Joukkoliikennegalluppi

Montako matkaa keskimäärin teet joukkoliikenteellä päivittäin


  • Äänestäjiä yhteensä
    29

killerpop

Tunnistettu jäsen
Liittynyt
24 Kesäkuu 2005
Viestit
3,572
Ihan uteliaisuuttani kyselen, millaisia joukkoliikenneihmisiä tämä foorumi on käyttäjikseen saanut. Itse äänestyksessä ei kysytä muuta kuin, montako joukkoliikennematkaa teet päivittäin. Mainittakoon, että mikäli perusmatkaan kuuluu useampi vaihto, on jokainen niistä oma matkansa.

Lisäksi vastata voisi seuraaviin kysymyksiin:
  • mitä eri joukkoliikennevälineitä käytät säännöllisesti
  • ovatko matkat pääsääntöisesti vaihdollisia vai vaihdottomia
  • minkä tyyppisiä matkoja, esim töihin, ruokaostokset jne
  • millä maksat matkasi: onko käytössä kaupungin sisäinen lippu vai seutulippu vai kenties käteinen ?
 
  • Käytän pääsääntöisesti paikallisliikenteen linja-autoja, toisinaan myös kaukoliikenteen linja-autoja. Hyvin harvoin metroa, junaa tai raitiovaunuja
  • Pääasiassa vaihdottomia.
  • Töihin, kauppaan, baariin, minne vain.
  • Maksan matkat seutulipulla (ei YTV)
Omalla seutulipullani tein 115 matkaa kuukaudessa keskimäärin viime tarkasteluajankohtana. Vaihteluväli on kahdesta matkasta aina 15 matkaan päivässä, riippuen ihan fiiliksestä ja jaksamisesta.
 
Kolme matkaa lienee kohtalaisen oikea keskiarvo tapauksessani. Säännöllisimmin käytän busseja Helsingistä suuntaan, jonne riitelevät poliitikot eivät ole saaneet eivätkä saa raideliikennettä ajoiksi. Kyse on opiskeluun liittyvästä matkanteosta, ja muut ratkaisut (kuin joukkoliikenne) ovat käyneet mielessä. Ns. tiedelinja oli jälleen keino hankkia julkisuutta projektilla, jonka kärki on suunnattu asiakaskuntaa vastaan - vaikka esim. Käpylästä pääsee Otaniemeen nyt vaihdotta, samalla poikittaisliikenne kokonaisuutena kärsi melkoisesti. Omat matkani ovat vaihdottomia, mutta edellyttävät että merkittävän osan matkastaan kävelee.

Muutoin hyödynnän lähinnä ratikkaa. Asiointia, huvia ja joskus ajelua ihan harrastemielessä.
 
  • Uudenmaan nopeita lähijunia, paikallisbusseja (ei YTV)
  • vaihdollisia, asemalle paikallisbussien kelvottomuuden (30 min vuoroväli, ei tahdistusta juniin) takia usein autolla, katsomaan sattuuko liityntäparkissa olemaan tilaa, junalla perille kohteen lähelle
  • opiskelumatkat ja fiiliksistä ja aikatauluista riippuen muutkin matkat, usein vapaa-ajan matkat lähelle autolla ja kauas autolla asemalle ja siitä junalla ja jatkobusseilla eteenpäin
  • käytän VR:n kuukausilippua liitynnällä, satunnaisemmilla matkoilla käteistä ja nettiostopalvelua
 
Rehellisesti sanottuna: en tällä hetkellä käytä joukkoliikennettä päivittäin.
Syyt:
  • Töihin on matkaa 300 m
  • Ruokakauppaan on matkaa noin 100 m
  • Turun keskustaan, jonne matkaa on noin kilometri, kävelee nykyisin nopeammin kuin kulkee joukkoliikenteellä odotusaika huomioiden.
  • Kauppatorille kulkevan vaihtomatkan epäsäännöllisyyden takia useilla matkoilla polkupyörä on nopeampi.
Kotialueeltani on aikaisemmin ollut säännöllinen, tehokas joukkoliikenneyhteys, mutta kun se lakkautettiin tuossa taannoin ...
Suurin ongelma omissa yhteyksissäni ei ole vuorotiheys vaan epäsäännöllisyys: lähimmän pysäkin linjat tulevat lähiöistä eikä niiden aikatauluun voi kotipysäkillä luottaa. Kävely-yhteys bussipysäkille on myös hankala.

