Joukkoliikenteen pääjärjestelmä

Liittynyt
26 Syyskuu 2006
Viestit
3,859
Pietarissa muuten on laaja johdinautoverkkokin, eikä se tilannetta mitenkään auta. Pietarin koko liikenne on kaaoksessa, ja se johtuu joukkoliikenteen pääjärjestelmän eli raitiotien voimakkaasta näivettämisestä. Lakkauttamalla raitioteitä pintaliikenteen kapasiteetti on alentunut erittäin voimakkaasti. Autoilun osuus liikenteessä on kasvanut, metron osuus on noussut hieman, mutta saavuttanut maksiminsa ja myös taksibussien osuus on kasvanut. Bussien osuus on laskenut ja raitovaunujen osuus laskenut voimakkaasti.

Kyllä Pietarissa joukkoliikenteen pääjärjestelmä on ollut jo pitkään metro- ja lähijunat. Raitiotiet ovat syöttäneet liikennettä näille.

Pietarin keskustan pintaliikenne on ruuhkautunut niin pahoin, ettei pinnassa voida keskustassa liikennöidä kunnolla. Ruuhkat aiheuttavat sekä jalankulkijat että autot. Itse asiassa jalankulkijat taitavat olla jopa autoja pahempi ongelma pintajoukkoliikenteelle. Kaduilla liikkuu niin paljon kävelijöitä, että ydinkeskustassa ei pintaliikenne voi toimia.

Vähän sama tilanne kuin Lontoossa ja New Yorkissa. Suurilla alueilla jalankulkuvirrat muistuttavat Helsingin Kaivokatua tai Mannerheimintietä Lasipalatsin ja Stockmannin välillä, jos jalankulkijoita on valtavasti he ovat toki etusijalla liikenteessä.

Liikennejärjestelmän kokonaiskapasiteetti on laskenut, mutta liikenteen kysyntä luultavasti on noussut. Kokonaiskapasiteetin lasku johtuu siitä, että on siirrytty tehottomampiin liikennemuotoihin, eli autoihin, taksibusseihin ja busseihin. Bussien käyttövoimalla ei ole tässä merkitystä.

Siirtymää on käsittääkseni keskustassa sekä tehokkaampiin (metro ja kävely) että tehottomampiin (henkilöauto ja pikkubussi). Neuvostoaikaiset ratikat olivat bussin kokoluokkaa, joten niiden korvaaminen busseilla ei kapasiteettiin paljon vaikuta.
 
Viimeksi muokannut moderaattori:
Vs: Johdinautot

Pietarin koko liikenne on kaaoksessa, ja se johtuu joukkoliikenteen pääjärjestelmän eli raitiotien voimakkaasta näivettämisestä.
Antero

Pietarin joukkoliikenteen pääjärjestelmä on metro. Ja piste. Älä nyt hemmetessä Antero tässä asiassa muuta väitä.
 
Vs: Johdinautot

Kyllä Pietarissa joukkoliikenteen pääjärjestelmä on ollut jo pitkään metro- ja lähijunat. Raitiotiet ovat syöttäneet liikennettä näille.
Pietarin joukkoliikenteen pääjärjestelmä on metro. Ja piste. Älä nyt hemmetessä Antero tässä asiassa muuta väitä.
Niin kuin millä perusteella?

Toki riippuu siitä, miten määritellään ”pääjärjestelmä”. Edellä lainatun perustella määrittelyn lähtökohta vaikuttaa olevan ”pääjärjestelmä on jotain muuta kuin raitiotie”. Siten pääjärjestelmäksi kelpaa myös kaksi järjestelmää laskettuna yhteen.

Minun ajatteluni lähtee siitä, että pääjärjestelmä on se osa joukkoliikennejärjestelmää, jonka palvelu on kattavin. Pietarin metrolla on 57 asemaa, noin 85.000 asukasta tai 25 km^2 per asema. Väestötiheys on runsas 3200 hlö/km^2, hieman suurempi kuin Helsingissä ilman Sipoota. Jos asemat jakautuisivat tasan, ne olisivat 5 km:n päässä toisistaan. Eiväthän ne jakaudu tasan, kun metrolinjoja on neljä ja keskiasemaväli vajaa 2 km. Maantieteellisesti metro kattaa Pietarissa noin 1,6 % pinta-alasta. Varmasti enemmän kuin 1,6 % kerrosalasta, mutta ei muutaman prosentin osuuksilla ansaita pääjärjestelmän asemaa.

