Näytetään tulokset 1-9/9

Viestiketju: Maarianhaminan 0-taksa - avustuksia

  1. #1

    Liittynyt
    27.08.2005
    Sijainti
    Vårdö
    Viestejä
    7

    oletus Maarianhaminan 0-taksa - avustuksia

    Maarianhaminassa on vuodesta 2000 ollut "nolla"-tariffi.
    Kaupunki maksaa kaikki kulut bussiyrittäjä Röde Ormille.

    Vuonna 2004 oli 325.000 matkustajaa ja avustus oli 500.000 euroa.
    Joten yksi matkustaja maksoi 1,54 euroa yhteiskunnalle.
    (Pienin tariffi on maaseudulla Ahvenanmaalla 2:20 euroa.)

    Paljonko maksaa yksi matkustaja mantereella ??

    Ahvenanmaan maakuntahallitus maksoi maaseudulla 0,81 euroa / km
    linja-autoyrittäjille vuonna 2004.
    Kuinka suuri on yhteiskunnan avustus mantereella / km ??

    Buss-Bosse

  2. #2
    738
    738 ei ole kirjautuneena
    738 avatar
    Liittynyt
    28.06.2005
    Sijainti
    Helsinki
    Viestejä
    53

    oletus

    Taitaa Ahvenanmaalla olla niin paljon isoja suuryrityksiä (Chips, Viking, Birka, Lundqvist, Wiklöf jne...) suhteutettuna väkilukuun, joiden verotuloilla saadaan rahoitettua, vaikka mitä. Bussit kulkevat Maarianhaminassa ilmaiseksi, katuvalot palavat pimeällä joka paikassa ilman, että joka toista niistä on pistetty sammuksiin säästösyistä, ja Ålandstrafiken puoli-ilmainen saaristolauttaverkosto on sekin todella tehokas.

  3. #3
    Tunnistettu jäsen
    Liittynyt
    28.06.2005
    Viestejä
    2789

    oletus

    Kaksi hyvää lähdettä:
    Montako bussia Röde Ormilla on? 500 000 vaikuttaa kohtuulliselta noin kahden bussin kokopäiväliikenteestä (ehkä kolmen - neljän jos mukana on osapäiväautoja). Samoin 1,54 e/matka on linjassa nk. "keskisuurten" kaupunkien liikennöinnin kustannusten kanssa. Helsingin, YTV:N Tampereen ja Turun kustannus on keskimäärin 1,01 e/matka, keskisuurten 1,67 e/matka. (Joukkoliikenne keskisuurissa kaupungeissa s. 41). Tuki matkaa kohden on suurissa ja keskisuurissa kaupungeissa haarukassa 0,2 e (Lahti) - 0,93 e (Kotka) matkaa kohden.

    Ahvenanmaan maaseutuliikennettä vastaavan muun Suomen linjalupaliikenteen julkinen tuki (matkakorvaukset + suora tuki) yhteensä on 94,9 miljoonaa euroa, ja ajoneuvokilometrejä 126,8 miljoonaa. Tuki kilometriä kohden on siis 0,75 e / km

    Eli: joukkoliikenteen ostojen kustannustaso on Ahvenanmaalla aika kohdallaan verrattuna Suomen keskiarvoihin.

    Maarianhaminan kokoisessa kaupungissa ilmainen bussiliikenne voi olla järkevä ratkaisu, mutta toki voi kysyä, paljonko paremman liikenteen saisi 500 000 e panostuksella, jos liikenne olisi maksullista?

  4. #4
    Tunnistettu jäsen Camo Lissabone avatar
    Liittynyt
    14.08.2005
    Sijainti
    Helsinki
    Viestejä
    939

    oletus

    Röde Ormilla on:
    1x Scala, 1x OmniCity, 2x Volvo B6LE/Carrus City L, 1x Scania BR86S-Allison/Wiima M-301, 1x Volvo B58-Allison/Wiima M-100.

