Näytetään tulokset 1-15/15

Viestiketju: HSL:n lippujen hinnat 2010

  1. #1
    aki
    aki ei ole kirjautuneena

    Liittynyt
    30.06.2005
    Sijainti
    Vantaa
    Viestejä
    3553

    oletus HSL:n lippujen hinnat 2010

    Tänään YTV siis julkisti ensi vuoden lippujen hinnat, 30 pv. seutukausilippuun tulee korotusta jopa 5,5% eli uusi hinta on 89€! Aloin etsimään lippujen hintoja aina vuodesta 2000 lähtien jotta saisi paremmin käsityksen kuinka paljon seutulipun hinta on kymmenessä vuodessa noussut!

    2000: 340mk(n.57€)
    2002: 61,00€
    2004: 70,30€
    2006: 79,32€
    2008: 82,90€
    2010: 89,00€

    Seutulipun hinta on siis noussut kolmanneksen kymmenen vuoden aikana! Mielestäni aika kova korotus noinkin lyhyessä ajassa! Tuo 89€ alkaa olla itselläni jo kyllä kipurajalla varsinkin kun asun vantaalla kolmen kilometrin päässä helsingin rajasta!
    Viimeisin muokkaaja kuukanko; 03.11.2009 kello 18:55. Syy: jaettu omaksi ketjukseen

  2. #2

    Liittynyt
    08.07.2007
    Viestejä
    959

    oletus Vs: YTV pohtii jo uutta tariffijärjestelmää

    Lainaus Alunperin kirjoittanut aki Näytä viesti
    Tänään YTV siis julkisti ensi vuoden lippujen hinnat, 30 pv. seutukausilippuun tulee korotusta jopa 5,5% eli uusi hinta on 89€! Aloin etsimään lippujen hintoja aina vuodesta 2000 lähtien jotta saisi paremmin käsityksen kuinka paljon seutulipun hinta on kymmenessä vuodessa noussut!

    2000: 340mk(n.57€)
    2002: 61,00€
    2004: 70,30€
    2006: 79,32€
    2008: 82,90€
    2010: 89,00€

    Seutulipun hinta on siis noussut kolmanneksen kymmenen vuoden aikana! Mielestäni aika kova korotus noinkin lyhyessä ajassa! Tuo 89€ alkaa olla itselläni jo kyllä kipurajalla varsinkin kun asun vantaalla kolmen kilometrin päässä helsingin rajasta!

    Aika paljon! Mutta jos sinulla on vain 3 km matkaa niin kannattaisi hankkia cyclocross polkupyörä (800-2000€), kevyt polkea ja hauskaa myös!

  3. #3

    Liittynyt
    15.08.2008
    Viestejä
    2005

    oletus Vs: YTV pohtii jo uutta tariffijärjestelmää

    Liikkuminen maksaa, niin myös joukkoliikenne. Hintoja on varaa tästäkin korottaa, henkilöauton pitäminen on kuitenkin yhä moninkertainen hinta rutiinimatkoja ajatellen, vaikka tinkisi.

    Ennen pitkää korkeammilla hinnoilla palvelua voidaan järjestää heikommalle asiakaspohjalle, jota toivon mukaan voidaan tervehdyttää joukkoliikenteen mahdollistamalla täydennysrakennuksella. Nykytilassa on kuitenkin tärkeämpää varmistaa palvelu liian suosituilla linjoilla, jotka eivät kuitenkaan ole riittävän itsekannattavia. Toinen tärkeä kohde on nopea poikittaisliikenne, jonka järjestämisessä sekä asiakaspohjan muodostamisessa kestää aikansa.

    Aina voi myös toivoa, että kovemmilla hinnoilla jää rahaa muuhunkin kuin lähtötason liikenteen järjestämiseen.

  4. #4
    Tunnistettu jäsen TEP70 avatar
    Liittynyt
    25.07.2005
    Sijainti
    Lappeenranta
    Viestejä
    1382

    oletus Vs: HSL:n lippujen hinnat 2010

    Lainaus Alunperin kirjoittanut aki Näytä viesti
    2000: 340mk(n.57€)
    Vuosi 2000 alkaa olla jo sen verran kaukana nykypäivästä, ettei voi ajatella 340 markan vastaavan 57:ä tämän päivän euroa. Tilastokeskus julkaisee rahanarvokertoimia eri vuosille, joilla päästään tulokseen 340 mk * 0,1939 = 65,92 €. No, on siinä nousua edelleen, mutta nousivat ne hinnat markka-aikanakin.
    Moottori keskellä lattian alla - sijainti, joka on yrityksellenne sijoitus.

