Tallinnan ja Riian neuvostometrosuunnitelmat

Mikko Laaksonen

Tunnistettu jäsen
Liittynyt
28 Kesäkuu 2005
Viestit
2,789
Rainerin viestistä uusi topic aiheesta neuvostometrosuunnitelmat.

R.Silfverberg sanoi:
Täytyy muistaa että itäblokissa kaikki lähiörakentaminen oli hyvin massiivista, oli metro tai ei, esim Tallinnan Lasnamäeen ei ole metroa eikä taida tulla.
Lasnamäki oli suunniteltu lähtökohtana metro / pikaraitiotie ja Laagna Teelle on tehty keskikaista ja asemien portaat valmiiksi tätä varten. Muuallakin Tallinnassa, mm. Balti Jaamilla, neuvostoaikaisella Voidu Väljakilla ja Keskturgilla on tunneli- ja muita asemarakenteita.

Pikaraitiotie on tarkoitus toteuttaa muutaman vuoden sisällä, toki ei neuvostoaikaisia tunnelisuunnitelmia noudattaen vaan maan päälle.

Samoin Riiassa suurlähiöihin oli tarkoitus toteuttaa metro. Metron vastustaminen oli itsenäisyysliikkeen yksi suuri lähtökohta. Myös Riiassa on vastaavia alikulkutunneleita kuin Tallinnassa.

Neuvostoliittolaisten lähiöiden mitoittaminen metron mukaan johtunee suureksi osaksi siitä, että lähiömallit tehtiin Moskovaa, Pietaria ja Kiovaa ajatellen. Samoja malleja sitten noudatettiin muuallakin myös pienemmissä kaupungeissa.
 
Mikko Laaksonen sanoi:
Lasnamäki oli suunniteltu lähtökohtana metro / pikaraitiotie ja Laagna Teelle on tehty keskikaista ja asemien portaat valmiiksi tätä varten. Muuallakin Tallinnassa, mm. Balti Jaamilla, neuvostoaikaisella Voidu Väljakilla ja Keskturgilla on tunneli- ja muita asemarakenteita.

Pikaraitiotie on tarkoitus toteuttaa muutaman vuoden sisällä, toki ei neuvostoaikaisia tunnelisuunnitelmia noudattaen vaan maan päälle.
Tämä oli mulle osittain uutta tietoa. Mistä kohtaan Lasnamäen pikaraitiotie olisi kulkenut tunnelissa? Itse olen ymmärtänyt että se neuvostoajan suunnitelmienkin mukaan olisi ollut vain linjan 4 jatke, ja sillä olisi ajettu kaupungin Tatra-vaunuilla, eli ei mikään varsinannen pikaraitiotie vaan samanlainen esikaupunkiraitiotie kuin monessa entisen itäblokin keskikokoisessa teollisuuskaupungissa on.

Baltian rautatieaseman kohdalla kadun alitse kulkevaa ahdasta kävelytunnelia on vaikea kuvitella miksikään metroaseman esiasteeksi.

Jos nykytilannetta ajatellaan, niin Tallinnassa kannattaisi myös tehostaa rautatielähiliikennettä uusimalla kalusto sellaiseksi että samoilla vaunuilla voisi liikennöidä niin sähkörautateitä kuin pikaraitioteitä pitkin, ja vetää sivuraide Tallinnan-Narvan pääradalta Lasnamäeen.

Mikko Laaksonen sanoi:
Samoin Riiassa suurlähiöihin oli tarkoitus toteuttaa metro. Metron vastustaminen oli itsenäisyysliikkeen yksi suuri lähtökohta. Myös Riiassa on vastaavia alikulkutunneleita kuin Tallinnassa.
Riian metrosuunnitelmista en lähde kiistelemään. Olisi kiinnostava tietää millaisia linjauksia sille oli suunniteltu. Riiankin kohdalla kannattaisi kehittää rautatielähiliikennettä.

