Islannin tulivuorenpurkauksen vaikutukset lentoliikenteeseen

Onneksi on sentään junaliikennettä nykyään Baltiasta, ja Venäjästä eurooppaan.

ja laivat kulkee hyvin Puolaan, saksaan ja pian Venäjällekin.
 
Viimeksi muokannut moderaattori:
Jonkin verran off-topic: varotoimenpiteenä kehotan välttämään aiheeseen liittyvien kommenttien lukemista Hesarin verkkokeskustelussa. Lukija on vaarassa menettää uskonsa Suomen kansan tolkkuun, jos sellaista sattuu olla jäljellä. (Kommentit luokkaa 'onko koneet noin huonosti suunniteltu kun pilvessä ei voi lentää', 'miten kissat selviää tästä kun mun kissa tuli sisään pölyisenä' ja tietysti 'ilmastonmuutos on peruttu'.)
 
Lainaan tähän Turun Sanomien juttua:

Tutkijoiden mukaan Eyjafjalla-jäätikön tulivuoren edellinen, vuonna 1821 alkanut purkaus kesti kaksi vuotta. Tulivuori oli koko tuon ajan aktiivinen, mutta purkauksien tasot vaihtelivat heikoista erittäin voimakkaisiin.

Johtava brittiläinen tulivuortentutkija sanoo, että Islannin tulivuorenpurkaus voi aiheuttaa ongelmia lentoliikenteelle jopa puolen vuoden ajan. Myös lyhytaikaisempi häiriö voi aiheuttaa lentoyhtiölle merkittävät tappiot.

Professori Bill McGuire huomauttaa, että Eyjafjalla-jäätikön tulivuori purkautui viime kerralla 12 kuukauden ajan. Jos näin käy myös tällä kerralla, häiriöitä lentoliikenteessä on odotettavissa.

Professorin mukaan tulivuoret ovat hyvin arvaamattomia, mikä tekee ennustamisen vaikeaksi.
 
Vs: Pariisi - Tukholma - Turku - Helsinki

Tulivuoren purkaus laittoi Suomen käytännössä eristyksiin. Nyt junayhteys manner-Eurooppaan olisi enemmän kuin poikaa. Periaatteessa Tulivuoren purkaukset voisivat pysäyttää lentoliikenteen jopa vuosiksi. Toki laivaliikenne toimii, mutta riittääkö se jos tuhkapölypilvi pysäyttäisi säännöllisen lentämisen vuosien ajaksi.

Muualla Euroopassa ei olisi suurta hätää, sillä he jakavat samaa tilaa satojen miljoonien muiden kanssa ja juna liikkuu, mutta Suomi kaikesta erillään voi kääntyä ainoastaa venäjän suuntaan.

Mäntämoottorikoneilla voisi ilmeisesti lentää vai voiko? Nyt äkkiä ostamaan vanhoja DC-kolmosia.

t. Rainer
 
Viimeksi muokannut moderaattori:
Ei tuhka koko Euroopan lentoliikennettä pitkäksi aikaa pysäytä. Tuosta päätöksestä on liikaa harmia. Tietoinen valinta, että kohonnut riskitaso hyväksytään tulee nopeasti jos tilanne jatkuu. Toki tuo voi vaikuttaa merkittävästi lentoliikenteen kysyntään.
 
Onni onnettomuudessa, että tämä tulivuoren purkaus ei sattunut kovimpaan pakkasaikaan jolloin oli juna ja bussiliikenteellä suuria toimintaongelmia.

Nyt olisi kait ilmalaivoistakin suuri apu, sillä nehän ei tule rytinällä alas vaikka moottorit vähän krakaisikin (eikö ole edes suihkumoottorillisia)


Ehkä tämä koko tapahtuma herättää ihmiset ajattelemaan sitä, miten tiukasti yhteiskunta on sitoutunut vain tietynlaisiin liikennemuotoihin.

Esim. mitä jos pieni meteoriitti iskisi maahan ja nostattaisi pariksi vuodeksi maa-ainesta ilmakehään?

Eihän tästä tulivuoren purkauksestakaan tiedetty kun pari tuntia etukäteen, että ei näihin luonnonkatastrofeihin pysty oikein varautumaan muuta kuin rakentamalla fiksusti infrastruktuuria ja ohjata esim. hinnoittelulla ihmisten toimintatapoja.
 
