Cities in Motion -joukkoliikennepeli

Vs: Joukkoliikennepeli: toiveita ja ehdotuksia?

Jos joku vielä pelailee tätä Cities in Motion peliä niin siihen on näköjään ilmestynyt paljon uusia kulkuvälinepaketteja sekä kaupunkeja kuten Pariisi, Pietari, ULM (Mikä on ULM?) on julkaistu, ja Lontoo on tulossa.

Rakenteleeko joku vielä noita linjoja tähän? Itse en ole ainakaan puoleen vuoteen.
 
Vs: Joukkoliikennepeli: toiveita ja ehdotuksia?

Kaupunki Saksassa.

Jos ja kun pelissä ei ole korjattu helposti korjattavissa olevaa puutetta, eli liikennevälineiden tasavälistämistä samalla reitillä, ei peli ole minun mittakaavalla siedettävän toimiva. Harmi sinänsä, potentiaalia olisi.

Kiitos vastauksesta, ajattelin sen olevan lyhenne jostain tai jokin fiktiivinen paikka...

Luulen että ei ole noita korjattu, muistelinkin että kyllästyin juuri tuon takia kun huomasin että vaikkapa pitkällä bussilinjalla kaikki bussit ovat lopulta yhdessä letkassa jossain päättärillä ja 80% linjasta on täysin bussitonta aluetta. Vaikka pisti 40 bussia niin ne oli lopulta aina letkassa jossain ja muualla ei ole yhtään. No, kyllähän sillä jaksaa vähän tehdä mutta suuri linjasto ei toimi. :icon_frown:

Harmi ettei pelin tekijä (tämän ketjun aloittaja) ole täällä enää aktiivinen.
 
Vs: Joukkoliikennepeli: toiveita ja ehdotuksia?

Cities in Motionista on näköjään tulossa kakkososa, joka ainakin lupaa korjaavansa aiemman osan ongelmia: http://www.paradoxplaza.com/games/cities-in-motion-2. Uuteen versioon luvataan tulevan tässäkin ketjussa toivotut aikataulut ja ruuhka-ajat, mahdollisuus rakentaa bussikaistoja (toivottavasti myös ratikkakaistoja!), minkä lisäksi ykkösosasta poiketen pelaajan valinnat vaikuttavat kaupungin kehitykseen.

Jos näissä onnistutaan, pitäisi CiM 2:n olla oikeasti hyvä peli.
 
Vs: Joukkoliikennepeli: toiveita ja ehdotuksia?

Hyvä hyvä. :)

Toivottavasti aiemmasta harjoittelukappaleesta poimitaan ne oikeastikin toimivat ominaisuudet. Sitten sekaan uudet ominaisuudet ja aikataulutus (toivottavasti riittävästi automatisoitu, eikä tarpeetonta mikromanagerointia), niin hyvä tulee.
 
Vs: Joukkoliikennepeli: toiveita ja ehdotuksia?

Hienoa, tuota tosin saa odoittaa aika kauan.
 
Vs: Joukkoliikennepeli: toiveita ja ehdotuksia?

Cities In Motion 2 julkaistaan 2. huhtikuuta. Ennakkotilaajat saavat Modern Pack -lisäosan kaupan päälle. Pelin voi tilata mm. Steamissa. Hinta 19,90e joka ei ole mun mielestä yhtään pahan hinta. Ensimmäisestä osasta pidin jo, ja toisessa osassa mm. kauan odotettu aikataulusysteemi, ymmärtääkseni voi vuorovälin asettaa tms.
 
Vs: Joukkoliikennepeli: toiveita ja ehdotuksia?

Tuossa uudessa onkin varikot, aikataulut, ruuhka-ajat, yö ja päivä, monipeli ja muuta joista zige mainitsi jo osan.
 
Vs: Joukkoliikennepeli: toiveita ja ehdotuksia?

Vaikuttaa tosiaan ennakkotietojen perusteella varsin onnistuneelta (vaikka raitiovaunut ottavat sähköä maagisesti suoraan ilmasta...). Kustantajan foorumilla on keskustelua aiheesta, jossa pelinkehittäjän edustajat kiitettävällä tarmolla ovat vastailleet kysymyksiin.

http://forum.paradoxplaza.com/forum/forumdisplay.php?740-Cities-in-Motion-2

Etenkin developer diaryt ovat valaisevaa luettavaa.
 
Vs: Joukkoliikennepeli: toiveita ja ehdotuksia?

Kyllä tätä on odotettu ja ennakkotilattukkin Steamista, pitäisi latautua koneelle automaattiseti 2.4. (kellonaikaa en kylläkään tiedä). Noiden kaikkien parannuksien jälkeen uskon että on ykkösosaa reilusti parempi ja toimivampi, ainakin toivotaan.
 
Vs: Joukkoliikennepeli: toiveita ja ehdotuksia?

Lueskelin lisää ja siinä on myös mahdollisuus tehdä enintään neljä halutun kokoista maksualuetta. Eli siis vissiin semmonen mitä nyt on ollut suunnitteilla HSL alueelle tulevaksi.

Lisäksi oli bussikaistojen teko mahdollisuus kaiken tyyppisille teille. Aikataulut voi suunnitella erikseen MA-TO välille, perjantaille oma, viikonlopulle oma sekä loma ajoille ja ruuhka-ajalle oma. Loma-ajoista en tosin ole 100% varma mutta muistaisin että oli semmonen mahdollisuus myös.

Lisäksi on vaikka mitä muuta mutta en muista tähän hätään.
 
Vs: Joukkoliikennepeli: toiveita ja ehdotuksia?

