Humalat ja huumeet

Tulkku

Suljettu tunnus
Liittynyt
16 Marraskuu 2005
Viestit
9
Hei.

Kuinka linja-auton, metron, ja raitiovaununkuljettajia tarkistetaan että ovat selvinpäin? Eli esimerkiksi ei pääse ajamaan krapulassa. Ja tehdäänkö kuljettajille huumetestit?
Joskus on sattunut niin, että kuski on ratsiassa puhaltanutkin promilleja.

Puhallutetaanko koskaan ennen ajoonlähtöä pistokokein, vai onko se ihan yleinen tapa. Ja tehdäänkö huumetestejä pistokokeina?

Viime viikolla joku ajoi autolla tuossa lähellä orapihlaja-aitaan. Se möyrysi siellä auton kanssa ja sai sen peruutettua pois. Sitten se jatkoi matkaa. Naapurista eläkeläismies soitti poliisin, se näki rekisterinumeron. Umpihumalassa se kuski oli. Sen näki jo kauas.

T:Tulkku
 
Tulkku sanoi:
Kuinka linja-auton, metron, ja raitiovaununkuljettajia tarkistetaan että ovat selvinpäin? Eli esimerkiksi ei pääse ajamaan krapulassa.
Kyllä tuollaisessa työtehtävässä oman kontrollin pitää olla sitä tasoa, ettei työpäivää edeltävänä päivänä juurikaan koske viunaan. HKL:n bussikoulutuksessa aikanaan korostettiin, että krapulassakin suorituskyky on alempana kuin yleensä.

Jos nyt joukossa joku sellainen on, joka ei asiaa ymmärrä, niin näissä kunnallisissa toverivalvonta on ainakin ollut sitä tasoa, että vanhalta viinalta haisevan työpäivä loppuu viimeistään taukotilaan. Lienee joissakin paikoissa alkometrejäkin asian varmistamiseksi, jos venkoilua syntyy.

Kuten sanottu, vastuuntuntoinen kuljettaja tietää, koska viunaan voi koskea ja koska ei. Jos ei tiedä, on parempi siirtyä matkustajaksi. Jaa-a, itsekin olen nykyisin mieluummin matkustaja :D
 
Tulkku sanoi:
Joskus on sattunut niin, että kuski on ratsiassa puhaltanutkin promillejakin
Eikö joskus 2001 tai 2002 metrossa käynyt niin, että kuski oli täysin krapulassa.
Samallahan vielä yksi vaunun ohjaamo joutui vaihtoon, kun kuski oli oksennellut sen pilalle. Siinähän luultiin, että kuski on pahoinvoiva, jota se taisi olla, mutta eri tavalla. Lopulta juttu paljastui, kun Mellunmäessä matkustajat soittivat poliisille oksentelevasta ja huojuvasta kuskista. Lopulta kuski sai sakot ja potkut.

On Heinolassa käynyt myös samoin että kuski oli juovuksissa ja törmäsi lopulta johonkin aitaan. Siihen loppui tämän kuskin työ.

Toinen juttu on myöskin Heinolasta kun kuskeilla oli ollut koulutusta. Siinä samalla kerrottiin ettei vakuutus korvaa jos kaksi saman yrityksen autoa törmää toisiinsa. No seuraavana päivänä kaksi kuskia sitten törmäsivät toisiinsa saman yrityksen autoilla. Kumpikin oli vielä humalassa siitä kun he olivat juhlineet koulutuksen päättymistä.
Tämä tapahtui joskus 1960-luvulla. Kumpikaan ei saanut potkuja.
 
Kyllä, virtsakoe pitää antaa työhönotossa. Myös kurssin aikana tehdään puhallutuksia.
 
Kyllä, virtsakoe pitää antaa työhönotossa. Myös kurssin aikana tehdään puhallutuksia.

Olen ollut yhdessä joukkoliikennekonsernissa töissä (en toki kuljettaja tai liikennetehtäsissä) ja töihintuloterveystarkastuksessa mitattiin ne tärkeimmät eli maksa ja kihtiarvot ja jos ne poikkesivat niin siitä tuli kyllä sanomista. ( ei mun kohdalal tietenkään mutta parilla kaverilla oli).

t. Rainer
 
Olen ollut yhdessä joukkoliikennekonsernissa töissä (en toki kuljettaja tai liikennetehtäsissä) ja töihintuloterveystarkastuksessa mitattiin ne tärkeimmät eli maksa ja kihtiarvot ja jos ne poikkesivat niin siitä tuli kyllä sanomista. ( ei mun kohdalal tietenkään mutta parilla kaverilla oli).

t. Rainer

Myös verikoe otettiin tuohontulotarkastuksessa, mutta en nyt muista mitä arvoja niistä katseltiin. Mahdollisesti noitakin.
 
Liikenneyhtiössä, jota edustan, vallitsee päihteiden ja alkoholin suhteen täysi nollatoleranssi ja sitä varmistetaan aika-ajoin testaamalla koko henkilökunta pistokoeluontoisesti.

Työhöntuloterveystarkastuksen yhteydessä tehdään huumeseulonta virtsanäytteestä, josta toki on aivan mahdollista kieltäytyä. Siitä vain seuraa, ettei työsuhde jatku työhöntulotarkastuksen läpäisemättömyyden johdosta.

