Ensinnäkin pitää kysyä, että onko yksi 15 000 asukkaan lähiö järjellinen pohdiskelun lähtkökohta vai olisiko parempi yrittää laskea vaikka kolmen 15 000 asukkaan "lähiön nauha" parempi.
Toinen mikä pomppaa silmille on se, että olet rakentamassa uutta väylää noin 8 km. Kuitenkin otat hinnan joka on olemassa olevan väylän leventämisestä. Mikä on oikea tapa, en tiedä ja se riippuu paljon siitä mihin tuo lähiö todellisuudessa sijoitettaisiin. Laskelmassasi Laskit lisäkaistahintaa moottoritielle, enkä oikeastaan tiedä, että miksi. Täten saamasi tien km hinta on 30 M€/km, joka sinällään ei välttämättä ole väärä, mutta eri asia onko se realistinen.
Jokatapauksessa laitetaan toinen esimerkki hintatasosta. 13. 9 -10 Destia on uutisoinut aloittavansa VT7:lla Savonlinnan ohistusväylän toisen vaiheen rakentamisen. Kyseinen pätkä on 4 km pitkä ja projektiin kuuluu ko. matkan kaksi kaksi kaistaista uutta rinnakkaisyhteyttä, rautatien siirto VTn pohjoispuolelle sekä laajat silta- ja katutyöt sekä verkkosalmen väylän ja luotsiaseman laitureiden siirrot. Urakan hinta 42 M€. Tällöin oltaisiin karkeasti tierakentamisen osalta 10M€/km hinnassa, eli noin kolmasosassa siitä mitä laskit. Hanke on sikäli vertailukelpoinen, että liikennemäärät ja olemassa oleva infra on molemmissa kaupunkimainen. Tosin tuossa lähiössä todennäköisesti toinen pää olisi jossain jo olemassa olevan keskustan kadun päässä.
Toisaalta noin tuplaväestön kansoittaman Vuosaaren yhdistää Kehä I:lle Vuotie, sataman tultua alueelta toki tulee toinenkin väylä, mutta pääosa liikenteestä alueelle ja sieltä pois kulkee juuri Vuotien kautta. Vuotien jatkeen (vai oliko se nyt toisinpäin) Meripellontien liikenne on n. 40 000 ajoneuvoa vuorokaudessa, joka on 2-2,5 kertainen kun tuossa kaavaillun lähiön liikenne olisi. Silti tähänkään ei moottoritietä tarvita, joten voidaan hyvin sanoa, ettei tuohonkaan tarvittaisi. Tosin Vuosaaren alueelle vie metrolinja, joka omalta osaltaan vaikuttaa kyllä liikennemäärään.
Lukua vuotien rakennuskustannuksista en tähän hätään löytänyt, mutta muistini mukaan se on suhteellisen hyvin linjassa tuon VT7 hankkeen kanssa, kun huomioidaan, että tiellä on yksi vesistön ylittävä silta. Näin ollen autoilun kustannuksiin on varsin ratkaisevasti vaikuttamassa se, rakennetaanko kokonaan uusi väylä vai tukeudutaanko olemassa olevaan tiestöön. Tällöisestä esimerkkinä mainittakoon nyt vaikka Latokartanon alue Helsingissä, jonka johdosta erillisiä liikenneratkaisuja on tehty lähinnä nimellisesti. Mainittakoon sekin, että Latokartanon alueella asuu enemmän ihmisä kun tuossa esimerkissäsi on kaavailtu.
Vaikka autoilun osalta oli aika kattava laskelma samaa ei voida sanoa metrosta. On vain jostain repäisty luku 63 M€/km eikä mitään mistä ko. luku tulisi (tai sitten olen vain puusilmä). Jos länsimetron sivustoa on uskominen tuo on vain 10M€/km liian suuri. Toisaalta hinta on varsin kovasti riippuvainen siitä miten ko. metro linjattaisiin. Toisaalta tuohon summaan sisältyy enemmän kuin yksi asema, joten tuo ei ole millään muotoa vertailukelpoinen luku. Parempi vertailukohta kuitenkin lienee Kehärata, jonka km-hinta on noin 33 M€. Tosin tuossakin asemien osuus on varsin huomattava ja asemia on enemmän.
Summa summaarum ennen kuin menee romaaniksi. Yksi lähiö ja sitä koskeva liikenne ratkaisu on puuttellinen lähtökohdaksi. Jos ratkaisu on metro/junalinja on lähiön sijaittava paikalla jonne se on helpohkosti vedettävissä tai sen on oltava osa ketjua, joka suoraan vaikuttaa kustannuksiin per pästäkerroin. Toisaalta autoilun osalta "moottoritien leventäminen" ei ola aino vaihtoehto ja ksutannuksissa on jokatapauksessa huomioitava, että tieyhteyden joutuu joka tapaksessa rakentamaan.
Hiha-automaatista tulee seuraavanlaisia lukuja. Oletuksena siis, että tuo lähiö on tosiaan uusi ja sinne johtavia väyliä joudutaan rakentamaan yhdessä viereisen samankokoisen lähiön kanssa yhdessä
Tie: 5 M€/km 4km = 20 M€
Valtaväylä: 20 M€/km 4KM = 80M€
Juna/metro 33M€/km 2 km = 66M€
Pyöräteitä: 1M€/km 20 km = 20M€
Ratikka on tuon kokoiseen lähiöön ihan varteenotettava vaihtoehto riippuen muusta infrasta. Sikäli kun rata olisi uutta rataa olisi se samaa kustannustasoa Metron kanssa sikäli kun vedettävä matka on pidempi. Sen sijaan jos se lnijataan tuon vanhemman alueen kanssa, niin hinta laskee. Toisaalta laskemasi jo osoittaa ettei sen kapasiteetti tahdo oikein riittää kahdelle tuollaiselle alueelle, joten tässä kohdin olisivat erillisiä hankkeita.
Jokatapauksessa hiha-automaatti on arponut summaksi 186 M€ eli 12 400 per lurjus. Tuo luku kuten alkuperäinenkään ei pitänyt sisällään itse lähiön rakentamista kuin muutakaan infraa. Nämä siis tulevat tuohon päälle ja vähintää tuplaa hinnan.
Tästä päästääkin siihen, että jokatapauksessa on hedelmällisempää, fiksumpaa ja ennen kaikkea taloudellisempaa tiivistää jo olemassa olevia asuin alueita kuin rakentaa uusia. Ja jos uusia rakennataan niin olemassa olevien yhteyteen eikä keskelle leimikkoa. Itse asiassa olisin joiltakin osin valmis jopa siihen, että otettaisiin käyttöön vanhan kunnos puskuraktorin ja jyräisin joiltakin osin 60-luvun lähiöitä ja rakennuttaisin tilalle umpikortteli kaupunkia.
http://www.paijat-hame.fi/easydata/c...teenlahio3.jpg
http://www.tietysti.fi/Tiedostot/Tie...%C3%A4sivu.jpg