Mikko Laaksonen sanoi:
Neuvostoliittolaisten lähiöiden mitoittaminen metron mukaan johtunee suureksi osaksi siitä, että lähiömallit tehtiin Moskovaa, Pietaria ja Kiovaa ajatellen. Samoja malleja sitten noudatettiin muuallakin myös pienemmissä kaupungeissa.
On väitetty ainakin miljoonakaupunkien kohdalla että jotkut lähiöt rakennettiin täydellisenä kopiona muista. Se on ollut erään neuvostoliittolaisen komediaelokuvankin aihe, kun eräs moskovalainen herra joutuu uudenvuoden juhlinnan aikana vahingossa Leningradiin ja ajaa yöllä taksilla samaan osoitteeseen jossa asuu, mutta eri kaupungissa, ja kotiavain käy oveen, jossa ei odotakaan oma vaimo vaan vieras nainen.

t. Rainer
 
R.Silfverberg sanoi:
Mistä kohtaan Lasnamäen pikaraitiotie olisi kulkenut tunnelissa? Itse olen ymmärtänyt että se neuvostoajan suunnitelmienkin mukaan olisi ollut vain linjan 4 jatke, ja sillä olisi ajettu kaupungin Tatra-vaunuilla, eli ei mikään varsinannen pikaraitiotie vaan samanlainen esikaupunkiraitiotie kuin monessa entisen itäblokin keskikokoisessa teollisuuskaupungissa on.
Tallinnan Lasnamäen pikaraitiotiestä on ilmeisesti ollut useita eri suunnitelmia, todennäköisesti ensin metromaisempia ja myöhemmin raitiotiemäisempiä.

En ole itsekään hahmottanut täysin tunnelin suuntaan ja netistä ei löydy sivua aiheesta. Lähteeni ovat lähinnä eri mainintoja kirjoissa sekä yksi kuva Keskturgin ympäristöstä arkkitehtuurikirjassa, jossa näkyy metroaseman järjestely.

Tunneliasemien alkuja on Balti Jaamilla, ex-Voidu Väljakilla ja Keskturgin kauppahallirakennuksessa. Eli oletettavasti tunneli olisi kulkenut pääsuunnassa Balti Jaam - Vodu Väljak - Keskturg - Lasnamäe ja rata tullut pintaan tullessaan Laagna Teelle.

R.Silfverberg sanoi:
Baltian rautatieaseman kohdalla kadun alitse kulkevaa ahdasta kävelytunnelia on vaikea kuvitella miksikään metroaseman esiasteeksi.
Kuitenkin se on nimenomaan metroaseman esiaste. Samoin kuin muutkin alikulut. Kaikki tarkoittamani alikulut sekä Tallinnassa että Riiassa on tehty saman mallin mukaan.

Varsinaista metroasemaa lippu- ja asemahalleineen ei toki Riikaan ja Tallinnaan rakennettu etukäteen, alikulkuja vain, lukuunottamatta Keskturgin rakennusta, joka on metroasema+kauppakeskus. On mahdollista, että tiukasti mitoitettujen alikulkujen lisäksi olisi tullut prameampikin sisääntulo.

R.Silfverberg sanoi:
Olisi kiinnostava tietää millaisia linjauksia sille oli suunniteltu. Riiankin kohdalla kannattaisi kehittää rautatielähiliikennettä.
Riiassa on tarkoitus kehittää sekä raitioteitä että rautatietä. Riian raitiotie ulottuu jo monella suunnalla kaupungin laidalle saakka, joten kehittäminen on jo toimivan järjestelmän modernisointia, nopeuttamista ja laajentamista parhaiden ranskalaisten ja saksalaisten esikuvien mukaan. Rautatien ja raitiotien yhdistäminen duoraitiotiejärjestelmäksi olisi myös varsin ongelmatonta, raideleveys on sama ja rautatien sähköistys tasavirta.

Nopealla haulla löysin vain tällaisen yhteenvedon Riian metrosuunnitelmista:
http://www.lcca.lv/en/robezparkapeji.html -> kelaa alas kunnes löydät otsikon "The Riga Metro"
 
Mikko Laaksonen sanoi:
En ole itsekään hahmottanut täysin tunnelin suuntaan ja netistä ei löydy sivua aiheesta. Lähteeni ovat lähinnä eri mainintoja kirjoissa sekä yksi kuva Keskturgin ympäristöstä arkkitehtuurikirjassa, jossa näkyy metroaseman järjestely.
Onko kyseinen kirja nimeltään Eesti arkitektuur osa 1? Mulla satuu olemaan se, joten pitää tarkistaa.