Käytän säännöllisimmin joukkoliikennettä matkoilla muualle Suomeen, tällöin yleensä junaa. Turun sisäistä bussia käytän useimmin matkalla vanhempien luo tai jos on asiaa johonkin lähiöön, tai väsyneenä keskustasta kotiin. Muiden kaupunkien joukkoliikennettä käytän aina kun on tilaisuus. On hyvinkin mahdollista, että tällä hetkellä käytän useammin Helsingin raitiotietä tai metroa kuin Turun sisäisiä busseja ja tänä vuonna on tullut enemmän matkoja muiden kaupunkien raitiotiellä, metrolla ja paikallisjunilla kuin kotikaupungissa.

Olen käyttänyt Turun sisäistä julkista liikennettä koulu- opiskelu- ja työmatkoilla aina silloin kun se on ollut kävelyä ja pyöräilyä mukavampaa tai nopeampaa. Se taas riippuu aina kulloisestakin matkasta.

Maksuihin vielä:
  • Turun sisäisessä liikenteessä käytössäni on "työsuhdelippu" eli vapaakortti
  • Muiden kaupunkien liikenteessä ostan yleensä päivä- tai monipäivälipun
  • Junaliikenteessä edullisin etukäteen ostettu kertalippu, jos ehtii
 
  • Ennen lähijuna oli ykkösvaihtoehto. Sittemmin halu vaihteluun, ja uusi asuinpaikka 100 metrin päässä pysäkistä ajoivat käyttämään bussia 738. Valitettavasti se kulkee vain arkipäivisin, joten iltaisin ja viikonloppuisin tulee käytettyä lähijunaa ja bussia 633.
  • Enemmän vaihdottomia. Keravan liittyminen YTV-alueeseen tosin tulee muuttamaan tätä asiaa radikaalisti.
  • Töihin on matkaa 100m, kuten myös lähimpään kauppaan. Asiat kaupungin keskustassakin saan suoritettua fillarilla, joten tällä hetkellä joukkoliikennekäyttöni on puhtaasti vapaa-ajan matkustelua enimmäkseen Keravan ja Helsingin välillä useita kertoja kuukaudessa. Joukkoliikenne teillä, kiskoilla, vedessä ja ilmassa on kuitenkin selkeä ykkösvaihtoehto niin kotimaan kuin ulkomaiden matkusteluissani.
  • Pääsääntöisesti käytössä on ollut sarjaliput, kuten VR:n neljänelonen sekä Lähilinjojen 40 matkan lippu. YTV-alueella käytössä arvokortti. Odotan mielenkiinnolla minkälaisia lipputuotteita Keravan liittyminen YTV:en tuo.
 
  1. Lähijuna
  2. Metro
  3. Bussi
  4. (Raitiovaunu)
Lähijunaa käytän ihan joka päivä, työpäivinä myös bussia, sekä hyvin usein metroakin. Ratikkaa käytän enemmän harrastuksellisessa mielessä. Ratikka olisi kuitenkin miellyttävin, mutta kun kotiovelle (melkein) tuleekin lähijuna ratikan sijaan... Työpaikalle perille pääsee vain busseilla. Työmatkallani metro on kuitenkin ainoa, joka menee päivittäin uskollisesti liki sekunnin tarkkuudella luvattuun aikaan. Lyhyehkössä lähijunamatkassakin onnistuu olemaan uskomaton määrä epävarmuutta ja takertelua..., juna sinänsä on mainio peli.

