"Huono seura on monien mielestä hyvä syy välttää joukkoliikennettä"

Liittynyt
10 Heinäkuu 2005
Viestit
275
Otsikon lainaus samannimisestä keskustelusäikeestä Helsingin Sanomien keskustelupalstalta. TNS Gallupin tekemässä tutkimuksessa 12 prosenttia pääkaupunkiseudulla asuvista oli sitä mieltä, että epämiellyttävä matkaseura on hyväksyttävä syy ajaa autolla julkisen liikennevälineen sijaan. Tiedä sitten tekevätkö vastanneet niin ja onko mahdollisesti heitä, joiden mielestä tuo ei ole hyväksyttävä syy, mutta ajavat silti autolla tuon syyn takia.

Itse käytän busseja ja paikallisjunia liki päivittäin ja hyvin harvoin törmään epämiellyttävään matkaseuraan. Hyvin harvoin olen raitiovaunujen kyydissä, mutta kohtalaisen usein silloin osuu ns. laitapuolenkulkijoita kyytiin. Eivät kuitenkaan minua ole koskaan varsinaisesti häirinneet. Muutamaan kertaan olen kastellut housuni, mutta ihan veden tekosia ovat toistaiseksi olleet.

Epämieluisimmat joukkoliikennekokemukseni ovat Saksasta, jossa pari kertaa on (pika)ratikkaan osunut ilmeisen huumepöllyistä porukkaa. Raitiovaunuliikenteen lisäämisen kannattajana mietityttää voisiko tämän ns. matkaseuraongelman suhteen tehdä jotain? Jos kymmenkunta prosenttia pääkaupunkiseudulla asuvista oikeasti välttelee joukkoliikennettä huonoksi kokemansa matkaseuransuhteen, niin tuo on aika paljon. Ottaisimmeko mallia Istanbulista: aidat, lipunmyynti, poletit ja vartijat pysäkeille? Lipunmyynnin voisi korvata automaatilla ja vartijat kameroilla (enpä tosin jaksa muistaa oliko siellä pysäkeillä vartijoita vaiko vain lipunmyyjä). Veikkaan kyllä, että tämä ei taida kannatusta täältä saada... :)
 
Eli 12 prosenttia Pk-seudun ihmisistä on aika lailla säälittävää sakkia. Harvemmin noissa liikenneväleissä mitään sattuu päiväsaikaan, yhtä lailla sitten harvemmin sattuu keskellä päivää millon missäkin julkisella paikalla. Eli menee jeesustelun aika lailla. Epämiellyttävää matkaseuraa taitaa lähinnä olla viikonloppuiltasin- ja öisin lähijunissa, jolloin lähes tulkoon kaikki ovat enemmän ja vähemmän kännissä, joten mikset myös itse. Tuntuu sitten matka juoppojunassa paljon mukavemmalta.. :)
 
Viimeksi muokattu:
Eikös se hardcore autoilijoiden osuus ole ollut 15% luokkaa muissakin tutkimuksissa. Ei tämä minusta sinänsä ole ongelma, joukkoliikenneosuus ei ole sielläpäikään että noin pienestä ryhmästä tarvitsisi murehtia. Mutta toki noihin häriköihin kannattaa puuttua.

Ongelmallisia linjoja kokemukseni mukaan:
- Hakaniemen kautta kulkevat ratikkalinjat yleensä
- Metro
- Bussi h75 (ainoa yhteys alkoholistien yömajaan Malmin lentokentän kupeessa, valtaosa sinne kulkijoista tosin käyttäytyy ihan asiallisesti)

Ja määritellän nyt sitten ongelma: Se että joku on kännissä, resuinen, köyhä, örisee itsekseen, tms. ei ole ongelma. Se että joku haastaa riitaa, ahdistelee kanssamatkustajia (yleensä naisia), kusee kulkuvälineessä jossa ei ole vessaa, tms. on ongelma. En minä ymmärrä miksi kanssamatkustajien pitäisi tuollaista sietää.

Tähän olisi helpointa puuttua ratikoissa ja busseissa ohjaamalla tarkastajia/vartijoita noihin vuoroihin. Metron osalta voisi harkita lippuportteja, tosin ne on kyllä tähän tarkoitukseen hyötyihinsä nähden aika raskas investointi.

