onko tietoa...(Frankfurtista)

Liittynyt
30 Kesäkuu 2005
Viestit
744
Rohkenen kysellä tällaista, kun olen huomannut tällä foorumilla olevan itseäni paljon viisaampia henkilöitä. Elikkä onko Frankfurtissa tai Stuttgartissa liikenneaiheista kirjallisuutta valikoimissaan pitäviä kauppoja. Ajattelin nimittäin joskus marraskuun lopulla poiketa siellä.
 
En tunne kaupunkeja tarkasti, mutta Saksan kaupungeissa liikenneaiheisen kirjallisuuden osastot jopa tavallisissa kirjakaupoissa ovat uskomattoman laajat, ja hintataso suomalaiseen verrattuna halpa. Alan erikoisliikkeitä voi olla vaikeampaa löytää, mutta kyllä niitäkin on näkyvämmillä paikoilla kuin missään pohjoismaissa. Saksalaiset harrastavat kiskoliikenneasioita paljon enemmän kuin esim. suomalaiset, mutta rohkenisin väittää myös esim. linja-autokirjallisuutta löytyvän kohtuullisen helposti.
 
Joukkoliikenteen asemilla on Saksassa aina kirjakauppa tai suomalaisen R-kioskin tapainen liike. Niillä on kaikilla valikoima kisko- ja joukkoliikenneaiheista kirja- ja lehtimateriaalia. Suosituimmat saksankieliset lehdet löytyvät joka liikkeestä. Isoimmilla asemilla, kuten suurimmilla rautatieasemilla, valikoima on vielä laajempi.

Yksi parhaita kokemuksiani on Kölnin hbf:llä oleva kirjakauppa, joka kirjojen lisäksi myy myös pienoismalleja.

DB-aiheista kirjallisuutta, muistoesineitä ja pienoismalleja myydään jokaisella rautatieasemalla DB:n omassa myymälässä. Kaupunkien liikennelaitoksilla on myös kirjallisuutta ja PR-materiaalia. Sitä taas saa ostaa liikennelaitoksen myyntipisteistä.

Takuuvarma ostopaikka on myös paikallinen liikennealan museo. Myös harrastusliikkeet, siis ne, joista saa pienoisrautateitä, myyvät myös kirjallisuutta.

Ei kuin nippu euroja tai luottokortti matkaan. Oikeastaan pikemminkin euroja, sillä luottokortit eivät ole Saksassa yhtä suosittuja kuin Suomessa.

Antero
 
Vastaus on vähän myöhässä, mutta jos ei ole vielä liian myöhänen: asun itse Stuttgartissa, voin antaa pari osoitetta täältä jos on vielä tarve.
Ainakin täällä on olemassa liikennealan antikvariaatti, missä löytyy uusia ja vanhempia liikennealan kirjoja.

Martin

rimmele at gmx dot de
 
kiitos vastauksesta

Kiitos, juuri ehti, olen tässä lähdössä ajelemaan Tamperetta kohti, Ryanair lähtee klo 18 ja lasku oli 79 euroa edestakaisin kaikkine veroineen. Frankfurtista täytyy sitten etsiä joku kyyti ( juna lie ainoa vaihtoehto ) Stuttgartiin.
 
Örks, Ryanairin "Frankfurt"-Hahn ei ole Frankfurt, ja sieltä ei kulje junia :-(

Ainoa keino on katsoa mihin sieltä menee busseja (-> Frankfurtiin) ja sieltä junalla, tai yöpyä jossain. Sitten (jos on paljon aikaa) on aika halpoja mahdollisuuksia junalla.