Myös, jos pistokoe-luontoisissa puhallustesteissä mittari näyttää jotain muuta kuin nollaa, tai kieltäytyy puhaltamasta siihen, työsuhde päättyy siihen paikkaan. Toki tuollaisessa puhallustilanteessa tulee olla puhallutusta suorittavan sekä puhaltajan lisäksi läsnä jokin muu henkilö (yleensä luottamusmies) todistajana.
 
Viimeksi muokannut moderaattori:
Myös, jos pistokoe-luontoisissa puhallustesteissä mittari näyttää jotain muuta kuin nollaa, tai kieltäytyy puhaltamasta siihen, työsuhde päättyy siihen paikkaan.

Tuo voi tulla oikeudessa kalliiksi työnantajallesi.

En silti väitä, että menettelytapa olisi väärä.
 
Tuo voi tulla oikeudessa kalliiksi työnantajallesi.

En silti väitä, että menettelytapa olisi väärä.
Kyseessä on yhtiön sisäinen menettelytapa ja toki muilla saattaa olla jotain muita käytäntöjä. Varmaa kuitenkin on, että yhdessäkään liikennefirmassa ei työvuoroon tuleva kuljettaja lähde ajoon, jos virallinen poliisi-alkometri näyttää jotain muuta kuin lukemaan "0". Seuraamukset tuosta vaihtelevat sitten työsuhteen päättymisen, pakkoloman tai kirjallisen varoituksen välillä. Mutta vaikeuksia tulee varmasti joka talossa.

Mutta yhtäkaikki, pienissäkään promilleissa ajamista ei hyväksytä missään, ei edes alle rattijuopumusrajan alittamissa arvoissa. Näin ollen kenellekään kuljettajalle ei pitäisi olla epäselvää, missä kunnossa pukeudutaan edustamansa liikenneyhtiön virka/työasuun ja lähdetään työhön kuljettamaan asiakkaita, joiden pitää voida luottaa kuljettajien ammattitaitoon ja ajokykyyn.
 
Viimeksi muokattu:
Varmaa kuitenkin on, että yhdessäkään liikennefirmassa ei työvuoroon tuleva kuljettaja lähde ajoon, jos virallinen poliisi-alkometri näyttää jotain muuta kuin lukemaan "0".

Se on ihan selvä. Sama pätee Staran museoliikenteen rahastajiinkin, eli promilleraja on 0,00. Rahastajathan on koulutettu avustamaan vaunun peruutuksessa sekä ohjaamaan liikennettä siihen liittyen, ja sen vuoksi pidän välttämättömänä tätä nollarajaa myös rahastajilla.

Seuraamukset tuosta vaihtelevat sitten työsuhteen päättymisen, pakkoloman tai kirjallisen varoituksen välillä. Mutta vaikeuksia tulee varmasti joka talossa.

Varmasti. Mutta jos puhallutuksesta kieltäytyneen työsuhde puretaan tai irtisanotaan, niin se ei kyllä taida oikeudessa mennä läpi.

Muistan yhden tapauksen, jossa Finnairin vuosikymmeniä moitteetta palvellut lentoemäntä puhalsi reippaat lukemat, ehkä 1,0? Työsuhde päätettiin (en muista, purettiinko vai irtisanottiinko), ja työnantaja voitti jutun molemmissa oikeusasteissa. Mutta tuossahan rike on selkeästi tapahtunut. Sikäli tuo ratkaisu on mielenkiintoinen, että yleensä vaaditaan ties mitä hoitoonohjauksia ym. toimenpiteitä ja varoituksia ennen työsuhteen päättämistä, oli tilanne mikä hyvänsä.
 
Oma kantani tuohon puhallusasiaan on kyllä se, että mitä sellaista salattavaa kuljettajalla voi olla, ettei suostu puhaltamaan? Minusta se on reilu peli ja enkä nyt aivan pidä vaikkapa DaCapo-suklaapatukan nauttimistakaan juuri ennen työvuoroni alkua välttämättömänä.

Reilu peli on paras, eikä jätä sijaa epäilyksille, minusta.

Kyllä minäkin joskus oluilla käyn, mutta selkeästi vapailla tai lomalla sitten.
 
Oma kantani tuohon puhallusasiaan on kyllä se, että mitä sellaista salattavaa kuljettajalla voi olla, ettei suostu puhaltamaan? Minusta se on reilu peli

Sanopa muuta. Tuohan on asia, joka jokaisen kuljettajaksi aikovan pitää ymmärtää ja hyväksyä jo siinä vaiheessa, kun hakeutuu alalle. Jos ei sitä hyväksy, niin sitten pitää mennä toiselle alalle töihin.
 
Sanopa muuta. Tuohan on asia, joka jokaisen kuljettajaksi aikovan pitää ymmärtää ja hyväksyä jo siinä vaiheessa, kun hakeutuu alalle. Jos ei sitä hyväksy, niin sitten pitää mennä toiselle alalle töihin.
Todellakin näin, eikä voisi paremmin asiaa todeta ja tiivistää :).
 
Takaisin
Ylös