Krakova suunnittelee panevansa vuodenvaihteessa kertaheitolla uusiksi kaupungin koko linjaston. Ongelmana on ollut, että osin lippujärjestelmästä johtuvista syistä (1 linjan liput ovat paljon koko verkon lippua halvempia) kaupungissa on sekä raitio- että bussilinjastossa ollut suuri määrä harvoin kulkevia linjoja, bussien osalta vielä usein hyvin epäsäännöllisin aikatauluin. Halukkaat voivat tutustua nykytilanteeseen reittien osalta täällä ja näistä aikatauluista. Tavoitteena on nyt karsia päällekkäisyydet, minkä seurauksena entistä useampi bussilinja päättyy raitiotien läheisyyteen ja kansa joutuu opettelemaan kulkuneuvon vaihtamista. Tähän liittyen viime keväänä tehtiin laajaa yleisötutkimusta liikkumistavoista ja -tarpeista ja sen tuloksena kaupungille on tänään esitelty neljä vaihtoehtoa:
•Vaihtoehto 1: 17 raitiolinjaa - 8 runkolinjaa (vuoroväli 6 min) ja 9 täydentävää linjaa (vuoroväli 12 min); 63 bussilinjaa - 8 runkolinjaa (vuoroväli 6 min), 17 täydentävää linjaa (vuoroväli 12 min) ja 38 tukilinjaa (näiden vuoroväli määritetään yksilöllisesti).
•Vaihtoehto 2: 19 raitiolinjaa - 10 runkolinjaa (vuoroväli 7-8 min) ja 9 täydentävää linjaa (vuoroväli 15 min); 72 bussilinjaa - 9 runkolinjaa (vuoroväli 7-8 min), 25 täydentävää linjaa (vuoroväli 15 min) ja 38 tukilinjaa.
•Vaihtoehto 3: 25 raitiolinjaa - 15 runkolinjaa (vuoroväli 10 min) ja 10 täydentävää linjaa (vuoroväli 20 min); 69 bussilinjaa - 17 runkolinjaa (vuoroväli 10 min), 23 täydentävää linjaa (vuoroväli 20 min) ja 29 tukilinjaa.
•Vaihtoehto 4: 21 raitiolinjaa - kaikkien vuoroväli 10 min; 68 bussilinjaa - 18 runkolinjaa (vuoroväli 10 min), 22 täydentävää linjaa (vuoroväli 20 min) ja 28 tukilinjaa.
Helsinkiläisittäin mielenkiintoista on se, että kaikki vaihtoehdot kerrotun mukaan tekevät lopun viimeisistäkin bussiliikenteen rippeistä vanhan keskustan ympärillä. Rautatieaseman taakse n. 1 km päähän torista jää terminaali, johon varmaan jatkossakin kulkee joitakin bussilinjoja.
Ehdotuksista ei valitettavasti ole vielä karttoja saatavilla, mutta kaupunki lupailee niitä pikapuoliin Krakovan kunnallistekniikka- ja liikenneinfrastruktuuriviraston sivuille.
•Vaihtoehto 1: 17 raitiolinjaa - 8 runkolinjaa (vuoroväli 6 min) ja 9 täydentävää linjaa (vuoroväli 12 min); 63 bussilinjaa - 8 runkolinjaa (vuoroväli 6 min), 17 täydentävää linjaa (vuoroväli 12 min) ja 38 tukilinjaa (näiden vuoroväli määritetään yksilöllisesti).
•Vaihtoehto 2: 19 raitiolinjaa - 10 runkolinjaa (vuoroväli 7-8 min) ja 9 täydentävää linjaa (vuoroväli 15 min); 72 bussilinjaa - 9 runkolinjaa (vuoroväli 7-8 min), 25 täydentävää linjaa (vuoroväli 15 min) ja 38 tukilinjaa.
•Vaihtoehto 3: 25 raitiolinjaa - 15 runkolinjaa (vuoroväli 10 min) ja 10 täydentävää linjaa (vuoroväli 20 min); 69 bussilinjaa - 17 runkolinjaa (vuoroväli 10 min), 23 täydentävää linjaa (vuoroväli 20 min) ja 29 tukilinjaa.
•Vaihtoehto 4: 21 raitiolinjaa - kaikkien vuoroväli 10 min; 68 bussilinjaa - 18 runkolinjaa (vuoroväli 10 min), 22 täydentävää linjaa (vuoroväli 20 min) ja 28 tukilinjaa.
Helsinkiläisittäin mielenkiintoista on se, että kaikki vaihtoehdot kerrotun mukaan tekevät lopun viimeisistäkin bussiliikenteen rippeistä vanhan keskustan ympärillä. Rautatieaseman taakse n. 1 km päähän torista jää terminaali, johon varmaan jatkossakin kulkee joitakin bussilinjoja.
Ehdotuksista ei valitettavasti ole vielä karttoja saatavilla, mutta kaupunki lupailee niitä pikapuoliin Krakovan kunnallistekniikka- ja liikenneinfrastruktuuriviraston sivuille.