Sivu 3 / 3 EnsimmäinenEnsimmäinen 123
Näytetään tulokset 31-36/36

Viestiketju: Porin ja Seinäjoen lentojen lakkautus

  1. #31

    Liittynyt
    31.01.2006
    Viestejä
    2686

    oletus Vs: Porin ja Seinäjoen lentojen lakkautus

    Lainaus Alunperin kirjoittanut Antero Alku Näytä viesti
    Vaihto laiturin yli ja synkattu liikenne Tikkurilassa on toki parempi kuin laukkujen raahaus ja epämääräinen odottelu. Mutta laiturin yli vaihtoa ei saa Tikkurilassa onnistumaan molempiin suuntiin. Pikajunat ajavat etelään läntisintä raidetta. Siitä idemmille raiteille poikkeaminen vie aikaa ja ratakapasiteettia, jota ei aina ole.
    Hiekkaharjuun tulee joka tapauksessa Kehäradan myötä eritasojärjestely, voisikohan tuon tehdä niin että se idemmäksi poikkeaminen onnistuisi? Minun mielestäni sen pitäisi ylipäänsä mennä niin että jos on neljä raidetta niin paikallisliikenne kulkee reunimmaisilla raiteilla joilla on sivulaiturit jonka viereen liityntäbussi ajaa, ja kaukoliikenne taas kahdelle keskimmäisellä jolloin on helppo tehdä laiturin yli vaihto keskilaiturilla, mutta minulla on muitakin outoja mielipiteitä.

  2. #32

    Liittynyt
    23.08.2005
    Viestejä
    3332

    oletus Vs: Porin ja Seinäjoen lentojen lakkautus

    Lainaus Alunperin kirjoittanut teme Näytä viesti
    Hiekkaharjuun tulee joka tapauksessa Kehäradan myötä eritasojärjestely, voisikohan tuon tehdä niin että se idemmäksi poikkeaminen onnistuisi?
    Kaukoliikenteen raide joutuisi joka tapauksessa ylittämään Keravan kaupunkiradan raiteet, ja aika kalliiksi tulisi, jos sen takia pitäisi rakentaa yksi silta lisää. Ja pitää sieltä itäpuolelta päästä takaisinkin.

    Lainaus Alunperin kirjoittanut teme Näytä viesti
    Minun mielestäni sen pitäisi ylipäänsä mennä niin että jos on neljä raidetta niin paikallisliikenne kulkee reunimmaisilla raiteilla joilla on sivulaiturit jonka viereen liityntäbussi ajaa, ja kaukoliikenne taas kahdelle keskimmäisellä jolloin on helppo tehdä laiturin yli vaihto keskilaiturilla,
    Siirtyminen tuohon enää olisi käytännössä mahdotonta, koska se vaatisi joka ikisen kaupunkiradan aseman uudelleenrakentamisen ratojen siirtoineen. Syy miksi aikanaan on päädytty laittamaan kaupunkirata sivuun lienee Helsingin ratapihan raidejärjestelyissä. Toisaalta se on mahdollistanut Keravan kaupunkiradan rakentamisen alun perin yksiraiteisena. Kaupunkirata omana kokonaisuutenaan vähentää vaihdekujan varaamista.

    Toisaalta voisi ajatella, että nyt on vielä toivoa saada kaupunkiradoille muutenkin erilaiset kalustovaatimukset, koska ne voidaan täysin erotella kaukoliikenteestä.

    Jotain muitakin syitä lienee, koska kaupunkiratojen rakentaminen pariksi kaukoliikenteen viereen eikä sen ympärille on mielestäni maailmallakin yleinen käytäntö. Lähin esimerkki on Tukholman Pendeltåg. Epäilisin, että syyt ovat juuri siinä, mitä etuja saadaan, kun rakennetaan vain yksi keskilaituri eikä kahta sivulaituria. Ainakin se vähentää hissien tarpeen kahdesta yhteen. (Kyllä, kahdella sivulaiturilla pääsee toki laiturille suoraan, mutta on siinäkin tapauksessa rata alitettava/ylitettävä jotenkin, ja hissitön ratkaisu vaatisi vähintäänkin hillittömän pitkät luiskat ja kiertotiet.)

    ---------- Viesti lisätty kello 10:23 ---------- Edellinen viesti oli kirjoitettu kello 10:06 ----------

    Täytyy nyt itse asiassa korjata itse itseäni Tukholman osalta: Näyttäisi, että pendeltågin laiturit on pääasiassa rakennettu radan keskelle, eli nopeat ohitusraiteet ovatkin niiden laidoilla. Joka tapauksessa eivät ole kuitenkaan sivulaitureita. En sitten tiedä, onko siihen muitakin syitä kuin jo esittämäni hissijärjestelyt.