Liian myöhäinen vastaus, tiedän :-(

Martin
 
Tuli käytyä Frankfurtissa ja matka sujui melkein kuin TV-sarja Airportissa. Tulin Tampereen kentälle noin klo 16:30 ja silloin kerrottiin, että Hahnin kenttä on tänään suljettu huonon sään vuoksi ja vastaavasti myös paluulento peruttu. Tiistain lento oli jo täynnä, mutta keskiviikkona olisi ollut tilaa. Mutta antoivat erikoistarjouksen, jos lennän 22:20 Stansteadiin, niin sieltä sitten pääsisi seuraavana aamuna 7:20 Hahniin. Lisähinta vain 55 euroa. Hyväksyin selkä seinää vasten tämän. No vain tunnin myöhässä lähti tämä Lontoon lentsikka. En raskinut ostaa hotellihuonetta muutamaksi tunniksi, vaan maleksin yön kentällä. Mielenkiintoista oli seurata Stansteadin bussiaseman touhua. Lontoon keskustaan meni kolme eri firmaa, ja parilla oli laiturilla sisäänheittäjä kehumassa kyytinsä laatua. Sitten aamulla tulikin Hahnin kentän tauluun "estimate 9:10" joka sittemmin vielä kasvoi, että reaalisesti lähdimme 10:30 local time. Hahnin kentältä pääsin sitten Bohr-Omnibusin kyydissä Frankfurtiin komealla MB Travegolla. Olin kyllä tietoinen etukäteen, ettei tällä taipaleella ole junaa. Perillä majoituin hotelli Adleriin 44 E / yö, ihan hyvä hinta-laatusuhde, suosittelen. Ainoana täytenä perilläolopäivänä matkustelin junalla ensiksi Wiesbadeniin ja sitten Mainziin ja takaisin Frankfurtiin. Päivälippu maksoi vain 12:30 E. Jos joku kehuu saksalaisjunia täsmällisiksi, niin olen eri mieltä, jokainen juna oli myöhässä 10 - 30 min ! Olisin käynyt junamatkalla Stuttgartissa jos olisin saanut toisen "tehopäivän", mutta jäi nyt toiseen kertaan. Paluumatka sujui paremmin, ensiksi Bohrin Mersu 404:llä ja Ryanair vain 5 min myöhässä lähdössä. mutta 8 min etuajassa Tampereella. Jos vielä alkuperäiseen kysymykseen kirjakauppatarjonnasta. Bussilehdistä sain ostaa vain Lastauto und Omnibussin sekä Der Stadtverkehrin ja raitsikkalehden Strassenbahnmagazinin. Junista ja pienoisrautateistä kiinnostuneille olisi ollut vaikka kuinka paljon lehtiä ja kirjoja tarjolla.
 
antti sanoi:
Jos joku kehuu saksalaisjunia täsmällisiksi, niin olen eri mieltä, jokainen juna oli myöhässä 10 - 30 min!
Toisinaan Saksan rautateille sattuu päiviä, kun juuri mikään juna ei kulje aikataulussaan. Ajelin muutama vuosi sitten eräänä päivänä Saksassa kymmenellä eri junalla ja puolet käyttämistäni junista oli juuri tuon mainitsemasi marginaalin verran myöhässä. Yleensä Saksan junat ovat kylläkin täsmällisiä.

Euroopan täsmällisimmät junat taitavat löytyä Saksan eteläisestä naapurimaasta Sveitsistä: "toimivat kuin sveitsiläinen kello"... :wink:
 
2001 syksyllä tuli matkustettua Sveitsissä väli Geneve-Bern-Geneve. Paluumatkalla juna oli puoli tuntia myöhässä. Eli kyllä kai myöhästymisiä sattuu vähän siellä sun täällä.
 
Junat myöhässä

Saksan junien myöhästelyä arvostellessa on hyvä muistaa, että Saksa on keskellä Eurooppaa, ja monet junat ajavat pitkiä reittejä Saksan ulkopuolella. Siellä junan ajassa pysyminen ei ole kiinni saksalaisista.

Junaliikenne myös toimii siten, että ajetaan itse asiassa sekvenssiaikataulua, ei kelloaikataulua. Vaihtoyhteydet pidetään, vaikka jossain juna olisi myöhässä. Tämän vuoksi yksi myöhästyminen heijastuu laajalle, kun vaihtoyhteydet joutuvat odottamaan ja myöhästymään. Saksassa ei edes yön aikana voida aina ottaa aikatauluja kiinni, koska mainitut pitkät junat voivat ajaa vuorokauden luokkaa olevia ajoaikoja.

Itse olen vuosia sitten saanut erinomaista palvelua matkalla Nürnbergistä Hampuriin. Muistaakseni Italiasta lähtenyt juna oli noin 2 tuntia myöhässä. Tämä juna oli käytetty yhteys Hampurin lentokentälle. DB oli laskenut, ettei juna ehdi mitenkään lentoyhteyksiin, joten Hampuriin menijöille järjestettiin poikkeuskyyti. Jollain pikkuasemalla meidät siirrettiin 2-vaunuiseen junaan, jonka veturina oli silloin uusi DB:n sähköveturi. Konnari pyyteli anteeksi, ettei tässä tilapäisjunassa ollut ravintolavaunua, ja kehoitti hyvissä ajoin varaamaan evästä alkuperäisen junan ravintolavaunusta.

Sitten alkoikin mielenkiintoinen kyyti. Erikoisjunamme lähti oikaisemaan valmista mutta vielä käyttöön ottamatonta suurnopeusrataa, jossa juna taisi painella melkoista haipakkaa. Lopputulos oli, että olimme Hampurissa suunnilleen ajallaan.

