Kanta-asiakasjärjestelmät

339-DF

Tunnistettu jäsen
Liittynyt
8 Elokuu 2005
Viestit
8,162
R.Silfverberg sanoi:
Vaikka lentoyhtiöiden pisteenkeräysjärjestelmät ovat mielestäni veronkiertoa ja humpuukia
Miksi ne ovat humpuukia? Vajaan tunnin jonotuksen poistuminen lähtöselvityksessä, loungen käyttö ja pari kertaa vuodessa palkintolento vain verojen hinnalla on kaikkea muuta kuin humpuukia. Pisteidenkeruuohjelman kuitenkin maksavat lentoyhtiön asiakkaat eli kaikki matkustajat, mutta siitä hyötyvät ne, jotka lentävät paljon (ja saavat "eliitti-statuksen"). Sehän on tarkoituskin.

Menee vähän off-topiciksi, mutta joukkoliikennettä tämäkin.

MODEDIT/kuukanko: Siirsin keskustelun omaan ketjuunsa, niin se ei ole enää off-topic ;)
 
Viimeksi muokannut moderaattori:
Re: Junamatkustamisen kovat hinnat

339-DF sanoi:
Pisteidenkeruuohjelman kuitenkin maksavat lentoyhtiön asiakkaat eli kaikki matkustajat, mutta siitä hyötyvät ne, jotka lentävät paljon (ja saavat "eliitti-statuksen"). Sehän on tarkoituskin.
Pisteidenkeruujärjestelmät ovat siksi humpuukia, koska varsinkin keski-Euroopassa ne ovat aiheuttaneet että liikematkustajat käyttävät mielummin lentokonetta kuin junaa, vaikka ero matka-ajassa ei olisi kovin suuri lentämisen eduksi. Varsinkin Deutsche Bahn on taloudellisisa vaikeuksissa koska junamatkustamien on vähentynyt vuosi vuodelta. Pisteidenkeruujärjestelmät ovat myös epäreilua niille lentomatkustajille jotka ovat itse maksaneet lippunsa, koska verottajakaan ei pääse käsiksi työnantajansa laskuun kerätyillä bonuspisteillä lennettyihin ilmaisiin matkoihin.

Rautatiet ovat olleet hampaattomia kun ei ole ollut vastaavaa kilpailukykysistä keinoa houkutella kanta-asiakkaita. Mitä vähintään pitäisi tehdä, olisi liittyä kauppaketjujen korttijärjestelmiin, mutta ase joka purisi, olisi että eurooppalaiset junayhtiöt perustaisivat yhteisen pisteidenkeruujärjestelmän kilpailemaan lentoyhtiöiden kanssa. Tästä taas junamatkansa itse maksaneet eivät tykkäisi, mutta minkä voi, jos lentoliikenteellä on kerran omat pelisäännöt.

t. Rainer
 
Re: Junamatkustamisen kovat hinnat

R.Silfverberg sanoi:
Pisteidenkeruujärjestelmät ovat siksi humpuukia, koska varsinkin keski-Euroopassa ne ovat aiheuttaneet että liikematkustajat käyttävät mieluummin lentokonetta kuin junaa, vaikka ero matka-ajassa ei olisi kovin suuri lentämisen eduksi. Varsinkin Deutsche Bahn on taloudellisisa vaikeuksissa koska junamatkustamien on vähentynyt vuosi vuodelta. Pisteidenkeruujärjestelmät ovat myös epäreilua niille lentomatkustajille jotka ovat itse maksaneet lippunsa, koska verottajakaan ei pääse käsiksi työnantajansa laskuun kerätyillä bonuspisteillä lennettyihin ilmaisiin matkoihin.
Jos kanta-asiakasohjelma saa aikaan sen, että saadaan lisää asiakkaita niin ei kai se tee ohjelmasta humpuukia? Sehän on ohjelman tavoite!

