei ole niin helppoa.

Helsingissä iltayönliikenteessä lähes kaikki ja aamuyönliikenteessä kaikki bussit lähtevät keskustan terminaaleista, mistä myös lähes kaikki matkustajat tulevat kyytiin. Silloin takaovia ei edes tarvitse avata. 20N on heilurilinja iltayöllä, ja sillä kuljettajat välillä päästävät keskustassa ensin poistuvat matkustajat pois, sulkevat sitten takaovet ja avaavat vasta sitten etuovet. Raitiovaunuilla vastaava käytäntö ei varmaan onnistuisi, koska matkustajat ovat tottuneet tulemaan sisään kaikista ovista ja tekisivät niin tässäkin tapauksessa. Jos raitiovaunuilla olisi suljettu rahastus öisin, pitäisi niilläkin yölinjaston todennäköisesti olla sellainen, että päätepysäkki on Kaivokadulla tai Lasipalatsilla.
 
Sama koskee busseja, joissa sitä ei ilmeisesti ole koettu liian suureksi ongelmaksi.

Busseilla on sellainen etu, ettei niillä ole avorahastusta koskaan. Raitiovaunuilla sellainen on normaaliliikenteessä, ja sen puuttuminen ei ole itsestään selvää.
 
Takaisin
Ylös