Seuraavan hallituksen liikenneinvestoinnit

Oma näkemykseni on siis, että seuraavan hallituksen tulisi pk-seudulla ainakin päättää pisarasta ja sen lisäksi aloittaa Espoon kaupunkiradan rakentaminen.
Lisäksi toivon valtiontukea raitioteille n.5-10milj vuodessa, joka olisi kohtuullinen summa ja se tulisi käyttää laajennushankkeisiin. Pidän myös tärkeänä pk-seudun kuntien yhdistämistä.
Asiasta onkin jo käynnistymässä kuuma debatti, Vantaahan todennäköisesti aloittaa itsensä lakkauttamisen 31.1.2011 :biggrin:
he-va-Valtuustot päättävät silloin, aloitetaanko itse kuntajakoselvitys.
Lisää vettä myllyyn heittää kokoomuksen Laura Räty tämän päivän verkkohesarissa:
http://www.hs.fi/politiikka/artikke...en/1135262885411/?cmp=tm_etu_uusimmat_uutiset
 
Oma näkemykseni on siis, että seuraavan hallituksen tulisi pk-seudulla ainakin päättää pisarasta ja sen lisäksi aloittaa Espoon kaupunkiradan rakentaminen.
Lisäksi toivon valtiontukea raitioteille n.5-10milj vuodessa, joka olisi kohtuullinen summa ja se tulisi käyttää laajennushankkeisiin. Pidän myös tärkeänä pk-seudun kuntien yhdistämistä.
Asiasta onkin jo käynnistymässä kuuma debatti, Vantaahan todennäköisesti aloittaa itsensä lakkauttamisen 31.1.2011 :biggrin:
he-va-Valtuustot päättävät silloin, aloitetaanko itse kuntajakoselvitys.
Lisää vettä myllyyn heittää kokoomuksen Laura Räty tämän päivän verkkohesarissa:
http://www.hs.fi/politiikka/artikke...en/1135262885411/?cmp=tm_etu_uusimmat_uutiset

Kaikki riippu siitä miten paljon Perussuomalaiset nappaavat nykyisten hallituspuolueiden kannatuksesta. Jos ei niden voittokulkua pysäytetä, niin edes Kristillisdemokraateilla jatketuna nykyiset hallituspuolueet eivät saa enemmistöä eduskunnasta taakseen. Se tiedetään kanssa että Soini ei halua samaan hallitukseen Vihreiden kanssa mistään hinnasta, ja isoista puolueista mielummin Kepu tai Demarit kuin Kokoomus.

Mulla on sellainen tuntuma että jos seuraavaan hallitukseen joudutaan ottamaan valtionvarain-, tai sisä tai liikenneministeriksi perussuomalaisia, niin voidaan vetää henkselit suurten raideliikenne- ja ylipäänsä pk-seudun metropolisuunnitelmien yli. Jo aloitettuja hankkeita ei ehkä peruuteta enää, ellei esim Soini henk. kohtaisesti vaadi pysäyttämään länsimetron töitä. Seuraavista vaaleista tulevat siis jännitävät.

t. Rainer
 
Moni foorumilta varmasti pitäisi hyvänä suuntana sitä, että suuria projekteja ei valtiotasolla tuettaisi lainkaan. Jo ennen kuin keskustelu äityy PS:ään sen suuremmin, lopetetaan se ja todetaan että Soini ei ole Hitler, ja ennen kaikkea tarpeellinen shokki nykyiselle status quon palvonnalle.
 
Lisäksi toivon valtiontukea raitioteille n.5-10milj vuodessa, joka olisi kohtuullinen summa ja se tulisi käyttää laajennushankkeisiin.

Tämä olisi aika hyvä keino varmistaa, että ratikkahankkeisiin pannaan vauhtia. Siis esim. niin, että valtio tukisi ratikkahankkeita vuosittain 50%:lla tai enintään 10 M€:lla koko hallituskauden ajan. Silloin Helsingissä olisi pikku pakko tehdä seuraavan neljän vuoden ajan sellaiset 4 km raitiotietä vuodessa, kun sen kaiken saisi "puoleen hintaan". Johan alkaisi suunnitteluresursseja löytyä. Sitten seuraavalla hallituskaudella saatettaisiinkin joutua maksamaan kaikki itse, joten kannattaisi siis aikaistaa yhtä sun toista projektia.

Tätä voisi perustella vaikkapa ympäristötekijöillä. Ja kun tuki olisi kuitenkin aina rajattu max. 50% hankkeen kokonaissuummasta, sillä estettäisiin "siltarumpuratikat" eli turhien pätkien teko valtion rahalla ihan vaan huvin vuoksi.

Samalla toki vastavaa tuki myönnettäisiin muillekin halukkaille kunnille. Esim. Tampereella tämä merkitsisi 4 x 10 M€ eli yht. 40M€, mikä olisi jo ihan kohtuullinen valtiontuki.
 
Olipas muuten hyvä idea. Hyvin kustannustehokas tapa edistää joukkoliikennettä. Ehkäpä rajaustakin voisi laajentaa niin, että myös pienempien kaupunkien hankkeet, kuten joukkoliikennekadut, matkakeskukset, bussien etuisuudet yms. sopisivat mukaan. Rajauksesta ei tarvitsisi olla niin tarkka, kun kerta kunnilla olisi selkeä omavastuuosuus ja koko tuella selvä katto.

Jos kaikki menee hyvin, keskisuurissa kaupungeissa tuki saisi liikkeelle joukkoliikennehankkeita, jotka nykyisellään herkästi jäävät vain jonoon, ja suuremmissa kaupungeissa, etenkin Pääkaupunkiseudulla, se pitäisi huolta siitä, että pienet ja hyödylliset hankkeet eivät jäisi megahankkeiden takia toteutumatta.

Tuen rajaisin seuraavasti: se olisi tarkoitettu nimen omaan joukkoliikenteen infrahankkeisiin, eikä sitä saisi liikennetukeen, "sekahankkeisiin" autoilun edellytysten parantamiseksi, eikä liikenneturvallisuushankkeisiin. Lisäksi hankkeen on oltava sellainen, että se joko parantaa joukkoliikenteen palvelua, jollain tavalla, tai sitten vähentää liikennöintikustannuksia. Eiköhän se tällä rajauksella onnistu. Tuen kokonaismäärän määrää tietenkin taloustilanne, ideaalinen määrä olisi varmaankin tuo Helsinkiin 40 milj. eli valtakunnallisesti kait 200 milj. Mutta selvästi pienempikin summa riittäisi. Oikeastaan pitäisi olla tarkkana, että summa ei olisi liian iso, kun tarkotuksena kuitenkin olisi kannustaa kuntia löytämään pieniä kustannustehokkaita hankkeita.

Eli seuraavaan hallitusohjelmaan ilman muuta!
 
Takaisin
Ylös