Hanko havittelee lentomatkustajia

Liittynyt
4 Heinäkuu 2005
Viestit
1,069
Hangossa haaveillaan Lentokentästä
YLE Helsinki / Paula Tiainen sanoi:
Hanko havittelee matkustajaliikennettä lentokentälleen. Kaupungin teettämän selvityksen mukaan Täktomin kenttä voisi kiinnostaa halpalentoyhtiöitä.
Ensimmäinen askel kohti lentokentän laajentamista olisi Hangon junaradan sähköistäminen, jonka kaupunki toivoo tapahtuvan lähivuosina. Radan sähköistäminen helpottaisi myös sataman toimintaa.
.
.
Vapaa ilmatila lisää Hangon vetovoimaa
Malmin korvaajaksi Hangon Täktomista ei ole hankalan sijainnin takia. Kentän ilmatila on kuitenkin varsin vapaa ja se saattaa hyvinkin lisätä halpalentoyhtiöiden kiinnostusta Hankoa kohtaan.
– Meillä on hyvä vapaa ilmatila Hangossa, se ei häiritse Turun eikä Helsingin lentokenttiä. Halpalentoyhtiöt saisivat lyhyen maassaoloajan ja sopivat laskeutumis- ja nousuajat, ei tarvitse jonottaa muun liikenteen välissä. Itse kyllä näkisin mielelläni toimivan lentokentän Hangossa neljän vuoden kuluttua, Kavander summaa.
Hangon lentokentän kautta voisi kulkea arviolta jopa miljoona matkustajaa vuosittain. Tällä hetkellä lentokenttä on lähinnä laskuvarjohyppääjien käytössä
Lähde:
http://yle.fi/alueet/teksti/helsinki/uusimaa/2010/04/hanko_havittelee_lentomatkustajia_1638588.html
Jos tuo toteutuisi niin se tosiaan saattaisi ehkä myös lisätä Hangonradan liikennettä
 
Mun mielestäni ei mikään hassumpi idea. Hangossa on nimittäin tilaa rakentaa ja maapohja on sopiva, ei tarvitse kallioita räjäytellä eikä paaluttaa savipeltoja.

Miksiköhän tässä sanotaan, ettei kentästä ole Malmin korvaajaksi? Tässä viitataan 'hankalaan sijaintiin', mutta mikä siinä on niin hankalaa?
 
Viimeksi muokannut moderaattori:
Varsin älyvapaa yhden kunnan aluepoliittinen idea. Turun ja Tampereen kentillä on runsaasti vapaata kapasiteettia, ja niiltä matka Helsinkiinkin kestää käytännössä saman kuin Hangostakin.
Miksi rakentaa uutta kenttää halpalennoille kun olevilla kentillä on paljon vapaata kapasiteettia.

Kaavoitukselliset edellytykset Hangon kentälle (maakuntakaava) eivät todennäköisesti ole kunnossa ja miksi Ympäristöministeriö vahvistaisi tällaisen kaavan kun kentälle, jonka rakentaminen ja toiminta aiheuttaa kuitenkin mittavat ympäristöhäiriöt, ei ole liikenteellistä tarvetta?

Turun kentälle saa raideyhteyden jos vain joku haluaa, ja Tampereestakin on esitetty ideoita.
 
Varsin älyvapaa yhden kunnan aluepoliittinen idea. Turun ja Tampereen kentillä on runsaasti vapaata kapasiteettia, ja niiltä matka Helsinkiinkin kestää käytännössä saman kuin Hangostakin.
Miksi rakentaa uutta kenttää halpalennoille kun olevilla kentillä on paljon vapaata kapasiteettia.

Eiköhän tämä hanke lähde kilpailullisista lähtökohdista. Kilpailevaa toimintaa Finavialle :D
 
Niin, voihan sitä ryhtyä rakentamaan liikenneviraston kanssa kilpailevaa rataverkkoakin.

Hanke vaikuttaa joka tapauksessa ohuesti selvitetyltä. Tällainen hanke vaatisi aivan selvästi myös merkinnän maakuntakaavaan ja asianmukaiset selvitykset, jotka ovat kyllä näillä ympäristövaikutuksilla paljon suuremmat kuin esim. Sukarin Ideapark - hankkeilta vaaditaan.
 
Niin, voihan sitä ryhtyä rakentamaan liikenneviraston kanssa kilpailevaa rataverkkoakin.

Hanke vaikuttaa joka tapauksessa ohuesti selvitetyltä. Tällainen hanke vaatisi aivan selvästi myös merkinnän maakuntakaavaan ja asianmukaiset selvitykset, jotka ovat kyllä näillä ympäristövaikutuksilla paljon suuremmat kuin esim. Sukarin Ideapark - hankkeilta vaaditaan.
Yleisesti ottaen olen aika lailla halpalentoja vastaan. Mutta jos tällä verukkeella saataisiin Hangon rata sähköistetyksi niin en protestoi sitä vastaan.

Tampereen Pirkkaalan tai Turun Ruskon kentille rautatien rakentaminen erikseen maksaa paljon enemmän kuin Hankoon. Hangossa se idea olisi että Karjaalta tai käytännössä Helsingistä tulevat junat ajaisivat aina lentokentän kautta. Turussa ja Tampeeella, vaikka rata menisi kentälle, sinne menevien matkustajien pitäisi vaihtaa junaa kyseisten kaupunkien päärautatieasemilla.

