Open source -joukkoliikennekarttoja

Liittynyt
18 Elokuu 2006
Viestit
2,312
Joitakin vuosia sitten pohdiskelin Tampereen bussilinjakarttaa katsellessa, että jotain pitäisi tehdä jotta siitä saataisiin yhtä selkeä kuin maailman metrokartoista. Pitkän pohdinnan jälkeen vaikuttaisi siltä, että kenties kaikkein paras vaihtoehto olisi strukturoida linjat kokonaan uusiksi runkolinjaperiaatteella, koska epäselvyys tulee itse linjaston rakenteesta, ei pelkästään siitä miten se on esitetty.

Ennen tuohon päätymistä mietiskelin kuitenkin pitkään, että jos Tampereen kaupunki ei halua tuottaa selkeää karttaa, niin tokihan sellaisen voisi tuottaa joku muukin, kenties vapaaehtoiset open source -periaatteella. Tuo idea nyt vähän jäi sillensä kun ei ollut aikaa, taitoja, pysäkkidataa tai mietittynä sopivia työkaluja.

Huvittavaa kuitenkin havaita, että samaa ovat pohtineet myös muut ihmiset.

Törmäsin tänään netissä sattumalta tällaiseen projektisivuun, jonka tarkoituksena on ollut luoda juuri tuollainen linjakartta Ammanin busseille Jordaniassa. Motiivina oli nimenomaan turhautuminen siihen, että kunnollisia linjakarttoja ei ole olemassa ja toisaalta halu selkeyttää kaupunkia ja sen liikennettä niille, jotka eivät sitä tunne.

Tässä linkki:
http://www.360east.com/?p=366

Vaikuttaa että hanke on tosin jäissä, mutta hyvä idea silti. Saitilla oli kommentti henkilöltä joka yrittää tehdä samaa Chennaissa Intiassa.

Mielenkiintoista havaita, että samanlaiset asiat inspiroivat samanmielisiä ihmisiä eri puolilla maapalloa ja erilaisissa kulttuureissa. Ja kenties itse tässä ideassakin olisi jotain järkeä? Open source -toimintatapa on valtava voimavara monissa eri asioissa.
 
jos Tampereen kaupunki ei halua tuottaa selkeää karttaa, niin tokihan sellaisen voisi tuottaa joku muukin, kenties vapaaehtoiset open source -periaatteella. Tuo idea nyt vähän jäi sillensä kun ei ollut aikaa, taitoja, pysäkkidataa tai mietittynä sopivia työkaluja.
Se on kieltämättä työläs hanke. OpenStreetMapissa on jo joitakin bussipysäkkejä ja pääkaupunkiseudun bussireittejä. Pari viikkoa sitten pyöräillessäni 160 kilometrin päähän ja takaisin lisäsin kolmatta sataa pysäkkiä pääasiassa tielle 140 siinä toivossa, että niistä myöhemmin voisi olla hyötyä. Olen lisäillyt pysäkkejä myös pääkaupunkiseudulla pyöräillessäni.

OpenStreetMapin pohjalta on mahdollista toteuttaa myös reittihakuja. Ehkä vielä joskus saadaan virallisille palveluille (YTV:n Reittiopas, Matka.fi, …) avoin kilpailija. Puhelimeen tai muuhun ohjelmoitavaan GPS-laitteeseen ladattuna se voisi hoputtaa kävelemään nopeammin tai ehdottaa vaihtoehtoisia reittejä. Liikennevälineiden reaaliaikaiseen seurantaan yhdistettynä palvelu voisi arvioida matka-aikaa ja vaihtoyhteyksien onnistumista tarkasti.
 
Takaisin
Ylös