Sivu 3 / 3 EnsimmäinenEnsimmäinen 123
Näytetään tulokset 31-34/34

Viestiketju: Yöliikenteen hinnoittelu

  1. #31

    Liittynyt
    28.07.2006
    Sijainti
    Stockholm
    Viestejä
    186

    oletus Yöliikenne....

    Lainaus Alunperin kirjoittanut R.Silfverberg Näytä viesti
    Ehkä Suomessa ollaan vähän jäljessä Ruotsia siinä mihin kellonaikaan katsotaan että pitää olla oikeutettu saamaan asianmukaista palvelua. Vasta äskenhän Suomessa hyväksyttiin eduskunnassa laki että kaupat saavat olla auki myös sunnuntaisin. Ruotsissa on tainnut olla jo n 20 vuotta sellainen käytäntö.
    Siitäpä puheenollen: sunnuntaiaukeminen tulee alunperin siitä että Ruotsin lain mukaan liikkeet jotka tarjoavat palvelujaan ensikädessä junamatkustajille saivat olla auki jo 50-luvulla pyhäisin ja myöhään yöllä, esim Tukholman päärautatieasemalla.
    Metron tullessa 1952 asemille avattiin liikkeitä samalla perusteella koska metroliikenne laskettiin junaliikenteeksi niihin aikoihin.
    Joten laki joka hankaloitti aukioloaikaja koettiin ei-toimivaksi ja sen vuoksi laki muutettiin joskus 70-luvulla jolloin Ruotsi sai Euroopan liberaaleimman aukiololainsäännöstelyn.
    Tietääkseni Belgia oli kauan Ruotsin ohella ainut maa Euroopassa jossa esim 7-Eleven putiikit ovat olleet olemassa.
    Mutta nythän ajat ovat muuttuneet ja monissa maissa on lievenetty lakia kauppojen suhteen. Ja hyvähän että onkin, se on jokaisen oma valinta milloin menee kauppaan.
    Viimeisin muokkaaja vko; 23.06.2009 kello 09:41. Syy: lainausta lyhennetty

  2. #32

    Liittynyt
    14.07.2005
    Sijainti
    koti: Espoo/työ: Helsinki
    Viestejä
    5909

    oletus Vs: Yöliikenne....

    Lainaus Alunperin kirjoittanut antaeus Näytä viesti
    Siitäpä puheenollen: sunnuntaiaukeminen tulee alunperin siitä että Ruotsin lain mukaan liikkeet jotka tarjoavat palvelujaan ensikädessä junamatkustajille saivat olla auki jo 50-luvulla pyhäisin ja myöhään yöllä, esim Tukholman päärautatieasemalla.
    Metron tullessa 1952 asemille avattiin liikkeitä samalla perusteella koska metroliikenne laskettiin junaliikenteeksi niihin aikoihin.
    Kun Helsingissä rautatieasemalta alkava Kaivokadun alttava "asematunneli" avattiin 1967, niin sen kaupat saivat lain mukaan olla auki myös sunnuntaisin. Mutta ne olivat sitten pitkään ainoat koko maassa.

    t. Rainer

  3. #33
    Tunnistettu jäsen SD202 avatar
    Liittynyt
    28.06.2005
    Sijainti
    Vantaa
    Viestejä
    1347

    oletus Vs: Yöliikenteen hinnoittelu

    Lainaus Alunperin kirjoittanut hylje Näytä viesti
    Suljettu kuljettajarahastus yöllä vaatisi selkeää konkreettista eroa päiväliikenteeseen, jotta ihmisillä olisi useammin mahdollisuus erottaa se päiväliikenteestä (etenkin "harmaan vyöhykkeen" aikoina, n. 1:30 eteenpäin), eivätkä esim. tunkisi sisään takaovesta poistujan jälkeen. Tähän sitten päälle ne, jotka itsepäisesti pitävät kiinni vanhoista oikeuksistaan...
    Joissain saksalaiskaupungeissa voi bussiin nousta mistä ovesta tahansa - yleensä klo 20.00 jälkeen käytäntö kuitenkin muuttuu: tuolloin pitäisi nousta kyytiin etuovesta ja näyttää matkalippu kuljettajalle. Näin ainakin periaatteessa. Käytännössä omien havaintojeni mukaan kovi moni saksalaismatkustaja ei ilmeisesti omista kelloa, sillä klo 20.00 jälkeen moni nousee bussin kyytiin keski-/takaovistakin. Eivätkä kaikki kuljettajat huomaa tätä tai viitsi puuttua asiaan...
    We komen aan in Erps-Kwerps.

  4. #34

    Liittynyt
    18.03.2006
    Sijainti
    Stockholm
    Viestejä
    2001

    oletus Vs: Yöliikenteen hinnoittelu

    Aihe käy nyt aika paljon suljetun/avoimen rahastuksen parissa, mutta pakko sanoa...

    Lainaus Alunperin kirjoittanut SD202 Näytä viesti
    Eivätkä kaikki kuljettajat huomaa tätä tai viitsi puuttua asiaan...
    Berliinissä, jossa kaikkien sisäänmenevien tulisi käyttää etuovea, ei myöskään jakseta välittää lipuista. Kaikki kulkevat kyllä etuovista, jotka on jaettu kaiteella kahteen osaan, joko sisään- ja ulosmeneville tai lipun omistaville ja lippua ostaville (tätä en ole saanut vielä selville). Joka tapauksessa kuskia kiinnostaa, onko lippu, mutta lippua kuskille tarvitse näyttää, jos sellaisen omistaa. Jos pohjoismaalaiseen tapaan alkaa kaivaa lippua vasta ovella, kuski kysyy, onko lippua, ja jos vastaa "kyllä", ilmoittaa kuski, että "sisään sitten".

Sivu 3 / 3 EnsimmäinenEnsimmäinen 123

Vastaavia viestiketjuja

  1. Itä-Helsingin yöliikenteen uudistus
    kirjoittanut kuukanko foorumissa HSL-alueen paikallisliikenne
    Vastauksia: 7
    Viimeisin viesti: 23.11.2007, 14:10

Lähettämissäännöt

  • Et voi aloittaa uusia viestiketjuja
  • Et voi vastata viesteihin
  • Et voi lähettää liitetiedostoja
  • Et voi muokata viestejäsi
  •