Sivu 3 / 11 EnsimmäinenEnsimmäinen 1234567 ... ViimeisinViimeisin
Näytetään tulokset 31-45/156

Viestiketju: Cities in Motion -joukkoliikennepeli

  1. #31

    Liittynyt
    22.08.2008
    Sijainti
    Helsinki
    Viestejä
    1732

    oletus Vs: Joukkoliikennepeli: toiveita ja ehdotuksia?

    Lainaus Alunperin kirjoittanut sm3 Näytä viesti
    Itse tein niin että loin jokaiselle reitille kaksi linjaa. Toinen menee vain toiseen suuntaan ja toinen vain toiseen suuntaan.
    Ja viimeiseltä pysäkiltä palaa ensimmäiselle koko matkan pysähtymättä missään? Ei kai tuo nyt voi olla kovin kustannustehokasta.

    Jos ostaa samantien vaikka 10 bussia niin ne kaikki lähtevät samasta paikasta peräkkäin. Lisäsin niitä linjalle sen mukaan kun kapasiteetin tarve kasvoi, jolloin ne eivät ketjuunu heti alussa.
    Mutta ketjuuntuvat ajan kanssa myöhemmin. Kyseessä on lähes "game braking issue", johon on kyllä pakko paneutua.

  2. #32
    sm3
    sm3 ei ole kirjautuneena

    Liittynyt
    16.06.2010
    Viestejä
    1328

    oletus Vs: Joukkoliikennepeli: toiveita ja ehdotuksia?

    Lainaus Alunperin kirjoittanut tlajunen Näytä viesti
    Ja viimeiseltä pysäkiltä palaa ensimmäiselle koko matkan pysähtymättä missään? Ei kai tuo nyt voi olla kovin kustannustehokasta.

    Mutta ketjuuntuvat ajan kanssa myöhemmin. Kyseessä on lähes "game braking issue", johon on kyllä pakko paneutua.
    Juu, ei ole. Paitsi että paluuvuoro on "Extrapika" tosin matkustajat eivät tunnu sitä tietävän. Mutta jos linja on kaksisuuntainen, kääntöpaikkoineen niin siinä käy siten että bussit, ratikat, metrot yms. ketjuuntuvat siten että toiseen suuntaan menee kokoajan ja toiseen suuntaan ei yhtään. Ainoa joka toimii hyvin minulla on kehälinja.

    Luin pelin foorumia ja ymmärsin että tuohon ei ole tulossa mitään korjausta. Muuten hyvä peli, ja sitten jätetty tuommoinen ongelma. Jos bussit edes osaisivat ohittaa toisiaan, sen sijaan että ajelevat yhdessä pötkössä.

    On hyvä kun on tämä Demo/Beta- versio jossa ei voi tallentaa, niin pitää aina rakentaa uusi joukkoliikenne sydeemi ja aina edellistä parempi. Kun peli julkaistaan, niin sitä tietää jo mikä toimii ja mikä ei.


  3. #33

    Liittynyt
    22.08.2008
    Sijainti
    Helsinki
    Viestejä
    1732

    oletus Vs: Joukkoliikennepeli: toiveita ja ehdotuksia?

    Lainaus Alunperin kirjoittanut sm3 Näytä viesti
    Luin pelin foorumia ja ymmärsin että tuohon ei ole tulossa mitään korjausta.
    Harmi, tuon korjaaminen kun olisi koodausmielessä suhteellisen yksinkertaista:

    - Jokainen linjan pysäkki pitää kirjaa siitä, minä ajanhetkenä kukin linjan kulkuneuvoista on pysähtynyt sillä viimeksi.

    - Kun kulkuneuvo on valmis lähtemään pysäkiltä, verrataan ajankohtaa siihen, kun se edellisen kerran lähti tältä pysäkiltä. Aikaerosta lasketaan kierrosaika, ja se lisätään linjakohtaiseen kierrosaikadataan, joka pitää kirjaa vaikkapa kymmenestä edellisestä kierrosaikatiedosta, jonka se on saanut miltä tahansa linjan kulkuneuvolta miltä tahansa pysäkiltä. Näistä kymmenestä kierrosaikatiedosta lasketaan keskiarvo. Tämä keskiarvo jaetaan linjan kulkuneuvojen lukumäärällä, jolloin saadaan linjakohtainen intervalli. (Kymmenen on hatusta nykäisty muistissa pidettävien kierrosaikojen lukumäärä. Se voi olla muutakin. Mitä pienempi, sen rivakammin systeemi reagoi muutoksiin, mutta tällöin poikkeuksellinen hidaste voi vaikuttaa tarpeettoman paljon.)