Sitten voidaan tietysti olla monta mieltä siitä, ovatko kanta-asiakasohjelman asiakkaalle tuomat edut aidosti sen arvoisia, että kannattaa valita lentokone vai onko lentoyhtiö vain uskotellut asiakkaan luulemaan, että niin on ja näin siis tavallaan huijannut asiakasta. Yhden Finnairplus-pisteen arvo on (täysin laskutavasta riippuen) noin yksi sentti, eli halvasta kotimaanlipusta saa meno-paluu 1000 pistettä, etu 10 euroa. Etu on siis täysin mitätön. Ymmärtääkseni Lufthansan Miles&More on vieläkin kitsaampi. D-markoistaan - oho, euroistaan siis! - tarkkojen saksalaisten luulisi tajuavan tämän!

Enemmänkin iloa on sitten elite-lähtöselvityksestä (junassa ei tarvita tätä ollenkaan, suoraan vaunuun vaan!) ja loungesta (tätä kyllä tarvittaisiin juna-asemillakin ja Saksassa onkin, en vaan tiedä millä perusteella DB:n loungeen pääsee. Harva liikemies haluaa odottaa junaa asemahallin hälinässä Rolex-kauppiaiden ja kitisevien pentujen ja esim. Saksassa usein erilaisten laitapuolenkulkijoiden kanssa).

Mitä työnantajien maksamiin matkoihin tulee, Suomessa valtiotyönantaja vie itse kaikki pisteet ja monessa firmassakin vaaditaan, että firman rahoilla saadut pisteet myös käytetään työmatkoihin. Tätä myös valvotaan. Tilanne on sama USA:ssa. Saksasta en tiedä, mutta olettaisin, etteivät tarkat saksalaiset jää tässä meistä jälkeen. Toki varmaan monessa työpaikassa asiasta ei välitetä ja silloin tästä on kiistatonta etua. Esim. Finnairin meno-paluulento kaukoitään tuottaa automaattisesti ilmaisen Euroopan-lennon, jos osaa hyväksikäyttää "humpuukijärjestelmää" oikein. Jos siis matkustaisin kerran kuussa työasioissa Tokioon, vaikka vaan turistiluokassa, voisin sitten käydä joka kuukausi vaikka Lontoossa lomailemassa.
 
Lentoyhtiöiden kanta-asiakasohjelmat ovat tainneet syntyä kuitenkin lähinnä siksi, että matkustaja kulkisi aina saman lentoyhtiön lennoilla. Jos matkustaja voi valita samalla matkalla kahden eri lentoyhtiön välillä, tekisi hän jokaisella matkalla aina uuden valinnan käytettävästä lentoyhtiöstä. Kanta-asiakasohjelmilla saadaan houkuteltua matkustajia pysymään yhden lentoyhtiön asiakkaana.

Jos Suomessa olisi monta samoilla reiteillä kilpailevaa junayhtiötä, voisi silloin hyvinkin syntyä kanta-asiakasohjelmia myös junaliikenteeseen.
 
kuukanko sanoi:
Jos Suomessa olisi monta samoilla reiteillä kilpailevaa junayhtiötä, voisi silloin hyvinkin syntyä kanta-asiakasohjelmia myös junaliikenteeseen.
Minun mielestäni ei tarvita edes kilpailevia junayhtiöitä, vaan se että VR joutuu kilpailemaan lentoyhtiöiden, bussiyhtiöiden ja henkilöautojen kanssa riittää perusteeksi kanta-asiakasohjelman luomiseksi.

t. Rainer
 
Miten kävisi vaihtoehdoksi "ilmainen" joukkoliikenne Ryanairin malliin.

"Ryanairin ajatus ilmaisista lipuista perustuu siihen, että lentoyhtiö myy lentomatkustajilleen erilaisia oheispalveluita. Isossa-Britanniassa Ryanairin kautta voi esimerkiksi jo nyt tilata itselleen korillisen viiniä.

Osa halpalentoyhtiön tuloista tulee matkustamomyynnistä kuten kahvista ja voileivistä. Tämän vuoden aikana Ryanair aikoo lanseerata koneisiinsa lentävät uhkapelit, esimerkiksi pokerinpeluuta matkan ratoksi."

