Metron kehittämisen edistäminen oli HKL:n johtajille todennäköisesti helpointa. Esim. metron automatisoinnin HKL pystyi viemään läpi kokonaan omana hankkeenaan, jossa muut virastot eivät ole mukana.
Vaikkapa raitioliikenteen kehittäminen olisi vaatinut paljon muutoksia kaupunkisuunnittelussa. Kuten toisista ketjuista on saatu lukea, ei raitioliikenne ole kovin korkealla prioriteetillä Helsingin kaupunkisuunnittelussa.
Metroratoja HKL sen sijaan pystyi piirtelemään Helsingin sisällä lähes itsenäisesti. Kaupunkisuunnittelun ei tarvinnut puuttua maan pinnalla kuin metron sisäänkäynteihin. Tietysti metron vaikutus siihen, millaista kaupunkia ylipäätään syntyy, on huomattava. Kaupunkisuunnittelussa tämä on kuitenkin ymmärretty vaihtelevasti, vastakkaiset esimerkit löytyy Östersundomista ja Laajasalosta. Tosin vaikka HKL:llä piirreltiin metroja, niin eivätpä ne silti toteutuneet.