Itse olen löytänyt kyseisestä kirjasta vain pikaiset maininnat kiirtrammista Lasnamäkeä koskevassa luvussa.

Käytetäänkö viron kielessä vain "oikeasta" Moskovan/Pietarin tyyppisestä metrosta sanaa metro, vai käytettiinkö sitä Tallinnan suunnitelmien osalta kiirtramm -sanan rinnalla?

t. Rainer
 
R.Silfverberg sanoi:
Riian metrosuunnitelmista en lähde kiistelemään. Olisi kiinnostava tietää millaisia linjauksia sille oli suunniteltu.
Suunnitelmissa oli kolme linjaa, jotka Pietarin tapaan olisivat keskustassa ristenneet keskenään kolmion muodossa.

Ykköslinja (? neukkulassa linjoilla oli nimet) olisi kulkenut Imantasta Sasulauksin (varikon ohitse) keskustaan ja edelleen Teikan/Ciekurkalnsin (C:n päällä pitäisi olla samanlainen hakanen kuin suhuässän Š päällä) kautta Juglaan. Risteysasemia olisivat olleet Zentrs (kolmoslinjalle) ja Brivibas ielan (Vapaudenkadun) alkupäässä (kakkoslinjalle). Asemia linjalle olisi tullut 11 (välille Imanta-Teika), linjan pituus 13,2 km.

Kakkoslinja olisi rakennettu reitille Lacupesta Ilguciemsin ja Kipsala-saaren kautta keskustaan ja edelleen kohti Dreiliniä/Plavniekiä. Risteysasemat olisivat olleet vanhankaupungin pohjoispuolella (kolmoslinjalle) ja Brivibas ielan (Vapaudenkadun) alkupäässä (ykköslinjalle). Asemia vanhankaupungin ja Ciekurkalnsin välillä oli suunnitelmissa 6. Kakkoslinjan ensimmäisen osuuden pituudeksi olisi tullut 5,9 km (Brivibas iella - Plavnieki)..

Kolmoslinja on suunnitelmassa epämääräisin. Linja olisi kulkenut suunnilleen reittiä Ziepniekkalns - Katlakalns - Kengarags - keskusta - Vejzaksala - Sarkandaugava. Muita asemia ei oltu merkitty kuin vanhankaupungin ja Zentrsin (olisi sijainnut päärautatieaseman seudulla) risteysasemat.

Ykköslinjalle oltaisiin asetettu nelivaunuisia I-sarjan metrovaunuja kulkemaan ruuhkassa 105 sekunnin välein.

Mikäli nämä suunnitelmat olivat toteutuneet, voisimme arvata mitä raitioteille olisi käyneet. Neuvostoliiton hajoaminen pelasti Riian raitiotiet. :D

Piirka
 
On vähän harmi että näistä Baltian pääkaupunkien neuvostoajan toteutumattomista metrosuunnitelmista on niin vähän dokumenttia jäänyt jäljelle.

Riian kohdalla suunnitelmat lienevät olleen aika pitkällä, ainakin ykköslinjan asemista on täytynyt olla suht täydelliset piirustukset ja havainnekuvat.

Minulla on myös Latvian arkitehtuuria käsittelevä kirja, joka on painettu 2000-luvulla, mutta siinä ei nykyajan hengen mukaan löydy mitään mainintaa koko Riian metrosta.

Mikon antaman linkin http://www.lcca.lv/en/robezparkapeji.html mukaan jotain materiaalia olisi äskettäin ollut esillä jossakin taidenäyttelyssä. Tovottavasti siitä joskus julkaistaan jokin kirja tai vastaavaa.

