Cities in Motion -joukkoliikennepeli

Vs: Joukkoliikennepeli: toiveita ja ehdotuksia?

Onkos tässä joku 'free mode' vai pitääkö tehdä tehtäviä? Alkoi teidän puheiden ja trailerivideon perusteella kiinnostaa.
 
Vs: Joukkoliikennepeli: toiveita ja ehdotuksia?

Onkos tässä joku 'free mode' vai pitääkö tehdä tehtäviä? Alkoi teidän puheiden ja trailerivideon perusteella kiinnostaa.

Vapaasti saa rakennella ja jopa siten että edes raha ei ole rajana. Eli täysin vapaata rakentamista.
 
Vs: Joukkoliikennepeli: toiveita ja ehdotuksia?

Vapaasti saa rakennella ja jopa siten että edes raha ei ole rajana. Eli täysin vapaata rakentamista.

Jep, eli sandbox mode :) Itse vedän nyt vielä tutorialia (säädän samalla muutakin niin hidasta tää :D ) ja kohta ajattelin sandboxia pelata. Tän hintakaan ei ole ollenkaan paha, jos vertaa vaikka johonkin SimCityyn (limited versio 59,90e, täys versio 79,90e)...
 
Vs: Joukkoliikennepeli: toiveita ja ehdotuksia?

Vapaasti saa rakennella ja jopa siten että edes raha ei ole rajana.

Mutta ei toki välttämättä molemmat yhtä aikaa, ts. saat pelata toki myös raharajoitteen kanssa, mutta ilman "tehtävämoodia". Kai? Itse laitoin vasta latautumaan (Steamista).
 
Vs: Joukkoliikennepeli: toiveita ja ehdotuksia?

Mutta ei toki välttämättä molemmat yhtä aikaa, ts. saat pelata toki myös raharajoitteen kanssa, mutta ilman "tehtävämoodia". Kai? Itse laitoin vasta latautumaan (Steamista).

Eli sandboxissa voit pelata raharajoitteen kanssa tai ilman, campaing on sitten erikseen jossa ei ole rajattomasti rahaa.
 
Vs: Joukkoliikennepeli: toiveita ja ehdotuksia?

Miinusta: Bussi aloittaa reitin ja lopettaa aina "depotille" eli varikolle, joka mun mielestä on vähän epärealistista. Toisaalta plussaa siitä taas ettei bussi vain ilmesty kadulle niinkuin ekassa versiossa. - Kaluston kapasiteetti on tässäkin versiossa epärealistinen, isossa bussissa on 30istumapaikkaa... Onneksi varmasti joku tekee pian taas modin jolla saa vähän realistisemmaks kaluston koon.

Olen nyt itsekin tutorialissa (heihei opiskelu huomisen osalta ;)) ja pakko kommentoida näitä zigen miinuksia. Varikot: linjan viimeiseksi pysäkiksi voi valita saman kuin ensimmäinen, jolloin ajoneuvo jatkaa uudelle kierrokselle jos aikataulut niin vaativat, eli jos yrittää ollenkaan matkia todellisten aikataulujen toimintaa. Kapasiteetti: ota myös huomioon, että pilvenpiirtäjässä asuu 15 ihmistä... näitä on pakko suhteuttaa todellisuuteen jonkinlaisten kertoimien kautta ja ainakin itse luotan siihen, että pelin tekijät ovat laskeneet ne suht toimiviksi.
 
Vs: Joukkoliikennepeli: toiveita ja ehdotuksia?

Kapasiteetti: ota myös huomioon, että pilvenpiirtäjässä asuu 15 ihmistä... näitä on pakko suhteuttaa todellisuuteen jonkinlaisten kertoimien kautta ja ainakin itse luotan siihen, että pelin tekijät ovat laskeneet ne suht toimiviksi.

Tämä on totta, tosin jonkin mittaluvun voisi aina yrittää skaalata realistiseksi ja käyttää sitä kerrointa sitten kaikkiin. Mutta maksoihan SimCityssäkin jokin hiilivoimala muutaman tonnin (alkuperäisessä ihan dollareita). Siinä on toki se ero, että aika moni saattaisi tietää, kuinka monta ihmistä bussiin noin keskimäärin mahtuu, mutta harvalla on mitään käryä siitä, mitä hiilivoimala oikeasti maksaisi.

Toki jos simulaatio tehdään niin, että jokainen henkilö myös animoidaan erikseen, ei sitä skaalausta voi tehdä. Silloinhan saattaisi pysäkillä nähdä 5 henkeä ja ihmetellä, miksi bussiin ilmestyykin 10 lisää. Mutta joo, vaikka laskentateho ei tuota rajoittaisi, pelin toiminta muuten saattaa rajoittaa, että näyttää ja toimii paremmin, jos kapasiteetti skaalataan puolet pienemmäksi. Kunhan suhteellinen kapasiteetti on oikein.
 
Vs: Joukkoliikennepeli: toiveita ja ehdotuksia?

Tämä on totta, tosin jonkin mittaluvun voisi aina yrittää skaalata realistiseksi ja käyttää sitä kerrointa sitten kaikkiin. Mutta maksoihan SimCityssäkin jokin hiilivoimala muutaman tonnin (alkuperäisessä ihan dollareita). Siinä on toki se ero, että aika moni saattaisi tietää, kuinka monta ihmistä bussiin noin keskimäärin mahtuu, mutta harvalla on mitään käryä siitä, mitä hiilivoimala oikeasti maksaisi.