---------- Viesti lisätty kello 17:15 ---------- Edellinen viesti oli kirjoitettu kello 17:13 ----------

Tuntuu sitten matka juoppojunassa paljon mukavemmalta.. :)
Vanhana korsolaisena muistelen lämpimin mielin viimeisen T-junan niin sanottua karaokevaunua, jonne yleensä kertyi Korsoon menijöitä :)
 
Olen huomannut että osa paikallisjunien istuimista haisee siltä, kuin joku olisi laskenut allensa. Eräänä lauantaipäivänä menin Hyvinkäältä Puistolaan. Matkalla käyttämissäni junissa oli juoppoporukkaa, joka käyttäytyi häiritsevästi. Paikallisjuniin pitää saada Saksan malliin ykkösluokka.
 
Ja määritellän nyt sitten ongelma: Se että joku on kännissä, resuinen, köyhä, örisee itsekseen, tms. ei ole ongelma.

Helsinkiläiset ovat tottuneet tuollaiseen, mutta voi olla, että se 12% pitää tuotakin ongelmana.
 
- Bussi h75 (ainoa yhteys alkoholistien yömajaan Malmin lentokentän kupeessa, valtaosa sinne kulkijoista tosin käyttäytyy ihan asiallisesti)

Ei kai siellä enää sellaista ole ollut pariin vuoteen?
 
Viimeksi muokannut moderaattori:
Eli 12 prosenttia Pk-seudun ihmisistä on aika lailla säälittävää sakkia. Harvemmin noissa liikenneväleissä mitään sattuu päiväsaikaan, yhtä lailla sitten harvemmin sattuu keskellä päivää millon missäkin julkisella paikalla. Eli menee jeesustelun aika lailla. Epämiellyttävää matkaseuraa taitaa lähinnä olla viikonloppuiltasin- ja öisin lähijunissa, jolloin lähes tulkoon kaikki ovat enemmän ja vähemmän kännissä, joten mikset myös itse. Tuntuu sitten matka juoppojunassa paljon mukavemmalta.. :)

Jos 12% ilmoittaa syyksi epämiellyttävä matkaseura niin se ei ole ollenkaan väheksyttävä asia. Tuskin he leikillään ilmoittaisivat sellaisen syyn, vaan jonkun muun syyn. Jos vaikka pk-seudulla 70% kaikista matkoista tehdään muulla kuin joukkoliikenteellä, niin 12% 70%:sta on 8 % kaikista matkoista. Se tarkoittaa sitä että jos joka päivä tehdään miljoona matkaa niin 80000 matkaa tehdään muulla kuin joukkoliikenteellä häiritsevän matkaseuran vuoksi, ja jos ne tehdään autolla niin että autossa on keskimäärin 2 kyydissä, niin se tekee 40000 autoa/vrk pörrää pelkästään siitä syystä!

Omien havaintojeni mukaan joillakin raideliikennelinjoilla on epämiellyttävää matkaseuraa myös esim iltapäivän työmatkaruuhkan aikana tai alkuillasta. Normaali ihminen ei ole oikein varautunut siihen että samaan istuinryhmään tupasahtaaremuava kaljaa juova nuorisojoukko joka läykyttää juomiaan muiden vaatteille ja kiroilee ja käyttäyty uhkaavasti jos heille huomautta jotain. Jos matkustaa yön viimeisillä juoppojunilla ja on itsekin pienessä hiprakassa niin ei ole tapan apaheksua muiden käyttäytymistä, mutta aamulla tai iltapäivällä kun palaa väsyneenä töistä , niin toivoisi asiallisempaa matkaseuraa.

t. Rainer
 
Omien havaintojeni mukaan joillakin raideliikennelinjoilla on epämiellyttävää matkaseuraa myös esim iltapäivän työmatkaruuhkan aikana tai alkuillasta. Normaali ihminen ei ole oikein varautunut siihen että samaan istuinryhmään tupasahtaaremuava kaljaa juova nuorisojoukko joka läykyttää juomiaan muiden vaatteille ja kiroilee ja käyttäyty uhkaavasti jos heille huomautta jotain. Jos matkustaa yön viimeisillä juoppojunilla ja on itsekin pienessä hiprakassa niin ei ole tapan apaheksua muiden käyttäytymistä, mutta aamulla tai iltapäivällä kun palaa väsyneenä töistä , niin toivoisi asiallisempaa matkaseuraa.

Nuorisoa lienee turha syyttää tästä asiasta. Suurimman ongelman muodostavat muutamat tapajuopot jotka aiheuttavat häiriötä päivittäin. Heille kun tuolla kellonajalla ei ole mitään väliä milloin ne kännit vedetään.
 
Viimeksi muokannut moderaattori:
Nuorisoa lienee turha syyttää tästä asiasta. Suurimman ongelman muodostavat muutamat tapajuopot jotka aiheuttavat häiriötä päivittäin. Heille kun tuolla kellonajalla ei ole mitään väliä milloin ne kännit vedetään.