Piirka sanoi:
Suunnitelmissa oli kolme linjaa, jotka Pietarin tapaan olisvat keskustassa ristenneet keskenään kolmion muodossa.
....
Ykköslinjalle oltaisiin asetettu nelivaunuisia I-sarjan metrovaunuja kulkemaan ruuhkassa 105 sekunnin välein.
Mistä sinun tietosi Piirka, ovat peräisin?

t. Rainer
 
Piirka sanoi:
Tietoa Riiasta löytyi kirjasta Metros der Welt (ISBN 3-344-70715-9) vuodelta 1991.
Juu, muistan lukeneeni myös, kun mulla oli kerran "Metros der Welt" -kirja lainassa eräältä kaverilta. Siinä taitaa Riikaa käsittelevän kappaleen alussa lukea jotain tyyliin "Nyt vihdoin Riikakin saa metron". Eli ei oltu ennen kirjan painoon menoa viitsitty tarkistaa asian todellinen laita. Eipä siinä taida sen lisäksi mitä nyt on tullut ilmi lukea koko metrosta.

Kirjan mukaan ykköslinja olisi ollut myös aika paljon pidempi kuin taidenäyttelystä kertovan linkin mukaan. Mulla ei ole nyt Riian karttaa edessäni, mutta onko se niin, että Imanta ei edes kuulu Riikaan, vaan on kaupungin rajan toisella puolella?

t. Rainer
 
Mikko Laaksonen sanoi:
Tallinnan Lasnamäen pikaraitiotiestä on ilmeisesti ollut useita eri suunnitelmia, todennäköisesti ensin metromaisempia ja myöhemmin raitiotiemäisempiä.
Raitiossa 2/1994 tästä asiasta lienee ainakin jotain. Alkuperäinen suunnitelma oli rakentaa kaupungin keskustasta Lasnamäelle ulottuva, kokonaan uusi linja 1524 mm raideleveydellä. Radalla olisi ollut tunneliosuuksia, mutta liikenne olisi hoidettu raitiotietyyppisin vaunuin. Neuvostoajan ihan loppuvuosina tai Viron itsenäistyessä suunnitelmaa kaavailtiin toteutettavaksi aiemman verkoston osana 1067 mm raiteella. Sekin on toki mahdollista, että varsinaista metroakin on suunniteltu, mutta sellaisesta en ainakaan minä ole kuullut.
 
JE sanoi:
Alkuperäinen suunnitelma oli rakentaa kaupungin keskustasta Lasnamäelle ulottuva, kokonaan uusi linja 1524 mm raideleveydellä. Radalla olisi ollut tunneliosuuksia, mutta liikenne olisi hoidettu raitiotietyyppisin vaunuin. Neuvostoajan ihan loppuvuosina tai Viron itsenäistyessä suunnitelmaa kaavailtiin toteutettavaksi aiemman verkoston osana 1067 mm raiteella. Sekin on toki mahdollista, että varsinaista metroakin on suunniteltu, mutta sellaisesta en ainakaan minä ole kuullut.
Alkuperäinen suunnitelma on se "metromaisin" versio. Ilmeisesti kyseessä olisi ollut samanlainen ratkaisu kuin Volgogradin/Stalingradin pikaraitiotie eli keskustassa tunnelissa ja esikaupungissa maan pinnalla, kalustona 1524 mm Tatra-raitiovaunut. Balti Jaamin suunnasta voitaneen arvioida, että myöhemmin Koplin suunta oltaisiin voitu kytkeä järjestelmään tai kytkeä järjestelmä lähijuniin.

Jälkimmäinen skenario on se, joka on tarkoitus toteuttaa lähivuosina, eli ensin Lasnamäeen ja myöhemmin Mustamäeen tehdään 1067 mm verkoston osina maanpäällinen pikaraitiotie. Tämä on nyt käynnissä oleva hanke. Tämänhetkisten suunnitelmien mukaan Laagna Teen kaistat hyödynnetään.
 
Ei ollenkaan! Tässä on valtava lähiö ympärillä. Riiassa on kyllä "maaseutumaistakin" raitiotien varrella, esim. yksiraiteista linjaa peltoaukeilla ja kylämäisessä ympäristössä.
 
Compact sanoi:
Ei ollenkaan! Tässä on valtava lähiö ympärillä. Riiassa on kyllä "maaseutumaistakin" raitiotien varrella, esim. yksiraiteista linjaa peltoaukeilla ja kylämäisessä ympäristössä.
Niinku missä, ja minkä linjan varrella?

t. Rainer
 
Takaisin
Ylös