  3. #33

    Liittynyt
    31.01.2006
    Viestejä
    2686

    oletus Vs: Porin ja Seinäjoen lentojen lakkautus

    Lainaus Alunperin kirjoittanut Elmo Allen Näytä viesti
    Kaukoliikenteen raide joutuisi joka tapauksessa ylittämään Keravan kaupunkiradan raiteet, ja aika kalliiksi tulisi, jos sen takia pitäisi rakentaa yksi silta lisää. Ja pitää sieltä itäpuolelta päästä takaisinkin.
    Suhteellista tuo kallis, joku kymmenen miljoonaa ei näissä kekkereissä ole juuri mitään.

    Lainaus Alunperin kirjoittanut Elmo Allen Näytä viesti
    Siirtyminen tuohon enää olisi käytännössä mahdotonta, koska se vaatisi joka ikisen kaupunkiradan aseman uudelleenrakentamisen ratojen siirtoineen.
    Ulkomuistista esimerkiksi se vaatisi esimerkiksi:
    - Puistolassa yhden sivulaiturin länsipuolelle, tasonvaihtoratkaisut on jo olemassa
    - Tapanilassa on valmis keskilaituri länsipuolella tyhjän panttina ja sille on muistaakseni hissikin.
    - Malmilla samoin kuin Tapanilassa.
    - Korsossa ei yhtään mitään järjestelyitä, sen kun ottaa vanhan sivulaiturin käyttöön.

    Ja niin edelleen.

    Lainaus Alunperin kirjoittanut Elmo Allen Näytä viesti
    Syy miksi aikanaan on päädytty laittamaan kaupunkirata sivuun lienee Helsingin ratapihan raidejärjestelyissä. Toisaalta se on mahdollistanut Keravan kaupunkiradan rakentamisen alun perin yksiraiteisena. Kaupunkirata omana kokonaisuutenaan vähentää vaihdekujan varaamista.

    Toisaalta voisi ajatella, että nyt on vielä toivoa saada kaupunkiradoille muutenkin erilaiset kalustovaatimukset, koska ne voidaan täysin erotella kaukoliikenteestä.

    Jotain muitakin syitä lienee, koska kaupunkiratojen rakentaminen pariksi kaukoliikenteen viereen eikä sen ympärille on mielestäni maailmallakin yleinen käytäntö. Lähin esimerkki on Tukholman Pendeltåg. Epäilisin, että syyt ovat juuri siinä, mitä etuja saadaan, kun rakennetaan vain yksi keskilaituri eikä kahta sivulaituria.
    Sanotaan nyt näin että niiden hyötyjen on syytä olla painavat jotta esimerkiksi liityntäliikenteen vaikeuttaminen ja pidemmät kävelymatkat tasonvaihtoineen haittoina kompensoituu. Minusta se näyttää siltä että matkustajien juoksuttamista rappuja ylös ja alas ei vaan pidetä haittana.

    Lainaus Alunperin kirjoittanut Elmo Allen Näytä viesti
    Ainakin se vähentää hissien tarpeen kahdesta yhteen. (Kyllä, kahdella sivulaiturilla pääsee toki laiturille suoraan, mutta on siinäkin tapauksessa rata alitettava/ylitettävä jotenkin, ja hissitön ratkaisu vaatisi vähintäänkin hillittömän pitkät luiskat ja kiertotiet.)
    Ei vähennä, se korkeintaan nostaa hissien tarpeen nollasta yhteen. Millä tahansa asemalla on käytännössä radan ylitys joka on esteetön, esimerkiksi tunneli Puistolassa. Jos ylitys on mallia Malmi niin se tarvitsee hissejä, mutta se tarvitsee niitä ihan riippumatta siitä onko laitureita vai ei. Se ei paljon lohduta että alikulkukäytävästä pääsee hissille laiturille jos sinne alikulkukäytävään ei pääse kuin toiselta puolelta rataa.

  4. #34
    ultrix avatar
    Liittynyt
    22.10.2005
    Sijainti
    Tampere Järvensivu (Jvs)
    Viestejä
    3342

    oletus Vs: Porin ja Seinäjoen lentojen lakkautus

    Lainaus Alunperin kirjoittanut janihyvarinen Näytä viesti
    Oletko muuten tietoinen, että ulkomaille maakunnistakin yleensä lähdetään aamulla ja palataan illalla? Tämä rajoittaa mahdollisuuksia toimivaan matkaketjuun. Jos joutuu heräämään aamuyöllä niin jokainen minuutti vaikuttaa. Samoin jokainen lisävaiva matkalla. Jos ylipäänsä riittävän aikaisin edes kulkee junia. Ja sama kääntäen illalla kotiin palatessa.
    Idealamppu!

