Joukkoliikenteen visualisointi

Liittynyt
5 Maaliskuu 2011
Viestit
18
Hei!

Tarvitsin erääseen projektiini moottoria laskemaan Helsingin joukkoliikenteen isokroneja(?). Ajattelin että täällä varmaan olisi kiinnostusta leikkiä työkalulla, joten rakensin sille pienen front-endin, johon voi tutustua täällä. Karttaa klikkaamalla näkee siis alueen johon julkisilla+kävellen voi matkustaa annetun ajan kuluessa. Klikkaamalla vielä saatua aluetta, niin näkee nopeimman reitin sinne. Työkalu ottaa huomioon päivän ja vuorokaudenajan, ja ne voi täyttää oikealla oleviin laatikkoihin.

Muutamia mielenkiintoisia visualisointeja löytyy tuolta about-linkin takaa, josta löytyy myös käyttö-ohjeet jos haluaa tuolta jotain raakadataa konekielisessä muodossa (omalla vastuulla, aikatauluissa on vähän heittoa, ja softa ei aina ymmärrä toimivien vaihtojen päälle yms.) Samoin sieltä löytyy työkalu jolla voi itse kääntää HSL:n tarjoaman XML-muodossa olevan aikatauludumpin GTFS-muotoon jota moni reitinsuunnitteluohjelmisto ymmärtää.

Kysymykseni on:
  • Onko tällaiselle tarvetta (jos on niin mitä)?
  • Pitäisikö lisätä/poistaa jotakin ominaisuuksia?
  • Toimiiko hyvin?
  • Muita kommentteja?

//Hannes
 
Onko palvelin kovinkin kuormitettu tämän julkistuksen myötä kun sivulle ei vaan millään pääse? :) Firefox heittää perinteisen yhteyden aikakatkaisu -virheviestin.
 
Voisiko johtua tuosta käytetystä portista 51808? Ainakaan oman työpaikkani verkosta tuonne ei pääse, mutta puhelimen selaimella toimii heti.
 
Hauskalta näyttää!

Kysymykseni on:
  • Onko tällaiselle tarvetta (jos on niin mitä)?
Ainakin se näyttää havainnollisesti miltä asuinalueilta merkittäville työpaikka-alueille pääsee esimerkiksi puolen tunnin sisään. Helpottanee hahmottamaan minkälaisia linjoja tarvitaan parantamaan merkittävimpien työpaikkakeskittymien saavutettavuutta. Esimerkiksi Aviapoliksen alue näyttää varsin masentavalta keskustaan tai jopa leppävaaraan verrattaessa :D
  • Pitäisikö lisätä/poistaa jotakin ominaisuuksia?
  • Toimiiko hyvin?
  • Muita kommentteja?

//Hannes
Käyttöliittymää voisi hioa, vertaa google-mapsin klikkaus oikealla napilla avaa valikon. Nyt kartan klikkaamisen käyttäytyminen tuntuu varsin sattumanvaraiselta.
 
Hei!
Kysymykseni on:
  • Onko tällaiselle tarvetta (jos on niin mitä)?
  • Pitäisikö lisätä/poistaa jotakin ominaisuuksia?
  • Toimiiko hyvin?
  • Muita kommentteja?

Tätä voi kyllä kehua! Hienoa! Tämä on ainakin joukkoliikenteestä kiinnostuneelle mukava asia.

Tämä toimi ok. Seuraavaa hakua varten piti ladata sivu uusiksi, mikä ei sinänsä ole ongelma, mutta ehkä voisi lisätä valikkoon reset tms napin tätä varten.

Kaipasin enemmän minuuttivaihtoehtoja. Jos se ei vaadi kovinkaan paljon ylimääräistä työtä, tarjoaisin myös mahdollisuuden määrätä minuutit itse.

Nyt oletuksena on, että katson minne pääsen tiettynä aikana tietyssä ajassa, mikä ei tietenkään ole tieto, jota kovinkaan moni tarvitsee. Yksi relevantti tieto on: jos muutan tähän taloon kuinka hyvät yhteydet tästä pisteestä on keskimäärin eri vuorokauden aikoina. Esim. Kampista pääsee puolessa tunnissa ruuhka-aikaan X km2 alle 30:ssä minuutissa. Klo 2-3 yöllä taas näin monelle. Mellunmäen ostarilta taas näin monelle. Tällöin ei ole oleellista millä minuutilla on lähdössä liikenteeseen vaan esimerkiksi klo 16-17 välinen keskiarvo.

