Voihan kuka vain kilpailija tulla lentämään niitä jatkoyhteyksiä Vantaalta. Valtion ristisubventio toki kohdistuu nyt Finnairiin, mutta voihan mikä tahansa lentoyhtiö tulla ottamaan osansa siitä ristisubventiosta, mikäli vain tarpeeksi kiinnostaa. Ei tuki siis Finnairiin kohdistu, vaan ennemminkin Finnair on päättänyt ottaa irti tuesta koko järjestelmään valuvan hyödyn.
---------- Viesti lisätty kello 13:06 ---------- Edellinen viesti oli kirjoitettu kello 12:56 ----------
Onhan nyt kyse vähän eri hintaluokan ja aikataulun asioista. Parhaimmassakaan tapauksessa Lentorata ei valmistuisi varmasti vielä kymmeneen vuoteen, mutta lennot mahdollisesti loppuvat jo syksyllä. Ensimmäinen toimenpide on siis joka tapauksessa huolehtia lentojen jatkumisesta toistaiseksi. En usko, että mikään lentoyhtiökään olisi kiinnostunut 10 vuoden sopimuksista, vaan ennemminkin viiden vuoden, jossa ajassa Lentorata ei ainakaan valmistu.
Toinen asia on sitten se, että valtio tällä tuella lisää myös tarvetta tukea junaliikennettä, koska lentomatkustajista suuri osa on pois junamatkustajista. Junissa näiden lentomatkustajien rajakustannus lähentelee minimaalista, joten valtio menettää tuen lisäksi samojen matkojen junalipputulot. Tämä tietenkin pitää paikkansa vain, jos junaliikenteestä nykyisellään löytyy sopivasti korvaavat vuorot (mikä ei Porin eikä Seinäjoenkaan liikennetiheydellä ole itsestäänselvää).
Järkevintä olisi tehdä kohtuukattava selvitys nykyisten lentomatkustajien tarpeista kysymällä heiltä itseltään.