Tänään klo 21 pitäisi olla ainakin Steamissa ladattavana CiM2. Sitä ennen pienet päikkärit ja sen jälkeen heti lataamaan :smile:

---------- Viestit yhdistetty klo 18:09 ---------- Edellinen viesti oli kirjoitettu klo 14:45 ----------

Tänään klo 21 pitäisi olla ainakin Steamissa ladattavana CiM2. Sitä ennen pienet päikkärit ja sen jälkeen heti lataamaan :smile:

Korjataan, klo 20 tullut saatavilla. Ladataan, raportoidaan fiiliksiä n. 3-5 tunnin päästä ;)

---------- Viestit yhdistetty klo 20:12 ---------- Edellinen viesti oli kirjoitettu klo 14:45 ----------

Ensimmäiset huomiot tutorialin aikana:

Aikataulut toimii hyvin, pystyt määrittämään esimerkiksi busseissa onko pieni kalusto, keskikokoinen vai iso kalusto, esim. voit ruuhkavuoroihin pistää isoa kalustoa ja kokopäivävuoroihin keskikokoista. Yölle voit sitten laittaa pientä ja vaikka viikonlopullekkin pientä.

Mulle kävi tuossa jo niin että tule "missed departure" tms. Syyksi sanoi ettei ole tarpeeksi kalustoa.. :) Sitten seuraava kun pääsi päätepysäkille ja lähti se samantien uudestaan matkaa. Siihen nousseet matkustajat valittivat että bussi oli myöhässä. Lisäksi nyt juuri 30paikkaisessa autossa on 43 matkustajaa ja tiedoissa näkyy "overcrowded", ilmeisesti nuo 13matkustajaa on seisojia. Ratikoihin, johdinautoihin ja metroihin en ole vielä ehtinyt tutustua. Piti jakaa nämä huomiot ennen kuin unohdan.

Miinusta: Bussi aloittaa reitin ja lopettaa aina "depotille" eli varikolle, joka mun mielestä on vähän epärealistista. Toisaalta plussaa siitä taas ettei bussi vain ilmesty kadulle niinkuin ekassa versiossa.
- Kaluston kapasiteetti on tässäkin versiossa epärealistinen, isossa bussissa on 30istumapaikkaa... Onneksi varmasti joku tekee pian taas modin jolla saa vähän realistisemmaks kaluston koon.

Kaiken kaikkiaan kuitenkin vain hyvät fiilikset jäänyt tästä. Jatkaan myöhään aamuyöhön.. Niin ja tässä on jotenkin tehty CO-OP multiplayer, eli pystyt kaverin kanssa pelaamaan ja rakentamaan joukkoliikenteen kaupunkiin! En ole tätä päässyt testaamaan, jos joku olisi jossain vaiheessa kiinnostunut kokeilemaan (ja omistaa siis myös pelin) niin pistä vaikka YV:tä mulle! :smile:

Lisäystä 22:25: Voit itse näköjään tehdä myös teitä, jos valmiina olevat tiet ovat ruuhkaiset tai et saa nykyisillä teillä hyvää reittiä. Tie vaihtoehtoja on pikkuteistä moottoritiehen, kaikkea siltä väliltä löytyy, yksisuuntaisia teitä, pelkkiä kävelyteitä jne.
 
Viimeksi muokattu:
Vs: Joukkoliikennepeli: toiveita ja ehdotuksia?

Zige kertoi jo kaikki hyvät puolet. Kerron siis ainoa huonon puolen joka on vajaan tunnin testauksen aikana tullut esille. Siirtyminen on vaikeata, kuvaa ei voi vierittää hiirellä vaan se täytyy tehdä olikos W, A, S ja D näppäimillä. Kuvakulmaa (eli siis pyöritys, ja katutasoon siirtyminen tai perinteiseen ylhäältäpäin näkymään siirtyminen) tapahtuu nuolinäppäimillä. Tämä on tosi vaikea oppia mutta alkoi jo sujumaan ihan hyvin lopulta.
 
Vs: Joukkoliikennepeli: toiveita ja ehdotuksia?

Zige kertoi jo kaikki hyvät puolet. Kerron siis ainoa huonon puolen joka on vajaan tunnin testauksen aikana tullut esille. Siirtyminen on vaikeata, kuvaa ei voi vierittää hiirellä vaan se täytyy tehdä olikos W, A, S ja D näppäimillä. Kuvakulmaa (eli siis pyöritys, ja katutasoon siirtyminen tai perinteiseen ylhäältäpäin näkymään siirtyminen) tapahtuu nuolinäppäimillä. Tämä on tosi vaikea oppia mutta alkoi jo sujumaan ihan hyvin lopulta.

Joo, tuosta toinen kaverinikin huomautti. Voi olla että tehdään muutos päivityksessä. Toivotaan että pelin kehittäjät seuraavat vielä tätä ketjua :smile:

Yksi mikä kiinnitti huomiota, tässä on maksualueet, kolme eri maksualuetta. Lippujen hinnat saa laitettua seuraavasti: yksi linja joko bussi, johdinauto, ratikka, metro tai vesibussi, joko yhden alueen sisällä toimiva, kahden alueen sisällä tai kolmen alueen sisällä toimiva tietyssä kulkuvälineessä. Sitten vastaavat liput niin että käy kaikissa kulkuneuvoissa (paitsi tietysti hintaa ei voi määrittää yhden linjan matkalle). Lisäksi kaikkiin vaihtoehtoihin on kuukausilippu jonka hinnan voi määrittää.

Toivottavasti ei tullut liian sekava :)


EDIT: Korjataan ylläolevaa. Maksuvyöhykkeitä on NELJÄ kappaletta, A, B, C ja D ja ne voi itse pelissä vieläpä määrittää.
 
Viimeksi muokattu:
Takaisin
Ylös