    - Tarkastetaan, milloin linjan edellinen kulkuneuvo on lähtenyt pysäkiltä. Jos erotus on linjakohtaista intervallia pienempi, kulkuneuvon lähtöä viivästetään, kunnes intervalliaika on kulunut. Huomio: tätä viivästystä ei lasketa mukaan päättyneeseen eikä seuraavaan kierrosaikaan, vaan kierrosaika on edellisestä toteutuneesta lähtöajasta seuraavaan lähtövalmiuteen samalla pysäkillä.

    - Näin systeemi säätää itseään jatkuvasti. Datasta saa myös näppärästi irti statistiikkoja, kuten linjakohtaiset keskinopeudet ja vuorovälit, yms.

    (Saa copypastettaa pelin foorumille ja kehittäjille. Kehittäjät hoi: yksinkertaisella ja vaivattomalla koodauksella perkuleesti lisää syvyyttä!)

  4. #34
    Knightrider avatar
    Liittynyt
    07.03.2009
    Sijainti
    Helsinki
    Viestejä
    1403

    oletus Vs: Joukkoliikennepeli: toiveita ja ehdotuksia?

    Lainaus Alunperin kirjoittanut sm3 Näytä viesti
    On kyllä todella mielenkiintoinen peli. Mitenkähän ison osan Helsinkiä täysversio kattaa, meinaan vaan että voisi kokeilla rakentaa Raide-Jokereita ja muita. Ja tehdä metro vaikka pikaraitiotienä yms mitä täällä on ideoitu.
    Helsingissä pelialueen ulkopuolelle jää Konala, Paloheinä, Malmia pohjoisemmat ja Herttoniemeä itäisemmät alueet. Mm. Suomenlinna ja Laajasalo kuitenkin mahtuvat.

  5. #35

    Liittynyt
    15.08.2008
    Viestejä
    2005

    oletus Vs: Joukkoliikennepeli: toiveita ja ehdotuksia?

    Mielestäni on hyvä, ettei ketjuuntumista automatisoida pois. Järein työkalu niitä varten tulisi olla vuoroaikataulut ja ajantasauspysäkit. Vuoroaikataulun systeemi voinee arvata karkeasti etäisyyden mukaan josta pelaaja sitten säätää. Ajantasaukset päätepysäkeille, joiden lisäksi pelaaja säätää.

  6. #36

    Liittynyt
    19.09.2010
    Sijainti
    Lappeenranta
    Viestejä
    41

    oletus Vs: Joukkoliikennepeli: toiveita ja ehdotuksia?

    Nyt olen päässyt koko versiota pelaamaan. Pelin ulkonäkö on parempi kuin sen edeltäjässä TrafficGiantissa.
    Itse jäin ja kaipailemaan aikataulun mukaisia linjoja.
    Se myös vähän häiritsee jos kaksi linjaa pysähtyy samalle pysäkille ja bussit menevät melkein samaan suuntaan. Toisen linjan bussi on täynnä ja siihen ei mahdu ja toinen bussi tulee pysäkille lähes tyhjänä, niin pysäkillä odottavat ihmiset eivät osaa mennä tyhjään bussiin.
    Olisin kaivannut peliin myös selkeitä vaihto pysäkkejä esim. rautievaunusta bussiin ja metroon .
    Helsingin kartta olisi voinut olla ehkäpä suurempi. Varsinkin nyt , kun Vuosaareen asti pääsee metrolla.
    Tietenkin yhtenä kehittämis ajatuksena voisi pitää myös esikaupunkien välisiä pitkiä linjoja.

  7. #37

    Liittynyt
    22.08.2008
    Sijainti
    Helsinki
    Viestejä
    1732

    oletus Vs: Joukkoliikennepeli: toiveita ja ehdotuksia?