  5. #5
    Tunnistettu jäsen Compact avatar
    Liittynyt
    20.07.2005
    Viestejä
    2123

    oletus Vs: HSL:n lippujen hinnat 2010

    Lainaus Alunperin kirjoittanut aki Näytä viesti
    Tänään YTV siis julkisti ensi vuoden lippujen hinnat, 30 pv. seutukausilippuun tulee korotusta jopa 5,5% eli uusi hinta on 89€! Aloin etsimään lippujen hintoja aina vuodesta 2000 lähtien jotta saisi paremmin käsityksen kuinka paljon seutulipun hinta on kymmenessä vuodessa noussut!

    2000: 340mk(n.57€)
    2002: 61,00€
    2004: 70,30€
    2006: 79,32€
    2008: 82,90€
    2010: 89,00€

    Seutulipun hinta on siis noussut kolmanneksen kymmenen vuoden aikana! Mielestäni aika kova korotus noinkin lyhyessä ajassa! Tuo 89€ alkaa olla itselläni jo kyllä kipurajalla varsinkin kun asun vantaalla kolmen kilometrin päässä helsingin rajasta!
    Lainaus Alunperin kirjoittanut TEP70 Näytä viesti
    Vuosi 2000 alkaa olla jo sen verran kaukana nykypäivästä, ettei voi ajatella 340 markan vastaavan 57:ä tämän päivän euroa. Tilastokeskus julkaisee rahanarvokertoimia eri vuosille, joilla päästään tulokseen 340 mk * 0,1939 = 65,92 €. No, on siinä nousua edelleen, mutta nousivat ne hinnat markka-aikanakin.
    Tuolla logiikallahan pitäisi sitten nuo vuosien 2002, 2004, 2006 ja 2008 eurohinnatkin muuttaa "tämänpäivän" euroiksi. Eli siis eikö vuonna 2002 ko. lippu maksanutkaan 61 euroa, kuten se maksoi. Sama juttu: jos saan nyt palkankorotuksen, se ei olekaan "palkankorotus" vaan voi olla peräti palkanalennus tai palkan ennallaanpitäminen.

  6. #6

    Liittynyt
    23.08.2005
    Viestejä
    3332

    oletus Vs: HSL:n lippujen hinnat 2010

    Lainaus Alunperin kirjoittanut Compact Näytä viesti
    Tuolla logiikallahan pitäisi sitten nuo vuosien 2002, 2004, 2006 ja 2008 eurohinnatkin muuttaa "tämänpäivän" euroiksi. Eli siis eikö vuonna 2002 ko. lippu maksanutkaan 61 euroa, kuten se maksoi. Sama juttu: jos saan nyt palkankorotuksen, se ei olekaan "palkankorotus" vaan voi olla peräti palkanalennus tai palkan ennallaanpitäminen.
    En ihan pääse viestistäsi jyvälle, kysytkö siinä jotain vai et. Ja ilmaisu "tuolla logiikallahan" myös yleensä tarkoittaa, ettei kirjoittaja allekirjoita logiikan järkevyyttä.

    Mutta toisen virkkeen vastaus on: Kyllä, maksoihan se 61 euroa silloin, mutta 1 euron arvo ei enää ole yhtä paljon kuin silloin. Eli jos meillä olisi aikakone ja siten myös aikainvälistä valuuttakauppaa, joutuisit vuoden 2002 lipusta pulittamaan reilu 70 nykyeuroa.

    Ja ensimmäiseen virkkeeseen vastaus: Kyllä, juuri näin pitäisikin tehdä, kun halutaan tutkia lipun reaaliarvon muutosta, eli kuinka paljon muita ostomahdollisuuksia menetät, kun ostat lipun. Koska lipun euromääräinen hinta on noussut nopeammin kuin muiden hyödykkeiden keskimäärin, sen reaalihinta on noussut. Mutta ei ihan niin paljon kuin sen euromääräinen hinta.

    Palkankorotus kyllä nostaa aina palkkaa aikaisempaan tilanteeseen nähden, mutta palkan reaaliarvo on se, mitä sillä pystyy tekemään. Ja inflaation seurauksena se alenee koko ajan. Ja jos palkankorotus tosiaan on inflaatiota pienempi, palkkasi reaaliarvo ei nouse. Mutta ei silti voi sanoa, että palkankorotus sitä laskisi.