Viimeksi muokannut moderaattori:
Nyt olisi kait ilmalaivoistakin suuri apu, sillä nehän ei tule rytinällä alas vaikka moottorit vähän krakaisikin (eikö ole edes suihkumoottorillisia)

Ilmalaivat ovat niin hitaita, että ne tuskin kärsivät lainkaan töhkäpilvestä. Ymmärtääkseni suurin ongelma on töhkäpilven aiheuttama kitka. Kivi hioo suurella nopeudella lentävän lentokoneen pintaa ja moottoreita. Kivi sulaa suihkumoottorin sisälle.
 
Eräs ratkaisu ongelmaan (lähde: The Guardian):

British comedy legend John Cleese took a $5,400 taxi ride from Oslo to Brussels after becoming stranded in Europe's volcanic ash travel crisis.
 
Tällaiset tapahtumat saattavat helpostikin saada lulmipallon pyörimään. Nyt joku pieni joukko saattaa saada mielipiteensä kuuluviin, jolloin heitä seuraavien määrä kasvaa. Etenkin jos tiettyyn asiaan vaikuttavia asioita tulee päällekäin, kasvaa rako muutoksen mentäväksi.

Emme osaa ennustaa sitä, mikä on lentoliikenteen tilanne huomenna, emmekä sitä, mikä se on kahden kuukauden päästä. Emme osaa ennustaa myöskään sitä, mikä tilanne on toukokuussa 2013 (Viittaan siis tällä NASA:n varoitukseen seuraavasta aurinkomyrskystä, jonka vaikutus tietotekniseen yhteiskuntaan saattaa pahimmillaan olla lamauttava).
 
Vaikuttaako tähänastinen tuhkakaaos rautateiden kehittämiseen ja jos vielä ei, niin missä vaiheessa alkaa vaikuttaa? Jos n. 180 vuotta vanhat merkit paikkansa pitävät, tuhkaa saattaa tuprahdella vielä useita kertoja purkauksen aikana viikkojen tai kuukausien kuluessa. Tosin jossain vaiheessa jää sulaa tulivuorelta pois ja ilman sitä päästöt ovat oleellisesti vähemmän haitallisia. Sitten saattaa tulla Katlan purkaus, josta mahdollisesti seuraisi paksumman jäätikön takia vielä isompi ongelma.

Suomessa ensiapuna ilmeisesti ainakin Oulun yhteyttä on mahdollista nopeuttaa kohtuullisin panostuksin ja Pietariin on jo tekeillä nopea yhteys. Pitäisikö nyt aloittaa erityinen Rail Baltica -ryntäys?
 
Joopa joo, on siinä katastrofiuutista ja keskustelua kerrakseen. Mutta niinhän nykyään on tapana. "Vetävät" otsikot lööppeihin ja myynti on varma.
Onko unehtunut se Yellowstonen tulivuori. Ja mikäs saari se Afrikan länsirannikolla olikaan. Sieltä kun tulivuoren seinä romahtaa mereen, niin voidaan sanoa hyvästit Amerikkojen itäosille.
Onhan se selvää, että ihmiskunta ja elämä yleensä maapallolla on hyvin ohuen "langan" varassa.
Mutta keskitytään nyt kuitenkin vain tähän päivään. Toivoisi etteivät turhaan pelottelisi Katlalla tai asteroideilla tai komeetoilla tai... Eikä myöskään pelätä etukäteen sitä mitä ehkä mahdollisesti joskus saattaa tapahtua.
 
Yhdysvalloissa on vallalla käytäntö, jossa lentoyhtiöt päättävät milloin on tuhkauhan takia turvallista lentää. Euroopassa viranomaiset. USA:n ja Euroopan lentoliikenteen turvallisuuden välillä ei ole tilastollista eroa.

Euroopassakin olisi syytä siirtyä samaan käytäntöön kuin USA:ssa.

Muutenkin vaikuttaa siltä, että pitoisuudet, joissa tuhka nostaa merkittävästi lentoliikenteen onnettomuusriskiä ovat paljon korkeampia kuin ne pitoisuudet, joiden perusteella on viime aikoina lentokieltoja asetettu.
 
Viimeksi muokattu:
Takaisin
Ylös