Köysiradat

Liittynyt
18 Elokuu 2006
Viestit
2,312
Hei, olisikohan kenelläkään pointtereita tietoon köysiratojen yksikkökustannuksista (rakentaminen, operointi) tai teknisistä ratkaisuista? Ajattelin tehdä vähän brainstormingia.

Meillä Suomessahan köysiratoja pidetään lähinnä huvipuistovälineinä, mutta on tällaisia ihan vakavassakin käytössä ainakin New Yorkin Roosevelt Islandilla, Portlandissa ja Barcelonassa. Mietiskelen vain olisiko kevyen / keskiraskaan välimaastoon asettuvasta köysiradasta korvikkeeksi kuljettajan kuljettamalle joukkoliikenteelle mäkisessä / metsäisessä ympäristössä, missä pitäisi kohtuullisen tiheällä vuorovälillä kuljettaa pieniä matkustajavirtoja edullisilla käyttökustannuksilla kahden tai korkeintaan muutaman pisteen välillä. Investointikaan ei saisi olla huima eivätkä kiinteät rakenteet mieluiten saisi häiritä ympäristöä pahasti.

Mielessä on pari casea, yksi ehkä 1-3 km (mäkinen kulttuuriympäristö, jossa max. puolen tusinaa palveltavaa pistettä, liikennöinti joko vuorovälillä tai kutsuohjattuna), toinen kenties 8 km (umpimetsän halki kahden tärkeän pisteen välillä, mahdollisesti kutsuohjattuna ainakin osan vuorokaudesta).

Yksi rajoite tietysti on nopeus. Nämähän ovat tyypillisesti aika hitaita kapistuksia. Silti syöttöliikenteenä nopeammalle välineelle saattaisi tulla kyseeseen, jos kustannusrakenne on muuten terve? Vaan onko? Kysyn kun en tiedä. :D
 
No ainoa mitä tulee mieleen hintapuolella on Lontoon ehdotettu projekti, 25 miljoonaa puntaa kilometrin pituiselle köysiradalle. Tuskin tosin vertailukelpoinen, 50 m korkea ja kulkee joen yli. http://en.wikipedia.org/wiki/Royal_Docks_and_Greenwich_Peninsula_Cable_Car

Löytyi wikisivulta ilmaratikasta :), http://en.wikipedia.org/wiki/Aerial_tramway

Sitten löytyi tällainen markkinointiesitys suomeksi, jossa mainitaan kapasiteetiksi 4000/h suuntaansa ja nopeudeksi 7m/s, advantageaustria.org/fi/Doppelmayr.ppt

Firman sivu jossa voi ihmetellä jos jonkinäköistä köysikuljetinta: http://www.doppelmayr.com/en/doppelmayr-international/home-en.html?country=all
 
Pelastuslaitos tykkää, kun pelastustiettömiä köysiratoja tungetaan nosturiauton vaivoin kurkotettaviin paikkoihin meren ja metsäkukkuloiden väliin. Jos juna vaatii turvallisuuden takia pelastustiet, paljon heppoisempi ja tuulellekin altis köysirata vaatii jotain vähintään yhtä tukevaa, kuten jatkuvan käytävän gondolien liikealueen ulkopuolella mutta kuitenkin johon gondolista on helppo astua. Lisäksi vaaditaan valmius korvaavaan liikenteeseen, kun tuulen uhka, tekninen vika tai korjaustauko pysäyttää liikenteen.
 
Mielessä on pari casea, yksi ehkä 1-3 km (mäkinen kulttuuriympäristö, jossa max. puolen tusinaa palveltavaa pistettä, liikennöinti joko vuorovälillä tai kutsuohjattuna), toinen kenties 8 km (umpimetsän halki kahden tärkeän pisteen välillä, mahdollisesti kutsuohjattuna ainakin osan vuorokaudesta).

Pispala? ja ?????
 
Pispala? ja ?????

Heh, joo. Tahmela & Pyynikki itse asiassa, mutta Pispalanharjun yli. Ja ajattelin Pirkkalan lentoaseman junayhteyttä Sääksjärven aseman kautta köysiratana. ;)

Ei kannata ottaa ihan vakavissaan. Kunhan brainstormaan. Tahmelasta on nimittäin nykyään huonot bussiyhteydet. Siksipä laitoin tämän adressinkin pystyyn. Huonosti on tullut suosiota tosin, saattaa olla vähän NIMBY-ilmiötä (?).
 
Pispala lienee jonkinlainen "kansallismaisema", eli ei onnistu sen pilaaminen köysiradalla.