  7. #7

    Liittynyt
    27.10.2007
    Viestejä
    353

    oletus Vs: HSL:n lippujen hinnat 2010

    Lainaus Alunperin kirjoittanut aki Näytä viesti
    Tänään YTV siis julkisti ensi vuoden lippujen hinnat
    Missä nuo ensi vuoden hinnat löytyvät?

  8. #8
    Tunnistettu jäsen 339-DF avatar
    Liittynyt
    08.08.2005
    Viestejä
    6712

    oletus Vs: HSL:n lippujen hinnat 2010

    Lainaus Alunperin kirjoittanut TEP70 Näytä viesti
    No, on siinä nousua edelleen, mutta nousivat ne hinnat markka-aikanakin.
    Mutta kun sitä todellista nousua nimenomaan ei pitäis olla. Kyllä bussilippujen hintojen pitäisi seurata kustannuskehitystä eikä reaalisesti kallistua aina vaan.

    Nämä lippujen hinnatkin on hyvä esimerkki HSL:n asukasdemokratian toteutuksesta. HKL vasta alensi lippujen hintoja, Helsingissä pitkän aikavälin tavoitteena on laskea hintoja reilustikin. Mutta samahan se on mitä jonkun piskuisen Helsingin kaupunginvaltuusto haluaa, tokihan HSL tekee mitä tykkää. Sitten 2011 maksetaan jo varmaan satanen siitä seutulipusta, vaikka inflaatio on pikemminkin miinusmerkkinen.
    "Puolet asunnosta on oltava kylpyhuonetta siltä varalta, että sinne tulee joskus joku invalidi suihkuun."
    – Minna Lindgren: Kuolema Ehtoolehdossa

  9. #9
    Moderaattori
    Liittynyt
    24.06.2005
    Sijainti
    Helsinki
    Viestejä
    6005

    oletus Vs: HSL:n lippujen hinnat 2010

    Lainaus Alunperin kirjoittanut 339-DF Näytä viesti
    Kyllä bussilippujen hintojen pitäisi seurata kustannuskehitystä eikä reaalisesti kallistua aina vaan.
    Joukkoliikenteen tuotantokustannukset ovat nousseet yleistä kustannuskehitystä nopeammin ja lippujen hintojen on tietysti seurattava joukkoliikenteen tuotantokustannuksia, jos subventioastetta ei kasvateta.

  10. #10
    Tunnistettu jäsen
    Liittynyt
    28.06.2005
    Sijainti
    Helsinki
    Viestejä
    1459

    oletus Vs: HSL:n lippujen hinnat 2010

    Lainaus Alunperin kirjoittanut 339-DF Näytä viesti
    HKL vasta alensi lippujen hintoja, Helsingissä pitkän aikavälin tavoitteena on laskea hintoja reilustikin. Mutta samahan se on mitä jonkun piskuisen Helsingin kaupunginvaltuusto haluaa, tokihan HSL tekee mitä tykkää.
    Piskuisen Helsingin kaupunginvaltuusto HSL:n suurimpana rahoittajana vaikuttaa hyvinkin suoraan lippujen hintaan. HSL nostaa hintoja, koska rahoittajilta ei tipu enempää subventiota. Valtuusto pääsee tosin näppärästi laistamaan vastuustaan syyttämällä HSL:ää asukasdemokratian puutteesta.

  11. #11
    Tunnistettu jäsen 339-DF avatar
    Liittynyt
    08.08.2005
    Viestejä
    6712

    oletus Vs: HSL:n lippujen hinnat 2010

    Lainaus Alunperin kirjoittanut kuukanko Näytä viesti
    Joukkoliikenteen tuotantokustannukset ovat nousseet yleistä kustannuskehitystä nopeammin ja lippujen hintojen on tietysti seurattava joukkoliikenteen tuotantokustannuksia, jos subventioastetta ei kasvateta.
    Okei, tuon selityksen hyväksyn. Valtakunnallinen inflaatio-% on tietysti keskiarvo, sen sisällä vaikkapa bussiliikenne voi kallistua voimakkaasti ja vaikkapa asunnot halventua, mutta jälkimmäinen ei näy joukkoliikenteen tuotantokustannuksissa.

