Lentäjien palkat

Liittynyt
7 Elokuu 2009
Viestit
2,290
Tästä on ollut maailman medioissa juttua siellä sun täällä. Yhdysvalloissa lentäjien palkat on puristettu siihen pisteeseen, että lentäjänä työskentelemisestä jää käteen lähinnä opintovelkaa. Monet aloittelevat lentäjät tekevät sivuhommaa esimerkiksi tarjoilijoina. Vuosi sitten viidenkymmenen ihmisen kuolemaan johtanut onnettomuus johtui suurella todennäköisyydellä siitä, että pilotti ja perämies olivat tehneet tolkuttoman pitkiä vuoroja ja lentäneet pitkään matkustajina työvuoron lähtöpaikalle. Asiasta pätkä Michael Mooren elokuvassa Capitalism: Love Story

http://www.youtube.com/watch?v=tKQJx3L_CDQ

Suapi nähdä päästäänkö Pohjoismaisessa ammattiliittosysteemissä ihan tuolle tasolle.
 
Vs: Lentäjien palkat (Amerikassa)

Pohjoismaissa ei toistaiseksi - eikä toivottavasti tulevaisuudessakaan - ole sellaista perinnettä, että valtio murtaa lakkoja tietyillä aloilla. Yhdysvalloissa, etenkin ilmailusektorilla, on: kuuluisin tapaus oli 1981, kun Reagan erotti kaikki valtakunnan lennonjohtajat lakkoilun takia. Neuvottele siinä sitten palkoista.

Toisaalta ainakin Suomessa alalle kouluttautuminen on vielä paljon kalliimpaa kuin jenkeissä. Minulla on joku kymppitonnin opintovelka valtiotieteen opinnoista, mutta esimerkiksi Suomen Ilmailuopistossa liikennelentäjän lupakirja tarvittavine lentotunteineen maksaa helposti 150.000 euroa. Kun semmoista summaa joutuu lyhentämään, kannattaa ottaa vastaan mitä tahansa työtä.
 
Vs: Lentäjien palkat (Amerikassa)

esimerkiksi Suomen Ilmailuopistossa liikennelentäjän lupakirja tarvittavine lentotunteineen maksaa helposti 150.000 euroa.

Käsittääkseni Ilmailuopiston kurssihinnat ovat valtion vahvasti subventoimia (opistohan on valtion osittain omistama) ja hinta kurssilaiselle noin viidennes tuosta. Ainakin hakuoppaan mukaan PPL-kurssin hinta on 3 500 euroa ja CPL-kurssin 9 000. ATPL:n hinta ei selvinnyt www-sivuilta, mutta senkin subventio lienee samaa tasoa.

Yksityisellä, esim. Patria Pilot Trainingilla, kurssin hinta PPL mukaanluettuna saattaa olla tuota 150 000 euron luokkaa.
 
Vs: Lentäjien palkat (Amerikassa)

Flightforumilla on keskustelua mm. koulutuksesta, palkkauksesta ja lentäjän ammatin tulevaisuudesta:

Flightforum.fi sanoi:
Kun eivät saa automatisoitua metroa aikaiseksi kymmenessä vuodessa niin miten sitten automatisoitu lentokone 30 vuodessa?
 
Vs: Lentäjien palkat (Amerikassa)

Nykyaikaiset lentokoneethan kykenevät jo täysautomaatioon useilla lentämisen osa-alueilla. 30 vuotta kuulostaisi ihan hyvältä arviolta sille, että loputkin katvealueet täyttyvät. Tulisi mieleen se, että erityisesti lennonjohto pitäisi saada automaattiseksi.

Täysautomaation ei kuitenkaan tulisi olla ole se tavoite, vaan rutiininomaisten toimintojen hoitaminen koneellisesti. Maailmassa on niin paljon epävarmoja asioita, että ihmisiä tullaan tarvitsemaan pitkään, myös lentoliikenteen järjestämisessä. Suurimman muutoksen voisi odottaa tapahtuvan lennonjohdon laajentumisessa kattamaan kaikki runkoreitit, jotta näillä reiteillä ei lentäjiä tarvittaisi. Muuallahan lennonjohtoa, siis pilottia, tarvittaisiin koneen kyydissä.

Lentokoneen romantiikka on jo menetetty viimeistään halpalentoyhtiöiden nousun myötä, automaatio on vääjäämätön osa tulevaisuutta. Niin kuin junillakin.
 
Vs: Lentäjien palkat (Amerikassa)

Eikö olisi järkevää kehittää automatisointia organisaation turhien väliportaiden poistamiseen. Nykyisin monessa organisaatiossa on jos jonkinlaista väliportaan KALLISTA päällikköä, siirtämässä samaa paperia eteenpäin seuraavalle päällikölle. Tai korvataan ne halvoilla kiinalaisilla, osaavat varmaan yhtä hyvin tulostella papereita ja käyttää wöördiä.
 
Vs: Lentäjien palkat (Amerikassa)

Sitähän halpalentoyhtiöt ja yleisestikin uudet tulokkaat tekevät. Jos eivät tietoisesti, niin yksinkertaisesti siksi, etteivät ole ehtineet ylentää kädettömiä pois oikeita töitä häiritsemästä.
 
Takaisin
Ylös