Vaatii varmasti paljon työtä, mutta kartta jossa kuvataan kuinka hyvin eri alueilta tavoittaa muita alueita Helsingissä alle puolen tunnin olisi mielenkiintoinen nähdä. Se korreloinee yleisten käsitysten kanssa, mutta ihan oikealle tiedollekin olisi kysyntää. Voisiko softallasi suhteellisen helposti tehdä hakuja muutamasta koepisteestä (pari keskusta- ja pari lähiöpaikkaa) ja laatia keskiarvokartat?
 
Tätä voi kyllä kehua! Hienoa! Tämä on ainakin joukkoliikenteestä kiinnostuneelle mukava asia.

Tämä toimi ok. Seuraavaa hakua varten piti ladata sivu uusiksi, mikä ei sinänsä ole ongelma, mutta ehkä voisi lisätä valikkoon reset tms napin tätä varten.

Kiitos!

Tuo tekee tuota joskus kun sessio katkeaa (jotain tietoa jää lataamatta), mutta aika harvoin osunut kohdalle tuo.

Kaipasin enemmän minuuttivaihtoehtoja. Jos se ei vaadi kovinkaan paljon ylimääräistä työtä, tarjoaisin myös mahdollisuuden määrätä minuutit itse.

Käyttöliittymää voisi hioa, vertaa google-mapsin klikkaus oikealla napilla avaa valikon. Nyt kartan klikkaamisen käyttäytyminen tuntuu varsin sattumanvaraiselta.

Pitääpä pistää korvan taakse, ja korjata nuo kun on aikaa.

Ainakin se näyttää havainnollisesti miltä asuinalueilta merkittäville työpaikka-alueille pääsee esimerkiksi puolen tunnin sisään. Helpottanee hahmottamaan minkälaisia linjoja tarvitaan parantamaan merkittävimpien työpaikkakeskittymien saavutettavuutta. Esimerkiksi Aviapoliksen alue näyttää varsin masentavalta keskustaan tai jopa leppävaaraan verrattaessa :D

Nyt oletuksena on, että katson minne pääsen tiettynä aikana tietyssä ajassa, mikä ei tietenkään ole tieto, jota kovinkaan moni tarvitsee. Yksi relevantti tieto on: jos muutan tähän taloon kuinka hyvät yhteydet tästä pisteestä on keskimäärin eri vuorokauden aikoina. Esim. Kampista pääsee puolessa tunnissa ruuhka-aikaan X km2 alle 30:ssä minuutissa. Klo 2-3 yöllä taas näin monelle. Mellunmäen ostarilta taas näin monelle. Tällöin ei ole oleellista millä minuutilla on lähdössä liikenteeseen vaan esimerkiksi klo 16-17 välinen keskiarvo.

Vaatii varmasti paljon työtä, mutta kartta jossa kuvataan kuinka hyvin eri alueilta tavoittaa muita alueita Helsingissä alle puolen tunnin olisi mielenkiintoinen nähdä. Se korreloinee yleisten käsitysten kanssa, mutta ihan oikealle tiedollekin olisi kysyntää. Voisiko softallasi suhteellisen helposti tehdä hakuja muutamasta koepisteestä (pari keskusta- ja pari lähiöpaikkaa) ja laatia keskiarvokartat?

Vastaan tässä näihin molempiin. Minulla on tässä juuri työn alla kartta joka kuvaa eri paikkojen saavutettavuutta aamun ruuhkatunnin (7:30-8:30) aikana. Tietokone arpoo paikan ja ajan, ja laskee sitten kuinka moneen "paikkaan" siitä pääsee 30 minuutin sisään. Paikka vastaa siis katu-nodea (kadunkulmaa, risteystä, mutkaa..) joka korreloi jokseenkin asukasmäärän kanssa. Tästä saadaan pitkä lista saavutettavuuksia, ja nämä prosessoidaan sitten kartalle. Tässä linkki vaiheessa olevaan karttaan (ja ilman karttapohjaa). Täysin vihreä alue vastaa 45 000 nodia, kun koko karttapohjan alueella on n 96 000 nodia.