Toki jos simulaatio tehdään niin, että jokainen henkilö myös animoidaan erikseen, ei sitä skaalausta voi tehdä. Silloinhan saattaisi pysäkillä nähdä 5 henkeä ja ihmetellä, miksi bussiin ilmestyykin 10 lisää. Mutta joo, vaikka laskentateho ei tuota rajoittaisi, pelin toiminta muuten saattaa rajoittaa, että näyttää ja toimii paremmin, jos kapasiteetti skaalataan puolet pienemmäksi. Kunhan suhteellinen kapasiteetti on oikein.

Ekassa osassa tosin kävi niin että oli pysäkillä jopa 600matkustajaa odottamassa.. Siis ihan ilman mitään ihmisten lisääntymis modia tms... SIinä jos niillä normaaleilla 30-40paikkaisilla kalustolla olisi ajellut niin... Ykkösosassa mulla on modi, joka kertoo kolmella pelin normaalin kapasiteetin, niin tuli reilusti realistisempi (esim. variotram 30 -> 90).

Täältä löytyy modeja, tosin tähän uuteen versioon ei tietysti vielä oikein ole saatavilla muita kuin kaksi mappia.
 
Vs: Joukkoliikennepeli: toiveita ja ehdotuksia?

Miinusta: Bussi aloittaa reitin ja lopettaa aina "depotille" eli varikolle, joka mun mielestä on vähän epärealistista. Toisaalta plussaa siitä taas ettei bussi vain ilmesty kadulle niinkuin ekassa versiossa.

Muokataas tämä nyt, annoin vähän väärää tietoa.. Nyt kun olen tarkemmin seuraillut niin bussit, ratikat, metrot jne. eivät aina aloita uutta kierrosta tai lopeta varikolle, vain jos seuraavaan lähtöön on todella pitkä aika TAI kaluston kunto tippuu olikohan alle 50%. Kulkuneuvot myös odottavat sillä ekalla pysäkillään lähtöaikaansa jos ovat saapuneet etuajassa, jotkut tosin saapuvat myös lähtöajan jälkeen, siihen tosin taitaa vaikuttaa matksutajamäärät sekä liikennevalot.
 
Vs: Joukkoliikennepeli: toiveita ja ehdotuksia?

No nyt on täälläkin CiM2. Paljon on opittavaa, mutta ihan mukavaltahan tuo vaikuttaa.

---------- Viestit yhdistetty 4.4.2013 klo 1:27 ---------- Previous Post was on 3.4.2013 at 23:14 ----------

Ekaksi tulee kysymys: Miten metrotunneleita tehdään? En millään saa kiskoja maan alle.
 
Vs: Joukkoliikennepeli: toiveita ja ehdotuksia?

Miten tässä CiM2:ssa on matkustajien liikkumiskohteet mallinnettu? Näkeekö jokaisen matkustajan osalta missä tämä asuu ja mihin työ/asiointi/vapaa-ajan matkat suuntautuvat vai rakennetaanko linjoja ihan summanmutikassa tietämättä tarkkaa matkustustilastoa.
 
Vs: Joukkoliikennepeli: toiveita ja ehdotuksia?

Miten tässä CiM2:ssa on matkustajien liikkumiskohteet mallinnettu? Näkeekö jokaisen matkustajan osalta missä tämä asuu ja mihin työ/asiointi/vapaa-ajan matkat suuntautuvat vai rakennetaanko linjoja ihan summanmutikassa tietämättä tarkkaa matkustustilastoa.

Näkee, voit katsella yhden tietyn matkustajat kohdalta juuri nuo mainitsemasi, myös autoilijoiden. Lisäksi on värikartat missä suunnassa asuu minkälaisia ihmisiä, missä on työpaikkoja jne. vapaa-ajan asiointeja, kaupat tms.
 
Vs: Joukkoliikennepeli: toiveita ja ehdotuksia?

Minulla on semmoinen ongelma että miten ihmiset saa metroasemalle? Eli siis rakensin lyhyen metron joka kulkee maan alla mutta asemat ovat maan päällä. Vieressä kulkee tie ja on taloja. Silti kukaan ei tule metroon.... Asemalle ei mene mitään väylää tieltä, pitääkö sellainen olla?
 
Vs: Joukkoliikennepeli: toiveita ja ehdotuksia?

Minulla on semmoinen ongelma että miten ihmiset saa metroasemalle? Eli siis rakensin lyhyen metron joka kulkee maan alla mutta asemat ovat maan päällä. Vieressä kulkee tie ja on taloja. Silti kukaan ei tule metroon.... Asemalle ei mene mitään väylää tieltä, pitääkö sellainen olla?

Asemathan pitäisi olla maan alla.. Sitten siinä on jokin "teleportti", pieni punakattoinen koppi jossain siinä tiellä josta ne sinne alas metrolaiturilla ilmestyy... Siinä ei samanlaisia portaita mee niinkuin ekassa versiossa oli..
 
Takaisin
Ylös