Vastaan Matkalaisen viestiin toisessa ketjussa, johon se paremmin sopii.
(...) monopolin purkamista pidetään jonkinlaisena ihmelääkkeenä.
Perusasia monopolitilanteesta:
Taloudellinen toimija, joka on monopolitilanteessa, ja jolla on tuottotavoite, asettaa hinnan aina niin, että se saa maksimimäärän rahaa pienimmin omin menoin.
Suomessa VR Oy toimii matkustajajunien ostoliikenteen osalta niin, että se saa
liikenteestä käytännössä saman verran rahaa, kuin jos liikenne hoidettaisiin linja-autoilla.
Liikelaitosmuotoinen monopoli, joka on tilaajan suorassa ohjauksessa, on eri asia.
Toisaalta kukaan ei edes kysy, voisiko VR:n toimintatapoja mitenkään muuttaa.
VR Oy:n toimintatapoja voi epäilemättä muuttaa.
On syytä muistaa, että vaikka VR Oy on edelleen tehoton siten, että liikennöintikustannukset ovat Helsingin lähijunaliikenteessä 30% suuremmat kuin HKL - metroliikenteen, on sen toimintaa merkittävästi rationalisoitu ja siten saavutettu merkittäviä kustannussäästöjä.
Ongelmana on kuitenkin se, että niin kauan, kuin VR Oy:llä on monopoli, se voi kattaa tehottomuuden kustannukset perimällä korvauksia YTV:ltä ja liikenne- ja viestintäministeriöltä.
Keskeinen ongelma VR Oy:ssä on myös se, että varsinkin johdossa on osaamispuutteita erityisesti nykyaikaisen paikallisjunaliikenteen hoidon osalta. Tämä on tullut esille Varsinais-Suomen paikallisen raideliikenteen asioissa.
Mutta VR:lläkin on omistaja. Eikö tämä omistaja voisi ärähtää? Vai nähtäisiinkö tämä liiaksi valtion puuttumisena yrityksen toimintaan?
Suomessa valtionyhtiöt ovat koko sodan jälkeisen ajan olleet hyvin itsenäisiä verrattuna Suomen hallitukseen eli hallitus ei yleensä ole saanut esittää yhtiöille selkeitä määräyksiä. Tälle on ollut selkeä syy: näin on haluttu estää kommunisteja (joita jouduttiin valitsemaan mm. hallintoneuvostoihin) vaikuttamasta valtionyhtiöihin Neuvostoliiton etujen mukaisesti. Tämä ilmenee mm. Nesteen historiikista. Tästä on pidetty kiinni, vaikka sen syy on poistunut.
Valtion ohjauksessa on myös ongelmia. On järkeviäkin rationalisointitoimia, jotka on poliittisin päätöksin estetty. Täysin tarpeettomia konepajoja pidettiin yllä hyvin kauan. Viime vuosina hallintoneuvosto on toistaiseksi estänyt ohjausvaunujen hankinnan, samaan aikaan kun valtioneuvosto pakotti yhtiön hankkimaan 20 tarpeetonta päivävaunua.