Tämän palvelun jälkeen olen antanut arvoa DB:n halulle hoitaa asiakkaansa, ei vain rahdata matkustajia.

Antero
 
(Ensinnäkin tämä viesti ei liity mitenkään Frankfurtiin vaan on vastaus Anteron viestiin. Jos tän kuuluis olla omassa threadissaan niin soppii siirtää...)

Joo, DB hoitaa asiakkaat perille vaikka mutkienkin kautta. Olis kyllä Suomessa aika tapaus jos vaikka Savon suunnalta Helsinkiin tuleva juna olisi Lahdessa myöhässä ja VR ottaisi parit Sm-neloset ja kuskaisi matkustajat Oikorataa pitkin Tikkurilaan ja vielä pyytelisi anteeksi kuinka ei ole ravintolavaunua... :)

Itselläni on kokemusta kuinka Münchenin lähijunatunnelin remontin vuoksi lähijunat menivät vähän miten sattuu kesällä 2003. Koska S-baanatunneli oli suljettu, hoidettiin kaikki pendelöintiliikenne niin, että lännen junat lopettivat Hbf:n kaukoliikenteen lähtölaitureihin, josta matkustajat siirtyivät Ostbahnhofille metrolla ennen kuin pääsivät jatkamaan matkaa idemmäs.

Me olimme menossa Dachauhun, siis Münchenistä luoteeseen. Ensin luimme, kuinka S-Bahntunnels sind in Reparatur, ja menimme sitten pintaraiteille ihmettelemään. Kysyimme väliaikaiselta infotiskiltä laiturialueella, että mistä lähtee Dachaun juna ja saimme raiteen numeron ja lähtöajan. Myös näyttötauluissa oli oikeat luvut, ainoastaan junaa ei näkynyt. Odotimme aikamme ja kun lähtöaika meni eikä junaa kuulunut, aloimme ihmetellä. Lopulta tuli viesti "Zug fehlt", eli juna puuttuu. Ihmettelimme viestiä aikamme ja sitten kävelimme takaisin sinne infotiskille, jossa meidät ohjattiin johonkin ihan muualle menevään junaa, käskettiin jäämään Laimin asemalla pois. Tottelimme ja tämä juna kulkikin täysin asjanmukaisesti.

Laimissa taas turistijoukon keskellä ihmettelimme kuinka sitä Laimiin luvattua Dachaun junaa ei sinnekkään tullut -- Dachaun junan aika tuli ja meni taas. Muutama minuutti meni hämmästellessä, kunnes DB:n pelastava enkeli tuli huutamaan, notta "Die Zug nach Dachau von hier!" Seurasimme koko hela turistilössi DB:n miestä polkua pitkin Laimin tavararatapihan laiturille (jossa tuli valokuvattua suht. innolla) ja istahdimme laiturilla lojuvien laudanpätkien päälle auringonpaahteeseen vartoomaan junaa, jota emme uskoneet koskaan saapuvaksi.

Tässä välissä olisi syytä mainita, että lämpötila varjossa oli neljättäkymmenettä astetta ja kylmää juotavaa oli vähemmän kuin tarpeeksi. Luettavaa meillä oli: Die Bahnin remonttiesitteitä lojui siellä laiturilla joidenkin laatikoiden päällä, ja kokonaiskuva remontista ja pompottelun syystä alkoi valjeta. Kun olin lukenut esitteen, alkoi sähkömoottorin ulvonta kuulua ja todella kaivattu lähijunamme Dachauhun saapui, ja meidät vietiin hyvin palvellen perille asti.

DB:n asiakaspalvelu on ollut todella asiakaslähtöistä ja viivästyksistä ollaan pyydelty anteeksi aina kun olen Saksassa matkustellut. Jämsän kokoisiin pikupaikkakuntiinkin on jotenkin varaa satsata asematyöntekijään, esim. Seesenin asemalla, jossa tosin paikan ainoa virkailija koko asemalla toimii lipunmyyjänä, junanlähettäjänä, yleisenä jokapaikanhöylänä ja muuna seremoniamestarina.

Mutta on se Saksan politiikka heittänyt kyllä häränpyllyä, 40-luvulla tiettyjä kansanryhmiä nimenomaan vietiin suurella innolla Dachauhun, mutta 2000-luvulla turistien pääsyä alueelle halutaan vaikeuttaa kaikin mahdollisin keinoin! =)
 
Takaisin
Ylös