Cities in Motion -joukkoliikennepeli

Vs: Joukkoliikennepeli: toiveita ja ehdotuksia?

Peli on ilmeisesti edelleen tulossa ja hyvä niin. :) Itse ainakin olen erittäin kiinnostunut siitä, SimCity 4:ää on tullut tahkottua aika paljon (vaikka nimenomaan sen liikennepuoli on melko turhauttavaa). Luultavasti tulen ostamaan tämän tuotoksen, niin mielenkiintoiselta vaikuttaa.

Lisää infoa löytyy Edomen uutisesta: http://plaza.fi/edome/uutiset/suomalainen-cities-in-motion-peli-on-kuin-moderni-transport-tycoon

Traileri taas Youtubesta: http://www.youtube.com/watch?v=ik94pfxg_q4
 
Vs: Joukkoliikennepeli: toiveita ja ehdotuksia?

Pelaan TrafficGiantia lähes päivittäin, sillä sen idea on niin täydellinen ja olen odottanut turhaan sen kehittymistä. Transport Giantkin minulta löytyy mutta silti pidän enemmän TrafficGiantista, se keskittyy enemmän joukkoliikenteeseen sisältäen myös raitiovaunut ja mappieditorin. Huono koneeni pyörittää kyseistä vuoden 2000 peliä ongelmitta mutta tämän trailerin nähtyäni toivoisin omistavani paremman koneen. Myös Bus-Simulator 2009:ää on ärsyttävää pelata n. 10 fps:llä ja huonoimmilla grafiikoilla:icon_frown:. Trailerin nähtyäni ei voi muuta sanoa kuin että uutta konetta hankkimaan, tuo peli on saatava, tahtoo :D

Hyvää työtä, ainakin trailerin perusteella!

PS. toivottavasti mukana mm. johdinautot, suomen kieli ja raide/kalustokerroin (joka jo Traffic Giantissa löytyy)
 
Vs: Joukkoliikennepeli: toiveita ja ehdotuksia?

Tulevaa Cities in Motion -joukkoliikennepeliä varten on kehitetty tutun näköinen ratikka, ks. http://www.facebook.com/Citiesinmotion .
 

Liitetiedostot

  • 74317_176986398981543_150573358289514_667481_7966630_n.jpg
    74317_176986398981543_150573358289514_667481_7966630_n.jpg
    25.7 KB · Lukukerrat: 301
Vs: Joukkoliikennepeli: toiveita ja ehdotuksia?

. Trailerin nähtyäni ei voi muuta sanoa kuin että uutta konetta hankkimaan, tuo peli on saatava, tahtoo :D
Hyvää työtä, ainakin trailerin perusteella!
Siellä sitä mennään 90 asteen kurveissa just yhtä kovaa kuin suorilla.
Vakuuttavaa ;)
 
Vs: Joukkoliikennepeli: toiveita ja ehdotuksia?

Siellä sitä mennään 90 asteen kurveissa just yhtä kovaa kuin suorilla.
Vakuuttavaa ;)
No voi kamala:) Voisi kyllä laittaa palautetta asiasta (mutta tuohan on vasta demovideo ja silti vaikuttaa lähestulkoon täydelliseltä peliltä..)
 
Vs: Joukkoliikennepeli: toiveita ja ehdotuksia?

No voi kamala:) Voisi kyllä laittaa palautetta asiasta (mutta tuohan on vasta demovideo ja silti vaikuttaa lähestulkoon täydelliseltä peliltä..)
No demossahan sitä luulisi pantavan parasta esille. Ja pelithän on pelejä. Ei kai niiltä saa liikaa toden tuntua odottaakaan.
 
Vs: Joukkoliikennepeli: toiveita ja ehdotuksia?

Itseasiassa Albertin pointti on mielestäni ihan relevantti. Esim. Railroad Tycoon II:ssa junat hidastivat suhteellisen realistisesti mutkaan tultaessa (ja hidastuksen suuruus riippui mutkan kaarresäteestä). Samanlainen ominaisuus oli muistaakseni myös Transport Tycoonin jatko-osassa Locomotionissa. Eli kyllä tälläinen oikeastaan pitäisi Cities in Motioniinkin saada...
 
Vs: Joukkoliikennepeli: toiveita ja ehdotuksia?

Esim. Railroad Tycoon II:ssa junat hidastivat suhteellisen realistisesti mutkaan tultaessa (ja hidastuksen suuruus riippui mutkan kaarresäteestä). Samanlainen ominaisuus oli muistaakseni myös Transport Tycoonin jatko-osassa Locomotionissa.