Ehkä mutta jo nyt on jos jotkut NIMBY:t ovat sitä mieltä ettei saa ajaa bussilla läpi ja toiset sitä mieltä ettei saa köysirataakaan tehdä (ennakoin tässä nyt hieman kommentteja). Onko muita hyviä ajatuksia joilla saataisiin Tahmelaan (nykyään melkoinen pussinperä) riittävän tiheä joukkoliikenne? Funikulaari?
 
Silti syöttöliikenteenä nopeammalle välineelle saattaisi tulla kyseeseen, jos kustannusrakenne on muuten terve?

Vaikka nyt kaikki muut realiteetit sysättäisiinkin nurkkaan, niin syöttöliikenne ja Tahmela samassa lauseessa ei kuullosta järin nerokkaalta ajatukselta.

Onko muita hyviä ajatuksia joilla saataisiin Tahmelaan (nykyään melkoinen pussinperä) riittävän tiheä joukkoliikenne? Funikulaari?

Liukuportaat ;)
 
Vaikka nyt kaikki muut realiteetit sysättäisiinkin nurkkaan, niin syöttöliikenne ja Tahmela samassa lauseessa ei kuullosta järin nerokkaalta ajatukselta.

Nerokasta tai ei, Tahmelassa on päiväkoti jonne lapsia kuskataan hoitoon ja josta pitää päästä myös töihin. 30 min vuorovälillä kulkeva bussi, jonka päätepysäkki on vieläpä Tahmelassa (eli ei yhteyttä lännestä päin) tekee aika takkuiseksi päivähoitoon kuljettamiset, jos ei halua käyttää omaa autoa. Ei ehtisi täyttä työpäivää tehdä viemisen ja noutamisen välissä. Siispä käytännössä on pakko käyttää autoa vaikkei haluaisi ja vaikka se rajoittaa myös muuten kuljetusjärjestelyjä.


Kävi mielessä, mutta mitenköhän suhtauduttaisiin, jos Pispalan portaista tehtäisiinkin Pispalan liukuportaat? ;) Eikös Hong Kongissa ole sellaiset?
 
Mun ymmärtääkseni harvoja paikoja johon köysirataa on vakavissaan ehdotettu kaupunkijoukkoliikenteen hoitamiseksi Suomessa on Kruunuvuorenrannan ja Helsinginniemen väli, eli se yhteys josta kiistellään rakennetaanko raitiotiesilta vai ei.

Köysirata voisi tulla kysymyksen jos Kruunuvuorenselän uudesta asuinalueesta rakennetaan paljon pienempimittakaavainen kuin alunpoerin suunniteltu.

Köysirata kuitenkin kohtaisi samanlaista kansalaisvastustusta kuin raitiotiesilta koska se pilaa maisemat ja näköalat. Köysirata olisi eräällä tavalla lautan korvike mutta henk kohtaisesti pitäisin sitä mielekkäämpänä ratkaisuna kuin lauttaa. Köysiratoja kulkee alppien hiihtokeskuksissa vaikeissa sää-olosuhteissa joten lauttaan verrattuna varmempi ja luultavasti myös halvempi ratkaisu.

t. Rainer
 
Köysirata voisi tulla kysymyksen jos Kruunuvuorenselän uudesta asuinalueesta rakennetaan paljon pienempimittakaavainen kuin alunpoerin suunniteltu.

Jonkinlainen referenssi vois olla juurikin tuo Lontoon köysirata (jota ei siis tuumaakaan ole rakennettu). 30 sekunnin välein sukkuloivat köysiratikat hoitelevat 50 bussin duunit. Kruunuvuorisovelluksena hinta vain n. 50 miljuunaa puntaa, nyt pitäjänkokous hereillä ;)
 
Kävi mielessä, mutta mitenköhän suhtauduttaisiin, jos Pispalan portaista tehtäisiinkin Pispalan liukuportaat? ;) Eikös Hong Kongissa ole sellaiset?

Ei, Hong Kongissa on Central-Mid-Levels -liukuportaat, ei Pispalan liukuportaat. :D

Mutta, kyllä! Kauniisti katetut liukuportaat ihan tosissaan! Ympärille voi rakentaa tiiviisti 2- tai 3-kerroksisia taloja kivijalkaputiikein. Varma hitti, kuten Hong Kongissakin!

Toinen oikein hyvä esimerkki löytyy Barcelonasta, Güellin puistoon johtavat 7 (kattamatonta) liukuporrasta nätisti tiiviin, mutta puistomaisen asuinalueen seassa.
 
Liukuportaat kannattaa minusta kyllä tehdä talon sisään, eli rakentaa samalla rinteeseen. Helsingissä tulee mieleen suunnitelma Yliopiston rakennuksesta Kustaa Vaasankadun ja Kumpulan kampuksen väliin. Tykkään henk. koht. monikäyttöratkaisuista, eli samalla saadaan tilaa ja kulkuyhteys.
 