Kartta on pääpiirteiltään yllätyksetön (Pasilan aseman katolla olisi paras paikka asua tavoitettavuuden suhteen), mutta tarjoilee muutamia isojakin yllätyksiä. Esimerkiksi kantakaupungin eteläosista on hyvin heikko tavoitettavuus muuhun kaupunkialueeseen nähden. Tämä tietysti selittyy sillä, että lähes kaikki reitit kulkevat "keskustan" läpi, ja sinne pääsy vie oman aikansa. Samoin jokeri-linjan vaikutus on huima, sen kattamalla alueella on lähes kauttaaltaan kantakaupunkimainen saavutettavuus, ja parempi kuin säteittäisten runkolinjojen varrella. Tämä vastaakin käsitystä siitä, että poikittaislinjat ovat hyvin tärkeitä kun halutaan lisätä alueellista saavutettavuutta muualla kuin keskustassa.

Muutamia esimerkkejä:

Näissä on käytetty vain yhtä aikaa (17:00, ja maksimietäisyys 45min), pitää katsoa noita keskiarvokarttoja kun on tuo saavutettavuuskartta valmistunut. Linjojen paksuus kuvaa sen läpi saatua saavutettavuutta.

Pasila. Mielenkiintoista on, että jo pasilassa saavat poikitaislinjat suuren määrän saavutettavuutta. Eipä ihme että h58 on ruuhkautunut!

Aviapolis. Luvattoman huono tilanne seudun isoimmalle lentokentälle, ja isolle työpaikka-alueelle. Lähes kaikki liikenne linjojen 615 ja 519 varassa. Tilannetta tulee helpottamaan huomattavasti kehärata, joka parantaa myös martinlaakson- ja pääradan varsien saavutettavuutta jonkin verran. Yksi mahdollinen väliaikaisratkaisu olisi laittaa joku Tikkurilan ja Länsi-Vantaan välillä kulkeva linja kulkemaan aviapoliksen läpi kehä III:n sijaan. Yksi saavutettavuutta heikentävä tekijä on myös kävelyn hankaluus (kokeilkaapas kävellä T2:lta Technopolikselle!) Kehä III:n varrelta on esim. Tuupakasta paremmat yhteydet eri puolille.

Ruoholahti. Yksi parhaiten saavutettavissa oleva työpaikka-alue kiitos Metron ja espoon bussien. 8 auttaa myös Länsi-Helsingin busseille.

Malmi on vielä aluetta jolla poikittaisyhteydet toimivat hyvin, 54 kattaa lähes koko Itä-Helsingin ja myös lännen suunnan. 70-sarjan bussit tarjoavat hyvät yhteydet lähiseudulle (laaja vihreä alue). Tikkurilasta joka on van n 10 min pääradalla pohjoiseen onkin jo huomattavasti heikommat poikittaisyhteydet, säteittäisten yhteyksien ollessa kuitenkin vielä hyvät. Jokeri ja 58 taitavat tarjota tikkurilastakin parhaat yhteydet Itä- ja Keski-Helsinkiin. Näyttäisi siltä että hyvien yhteyksien raja kulkee noin Kehä I:n tasossa, poislukien Pääradan varsi, jolla hyvää saavutettavuutta on Malmille asti.


Tässä oli jotain omia mietteitä. Miten muuten kuvaako kartta mielestänne todellisuutta, ja oliko muita isoja yllätyksiä? Päivittelen tuota karttaa tänne, kunhan tuo on laskenut vähän enemmä nnoita datapisteitä, niin saadaan kohinaton kartta

// Hannes
 
Viimeksi muokattu:
Olisiko suuri vaiva laittaa sivulle sellainen vaihtoehto, joka näyttää, kuinka laajalta alueelta ehtii esim. 45 minuutissa paikkaan X tietyksi kellonlyömäksi? Sellaisesta voisi olla hyötyä.

---------- Viesti lisätty kello 10:30 ---------- Edellinen viesti oli kirjoitettu kello 8:50 ----------

Nyt näkyy olevankin sivu jo muuttunut jonkinlaiseksi reittioppaaksi, jossa noita saavutettavuusalueita ei saa näkyviin. Vai onko vika vain käyttäjän taidoissa? Miten saisin valittua vaihtoehdon Select destination ja sille sitten valittua ajankohdan ja matkan pituuden?
 
Löytyi samankaltainen sivu Lontoon metrosta. Lähtöaseman voi valita karttakaavion yläpuolisesta pudotusvalikosta tai viemällä hiiren halutun aseman kohdalle. Klikkauksen jälkeen kartta "elää" ja muuntuu lentäväksi spagettihirviöksi. Muuntumisen jälkeen hiiri viedään uudestaan "spagettikasan" päälle, josta selviää matkustusaika kohdeasemalle.