    Lainaus Alunperin kirjoittanut late- Näytä viesti
    Piskuisen Helsingin kaupunginvaltuusto HSL:n suurimpana rahoittajana vaikuttaa hyvinkin suoraan lippujen hintaan. HSL nostaa hintoja, koska rahoittajilta ei tipu enempää subventiota.
    Voi sen nähdä noinkin. Tai sitten näin: jos Helsinki subventoisi ylimääräisillä miljoonilla, niin HSL hassaisi ne uusiin tyhjänä kulkeviin bussilinjoihin, kuten se hassasi valtion tuen bussiin 56, ja nostaisi kuitenkin lippujen hintoja.

    Off-topic: Tänään Käpylässä parhaaseen ruuhka-aikaan klo 16:35 tuli 56:n bussi vastaan (suunnassa Kalasatamaan), matkustajia alle 10. Noh, yksi havainto ei vielä merkitse sitä, että "kaikki" vuorot "aina" ovat yhtä tyhjiä, mutta ei tuo rohkaisevaltakaan vaikuta.

    Ja paluu on-topic: subventioasteesta tulee vielä ongelma. Helsingissä se on ollut noin 50%, mutta kuinka monta % Espoossa, Vantaalla tai Kirkkonummella? Jatkossa tullaan varmasti kiistelemään siitä, että toinen kaupunki rahoittaa ei-vapaaehtoisesti toisen joukkoliikennettä. Varsinkin kun HSL:n periaatteena tuntuu olevan samat hinnat kaikissa kunnissa. Eli jos Helsinki nostaisi subventioastettaan, niin hinnat laskisivat koko seudulla, ja vain pieni osa subventiosta kohdistuisi Helsingin lippuihin, loput valuisi naapurikuntien alennettuihin lippuihin.

    On kaiketi sovittu suurin piirtein niin, että jokainen maksaa omat matkustajansa, ts. jos vaikka kasin ratikassa matkustajista on 7% espoolaisia, niin Espoo maksaa sen kustannuksista 7%. Se, miten tuo on todennettavissa, onkin sitten mielenkiintoista. Linjakohtaisesti sitä ei varmaankaan aleta käydä läpi. Periaate on kuitenkin oikein, ja tuon periaatteen mukaan Helsinki kai selviää lähinnä "voittajana", koska voisi olettaa, että helsinkiläiset tekevät vähemmän matkoja naapurikuntiin kuin mitä naapurikuntalaiset tekevät Helsinkin.

    Mutta joka tapauksessa uskoisin, että jossain vaiheessa on odotettavissa keskustelua siitä, miten Helsinki joutuu subventoimaan jotain sellaista, josta ei ole helsinkiläisille hyötyä, kuten jotain Pornaisten paikallisbusseja...
    "Puolet asunnosta on oltava kylpyhuonetta siltä varalta, että sinne tulee joskus joku invalidi suihkuun."
    – Minna Lindgren: Kuolema Ehtoolehdossa

  12. #12

    Liittynyt
    23.10.2006
    Sijainti
    Vantaa
    Viestejä
    534

    oletus Vs: HSL:n lippujen hinnat 2010

    Sisäisen lipun ja seutulipun suhde ei ole kohdallaan. Olisi hyvä päättää noitten välinen suhde pysyvästi. Kaksi vyöhykettä vaikka 1,5 x sisäinen ja kolme vyöhykettä sitten 2 x sisäinen. Näin sen pitäsi olla, kaikissa lippulajeissa.

    Myös kerta-, arvo- ja kausilippujen keskinäiset suhteet pitäisi miettiä valmiiksi. Esim. kuukauden lippu voisi aina maksaa 20 kertaa kertalipun ja vuoden lataus 10 kertaa kuukausilipun hinnan. Arvolla voisi saada esim. 25 % alennuksen. Vyöhykelisä tulisi palauttaa ja se voisi aluksi olla kalliihko sisäisen arvolipun hinta.

    Seutumatkoista suuri osa tapahtuu toisaalta kovin lyhyillä seutulinjoilla. Toisaalta taas mennään ainakin periaattessa tehokkaasti täysissä ja pitkissä junissa. Joku tolkku seutulipun hintaan on saatava. Ei kymmenen kilometrin juuri seuturajan ylittävä työmatka saa maksaa älyttömiä.