    Lainaus Alunperin kirjoittanut Eki62 Näytä viesti
    Itse jäin ja kaipailemaan aikataulun mukaisia linjoja.
    Onko kaluston jonoutumisongelmaa ratkaistu mitenkään, vai ajavatko kulkuneuvot edelleen vain niin nopeasti kuin pääsevät?

    (hylkeen toivomaa käsinsäätämistä tulisi tuollaisissa asioissa olla mahdollisimman vähän, muutoin jossain parisataalinjaisessa järjestelmässä ei muuta enää ehdi tehdäkään. Muutoinkin tuollainen todellisuudessa yksittäisten (virtuaali)kuljettajien tehtäviin kuuluva toiminta pitäisi olla automatisoitua, vai pitäisikö jokaisessa risteyksessäkin ohjeistaa jokaista kulkuneuvoa, mihin suuntaan seuraavaksi käännytään? )

  8. #38
    Suljettu tunnus
    Liittynyt
    29.06.2005
    Sijainti
    Itä-Helsinki
    Viestejä
    2224

    oletus Vs: Joukkoliikennepeli: toiveita ja ehdotuksia?

    Mikäs peli se nyt täydellinen on. Mutta tuossa näyttäisi olevan perustavan laatuisia puutteita simulaatioksi.
    Jää hankkimatta.

  9. #39

    Liittynyt
    19.09.2010
    Sijainti
    Lappeenranta
    Viestejä
    41

    oletus Vs: Joukkoliikennepeli: toiveita ja ehdotuksia?

    Lainaus Alunperin kirjoittanut tlajunen Näytä viesti
    Onko kaluston jonoutumisongelmaa ratkaistu mitenkään, vai ajavatko kulkuneuvot edelleen vain niin nopeasti kuin pääsevät?
    Kyllä kalusto edelleen jonottaa pysäkillä.

  10. #40
    sm3
    sm3 ei ole kirjautuneena

    Liittynyt
    16.06.2010
    Viestejä
    1328

    oletus Vs: Joukkoliikennepeli: toiveita ja ehdotuksia?

    Lainaus Alunperin kirjoittanut Albert Näytä viesti
    Mikäs peli se nyt täydellinen on. Mutta tuossa näyttäisi olevan perustavan laatuisia puutteita simulaatioksi.
    Jää hankkimatta.
    Minkälaisia? Mielenkiinnosta kysyn, kun pohdin kovasti ostanko sen vai en.

    Onko muitakin kuin se kulkuvälineiden jonotus, ja erilliset pysäkit ratikoille ja busseille eikä yhteiskäyttö mahdollisuutta, sekä matkustajien hölmöys.


  11. #41
    Resiina avatar
    Liittynyt
    04.07.2005
    Sijainti
    Kerava
    Viestejä
    896

    oletus Vs: Joukkoliikennepeli: toiveita ja ehdotuksia?

    Itse pelin puutteisiin tai vahvuuksiin puuttumatta. Minkälaisen linjaston olette luoneet, itse aion aluksi kokeilla vanhoja linjoja mm Linja KB Kauppatori-Kulosaari, H Haagan linja jne...

  12. #42
    Suljettu tunnus
    Liittynyt
    29.06.2005
    Sijainti
    Itä-Helsinki
    Viestejä
    2224

    oletus Vs: Joukkoliikennepeli: toiveita ja ehdotuksia?

    Lainaus Alunperin kirjoittanut sm3 Näytä viesti
    Minkälaisia? Mielenkiinnosta kysyn, kun pohdin kovasti ostanko sen vai en.

    Onko muitakin kuin se kulkuvälineiden jonotus, ja erilliset pysäkit ratikoille ja busseille eikä yhteiskäyttö mahdollisuutta, sekä matkustajien hölmöys.
    Tuossa on minulle riittävästi syitä.

  13. #43
    Knightrider avatar
    Liittynyt
    07.03.2009
    Sijainti
    Helsinki
    Viestejä
    1403

    oletus Vs: Joukkoliikennepeli: toiveita ja ehdotuksia?

