Maarianhaminan 0-taksa - avustuksia

Liittynyt
27 Elokuu 2005
Viestit
7
Maarianhaminassa on vuodesta 2000 ollut "nolla"-tariffi.
Kaupunki maksaa kaikki kulut bussiyrittäjä Röde Ormille.

Vuonna 2004 oli 325.000 matkustajaa ja avustus oli 500.000 euroa.
Joten yksi matkustaja maksoi 1,54 euroa yhteiskunnalle.
(Pienin tariffi on maaseudulla Ahvenanmaalla 2:20 euroa.)

Paljonko maksaa yksi matkustaja mantereella ??

Ahvenanmaan maakuntahallitus maksoi maaseudulla 0,81 euroa / km
linja-autoyrittäjille vuonna 2004.
Kuinka suuri on yhteiskunnan avustus mantereella / km ??

Buss-Bosse
 
Taitaa Ahvenanmaalla olla niin paljon isoja suuryrityksiä (Chips, Viking, Birka, Lundqvist, Wiklöf jne...) suhteutettuna väkilukuun, joiden verotuloilla saadaan rahoitettua, vaikka mitä. Bussit kulkevat Maarianhaminassa ilmaiseksi, katuvalot palavat pimeällä joka paikassa ilman, että joka toista niistä on pistetty sammuksiin säästösyistä, ja Ålandstrafiken puoli-ilmainen saaristolauttaverkosto on sekin todella tehokas.
 
Kaksi hyvää lähdettä:
Montako bussia Röde Ormilla on? 500 000 vaikuttaa kohtuulliselta noin kahden bussin kokopäiväliikenteestä (ehkä kolmen - neljän jos mukana on osapäiväautoja). Samoin 1,54 e/matka on linjassa nk. "keskisuurten" kaupunkien liikennöinnin kustannusten kanssa. Helsingin, YTV:N Tampereen ja Turun kustannus on keskimäärin 1,01 e/matka, keskisuurten 1,67 e/matka. (Joukkoliikenne keskisuurissa kaupungeissa s. 41). Tuki matkaa kohden on suurissa ja keskisuurissa kaupungeissa haarukassa 0,2 e (Lahti) - 0,93 e (Kotka) matkaa kohden.

Ahvenanmaan maaseutuliikennettä vastaavan muun Suomen linjalupaliikenteen julkinen tuki (matkakorvaukset + suora tuki) yhteensä on 94,9 miljoonaa euroa, ja ajoneuvokilometrejä 126,8 miljoonaa. Tuki kilometriä kohden on siis 0,75 e / km

Eli: joukkoliikenteen ostojen kustannustaso on Ahvenanmaalla aika kohdallaan verrattuna Suomen keskiarvoihin.

Maarianhaminan kokoisessa kaupungissa ilmainen bussiliikenne voi olla järkevä ratkaisu, mutta toki voi kysyä, paljonko paremman liikenteen saisi 500 000 e panostuksella, jos liikenne olisi maksullista?
 
Röde Ormilla on:
1x Scala, 1x OmniCity, 2x Volvo B6LE/Carrus City L, 1x Scania BR86S-Allison/Wiima M-301, 1x Volvo B58-Allison/Wiima M-100.
 
Camo Lissabone sanoi:
Röde Ormilla on:
1x Scala, 1x OmniCity, 2x Volvo B6LE/Carrus City L, 1x Scania BR86S-Allison/Wiima M-301, 1x Volvo B58-Allison/Wiima M-100.
Mutta ovatko kaikki kuusi bussia kaupunkiliikenteen linjoilla? Muistelisin, että Maarianhaminassa olisi ollut liikennettä neljällä linjalla neljälle autolle.
 
Järsö ja vara

Lauri Räty sanoi:
Muistelisin, että Maarianhaminassa olisi ollut liikennettä neljällä linjalla neljälle autolle.
Oikeassa olet: koulupäivinä pyörii lisäksi viides auto kaupungin ulkopuolelle menevällä Järsön linjalla ja kuudes lienee varalla.
 
Ålandstidningen 31.1.2006 kertoo seuraavaa:

Matkustajamäärät
1999 97044
2000 226023
2001 307095
2002 317992
2003 326691
2004 324956
2005 332569

Enpä tiedä, miten nuo määrät lasketaan kun lippuja ei ole. Ehkä kuski merkitsee joka pysäkillä ylös nousevien matkustajien määrän?

Ilmaisliikenne alkoi vuoden 2000 alusta, ja sitä pidetään suurena menestyksenä. Aikuisten matkustajien määrä on noussut 106% ja nuorten 8%.

Kuulemma Maarianhamina saa kyselyitä ilmaisliikenteen toimivuudesta sekä muualta maasta että Ruotsista, mutta vielä järjestelmää ei ole otettu muualla käyttöön. Kokonaisuutena Maarianhaminan joukkoliikenne on lehtiuutisen mukaan maan halvinta (tarkoittanee liikenteen aiheuttamia kustannuksia).

Lehtiuutinen kertoo, että kulussa on neljä matalalattiabussia.
 
Ruotsin Ylitorniolla on myös ilmaista matkustustaa

Pienen sattumanvaraisen surffailun tuloksena löysin tällaista 0-tariffitietoa naapurista:

Ruotsin Ylitornion kunnan alueella on ollut ilmaiset bussimatkat kaikille kulkijoille vuodesta 2001 lähtien.

Kunnanrajan ylittävillä matkoilla maksetaan täysi maksu.

Maksuttomuus koskee Länstrafiken i Norrbotten -linjoja 361, 362, 363, 264, 53, 54 ja 63.

Övertorneån kunnan keskusta Matarengi on puolisen kilometriä Suomen Aavasaksan taajamasta Tornionjoen toisella puolella. Silta on!
 
Takaisin
Ylös