Minulla ei ole käytettävissä bussi- ja ratikkapysäkkien määrää. Mutta ne kattavat koko Pietarin rakennetun alueen. Raitioverkon sosialismin aikaisen laajuuden perusteella pelkästään ratikkapysäkkipareja linee ollut luokkaa 500. Pintaliikenne on yksiselitteisesti metroa merkittävämpi ja Pietarin miljoonakaupunki tulikin hyvin toimeen raitiovaunuilla ja niitä täydentävillä busseilla ennen 1950-luvulla sotilaallisista syistä perustettua metroa.

Nyt raitiotiet ovat rappiotilassa kaikella tavalla, mutta ennen sitä ne olivat busseja tehokkaampi järjestelmä, myös vaunu- ja junakoon puolesta.

Antero
 
Vs: Johdinautot

Oletko muuten sitä mieltä, että bussiliikenne on Helsingin seudun joukkoliikenteen pääjärjestelmä? Sillähän on paras kattavuus.

---------- Viesti lisätty kello 21:46 ---------- Edellinen viesti oli kirjoitettu kello 21:41 ----------

Ja toki myös Pariisissa ja Lontoossa busseilla on paljon pysäkkejä. Onko bussit siis Pariisin ja Lontoon joukkoliikenteen pääjärjestelmä?
 
Vs: Johdinautot

Helsingin seudulla metro- ja lähijunalinjoja on viisi, ja kaupunginosien tarkkuudella kattavuus on reilusti alle puolessa kaikista. Kaupunginosan sisällä joudut todennäköisesti käyttämään liityntäbussia tai -ratikkaa päästäksesi metroon tai lähijunaan.

Metro- ja lähijunalinjoja korvataan aika ajoin poikkeusliikenteessä busseilla. Bussilinjoja voidaan korkeintaan lyhentää uuden junaradan myötä.

Millä yksittäisellä liikennevälineellä pääset todennäköisimmin perille?
 
Vs: Johdinautot

Mikä oikein olisi Helsingin joukkoliikenteen pääjärjestelmä? Väittäisin, että vastaus on moniosainen ja että yhtä "oikeaa" vastausta ei ole.

Helsingin kantakaupungin alueella pääjärjestelmä on raitiovaunu. Tämä on fakta, sillä näin on kaupunginvaltuusto päättänyt.

Vastaavanlaisia päätöksiä en muista muita, mutta perustellusti voinee väittää, että Itä-Helsingin joukkoliikenteen pääjärjestelmä on metro, jota tuetaan syöttöbussein. Se järjestelmä ei ole metro yksin, vaan nimenomaan metro+bussi.

Junaradan varrella tilanne onkin vähän monimutkaisempi, sillä junaradasta huolimatta myös suoria keskustabusseja on säästetty melkoisesti. Mikä on siis vaikkapa Kannelmäen joukkoliikenteen pääjärjestelmä? Luulen, että vastausta pitäisi hakea paikallisilta asukkailta, ja silloinkin vastaus riippuisi siitä, mitä vastaaja itse käyttää, bussia vaiko junaa.

Mitä sitten tulee maailman suuriin metrokaupunkeihin, niin kyllä vaikkapa Lontoon, Madridin tai New Yorkin joukkoliikenteen pääjärjestelmä on metro. Sen sijaan esim. Pietarissa tai Milanossa, joissa on monilinjainen metro, on paljon muutakin joukkoliikennettä eikä metrolla pääse läheskään joka paikkaan. Ehkä on tyydyttävä siihen, ettei niissä ole yhtä pääjärjestelmää, vaan joukkoliikenne on rakennettu usean eri välineen muodostamaksi verkoksi.
 
Viimeksi muokannut moderaattori:
Vs: Johdinautot

Kyllä Helsingin seutu tukeutuu Rantarataan, Vantaankosken rataan, Päärataan ja Itämetroon haaroinen. Se on laskentatavasta riippuen vähintään neljä raskasraidelinjaa.

Tähän ollaan muutaman vuoden päästä avaamassa kehärata, sekä siihen vuosi lisää niin Länsimetro.