Matka esim. Heathrow 1 2 & 3 terminaalin asemalta Upminsteriin kestää tuon sivun mukaan 92 min (matkaa linnuntietä n. 50 km). Heathrowin lentoaseman kahden metroaseman välillä matka-aika on 5 min!
 
Todella hieno vehje.

Tuon frontin kanssa vähän häiritsee, että tulokset riippuvat aika paljon siitä, minkä lähtöminuutin sattuu valitsemaan. Jos se osuu hyvin jonkun tietyn linjan aikatauluun, sillä pääsee paljon pidemmälle kuin jos minuutti osuukin huonosti.

Jos käyttäjän tarkoituksena on vaikkapa katsoa, miten hyvät yhteydet harkinnassa olevasta uudesta asunnosta on, ei tälläinen tulos ole ihan ideaali. Ainakin omista matkoistani ehkä 95% on sellaisia, joissa minuutintarkka perilläoloaika ei ole kynnyskysymys, vaan matkan kokonaiskesto. Tämän voisi to
teuttaa vaikka selaamalla läpi kaikki minuutit vartin ajalta ja piirtämällä käyrän pisimmälle pääsyn mukaan.

EMME-mallinnuksissa käytetään odotusaikana puolikasta vuoroväliä. Sekin ylikorostaa vuorovälin merkitystä, mutta antaa ainakin tasaisia tuloksia.

Sitten tietysti kaipaisin vielä sitä nappia, jolla voi rajoittaa bussit pois vaihtoehtojen joukosta. Kantakaupungin osalta se antaisi hyödyllisempiä tuloksia, koska bussimatkat esim 65:llä harvoin ovat käytännössä järkeviä, vaikka reittiopas niitä aina suosittaakin.

---------- Viesti lisätty kello 17:30 ---------- Edellinen viesti oli kirjoitettu kello 17:24 ----------

Kuinka työlästä tuohon työkaluun muuten olisi lisätä spekulatiivisia linjoja?

Teimme parin kaverin kanssa taannoin hahmotelmaa Östersundomiin ratikkaverkostoksi. Sitä tehdessä olisi ollut todella hienoa speksata linjat ajoaikoineen jotenkin systeemiin ja katsoa millaiset kartat saa.

Jos koodisi kanssa saa leikkiä, saattaisin osata koodata tuollaisen laajennoksen itsekin. Tosin sinulta sujunee huomattavasti nopeammin.
 
Kuinka työlästä tuohon työkaluun muuten olisi lisätä spekulatiivisia linjoja?

Teimme parin kaverin kanssa taannoin hahmotelmaa Östersundomiin ratikkaverkostoksi. Sitä tehdessä olisi ollut todella hienoa speksata linjat ajoaikoineen jotenkin systeemiin ja katsoa millaiset kartat saa.

Jos koodisi kanssa saa leikkiä, saattaisin osata koodata tuollaisen laajennoksen itsekin. Tosin sinulta sujunee huomattavasti nopeammin.
Reittioppaan tietokannasta saa dumpin kun pyytää kauniisti. Muistaakseni linjat on määritelty sarjana pysäkkejä, eli niin kuin tässä näkymässä http://aikataulut.hsl.fi/reittiopas/fi/line?line=6&type=2
Pysäkeille taas on sitten koordinaatit.
 
Olisiko suuri vaiva laittaa sivulle sellainen vaihtoehto, joka näyttää, kuinka laajalta alueelta ehtii esim. 45 minuutissa paikkaan X tietyksi kellonlyömäksi? Sellaisesta voisi olla hyötyä.

Nyt näkyy olevankin sivu jo muuttunut jonkinlaiseksi reittioppaaksi, jossa noita saavutettavuusalueita ei saa näkyviin. Vai onko vika vain käyttäjän taidoissa? Miten saisin valittua vaihtoehdon Select destination ja sille sitten valittua ajankohdan ja matkan pituuden?

Hei,

Tuossa on tosiaan nyt vain tuon lähtöpaikan ympyrä merkattu. Pitää pistää tuo mietinnän alle miten saisi myös määränpään näyttämisen järkevästi istumaan tuohon.

---------- Viesti lisätty kello 2:01 ---------- Edellinen viesti oli kirjoitettu kello 1:53 ----------

Todella hieno vehje.

Tuon frontin kanssa vähän häiritsee, että tulokset riippuvat aika paljon siitä, minkä lähtöminuutin sattuu valitsemaan. Jos se osuu hyvin jonkun tietyn linjan aikatauluun, sillä pääsee paljon pidemmälle kuin jos minuutti osuukin huonosti.

