Minullekin määrättiin kerran jatkuvaan yskään tuota Cocillana yskänlääkettä. Kyseisen lääkkeen määrännyt ei ollut yhtiöni varsinainen työterveyslääkäri, vaan aikojen puutteessa jouduin käymään saman lääkäriaseman yleisläkärillä. Kun tiedustelin ko. lääkkeen vaikutusta ajokykyyn, lääkäri totesi, että "älä nyt ainakaan juuri ennen ajovuoron alkua ota...". Onneksi parin päivän sairausloman aikana kokeilin tuota Cocillanaa ja reseptin mukainen annosteluohje sai allekirjoittaneen aika kauaksi ajokyvystä. Tuo lääke näet toimii niin, että se lamaa ihmisen pikkuaivoissa olevaa yskäkeskusta ja näinollen ei yskitä. Eikä yskittänytkään. Näin sivumainintana: tuota Cocillanaa käytään tietyissä piireissä päihteenä, eikä hengitystä lamaava, tappava yliannoskaan ole kovin suuri. Melkoista troppia, sanoisin!
Muunmuassa tämän vuoksi on mielestäni ehdottoman tärkeää, että liikenneyhtiöllä on valtuutettu, riittävän pätevä työterveyslääkäri ja -hoitaja, jotka ovat perillä ammattikuljettajan työn asettamista vaatimuksista ja rajoitteista lääkemääräysten tai sairauksien hoidon suhteen.
---------- Viesti lisätty kello 10:52 ---------- Edellinen viesti oli kirjoitettu kello 10:14 ----------
Tähän kyllä voin vain todeta, että voin, hitto vie, jättää ne simat ja ykkösoluetkin nautittavaksi vapaapäivinä. Ei ole, enkä ymmärrä, mitään pakottavaa tarvetta nauttia niitä juuri ennen työvuoroa tai sen aikana. Maailma on täynnä täysin alkoholittomia ja riskittömiä vaihtoehtoja, alkaen vaikkapa vedestä.
Kahvihan on puolestaan ihan "laillinen huume", enkä itse kofeiiniherkkänä henkilönä käytä sitä ollenkaan, joten ei siitä sen enempää.
Sen lisäksi, että kännykkäpuhelut ilman kädet vapauttavaa toimintoa ovat jo Tieliikennelain mukaan kiellettyjä, yksityispuhelut ovat kautta liikenneyhtiöiden kiellettyjä ja ainoa poikkeus on kuljettajan ja liikennetyöjohdon väliset, liikenteenhoitoon liittyvät, välttämättömät puhelut.
Ylinopeus on tieliikennelain mukaan kiellettyä, eikä yhdessäkään liikenneyhtiössä edellytetä tai vaadita sitä, eivätkä linjojen ajosarjat ole suunniteltuja siten, että niiden toteutuminen edellyttäisi ylinopeutta, vaan liian kireät ajosarjat muutetaan todellisten ajoaikojen mukaisiksi tai sitten ollaan alinomaa myöhässä.
---------- Viesti lisätty kello 10:59 ---------- Edellinen viesti oli kirjoitettu kello 10:52 ----------
En uskokaan, että juuri sinulla olisi tietoa tällaisista tapauksista. Miksi olisikaan?