Nuorisojengeillä tarkoitin laajemmin kaikkia jengejä joissa jäsenten ikä vaihtelee 15 - 30 vuoteen. Esim perjantai-iltaisin bailaaminen alkaa yleensä jo koulujen tai töiden päätyttyä ja se näkyy myös käyttäytymisessä joukkoliikenteessä. Eikä kyseessä ole "muutama" tapajuoppo. Suurkaupunkiin mahtuu monenlaista kulkijaa.

Häiritsevää kytöstä ei ole pelkästään juopottelu vaan myös jatkuva kiroilu, huutaminen, kiljuminen, kikattaminen ja ns alapään vitsien kertomien kovaan ääneen. Ei ole hauskaa kuunnella silloin kun matkustaa itse lasten kanssa.

t. Rainer
 
Häiritsevää kytöstä ei ole pelkästään juopottelu vaan myös jatkuva kiroilu, huutaminen, kiljuminen, kikattaminen ja ns alapään vitsien kertomien kovaan ääneen. Ei ole hauskaa kuunnella silloin kun matkustaa itse lasten kanssa.

Myöskään esim. itkevää lasta ei ole mukava kuunnella. Tästä ei kuitenkaan saisi kaiketi valittaa.
 
Viimeksi muokannut moderaattori:
Minulla on työni puolesta 20 vuoden kokemus tapajuopoista. Hehän ovat ihan mukavia kavereita (no joskus on tuoksua). Anna rööki, niin tyyppi on paras kaverisi!
Nuoremmat, huumehörhöt ovat paljon arvaamattomampia tapauksia. Muttä kyllähän ne erottaa mukavista "tapajuopoista".
Mutta nämä tyypit nyt vain kuuluvat kaupunkielämään (ainakin ison kaupungin).
Jos sitä ei kestä, niin kyllä Suomesta korpea löytyy.
Nousepa Hasassa aamubussiin. Oikealla on tuplapenkit. Vaan niissä istutaan käytävän puoleisila penkeillä ja ikkunan puolen penkit ovat tyhjiä. Sielläpä istuu ihmisiä, jotka eivät ole kaupunkilaisia, eivät ainakaan stadilaisia!. Kaupungissa pitää käsittää, että muita ihmisiä on lähellä "sinua", jopa elämän kolhimia ihmisiä!
Jos tämän ymmärtäminen on ylivoimaista, niin tosiaan korpitiloja riittää!
 
Anna rööki, niin tyyppi on paras kaverisi! ... Jos tämän ymmärtäminen on ylivoimaista, niin tosiaan korpitiloja riittää!

Kaikki eivät välttämättä halua mukavia tapajuoppoja parhaiksi kavereikseen.

Aika monet Helsingissä työssä käyvät ovat todellakin todenneet ymmärtämisen ylivoimaiseksi ja siirtyneet kauemmas asumaan, jos ei ihan korpitilalle niin ainakin Nurmijärvelle päin. Ja tämähän on tälläkin foorumilla todettu ei-toivottavaksi kehitykseksi.

Sen sijaan että toivotetaan tämä joidenkin mielestä itsekäs ja mukavuudenhaluinen eliitti pois nurkista, olisi päinvastoin syytä miettiä saako jollain pienellä ja helpolla ratkaisulla joukkoliikennevälineet mukavammiksi ja turvallisemmiksi käyttää.

Siitä olisi iloa myös niille pienituloisille yksinhuoltajille ja eläkeläisille jotka eivät kovin äänekkäästi valita tai uhkaa muuttaa kehyskuntiin, mutta eivät siitä huolimatta ehkä ole hyväntuulisten tapajuoppojen ylimpiä ystäviä.

Masokismihan ei ole itsetarkoitus muuta kuin niillä joukkoliikenneuskovaisilla jotka kokevat että matkustamisen kärsimys tuo heille lisää gloriaa taistelussa aatteen puolesta. Muille työmatka on välttämätön paha jonka haluttaisiin sujuvan mahdollisimman kivuttomasti ja nopeasti.
 
No miten olisi Premium-bussilinjojen perustaminen nykyisen linjaston päälle? Premium-linjalla tarkoitan sen tyyppistä bussilinjaa kuin Finnairin bussi lentoasemalle tai U540, joka pysähtyy vain tietyillä pysäkeillä. Premium-linjan lipun hinta voisi olla puolitoista - kaksinkertainen eikä linjalla kuljetettaisi lastenvaunuja. Tämä Premium-linjasto olisi ikäänkuin business-luokka sovellettuna paikallisliikenteeseen.
 
Viimeksi muokattu:
Takaisin
Ylös