Lisäksi Pisaraa pukkaa, raidejokeri roikkuu suunnitelmissa ja on myös Suur-8 ja muuta sellaista.

Itse uskoisin, että itämetron alueen kaupunginosarenesanssi vähentää monien matkustajien tarvetta käyttää liityntäbussia, kun tukotetaan metroasemien ympäristöt rakentamisella.

Myös Länsimetron alueella alkaa mittava täydennysrakennusvuosikymmen tai pari.
 
Vs: Johdinautot

Itse uskoisin, että itämetron alueen kaupunginosarenesanssi vähentää monien matkustajien tarvetta käyttää liityntäbussia, kun tukotetaan metroasemien ympäristöt rakentamisella.

?

Poistaako täydennysrakentaminen jollain tapaa nykyisiä liityntäbussin käyttäjiä? Tietty he saattavat vaihtaa henkilöautoon jos täydennysrakentamisen ja metrojunien lyhentämisen jälkeen metroon ei enää mahdu.
 
Vs: Johdinautot

No, ei, mutta on huomionarvoista, että esim. Kontulan asemalta piirretyllä 400m ympyrällä tavoittaa valtaosan Kontulaa. Tietty on Kivikkoa ja muita alueita jotka ovat liityntäbussien varassa.
 
Vs: Johdinautot

Nyt raitiotiet ovat rappiotilassa kaikella tavalla, mutta ennen sitä ne olivat busseja tehokkaampi järjestelmä, myös vaunu- ja junakoon puolesta.

Antero

Raitiolinjoja on purettu, metroa laajennetaan koko ajan. Tiedät paremmin kuinka paljon yhteen metrojunaan menee matkustajia. Mutta menihän se kuvernoori möläyttämään johdinautojen lakkauttamisesta. Idässä tehdään nykyaikaisia ratiovaunuja sekä johdinautoja, mutta moderneja raitiovaunuja en ole Pietarissa nähnyt. Arvioin itse että metro pysyy runkojärjestelmänä, jota johdinautolinjasto tukee.

Mutta metroa kehitään joka tapauksessa.
 
Vs: Johdinautot

Raitiolinjoja on purettu, metroa laajennetaan koko ajan. Tiedät paremmin kuinka paljon yhteen metrojunaan menee matkustajia. Mutta menihän se kuvernoori möläyttämään johdinautojen lakkauttamisesta. Idässä tehdään nykyaikaisia ratiovaunuja sekä johdinautoja, mutta moderneja raitiovaunuja en ole Pietarissa nähnyt. Arvioin itse että metro pysyy runkojärjestelmänä, jota johdinautolinjasto tukee.

Mutta metroa kehitään joka tapauksessa.
Pietarissa on menossa vähän samanlaisia metrolaajennuksia kuin Helsingissä. Ne ovat puheissa ja papereilla, mutta eivät missään todellisessa aikataulussa. Siitäkin huolimatta, että laajennuksille olisi liikenteellisiä perusteita. Mutta et tainnut oikein ymmärtää, miten vähän metrosta on apua, kun yhtä asemaa kohden on 25 km^2 kaupunkialuetta. Pietarin liikenteen ongelma ja ratkaisu ei ole maan alla vaan maan päällä.

Jos et ole nähnyt Pietarissa moderneja (sikäläisellä mittapuulla) raitiovaunuja, et taida kovin hyvin olla perillä tilanteesta. Enemmän olen itse nähnyt moderneja raitiovaunuja kuin moderneja johdinautoja. Ja se antanee todentuntuisemman kuvan johdinautojen tilanteesta Pietarissa kuin toiveikkaat uskomuksesi.

Johdinautot eivät voi olla Pietarin liikenneongelman ratkaisu, koska ne ovat vain busseja ja ne ovat vielä pahemmin jumissa henkilöautojen seassa kuin raitiovaunut. Tosin Pietarissa on paljon erittäin leveitä pääkatuja, joten jos autoilu Pietarin keskustasta lopetetaan ja täytetään kadut busseilla, niin katuala voi jopa riittää. Mutta en ihan usko, että tämä on mahdollista. Kun valittavaksi asetetaan varata 6-kaistaiselta kadulta 2 kaistaa ratikoille tai 6 busseille, jolloin matkustajakapasiteetti on sama. Luulen, että ratikat voittavat.

