"3D Express Coach"

Liittynyt
11 Toukokuu 2006
Viestit
364
Tässä on Youtube-video, jossa esitellään "bussi", jonka ali voi ajaa ja jossa voisi matkustaa jopa 1400 matkustajaa (Daily Mailin artikkelin mukaan). Tuossa videossa sanotaan, että on mahdollista rakentaa kiskot, joita pitkin tämä kummajainen voisi kulkea. Tai sitten maalata valkoiset raidat tiehen ja jollain automaattisella teknologialla huolehtia, että tämä jättiläinen kulkisi tarpeeksi suoraan. (Onkohan sellaista teknologiaa edes olemassa?)

Daily Mailin nettisivuilla on asiasta artikkeli: http://www.dailymail.co.uk/sciencetech/article-1300359/3D-Express-Coach-The-bus-solves-traffic-jams-letting-drive-UNDERNEATH-it.html
 

Daily Mail sanoi:
A pilot scheme for the bus will take place in Beijing’s Mentougou District, with construction on the first 186km of track due to begin at the end of this year.

Jaahas, armotonta menoa pannaan nyt vauhdilla... Yhtäkkiä tuo näyttää siltä, että sillä on melkein kaikki ilmaradalla kulkevan metron ominaisuudet paitsi vauhti ja se, että autoilijoiden pitäisi pelkoa tuntematta suhailla laitteen koipien välissä ilmaradan kannatintolppien varjossa ajelemisen sijaan. Saapi nähdä, onko oikeasti halvempi kuin metro. Halpoja rakennuskustannuksia on esitetty ennenkin aika monelle tekniikalle siinä vaiheessa kun mitään ei ole vielä rakennettu. Näyttäis siltä, että väylällä pitää tehdä tuon kokoiselle laitokselle melkoisesti tilaa, mutta Kiinassa tuo varmaan mahtikäskyllä onnistuu.
 
No, oudoimpiakin juttuja kannatta ainkin hetken pohtia ja parhaimpia kokeillakin käytännössä. Bussiksi en tuota kyllä kutsuisi. Varsinainen idea näyttäisi olevan siinä, että samssa tilassa voi olla sekä monikaistainen katu/moottoritie, että suurikapasiteettinen raideliikennehärveli. (Kyllähän tuota varten kannattaa kaistojen reunaan laittaa kiskot eikä kumipyöriä.) Joidenkin Aasian suurkaupunkien kohdalla saattaa olla jopa ihan fiksu idea. Tosin fiksu samassa mielessä kuin Lontoon metro oli aikanaan: kun katutila on loppuunkäytetty, on pakko keksiä jotain uutta, vaikka kuinka kallista. Lontoossa jo hevosvaunujen aikaan Cityn kadut olivat tukossa liikenneruuhkista.

Viime kädessä tässäkin raha ratkaisee. Vaihtoehtoina ovat tunneliradat tai ilmaradat. Jos tuollainen härveli saadaan toteutettua näitä halvemmalla, niin sitten. Muuten on parempi rakentaa vain metro.

Mutta kaikenlaista kannattaa kyllä kokeilla ja viekäkin useampaa miettiä. Se on vain hyvästä niin kauan kun tarvittaessa pystytään reilusti tunnustamaan että ei se sitten ollutkaan niin hyvä juttu kun ajateltiin.
 
The Straddling Bus

Törmäsin sattumalta kiinalaiseen The Straddling Bus -hankkeeseen. Googlamalla löytyi tämä mm. video: http://www.youtube.com/watch?v=Hv8_W2PA0rQ

En löytänyt foorumilta keskustelua aiheesta. Tuo sopisi kai lähinnä todella suuriin kaupunkeihin ja vaikuttaa minusta suoraan sanottuna aika vaaralliselta, mutta samalla tuollaisessa "katamaraaniraitiotiessä" on jotain järkevää tai ainakin mielenkiintoista.

Omituista on minusta kyllä se, että kyseinen liikenneväline vaatii käytännössä kadun jossa on vähintään kolme kaistaa yhteen suuntaan tai vaihtoehtoisesti kokonaan oman väylän. Raideleveys näyttää olevan lähemmäs 7 m.
 
Viimeksi muokannut moderaattori:
Vs: The Straddling Bus

Konsepti on tietysti jännä, mutta odotan toteutusta ja siitä saatavia kokemuksia rakenteellisesti haastavista pyöräjaloista. Odotan siitä jatkokehitykseksi sitä, että pyöräjalat poistetaan ja korvataan rakenteellisesti helpolla sillalla.
 
Takaisin
Ylös