  13. #13

    Liittynyt
    23.08.2005
    Viestejä
    3332

    oletus Vs: HSL:n lippujen hinnat 2010

    Lainaus Alunperin kirjoittanut 339-DF Näytä viesti
    kuten se hassasi valtion tuen bussiin 56, ja nostaisi kuitenkin lippujen hintoja.
    Tämä oli toki tuon tuen ehtona, eli sitä nimenomaan ei saanut käyttää lippujen hinnanalennukseen.

    ---------- Viesti lisätty kello 12:05 ---------- Edellinen viesti oli kirjoitettu kello 11:56 ----------

    Lainaus Alunperin kirjoittanut 339-DF Näytä viesti
    Off-topic: Tänään Käpylässä parhaaseen ruuhka-aikaan klo 16:35 tuli 56:n bussi vastaan (suunnassa Kalasatamaan), matkustajia alle 10. Noh, yksi havainto ei vielä merkitse sitä, että "kaikki" vuorot "aina" ovat yhtä tyhjiä, mutta ei tuo rohkaisevaltakaan vaikuta.
    Uuden linjan löytäminen vie aina kauan aikaa, ja tuon bussilinjan aluehan on vasta rakentumassa Hermanniin ja Kalasatamaan. Eli juuri sitä oikeaa periaatetta: perustetaan joukkoliikenne heti rakentamisen alkuvaiheessa, vaikka sitä joutuisikin aluksi tyhjänä liikennöimään.

  14. #14
    Tunnistettu jäsen 339-DF avatar
    Liittynyt
    08.08.2005
    Viestejä
    6712

    oletus Vs: HSL:n lippujen hinnat 2010

    Lainaus Alunperin kirjoittanut Elmo Allen Näytä viesti
    Tämä oli toki tuon tuen ehtona, eli sitä nimenomaan ei saanut käyttää lippujen hinnanalennukseen.
    Niinkö? Kuitenkin osa tuesta käytettiin juuri siihen.
    "Puolet asunnosta on oltava kylpyhuonetta siltä varalta, että sinne tulee joskus joku invalidi suihkuun."
    – Minna Lindgren: Kuolema Ehtoolehdossa

  15. #15
    Tunnistettu jäsen TEP70 avatar
    Liittynyt
    25.07.2005
    Sijainti
    Lappeenranta
    Viestejä
    1382

    oletus Vs: HSL:n lippujen hinnat 2010

    Lainaus Alunperin kirjoittanut Compact Näytä viesti
    Tuolla logiikallahan pitäisi sitten nuo vuosien 2002, 2004, 2006 ja 2008 eurohinnatkin muuttaa "tämänpäivän" euroiksi. Eli siis eikö vuonna 2002 ko. lippu maksanutkaan 61 euroa, kuten se maksoi.
    No jos niitä hintoja oikeasti halutaan vertailla keskenään, niin kyllä nimenomaan pitäisi.

    Vuoden 2002 61 euron ostovoima oli suurempi kuin tämän päivän 61 euron.

    Jos halutaan vain esittää kasa irrallisia numeroita, ei tarvitse.
    Moottori keskellä lattian alla - sijainti, joka on yrityksellenne sijoitus.

Vastaavia viestiketjuja

  1. HS: "Joukkoliikenteen lippujen hinnat nousevat Helsingin seudulla"
    kirjoittanut vristo foorumissa Muuta joukkoliikenteestä
    Vastauksia: 23
    Viimeisin viesti: 06.05.2010, 16:05
  2. HSL: Joukkoliikenteen lippujen hinnat 2010
    kirjoittanut RSS foorumissa Joukkoliikenneuutiset
    Vastauksia: 0
    Viimeisin viesti: 01.01.2010, 22:00
  3. HKL: Joukkoliikenteen lippujen hinnat ennallaan 2009
    kirjoittanut RSS foorumissa Joukkoliikenneuutiset
    Vastauksia: 12
    Viimeisin viesti: 18.11.2008, 17:56
  4. Lippujen hinnat nousussa
    kirjoittanut a__m foorumissa HSL-alueen paikallisliikenne
    Vastauksia: 15
    Viimeisin viesti: 18.03.2008, 11:23
  5. HKL korottamassa lippujen hintoja
    kirjoittanut aki foorumissa Muuta joukkoliikenteestä
    Vastauksia: 16
    Viimeisin viesti: 16.08.2005, 20:45

Lähettämissäännöt

  • Et voi aloittaa uusia viestiketjuja
  • Et voi vastata viesteihin
  • Et voi lähettää liitetiedostoja
  • Et voi muokata viestejäsi
  •