Jos käyttäjän tarkoituksena on vaikkapa katsoa, miten hyvät yhteydet harkinnassa olevasta uudesta asunnosta on, ei tälläinen tulos ole ihan ideaali. Ainakin omista matkoistani ehkä 95% on sellaisia, joissa minuutintarkka perilläoloaika ei ole kynnyskysymys, vaan matkan kokonaiskesto. Tämän voisi to
teuttaa vaikka selaamalla läpi kaikki minuutit vartin ajalta ja piirtämällä käyrän pisimmälle pääsyn mukaan.

EMME-mallinnuksissa käytetään odotusaikana puolikasta vuoroväliä. Sekin ylikorostaa vuorovälin merkitystä, mutta antaa ainakin tasaisia tuloksia.

Sitten tietysti kaipaisin vielä sitä nappia, jolla voi rajoittaa bussit pois vaihtoehtojen joukosta. Kantakaupungin osalta se antaisi hyödyllisempiä tuloksia, koska bussimatkat esim 65:llä harvoin ovat käytännössä järkeviä, vaikka reittiopas niitä aina suosittaakin.

Olisi tietysti hyvä jos näkyisi tuo maksimietäisyys. Yksi mahdollisuus olisi lisätä valikkoon että näyttää XX min maksimin. Lisää laskentaa tuo tietysti vaatisi, mutta itse reittien laskeminen on kuitenkin suht halpaa ääriviivojen laskemiseen verrattuna

Kantakaupungin busit ovat hankalia. Kokonaankaan niitä ei voi poistaa, sillä silloin jää myös alkupään matkat pois. Kokeilen nostaa hieman tuota vaihdon tekemisen "kustanusta", jolloin laskee mielummin hieman enemmän kävelemistä, tai hitaampaa mutta vaihdotonta joukkoliikennettä käyttävän reitin.

Kuinka työlästä tuohon työkaluun muuten olisi lisätä spekulatiivisia linjoja?

Teimme parin kaverin kanssa taannoin hahmotelmaa Östersundomiin ratikkaverkostoksi. Sitä tehdessä olisi ollut todella hienoa speksata linjat ajoaikoineen jotenkin systeemiin ja katsoa millaiset kartat saa.

Jos koodisi kanssa saa leikkiä, saattaisin osata koodata tuollaisen laajennoksen itsekin. Tosin sinulta sujunee huomattavasti nopeammin.


Tuohon on suht helppo istuttaa uutta dataa. Tällä hetkellä data tulee HSL:ltä XML-tiedostona, jonka parsean GTFS-formaattiin. Linjojen lisäämiseen tarvitaan pysäkkien koordinaatit, reittien pysäkkijärjestys, pysäkkien väliset ajoajat ja vuoroväli. Tosin tuo pitäisi tehdä omaan tietokantaan, ettei sotkisi "oikeaa" dataa. Voisin yrittää katsoa mahdollisuutta toteuttaa tuon, kunhan muut kiireet saadaan alta.
 
Mapnificient, joka on saksalaisen tyypin tekoa, on jälleen yksi mielenkiintoinen projekti samaan suuntaan. Siinä on myös Helsinki mukana. Palvelu vaikuttaa päällisin puolin hyvältä ja helposti käytettävältä, mutta kun kokeilin Helsingissa muutamia kohtia, ei ajat vastaa lainkaan arkikokemustani.

http://www.mapnificent.net

Joka tapauksessa on hyvä, että näitä tehdään.
 
Palvelu vaikuttaa päällisin puolin hyvältä ja helposti käytettävältä, mutta kun kokeilin Helsingissa muutamia kohtia, ei ajat vastaa lainkaan arkikokemustani.

Taitaa olla aika beta. Veikkaisin, että laskentaan ei käytetä tällä hetkellä kuin bussilinjoja, ja niistäkin vain osaa. Asia selviää esim. laittamalla alkupisteen Herttoniemeen, jolloin matka Itäkeskukseen kestäisi 60-70 minuuttia, ja kiertämällä Arabian ja Viikin kautta. Junista näyttäisi olevan K-juna, ei muita. Bussi 59 näyttäisi löytyvän, mutta ei 58:aa.

Hyvä teknologiademo kylläkin. Eri asia on, onko sellaiselle ihan oikeasti tarpeeksi käyttöä muuten kuin tutkimuksessa ja investointien vaikutusten visualisoinnissa.
 
Takaisin
Ylös