    Finskin iltalennolla Seutulaan, josta yöjunalla ympäri Suomea, myös Savon ja Huutokosken radoille ja herätys kotikaupungissa seuraavana aamuna.
    Sakari Kestinen

  5. #35
    Tunnistettu jäsen killerpop avatar
    Liittynyt
    24.06.2005
    Sijainti
    Tampere
    Viestejä
    2951

    oletus Vs: Porin ja Seinäjoen lentojen lakkautus

    Lainaus Alunperin kirjoittanut ultrix Näytä viesti
    Idealamppu!

    Finskin iltalennolla Seutulaan, josta yöjunalla ympäri Suomea, myös Savon ja Huutokosken radoille ja herätys kotikaupungissa seuraavana aamuna.
    Tämä kyllä vahvistaisi Seutulan juna-aseman roolia Suomen tärkeimpänä juna-asemana. Voisiko jopa ajatella, että nyt CRS:lle ajettava junien kaukoliikenne päätettäisiin vallan Seutulaan ja vapautuva raidekapasiteetti voitaisiin valjastaa lähijunaliikenteen käyttöön.

    Toivottavaa olis myös, että Seutulan juna-asemalla otettaisiin käyttöön nykyistä modernimpi näyttöteknologia, jotta Huutokoskelle menijän junakin näkyisi näytöllä selvästi Huutokoski.

    Vaan mikä olisi oikea nimitys? Seutulan Matkakeskus? Lentokentän nimityksen poisjättäminen vaan parantaisi kulkumuotojen tasa-arvoa ja niputtaisi paremmin yhteen eri kulkuväineet. Matkallehan tässä ollaan menossa, eikä varsinaisesti lennolle.
    TSB-Bussisivut | Suomen kirjastoautot | phototrans

    HSL on pääkaupunkiseudun kuntien jätehuoltoa ja joukkoliikennettä koskevasta yhteistoiminnasta annetun lain 3 §:ssä tarkoitettu kuntayhtymä.

  6. #36

    Liittynyt
    23.08.2005
    Viestejä
    3332

    oletus Vs: Porin ja Seinäjoen lentojen lakkautus

    Lainaus Alunperin kirjoittanut killerpop Näytä viesti
    Voisiko jopa ajatella, että nyt CRS:lle ajettava junien kaukoliikenne päätettäisiin vallan Seutulaan ja vapautuva raidekapasiteetti voitaisiin valjastaa lähijunaliikenteen käyttöön.
    CRS = central station?

    Toivottavasti ei. Lentoasemalle jäävien osuus matkustajista ei tule varmasti nousemaan yli 20 %:n. Olisi järjetöntä pysäyttää suurin osa matkustajista määränpäänsä ulkopuolelle ja pakottaa vaihtamaan. Kaukojunien tyhjentäminen lähijuniin aiheuttaisi myös todella suuria kysyntäpiikkejä aina junan tullessa, jolloin näistä kaukojunien vaihtojunista tulisi todella pitkiä ja niihin olisi "oikeiden" lähijunamatkustajien todella vaikea mahtua mukaan.

    Tuollainen järjestely vähintäänkin vaatisi, että lentoasemalta olisi silloin suorat raideyhteydet mihin tahansa seudun osiin. Nyt kuitenkin sellaiset tarjotaan vain keskustasta ja Pasilasta puoliksi.

Sivu 3 / 3 EnsimmäinenEnsimmäinen 123

Vastaavia viestiketjuja

  1. Mankin ja Luoman seisakkeiden lakkautus
    kirjoittanut JT foorumissa Junat
    Vastauksia: 96
    Viimeisin viesti: 05.04.2014, 01:40
  2. Seinäjoen paikallisliikenne
    kirjoittanut killerpop foorumissa Paikallisliikenne muualla Suomessa
    Vastauksia: 89
    Viimeisin viesti: 15.08.2013, 18:58
  3. Linjan 50 lakkautus ja korvaaminen muilla linjoilla
    kirjoittanut Eppu foorumissa Tampereen paikallisliikenne
    Vastauksia: 52
    Viimeisin viesti: 02.07.2011, 19:08
  4. 84 aseman lakkautus 27.5.1990
    kirjoittanut Jouni Seilonen foorumissa Junat
    Vastauksia: 19
    Viimeisin viesti: 19.12.2009, 22:49
  5. Linjan 2 lakkautus
    kirjoittanut 339-DF foorumissa Raitiovaunut
    Vastauksia: 17
    Viimeisin viesti: 09.12.2007, 07:59

Lähettämissäännöt

  • Et voi aloittaa uusia viestiketjuja
  • Et voi vastata viesteihin
  • Et voi lähettää liitetiedostoja
  • Et voi muokata viestejäsi
  •