Toivon myös että nopea autolauttayhteys Saksaan jossain vaiheessa alkaisi kulkea taas Hangosta, ja että Hankoon kulkevat junat palvelisivat sitä kanssa.

t. Rainer

---------- Viesti lisätty kello 13:58 ---------- Edellinen viesti oli kirjoitettu kello 13:54 ----------

Miksiköhän tässä sanotaan, ettei kentästä ole Malmin korvaajaksi? Tässä viitataan 'hankalaan sijaintiin', mutta mikä siinä on niin hankalaa?

Nojaa, Malmi on kuitenkin pääkaupunkiseudun yleisilmailukenttä, ja korvaavan kentän olisi oltava niin lähellä että esim lento-opetusta voidaan järjestää pk-seudulla asuville ilman etä matkat venyvät kohtuuttoman pitkiksi. Eli käytännössä max n 50 km päässä. Sitä mitä olen ihmetellyt on, että jos Malmi tosissaan pitää korvata niin miksi toimintojen osittaista siirtämistä Nummelan tai Hyvinkään kentille ei ole lainkaan mietitty?

t. Rainer
 
Eiköhän Hangon radan sähköistys onnistu ihan muilla perusteluilla kuin halpalentokenttä.
Käsittääkseni kuitenkaan ei ole tarkoitus rakentaa kenttää nykyradan varteen. Joku kiinnostuneempi voinee kaivaa linkin selvitykseen.
 
Eiköhän Hangon radan sähköistys onnistu ihan muilla perusteluilla kuin halpalentokenttä.
No kun ei mitään tapahdu. Jotta sähköistys todenteolla alkaisi niin pitää ollla lisää volyymiä. Ja sekä merenkulun että lentoliikenteen osalta potentiaalia olisi.

Käsittääkseni kuitenkaan ei ole tarkoitus rakentaa kenttää nykyradan varteen. Joku kiinnostuneempi voinee kaivaa linkin selvitykseen.
Ei vaan rataa siirretään pikkasen niin että kulkee nykyisen kentän kautta. Hangossa helppoa koska alue kentän ympärillä on rakentamatonta ja maapohja suotuisa radan rakentamiseen.

t. Rainer
 
Tampereen Pirkkaalan tai Turun Ruskon kentille rautatien rakentaminen erikseen maksaa paljon enemmän kuin Hankoon. Hangossa se idea olisi että Karjaalta tai käytännössä Helsingistä tulevat junat ajaisivat aina lentokentän kautta. Turussa ja Tampeeella, vaikka rata menisi kentälle, sinne menevien matkustajien pitäisi vaihtaa junaa kyseisten kaupunkien päärautatieasemilla.

Ei nyt ihan noinkaan. Pirkkalan oikoradan linjauksesta on ollut vähän erilaisia karttoja liikkeellä, mutta jos katsot tätä esitystä (viimeinen kalvo), niin ainakin sen mukaan näyttäisi epäilyttävästi siltä, että pääradan liikenne saatettaisiin kierrättää Pirkkalan lentoaseman kautta niin, että siellä voitaisiin poiketa Helsinki-Tampere -välillä eikä vasta Tampereen jälkeen matkalla Pohjanmaalle. Puhumattakaan että olisi mitään erillistä paikallisjunaa lentoasemalle: eihän sellainen voisi kannattaa mitenkään.

En ota kantaa siihen miten järkevää tuollainen olisi. Sehän pidentäisi matka-aikaa Helsingistä Tampereelle vähintään useilla minuuteilla. Mutta toisaalta tällä linjauksella on periaatteessa täysin mahdollista ohjata haluttaessa vaikka kaikki matkustajajunaliikenne Pirkkalan lentoaseman kautta. Tuo tarjoaisi varsinkin Helsingin suunnasta varsin hyvin toimivan yhteyden suoraan Pirkkalan lentoasemalle.

Tämä hanke tietysti maksaisi valtavasti, mutta sillä vaikuttaisi olevan varsin vahva tuki Tampereen kauppakamarin suunnalta. Harmi vaan että tuntuvat profiloivan sen tärkeämmäksi kuin Tampereen raitiotien, jolla olisi oikeasti paljon suurempi strateginen merkitys kaupungille eikä edes maksaisi niin paljon. Nämähän eivät vastaa edes samaan tarpeeseen eivätkä ole samalla aikajanalla. Epäsuorasti tällaiseen vaikuttaa tietysti se, että kun Helsingin seudulle on saatu mammutti-investoinnit kehärata ja länsimetro niin se herättää kysymyksiä tyyliin "mikä voisi olla meidän kehärata, jota valtio voisi tukea isosti?".
 
Viimeksi muokattu:
Tämä hanke tietysti maksaisi valtavasti, mutta sillä vaikuttaisi olevan varsin vahva tuki Tampereen kauppakamarin suunnalta.

Tampere-Pirkkalan jatkamista valtakunnan halpalentojen pääkenttänä puoltaa toki se että yhteydet sinne ovat muualta Suomesta paremmat kuin Hankoon, jonka sijainti hyödyntäisi vain helsinkiläisiä/uusmaalaisia.

Ja kun on kyse halpalennoista niin niiden matkustajat ovat harvoin niin kranttuisia että vaativat että kentälle pitää nimenomaan päästä junalla. Jos Hangon kenttä osoittautuisi "liian hyväksi" niin on sekin mahdollisuus että lennot siiltä ei sitten ole enää niin halpoja. Sinne tulisi muuta lentotoimintaa ja sitten rauha olisi mennyttä.

t. Rainer
 
Takaisin
Ylös