Mutta, kyllä! Kauniisti katetut liukuportaat ihan tosissaan! Ympärille voi rakentaa tiiviisti 2- tai 3-kerroksisia taloja kivijalkaputiikein. Varma hitti, kuten Hong Kongissakin!

Liukuportaat kannattaa minusta kyllä tehdä talon sisään, eli rakentaa samalla rinteeseen.[...] samalla saadaan tilaa ja kulkuyhteys.

Hyviä ajatuksia normikaupunkiympäristöön, mutta eivät sovi esim. Pispalan kaltaiseen perinnemaisemaan, johon ei haluta merkittäviä ulkonaisia muutoksia ja johon ei mahdu rakentamaan / saa rakentaa lisää.

Tästä syystä mietiskelinkin köysirataa. Se ei vaatisi kuin muutamia raskaahkoja pylväitä, mutta pylväsväli voi teknologiasta riippuen olla hyvinkin pitkä. Köydet kyllä näkyvät jonkin verran maisemassa, mutta eivät kenties häiritsevästi eivätkä ne ole sen kaltaisia pysyviä rakenteita, joita ei voisi purkaa, jos miljöön suojelun vuoksi tulevat sukupolvet päättävät ettei köysirata istu maisemaan.

Täytyy muistaa, että Tahmelan rannan ja Pyynikin poikki kulki vielä ainakin 1960-luvulla voimalinja, jonka pylväiden perustukset ovat vieläkin paikallaan. Onneksi ei kulje enää, valokuvien perusteella se oli ruma. Mutta niinpä vain siitäkin päästiin eroon niin vähin vaurioin kuin että joitakin betonisia perustuslaattoja vain jäi. Ja nekin varmaan pystyisi haluttaessa hajottamaan.

Suurin kysymysmerkki on ehkä hinta. Katselin noita nettisivuja (olin törmännyt niihin itsekin jo aikaisemmin, mutta kiitos vaan kuitenkin pointtereista), mutta mistään ei tunnu löytyvän hinta-arvioita köysiradan rakentamisinvestoinnista tai käyttötaloudesta. Olisi mielenkiintoista ainakin vertailun vuoksi katsoa mitä sellainen tulisi maksamaan. Sehän olisi tietenkin samalla myös matkailuvaltti. ;)

Mitä tulee toiseen ajatukseeni köysiradasta eli siihen että yhdistäisi Pirkkalan lentoaseman rataverkkooon köysiradalla Sääksjärven asemalle metsän halki, niin siinä olisi hieman erilaiset vaatimukset. Noiden nettisivujen mukaan maksiminopeus näyttäisi monella järjestelmällä olevan sellaiset 7 m/s eli n. 25 km/h. Kun etäisyys on pyöreästi sellaiset 8 km niin matka kestäisi n. 20 min. Tämä lienee juuri ja juuri kipurajalla. Jos kestäisi yhtään kauemmin niin matka-aika ei olisi kilpailukykyinen, kun jo Tampereen keskustastakin pääsee tarvittaessa suoralla bussilla nopeammin. Tarkoitus tosin ei olisi tarjota yhteyttä Tampereen keskustasta vaan junalla muualta tuleville.

On selvää, että tämä olisi radikaalisti halvempi lentoasemayhteys kuin junaradan vetäminen läpi Pirkkalan jollain miljardin euron budjetilla niitä samoja harvoja matkustajia varten. "Lentoratikka" keskustasta eli se että hyödynnetään toivottavasti tulevaa normaalia raitiotietä Pirkkalan terveyskeskukselle asti ja siitä rakennetaan ehkä 4 km lisää yksiraiteista rataa lentoasemalle olisi oletettavasti hinnaltaan kilpailukykyinen verrattuna köysirataan ja palvelisi huomattavasti laajempaa matkustajajoukkoa. Mutta olisi kiva tehdä vertailu paitsi investoinnista niin erityisesti käyttökuluista. Köysiradassahan ei ole joka vaunussa kuljettajaa, joten tulee mieleen että olisiko sen operointi yön pimeinä tunteina edullisempaa kuin raitiotien? Ja mahdollisesti osittain kutsuohjattuna, jolloin tyhjiä vaunuja ei tarvitsisi ajaa edestakaisin?

Toinen oikein hyvä esimerkki löytyy Barcelonasta, Güellin puistoon johtavat 7 (kattamatonta) liukuporrasta nätisti tiiviin, mutta puistomaisen asuinalueen seassa.

No höh. Turhaanko kipusimme muutama vuosi sitten kaikki ne tavalliset portaat? ;)
 
Takaisin
Ylös