EDIT: Tänään työmatka Huopalahden asemalta Lauttasaaren sillan pysäkille Laruun meni harrastushenkisesti: U-juna - Metro - Ratikka 8 - Bussi h20... :wink: Ihme kyllä kaikki täsmälleen ajallaan, mikään vaihto ei mennyt tiukille ja matka aloituspysäkiltä poisjääntipysäkillekin kesti vain 20 min matkan pituudesta ja monivaiheisuudesta huolimatta.
 
  • Teen työmatkat bussilla ja lähijunalla, joten niitä tulee käytettyä varsin säännöllisesti. Säännöllisesti, mutta vain pari kertaa viikossa, tulee käytettyä harrastuksiin mennessä edellisten lisäksi myös raitiovaunua ja metroa
  • Matkani ovat useimmiten vaihdollisia
  • Matkoista suurin osa on työmatkoja
  • Maksan matkat YTV:n seutukausilipulla
 
killerpop sanoi:
Mainittakoon, että mikäli perusmatkaan kuuluu useampi vaihto, on jokainen niistä oma matkansa.
Anteeksi tylyyteni, mutta liikennesuunnittelussa:
  • yksi matka on matkan alkupisteen ja matkakohteen välinen matka, joka voi koostua useista vaihdoilla toisiinsa liittyvistä matkan osista eli nousuista
  • yksi nousu on yhdellä kulkuvälineellä tapahtuva vaihdoton matkan osa
Vain tällä tavoin henkilöauton ja joukkoliikenteen käyttö on keskenään verrattavissa.

Määrittelysi mukaan galluppisi tiedustelee nyt, montako joukkoliikenteen nousua vastaajat tekevät. Tämäkin on tieteknkin kiinnostava tieto, mutta tämä ei selvitä sitä, mitä arvelen siunun haluavan selvittää, eli joukkoliikenteen käyttöä liikkumistarpeiden täyttämiseen.

Hyvä esimerkki kyselysi hankaluudesta on oma tilanteeni. Eniten kuljen tällä hetkellä kodin ja TKK:n väliä. Voin matkustaa sinne joko yhdellä automatkalla suuntaansa tai joukkoliikenteellä. Joukkoliikenteellä vaihtoehdot ovat minimissään yksi nousu (kävely Itäkeskukseen 18 min, bussi 550 ja kävely perillä 4 min) tai 4 nousua (bussi+metro+bussi+bussi), jos haluan minimoida kävelyn ja maksimoida odottelun.

Kuviotani mutkistaa vielä se, että tavanomainen matkakuvioni on 3 nousua mennessä ja 2 palatessa, koska metroliitynnän harvan vuorovälin ja synkronoimattomuuden vuoksi en välitä odottaa liityntäbussin lähtöä usein pidempään kuin mikä on kävelyaikani. Viimeksi eilen liityntäbussi lähti kun astuin ulos lippuhallista ja seuraavan lähtöön oli 20 minuuttia.

killerpop sanoi:
Lisäksi vastata voisi seuraaviin kysymyksiin:
  • mitä eri joukkoliikennevälineitä käytät säännöllisesti
Bussi, metro, raitiovaunu, kaukojuna

killerpop sanoi:
  • ovatko matkat pääsääntöisesti vaihdollisia vai vaihdottomia
Vaihdollisia

killerpop sanoi:
  • minkä tyyppisiä matkoja, esim töihin, ruokaostokset jne
Opiskelu ja työ

killerpop sanoi:
  • millä maksat matkasi: onko käytössä kaupungin sisäinen lippu vai seutulippu vai kenties käteinen ?
Aikalippu, kaukojunissa menolippu internetistä ostettu, paluulippu aseman lipunmyynnistä.