    Lainaus Alunperin kirjoittanut Albert Näytä viesti
    Tuossa on minulle riittävästi syitä.
    Kaverini hankki pelin. Minä jään TrafficGiantin käyttäjäksi. Siinä on sopiva pelin kulkunopeus, haastavuus, yksinkertaisuus ja alkeellinen jonotuksenestojärjestelmä riittänee. Toivon että CIM tulee tulevaisuudessa olemaan kaikilla tavoilla TrafficGiantia parempi.

    Pelaako kukaan muu TrafficGiantia? Minulla ei toimi karttaeditori ja olisin erittäin kiitollinen, jos joku tekisi Helsingin, tai edes Itä-Helsingin tai keskustan.

    Editorin voi ladata vaikka tästä
    Ohjeet löytyvät googlaamalla.

  14. #44

    Liittynyt
    08.07.2007
    Viestejä
    274

    oletus Vs: Joukkoliikennepeli: toiveita ja ehdotuksia?

    Lainaus Alunperin kirjoittanut sm3 Näytä viesti
    Minkälaisia? Mielenkiinnosta kysyn, kun pohdin kovasti ostanko sen vai en.

    Onko muitakin kuin se kulkuvälineiden jonotus, ja erilliset pysäkit ratikoille ja busseille eikä yhteiskäyttö mahdollisuutta, sekä matkustajien hölmöys.
    -Metroasemia ei saa rakennettua vinottain, ainoastaan 90 asteen kääntö onnistuu.

    -Metron voi rakentaa ilmaratana, pysäkkiä ei kuitenkaan voi sijoittaa 4 kaistaisen tien päälle, jossa on keskellä viheralua, sillä portaat tulisivat tielle.

    -Ruuhkautuminen, jopa metrolla kertyy pysäkeille valtavia ihmismassoja, vaikka uusi juna tulee kun edellinen on lähtenyt.

    -Liikenne toimii muutenkin hölmösti, autot ovat hyvin kaukana toisistaan, joka jumittaa bussit ja ratikat jatkuvasti.

    -Tiestön toteutus, suuremmat tiet vievät jotain 4x4 blokista ylöspäin, pienemmän ehkä 2x2, 4x4 blokista ei voi rakentaa ratikkakiskoa kuin keskeltä, joka johtaa typeriin ratkasuihin mikäli rakentaa piston tien ulkopuolelle. Blokkien koko rajoittaa muutenkin ratikkakiskojen rakentamista aika paljon.

    Lisäksi ei mitään ruuhka-aikoja, kaluston kapasiteetti epärealistista, eikä ole olemassa mitään kaluston jonotuksen estoa, kuten jo aikaisemmin puhetta. Toisaalta peli on varsin edullinen, dollareilla maksettaessa hintaa kertyy noin 15€.

    Itse toivoisin pelistä kehittyneempää versiota, jossa ruuhka-ajat otetaan huomioon, sekä jonkin asteinen aikataulutus mahdollista (lisää kalustoa ruuhka-aikaan ym, estää kaluston ruuhkautumisen). Lisäksi olisi hyvä päästä eroon näistä iänikuisista blokeista rakentamista rajoittamassa, maaston ja verkoston toteuttaminen vektoreina olisi huomattavasti mielekkäämpää, koodaaminen tosin vaikeampaa. Ja metroasemille olisi mukava voida suunnitella itse sisään, ja uloskäyntien paikat, pääsisi eroon kiinteästä metroasemasta.

  15. #45
    ultrix avatar
    Liittynyt
    22.10.2005
    Sijainti
    Tampere Järvensivu (Jvs)
    Viestejä
    3343

    oletus Vs: Joukkoliikennepeli: toiveita ja ehdotuksia?

    Aika paljon pikkuvikoja, jotka on ainakin teoriassa yksinkertaisia parametrimuutoksia johonkin ini-tyyppiseen tiedostoon. Onkohan pelinkehittäjä käynyt täällä sittemmin?
    Sakari Kestinen

Lähettämissäännöt

  • Et voi aloittaa uusia viestiketjuja
  • Et voi vastata viesteihin
  • Et voi lähettää liitetiedostoja
  • Et voi muokata viestejäsi
  •