Matkakustannukset otetaan takaisin viinanmyynnin ja uhkapelin tuotoilla. Niinhän valtiokin tekee.
 
Suomen VR:ää ei mikään muu kuin VR itse estä toteuttamasta tällaista järjestelmää. Tai sitten ei tarvitse, kun asiakkaille ei ole todellista vaihtoehtoa, kun kilpailu kiskoilla on estetty.

Se, että lentoliikenteessä käsitetään hyvän liiketoiminnan päälle, on vain hieno asia, josta hyötyvät sekä yhtiöt että niiden asiakkaat.
 
Liikeidean kehittelyä

edsel sanoi:
Miten kävisi vaihtoehdoksi "ilmainen" joukkoliikenne Ryanairin malliin.

"Ryanairin ajatus ilmaisista lipuista perustuu siihen, että lentoyhtiö myy lentomatkustajilleen erilaisia oheispalveluita. Isossa-Britanniassa Ryanairin kautta voi esimerkiksi jo nyt tilata itselleen korillisen viiniä.
Minäpä luulen, että VR Oy:n liikeideaan sopisi paremmin maksullinen junalippu ilman junamatkaa. Sehän olisi oiva ratkaisu tyynnyttää typerät asiakkaat, jotka eivät ymmärrä, että Pendolino aamuyöllä on kivampi kuin makuuvaunu illalla.

Turusta saisi vastakin ostaa makuuvaunulipun Joensuuhun. Lippujen myynnin kannattamattomuuden vuoksi VR Oy vaatisi lisäksi LVM:ltä miljoona euroa vuodessa tukea kannattamattoman toiminnan tappioiden kattamiseksi. Lipunmyynti näet osoittautuisi ja olisi jopa helposti vaadittaessa todistettavissa (onneksi ei vaadita!) kannnattamattomaksi, koska yhtään lippua ei myytäisi, vaikka niitä markkinoitaisiin.

Tämä oli tietenkin pahansuopaa ilkeyttä, suonette anteeksi. :D

Antero
 
Joku VR Oy:llä toimii

Tulipa tästä lippujutusta mieleeni, että mikähän voisi olla selitys sille, että VR Oy keskittyykin tulevaisuudessa vain lipunmyyntiin.

No se on tietenkin siinä, että siitä on tullut VR Oy:n ydinosaamista. Lipunmyynti toimii, junat eivät.

Muistatte varmaan, miten muutama vuosi sitten koko lippujärjestelmä oli VR:llä sekaisin. Ja kun sen piti olla niin hieno juttu. Onneksi lippujärjestelmä oli ostettu Suomesta, joten sen tekijät joutuivat oikeasti hommiin.

Nyt lipunmyynti toimii. Siis teknisesti. Siksi lipunmyynti loppuu vain sieltä, mistä halutaan lopettaa junatkin. Kuten Kemijärjveltä. Onneksi hyvin toimiva junalippujen nettikauppakaan ei tätä sotke, sillä strategisita syistä makuuvaunulippuja ei netissä myydä. Tätä olen ihmetellyt, kun nettikauppa sentään osaa mennä nukkumaan itsekin klo 23.

Mutta nythän tuo selvisi. Kemijärveltä ei enää voi ostaa sinne kulkevaan yöjunaan lippuja, ei edes netistä. Jos haluaa yöjunan lipun, on matkustettava Rovaniemelle. Mutta koska kerran yöjunan matkustaja tulee Rovaniemelle itse, ei Kemijärvelle tarvitse enää ajaa yöjunilla. Lisäksi tilasto osoittaa, että päiväjunalippujen kysyntä kasvaa ja yöjunalippujen kysyntä romahti, kun niitä ei kerran myydäkään.

Ja yöjunalippujen nettimyynti siis lopetettiin ennen alkamistaan jo, koska yäjunalippujen menekki nettimyynnissä oli tilastojen valossa niin vähäinen.

Antero

PS. Eilinen juttu oli kyllä parempi, siksi en pyytele tätä edes anteeksi. :cry:
 
Takaisin
Ylös