Antero
 
killerpop sanoi:
Lisäksi vastata voisi seuraaviin kysymyksiin:
  • mitä eri joukkoliikennevälineitä käytät säännöllisesti
  • ovatko matkat pääsääntöisesti vaihdollisia vai vaihdottomia
  • minkä tyyppisiä matkoja, esim töihin, ruokaostokset jne
  • millä maksat matkasi: onko käytössä kaupungin sisäinen lippu vai seutulippu vai kenties käteinen ?
Kauppa ja yliopisto ovat kotoa puolen kilometrin päässä ja nämä matkat teen yleensä pyörällä. Keskustaan on kotoa kuutisen kilometriä ja se tulee taitettua pyörällä tai paikallisbussilla. Jos lähden kauemmas, kävelen kilometrin päässä sijaitsevalle pikavuoropysäkille tai menen paikallisbussilla matkakeskukseen, josta jatkan junalla. Jos haluan suurkaupungin sykkeeseen, menen paikallisbussilla keskustaan ja vaihdan Savonlinjan Viipurin-vuoroon, josta edelleen junaan Viipurissa. Kuukausittain on tullut käytyä Helsingissä, muualla harvemmin. Paikallisbussimatkat maksan iki-ihanalla matkan hidastajalla eli Matkahuollon 44 matkan kortilla. Onneksi ne eivät kelpaa YTV-alueella. :lol:

Ollessani töissä PK-seudulla taitan työmatkani suorilla bussiyhteyksillä ja maksan matkan joko matkakortin arvolla tai pidempänä työrupeamana kaudella.
 
  • Eniten käytän bussia, koska kaupunginosaani ei kulje muita liikennevälineitä. Lisäksi käytän paljon metroa ja ratikkaa.
  • Isoin osa matkoistani on vaihdottomia.
  • Kuljen töihin ja vapaa-ajan toimiin. Ruokaostokset hoidan lähiostarilla, parin kortelin päässä. En omista omaa autoa.
  • Maksan matkani kaupungin sisäisellä lipulla (kausilippu).
 
killerpop sanoi:
  • mitä eri joukkoliikennevälineitä käytät säännöllisesti
2 päivittäistä junamatkaa

  • ovatko matkat pääsääntöisesti vaihdollisia vai vaihdottomia
pääsääntöisesti ilman vaihtoa

  • minkä tyyppisiä matkoja, esim töihin, ruokaostokset jne
Töihin ja töistä kotiin. Joskus poikkean ostoksille joko Helsingin keskustassa tai eräässä kauppakeskuksessa kotimatkan varrella, ja tulen kotiin toisella junalla. Viikonlopun ruokaostokset teen niin että menen omalla autolla töihin ja kotimatkalla teen ostokset.

  • millä maksat matkasi: onko käytössä kaupungin sisäinen lippu vai seutulippu vai kenties käteinen ?
Junamatkoihin mulla on osittain työnantajani sponssaama kk-kortti, joka ei kelpaa muussa kuin junassa. Bussi-, ratikka-, ja metromatkoihin käytän matkakorttia johon on ladattu arvoa.

t. Rainer
 
  • käytän useimmin bussia ja toiseksi eniten junaa
  • matkani ovat pääsääntöisesti vaihdottomia
  • kuljen kauppaan, harrastukseen, koulu-/työmatkoihin tai huvikseen
  • maksan Pääkaupunkiseudun matkakortilla
 
Lisättäköön vielä, että käytän vaihdollisia matkoja niin paljon kuin mahdollista, koska nautin vaihdoista ja vaihtelusta :p
Maksutapani on kauden lataaminen matkakorttiin.
 
Työpäivinä tulee yleensä tehtyä ainakin neljä matkaa (metro + bussi), muulloin tulee reissattu vaihtelevasti. Joskus saman päivän aikana tulee tehtyä helposti lähemmäs kymmenenkin matkaa, vaikkei erityisesti olisikaan joukkoliikennettä harrastamassa. Päivittäiset matkani teen matkakortilla, johon lataan seutukautta useiksi kuukausiksi kerrallaan.
 
Takaisin
Ylös