Myös itse Transport Tycoonissa, samoin kuin Locomotionissa, tämä ominaisuus on. Ja tämähän siis tietenkin vaikuttaa matka-aikaan. Eli mitä suorempi rata, sen suurempi keskinopeus. Mielestäni hyvin ratkaiseva tekijä, varsinkin Locomotionin ratikkalinjoilla.
 
Vs: Joukkoliikennepeli: toiveita ja ehdotuksia?

Mites tuossa CIM:ssä saa tietää että minne ihmiset haluaa? TrafficGiantissa kun on asettamassa pysäkkiä, näkyy tietyllä värillä minne siltä pysäkiltä haluttaisiin matkustaa.
 
Vs: Joukkoliikennepeli: toiveita ja ehdotuksia?

Mites tuossa CIM:ssä saa tietää että minne ihmiset haluaa? TrafficGiantissa kun on asettamassa pysäkkiä, näkyy tietyllä värillä minne siltä pysäkiltä haluttaisiin matkustaa.

Viemällä hiiren pysäkin päälle (tai sen jossa näkyy odottavien matkustajien määrä)
näet miten odottavat matkustajat jakautuvat eri linjoille. En tiedä mistä näkee minne he halusisivat linjoja tehtävän. Niitä pyyntöjä tulee joskus, mutta...
 
Vs: Joukkoliikennepeli: toiveita ja ehdotuksia?

Koska tuossa avoimessa betassa ei voi peliään tallentaa, ei voi tehdä kovin syvää analyysiä, mikä on harmi.

Jotain kritisoitavaa kuitenkin jäi mieleen:

- Kalusto jonoutuu. Pelissä ei ole minkäänlaista aikataulutusta, tai automaattista intervallointia. Kohtalaiseen lopputulokseen pääsee, kun lisää linjalle yhtä monta kulkuneuvoa, kuin siinä on edestakaisella reitillä pysäkkejä. Tällöin kulkuneuvot eivät "mahdu" jonoutumaan juurikaan. Olisi kuitenkin toivottavaa, että myös harvempaa vuoroväliä voisi liikennöidä jonoutumatta.

- Rahavirrat tarvitsevat balansointia. Tein vanhaan Wieniin pari ratikkalinjaa. Molemmilla linjoilla oli yhtä monta ratikkaa, kuin oli pysäkkejä... tiheys siis vähintäänkin riittävä. Silti molemmilla linjoilla raitiovaunut kulkivat suurimman osan matkaa täysinä - latvoilla tyhjempinä, mutta ei koskaan täysin tyhjänä. Tästä huolimatta molemmat linjat tuottivat tappiota, eikä satunnaiset subventiot nostaneet tulosta plussalle. (Hintoja en kokeillut nostaa, valittivat jo oletusarvohinnoistakin. :))

- Ilmeisesti pelattavissa on vain ennalta määritellyt esikuviensa mukaiset kaupungit (lopullisessa versiossa toki enemmän kuin betassa) + kaupunkieditori. Miinusta tulee potentiaalisesti siitä, ettei editoriin luultavasti tule mahdollisuutta "arpoa" realistisen oloista kaupunginalkua, vaan sellainen pitää rakentaa yksityiskohtaisesti itse. Jos kaupunkigeneraattori tulee, niin tämä miinuskohta muuttuu suureksi plussaksi.

+ Käyttöliittymä on sujuva käyttää, eikä bugeja ilmaantunut. Vaikuttaa laadukkaalta tekeleeltä siltä osin. UI on hallussa.

---------- Viesti lisätty kello 11:07 ---------- Edellinen viesti oli kirjoitettu kello 11:05 ----------

En tiedä mistä näkee minne he halusisivat linjoja tehtävän.

Yksittäistä tyyppiä klikkaamalla näkee (esim. minimapista), minne tyyppi sillä kertaa on matkalla. Ennakkotietoa ei tainnut mistään näkyä. Ja yksittäisten tyyppien klikkailu on toki melko työlästä sekin.
 
Vs: Joukkoliikennepeli: toiveita ja ehdotuksia?

Itse tein niin että loin jokaiselle reitille kaksi linjaa. Toinen menee vain toiseen suuntaan ja toinen vain toiseen suuntaan. Joko kehän muotoisena tai niin että on kääntöpaikka. Jos ostaa samantien vaikka 10 bussia niin ne kaikki lähtevät samasta paikasta peräkkäin. Lisäsin niitä linjalle sen mukaan kun kapasiteetin tarve kasvoi, jolloin ne eivät ketjuunu heti alussa.

On kyllä todella mielenkiintoinen peli. Mitenkähän ison osan Helsinkiä täysversio kattaa, meinaan vaan että voisi kokeilla rakentaa Raide-Jokereita ja muita. Ja tehdä metro vaikka pikaraitiotienä yms mitä täällä on ideoitu.
 
Takaisin
Ylös