  5. #5
    Tunnistettu jäsen
    Liittynyt
    28.06.2005
    Sijainti
    Helsinki
    Viestejä
    477

    oletus

    Lainaus Alunperin kirjoittanut Camo Lissabone
    Röde Ormilla on:
    1x Scala, 1x OmniCity, 2x Volvo B6LE/Carrus City L, 1x Scania BR86S-Allison/Wiima M-301, 1x Volvo B58-Allison/Wiima M-100.
    Mutta ovatko kaikki kuusi bussia kaupunkiliikenteen linjoilla? Muistelisin, että Maarianhaminassa olisi ollut liikennettä neljällä linjalla neljälle autolle.
    --
    Lauri Räty

  6. #6
    Tunnistettu jäsen
    Liittynyt
    29.06.2005
    Sijainti
    Helsinki
    Viestejä
    270

    oletus Järsö ja vara

    Lainaus Alunperin kirjoittanut Lauri Räty
    Muistelisin, että Maarianhaminassa olisi ollut liikennettä neljällä linjalla neljälle autolle.
    Oikeassa olet: koulupäivinä pyörii lisäksi viides auto kaupungin ulkopuolelle menevällä Järsön linjalla ja kuudes lienee varalla.

  7. #7
    Tunnistettu jäsen 339-DF avatar
    Liittynyt
    08.08.2005
    Viestejä
    7830

    oletus

    Ålandstidningen 31.1.2006 kertoo seuraavaa:

    Matkustajamäärät
    1999 97044
    2000 226023
    2001 307095
    2002 317992
    2003 326691
    2004 324956
    2005 332569

    Enpä tiedä, miten nuo määrät lasketaan kun lippuja ei ole. Ehkä kuski merkitsee joka pysäkillä ylös nousevien matkustajien määrän?

    Ilmaisliikenne alkoi vuoden 2000 alusta, ja sitä pidetään suurena menestyksenä. Aikuisten matkustajien määrä on noussut 106% ja nuorten 8%.

    Kuulemma Maarianhamina saa kyselyitä ilmaisliikenteen toimivuudesta sekä muualta maasta että Ruotsista, mutta vielä järjestelmää ei ole otettu muualla käyttöön. Kokonaisuutena Maarianhaminan joukkoliikenne on lehtiuutisen mukaan maan halvinta (tarkoittanee liikenteen aiheuttamia kustannuksia).

    Lehtiuutinen kertoo, että kulussa on neljä matalalattiabussia.

  8. #8
    Tunnistettu jäsen Compact avatar
    Liittynyt
    20.07.2005
    Viestejä
    2204

    oletus Ruotsin Ylitorniolla on myös ilmaista matkustustaa

    Pienen sattumanvaraisen surffailun tuloksena löysin tällaista 0-tariffitietoa naapurista:

    Ruotsin Ylitornion kunnan alueella on ollut ilmaiset bussimatkat kaikille kulkijoille vuodesta 2001 lähtien.

    Kunnanrajan ylittävillä matkoilla maksetaan täysi maksu.

    Maksuttomuus koskee Länstrafiken i Norrbotten -linjoja 361, 362, 363, 264, 53, 54 ja 63.

    Övertorneån kunnan keskusta Matarengi on puolisen kilometriä Suomen Aavasaksan taajamasta Tornionjoen toisella puolella. Silta on!

  9. #9
    kemkim avatar
    Liittynyt
    24.09.2005
    Sijainti
    Helsinki
    Viestejä
    2703

    oletus Vs: Ruotsin Ylitorniolla on myös ilmaista matkustustaa

    Lainaus Alunperin kirjoittanut Compact Näytä viesti
    Ruotsin Ylitornion kunnan alueella on ollut ilmaiset bussimatkat kaikille kulkijoille vuodesta 2001 lähtien.
    Artikkeli:
    http://www.vas.fi/uutiset/marraskuu_...1131621522514/
    Viimeisin muokkaaja vko; 14.02.2007 kello 14:58. Syy: lainausta lyhennetty
    Yöbussissa on tunnelmaa

Vastaavia viestiketjuja

  1. HSL: Kaarimalli tulevan taksa- ja lippujärjestelmän pohjaksi
    kirjoittanut RSS foorumissa Joukkoliikenneuutiset
    Vastauksia: 0
    Viimeisin viesti: 29.03.2011, 13:50
  2. HSL: HSL kysyy kuntien kantaa taksa- ja lippujärjestelmän vyöhykemalleista
    kirjoittanut RSS foorumissa Joukkoliikenneuutiset
    Vastauksia: 0
    Viimeisin viesti: 14.12.2010, 15:00
  3. Taksa- ja lippumuutoksia Tampereen sisäisessä liikenteessä
    kirjoittanut killerpop foorumissa Tampereen paikallisliikenne
    Vastauksia: 13
    Viimeisin viesti: 25.08.2009, 22:02

Lähettämissäännöt

  • Et voi aloittaa uusia viestiketjuja
  • Et voi vastata viesteihin
  • Et voi lähettää liitetiedostoja
  • Et voi muokata viestejäsi
  •