Audimies säästää kaupungin rahaa?

Liittynyt
31 Tammikuu 2006
Viestit
2,686
Laitetaan nyt tähän ala-osioon. Hesari haastattelee Espoon uutta kaupunginjohtajaa Jukka Mäkelää:
Helsingin Sanomat sanoi:
Teekkari Mäkelä joukkoineen kaipasi Espoon joukkoliikenteeseen alennuslippuja opiskelijoille. Espoo ei ollut myöntyväinen.

"Me laitoimme oranssit pömpelit kaikille Otaniemen pysäkeille. Matkustajat tiputtivat niihin sellaiset kertaliput, joissa oli matkustusaikaa vielä jäljellä."

Pömpeliautomaateista linja-autoihin nousijat pystyivät ottamaan matkalipun ilmaiseksi.

"Laskimme, että näin saimme 70 prosentin alennuksen matkalipuista. Ilmoitimme Espoolle, että emme enää tarvitsekaan puolihintaisia opiskelijalippuja, sillä aiomme laajentaa pömpelitoimintaa."

Ei mennyt kauan, kun opiskelijat saivat alennuslippunsa.

Opiskeluajat ovat vaihtuneet Tekniikan akateemisten liiton pestien kautta kansanedustajan tehtäviin, mutta Mäkelä vakuuttaa ajavansa edelleen myös bussilla...

Hän tosin huomauttaa, että Espoon talouden kannalta olisi huono, jos kaikki automiehet jättäisivät autonsa kotiin ja hyppäisivät bussiin.

"Heti, kun audimies astuu bussiin, kunnan pitää maksaa siitä. Valtion pitäisi tukea enemmän."
Voisiko joku kertoa sille muuten ilmeisesti joukkoliikennemyönteisellle kaupunginjohtajalla että (a) sikäli kun bussit eivät ole tupaten täynnä niin uudet matkustajat eivät maksa mitään, ja näin varsinkin raideliikenteessä, sekä (b) että sikäli kun autoliikenneväylät on jo täynnä niin se yksi uusi Audi tuottaa helposti kadunrakennusmenoja ainakin sen Audin hinnan verran. Esim. suurin piirtein Länsimetron hintainen Kehä II jatke.
 
En tiedä kuinka vakavasti otettavaksi tuo heitto oli tarkoitetty. Toivottavasti ei kovin vakavasti. Insinööri näyttää käsittävän audimiehen jotensakin omaksi rodukseen, mutta eivät he mielestäni bussiin astuessaan eroa muista matkustajista. Joukkoliikenteen kehittäminen koituu heidän hyödykseen siinä missä muidenkin, enkä todellakaan ymmärrä miksi erityisesti (oletettavasti) isopalkkaisia pitäisi erikseen tukea. Markkinointia ja vaikka työsuhde-etuuksia voi toki kohdentaa taktisesti, mutta en olisi työsuhdelippuun laittamassa verorahaa enempää kuin muihinkaan.
 
Keskeinen juttu joukkoliikenteen houkuttelevuudessa ei kuitenkaan ole se hinta, vaan se mukavuus ja toimivuus. Joukkoliikenne on yksityisautoliikennettä kertaluokkaa halvempaa toteuttaa toimivasti jo Helsingin mittakaavassa huolimatta Länsimetron tapaisista jätti-investoinneista. Pitäisi saada polittisiinkin piireihin ymmärrys siitä, että hyvä ja korkealuokkainen joukkoliikenne maksaa, mutta ei silti ihan yhtä paljon kuin hyvä ja korkealuokkainen autoilu.
 
enkä todellakaan ymmärrä miksi erityisesti (oletettavasti) isopalkkaisia pitäisi erikseen tukea.

Mikäli viittasit heittoon "Valtion pitäisi tukea enemmän" ymmärsin tämän tarkoittavan ylipäänsä joukkoliikennettä, jolloin joukkoliikenteen järjestäminen ei enää olisi kunnalle taloudellinen rasite. Tukeehan valtio autoiluakin rakentamalla väylästö, jolloin kunnalle on edullisempaa tukeutua tähän "ilmaiseen" liikkumisen muotoon.
 
Todennäköoisesti tässä oli hesarin toimittaja laittanut sanoja Mäkelän suuhun, tai sitten puheenvuoro oli harkitsemattomasti muotoiltu joka on työnsä juuri aloittaneelle kaupunginjohtajalle mahdollista. Joka tapaukseessa audimiehet saivat taas syyn retostella.

t. Rainer
 
Muistelen kuulleni tämän ”audimies”-heiton joskus ennenkin. Sehän puree kuin kuuma veitsi voihin: kunta maksaa joukkoliikenteestä subventiota mutta audimies maksaa sekä autonsa että gasonsa ihan itse.

Kun lopetetaan tähän, on sanottu jotain mikä on aivan totta. Mutta mistä tulee todellisuuteen nähden päinvastainen mielikuva kuulijalle. Koska puuttuu se, minkä Teme jo kirjoitti: kadut eivät ole ilmaisia, eikä niihinkään (kuten ei joukkoliikenteeseenkään) tule valtion tukea, vaan ovat kunnan omasta pussista maksettavia. Eikä se ole ihan pieni kunnan subventio audimiehille.

Antero
 
Takaisin
Ylös