Kun nyt toit peliin uuden termin, "runkojärjestelmä", tosin määrittelemättä mitä sillä tarkoitat, niin kysyn vain, mistä muodostuu puu? Onko puu lehdet, oksat vai runko?

Antero
 
Vs: Johdinautot

Raitiotiekielteisyydessäänkin Pietari on tosiaan hyvä muistutus siitä, ettei johdinautosta ole raitiotien korvaajaksi. Uusia johdinautoja kaupunkiin on viime vuosina kylläkin hankittu, mutta niin on myös uusia raitiovaunuja.

Ja tähän puuvertaukseen vielä: kyllähän me kaikki tiedämme, ettei puu tarvitse oksia. Terve puu koostuu rungosta ja lehdistä. Jos lehdistä tehdään vähän entistä vihreämmät, niillä voidaan korvata loputkin oksat kokonaan. Joo. Olenko tosissani? Vihje: arvatkaa.

Sveitsin tilanteesta olen oikeastaan kaiken sanottavani jo sanonut. Rattivaunun analyysi siitä, että liikennemuotojen vastuualueet ovat melko hyvin vakiintuneet, pitää tietysti pitkälti paikkansa. Keskeisimmät muutokset ovat juurikin raitiotien mittavat laajennushankkeet Zürichissä, Genevessä ja Bernissä ja toisaalta johdinautoliikenteen täydellinen lakkautus Luganossa, Baselissa ja nyt mahdollisesti La Chaux-de-Fondsissa. Kolme täyttä lakkautusta tällä vuosituhannella on jo sellainen tahti, että jos se tapahtuisi ratikkapuolella jossakin läntisen Euroopan maassa, raitioteiden vastustajat Suomessakin markkinoisivat asiaansa sillä tiedolla mediassa jatkuvasti. Johdinautojärjestelmien lakkautukset ovat kuitenkin viime vuosikymmeninä olleet niin yleisiä läntisessä Euroopassa, etteivät ne saavuta samalla tavalla huomiota kuin raitioteiden lakkautukset, joita EU/EFTA-alueella ei Romania poislukien ole viimeiseen pariinkymmeneen vuoteen tapahtunut yhtäkään pysyväksi jäänyttä.
 
Vs: Johdinautot

Kolme täyttä lakkautusta tällä vuosituhannella on jo sellainen tahti, että jos se tapahtuisi ratikkapuolella jossakin läntisen Euroopan maassa, raitioteiden vastustajat Suomessakin markkinoisivat asiaansa sillä tiedolla mediassa jatkuvasti.
Eihän tuossa ole kysymys mistään muusta kuin siitä, että kolmessa "pikku kylässä" bussien energialähde on vaihtunut toiseksi. Raideliikennejärjestelmien alasajo on aivan eri mittaluokan asia. Basel toki ei ole pikku kyllä, mutta johdinautolinjasto oli hyvin suppea. Muista länsimaista sellaiset katosivat jo 1950 - 60 -luvuilla suurimmaksi osaksi. Sveitsin kaikkien aikojen johdinautoverkostoista edelleen on toiminnassa 13 (niitä on ollut joskus 17) ja raitiojärjestelmistä viisi (niitäkin on ollut parhaimmillaan yli 15).
 
Vs: Johdinautot

Kun nyt toit peliin uuden termin, "runkojärjestelmä", tosin määrittelemättä mitä sillä tarkoitat, niin kysyn vain, mistä muodostuu puu? Onko puu lehdet, oksat vai runko?

Antero

Tuuli välillä pudottaa lehdet ja vuodenaika. Surkea puutarhuri katkoo oksia. Runko kasvattaa uusia oksia ja lehtiä.

Tässä kerran oli lakossa metro ja raitiotiet. Antero kertoo, miltä alueelta bussi ei korvannut. Homma pelasi tuolloin Helsingin liikenteessä. En sano että hyvin pelasi, mutta vaihtoehtoinen bussilinja oli olemassa tai perustettiin muutamia. Jos kaikki bussit olisivat lakossa, niin niitä ei voi korvata raideliikenteelllä, polkupyörillä eikä takseilla, mutta henkilöautoilla aika pitkälle.

Kun bussit toimii runkojärjestelmänä tällaisessa tilanteessa, niin Yhden bussin vauroitumien ei saa koko järjestelmää sekaisin.
 
Takaisin
Ylös