Antero Alku
Tunnistettu jäsen
- Liittynyt
- 28 Kesäkuu 2005
- Viestit
- 7,552
Vastaan tässä Vriston Johdinautoketjun viestiin, sillä on taidettu etääntyä aika pitkälle jo johdinautoista.
Joukkoliikenteen kannalta tässä on huonoa se, että yhtä ihmistä varten tarvitaan tilaa noin 2–3 kertaa nykyiseen nähden. Ja periaatteessa on turhaa kuljettaa kulkuvälinettä ja sen massaa – tosin vähemmän massaa kulkee kuin auton kanssa (1500 kg / 1,2 hlö).
Kaupunkipyörä oli yksi ratkaisu tämäntyyppiseen asiaan. Eli voisiko tulevaisuudessa olla niin, että pysäkeillä olisi tarjolla matkalipulla lunastettavia ajopelejä, jotta niitä ei tarvitse kuljettaa ratikassa/junassa/bussissa? Ja entä kotipäässä? Saisiko laitteen luvalla ottaa yöksi ja viikonlopuksi kotiin, vai tulisiko kotona käyttää omaa ostettua laitetta?
Akkujen materiaalien tiedetään jo nyt olevan hankalia. Litiumakkujen kierrätys lienee vielä ongelmallisempaa kuin lyijyakkujen kierrätys. Nyt hoituu jotenkin autojen käynnistysakkujen jätehuolto, ajoakkujen massa ja tilavuus tulevat olemaan moninkertaiset.
Antero
Tässä on itse asiassa yksi tulevaisuudenkuva. Entä jos liikutaan laajassa mitassa pienillä sähkökäyttöisillä ihmiskuljettimilla, jotka otetaan mukaan joukkoliikennevälineeseen? Polkupyörä on ehkä näihin verrattuna vielä iso. Seisten matkustettava Segway vie tilaa kahden ihmisen verran. Tällainen menettely ratkaisee sen ongelman, että liityntämatka voi molemmissa matkan päissä olla liian pitkä kävelyyn ja liian harva joukkoliikenneliityntään.Itse olen Helsingissä nähnyt kun sähkömopoilija tuli Kurvin ratikkapysäkillä Variotramin kyyttiin ja sijoitti sen nätisti pyörätuolisyvennykseen...
Joukkoliikenteen kannalta tässä on huonoa se, että yhtä ihmistä varten tarvitaan tilaa noin 2–3 kertaa nykyiseen nähden. Ja periaatteessa on turhaa kuljettaa kulkuvälinettä ja sen massaa – tosin vähemmän massaa kulkee kuin auton kanssa (1500 kg / 1,2 hlö).
Kaupunkipyörä oli yksi ratkaisu tämäntyyppiseen asiaan. Eli voisiko tulevaisuudessa olla niin, että pysäkeillä olisi tarjolla matkalipulla lunastettavia ajopelejä, jotta niitä ei tarvitse kuljettaa ratikassa/junassa/bussissa? Ja entä kotipäässä? Saisiko laitteen luvalla ottaa yöksi ja viikonlopuksi kotiin, vai tulisiko kotona käyttää omaa ostettua laitetta?
Tämä on tärkeä asia, jota ei ilmeisesti ollenkaan ymmärretä länsimaisessa ja varsinkaan suomalaisessa sähköautokeskustelussa. Tavanomaistahan on ajatella sähköauton ratkaisevan kaikki liikenteen ongelmat. Tulee mieleen vähän sama asia kuin 1930-luvulla, kun kuviteltiin auton ylipäätään ratkaisevan kaikki liikenteen ongelmat.Mutta, mutta: ainakin Kiinassa noiden sähkömopojen akut ovat kasvava ympäristöongelma.
Akkujen materiaalien tiedetään jo nyt olevan hankalia. Litiumakkujen kierrätys lienee vielä ongelmallisempaa kuin lyijyakkujen kierrätys. Nyt hoituu jotenkin autojen käynnistysakkujen jätehuolto, ajoakkujen massa ja tilavuus tulevat olemaan moninkertaiset.
Antero