HKL:lle uusi suunnittelujohtaja

kuukanko

Moderaattori
Tunnistettu jäsen
Liittynyt
24 Kesäkuu 2005
Viestit
7,559
HKL sanoi:
Joukkoliikennelautakunta valitsi HKL:n suunnittelujohtajaksi Ville Lehmuskosken. Ville Lehmuskoski on diplomi-insinööri ja 32 vuotias. Hän siirtyy uuteen tehtävään WSP LT-Konsultit Oy:stä, jossa hän työskentelee Älykäs liikenne –yksikön päällikkönä.

Ville Lehmuskoskella on hyvä kokemus joukkoliikenteen strategisesta suunnittelusta ja kehittämisestä ja hän on työskennellyt monessa pääkaupunkiseudun joukkoliikenteen kehittämishankkeessa.

Ville Lehmuskoski siirtyy uuteen tehtävään kevään aikana. HKL:n pitkäaikainen suunnittelujohtaja DI Seppo Vepsäläinen jää eläkkeelle.
 
Edellinen suunnittelujohtaja, Pentti Santaharju, jäi eläkkeelle vuonna 1993. Lienee pitkälti hänen ansiotaan, että Helsinki aikanaan päätyi säilyttämään raitiolinjaston. Santaharjun kaudella ideoitiin myös uudenlainen Jokeri-raitiotie.

Seppo Vepsäläisen kaudella panostettiin voimakkaasti metroon sekä Vuosaaren metron että uusien asemien muodossa.

On erittäin mielenkiintoista nähdä, miten suunnittelu kehittyy nyt uuden lehden kääntyessä. Tekeillä on tällä hetkellä uusi Raitioliikenteen kehittämissuunnitelma sekä alustavia suunnitelmia Jokerista ja Viirasta. Ne valmistuvat avainaikaan ja ainakin kaupunkisuunnitteluviraston virkamieskunnalla on aito halu kehittää raitioliikennettä. Metron suunnalla ei tällä hetkellä ole laajentamispäätöksiä, vaikka Espoosta sellaista odotetaankin.
 
Ei muuta kuin onnea ja menestystä Villelle tehtävissään!

Eri tilaisuuksissa pidettyjen esitelmien ja ansioiden perusteella ansioitunut joukkoliikenteen asiantuntija. Tähän astinen päätyö on ollut WSP LT - konsulteilla joukkoliikennealan vastaavana. LT - konsultit on myös HKL - tj Matti Lahdenrannan työtausta.
 
Osaisiko joku kertoa jotain konkreettisia Lehmuskosken ansioita? Mitä esim. hän on ollut suunnittelemassa?
 
Toivon että Lehmuskoskella riittää malttia ja kaukonäköisyyttä Helsingin liikenteen kehittämisessä. Kuinka monta hakijaa tehtävään oli?
 
Rattivaunukin toivottaa onnea ja menestystä uudelle suunnittelujohtajalle vaativassa työssään.
Rattivaunu pitää jalat maassa senkin suhteen, että tietenkään se ei ole suunnitelujohtajasta monestikaan kiinni, mikä on kaupungin valitsema liikenne- ja kaavoituspolitiikka. Paljon suuremman jännityksen aikaa elimme silloin, kun liikennesuunnittelupäällikkö DI Heikki Salmivaaralle valittiin seuraajaa. Hänkään ei yksinään voi monellekaan asialle mitään, vaan kyllä noissa useissa isoissa asioissa tärkeätkin henkilöt joutuvat toimimaan puun ja kuoren välissä.
Jos ja kun HKL:n suunnitteluyksikkö "lakkautetaan" YTV-yhdistämisien myötä, tämä nyt tehty valinta menettänee kaikki merkityksensä.
 
Rattivaunu sanoi:
Rattivaunu pitää jalat maassa senkin suhteen, että tietenkään se ei ole suunnitelujohtajasta monestikaan kiinni, mikä on kaupungin valitsema liikenne- ja kaavoituspolitiikka.
Sekä Turun että Helsingin päätöksentekoa toistakymmentä vuotta läheltä (ja nyt sekä töissä että luottamustoimessa sisältä) seuranneena voin sanoa, että virkamiesten henkilöys on valitettavasti päätöksenteon sisällön kannalta ratkaisevan tärkeää.

Suomessa päätöksentekojärjestelmä menee niin, että virkamies valmistelee ja esittelee ja poliitikko päättää.

Jos virkamies ei valmistele ja esittele jotakin asiaa, ei poliitikko käytännössä mitenkään pääse siitä päättämään. Samoin virkamies voi valmistella ja esitellä asian tarkoitushakuisesti jonkin asian edistämiseksi tai estämiseksi.

Virkamiesten valta perustuu juuri tähän.

Esimerkiksi Turun museoraitiotieasia ei ole edennyt nimenomaan siksi, että sitä jarruttivat eräät virkamiehet. Samoin se, miksi kevyt raideliikenne ylipäätään on Suomessa pannassa, on pääosin virkamiesten ratkaisu.

Siksi on tärkeää, että johtaviksi virkamiehiksi valitaan alan paras tarjolla oleva asiantuntija, jolla on kykyä ja näkemystä valmistella ja esitellä asioita. Ja onneksi sekä Helsingissä että Turussa on joukkoliikenteen osalta tehty nyt viime aikoina hyviä valintaratkaisuja.
 
Mikon vuorosanat menivät likipitäen sanatarkalleen sillä tavoin kuin olin suunnitellutkin... :wink: Taitava kirjoittaja kun osaa valita omien sanojensa lisäksi vastaväittäjänsäkin sanat :wink:
Sanoisin asian niin, että keskeisen tärkeää on, että virkamiehen olisi erittäin hyvä olla vahva persoona. Paraskaan asiantuntija ei saa välttämättä juuri mitään aikaan, jos ei osaa esiintyä ja toimia oikeassa paikassa oikealla tavalla. Aiemmin mainitsemani Salmivaara oli (ja on, vaikka nykyisin tosin eläkkeellä) erittäin luja persoona ja sen lisäksi kovan tason tietäjä.
Suuret linjavedot kuitenkin kuntatasolla tehdään puoluetoimistoissa eikä hyväkään asiantuntija voi mielivaltaisesti lähteä sooloilemaan. Vahvalla persoonalla on luonnollisesti enemmän mahdollisuuksia edistää omaa linjaansa verrattuna "rauhallisempaan" henkilöön. Todettakoon, että uuden suunnittelujohtajan persoonaa en tunne lainkaan.
 
R.Silfverberg sanoi:
Hakiko muuten kukaan tämän foorumin kirjoittajista paikkaa? (Ei tarvitse tunnustaa jos ei kehtaa..)
Hakijoita oli 30 (JE kysyi aiemmin), ja hakemukset ovat julkisia asiakirjoja. Kaikkien hakijoiden nimet voi kysyä HKL:stä. Vastaus Rainerille on kyllä.

Itsekin luottamustoimessa olevana voin vahvistaa Laaksosen arvion virkamiesten merkityksestä. Lisäksi on niin, että on myös eroja siinä, kuinka virkamiesvetoisia kunnat ja kaupungit ovat. Vahvat poliitikot pitävät virkamiehet paremmin palvelijoina. Näihin suhteisiin vaikuttaa se, miten asiantuntevia ovat luottamusmiehet (kuinka helppo heitä on asiaa tuntevan virkamiehen höynäyttää) ja kuinka poliittisia ovat virkamiehet (luottamusmiehet saavat heidät tekemään mitä vain saadakseen pitää palkintovirkansa).

Sekä poliitikkojen että virkamiesten kesken on myös linjaristiriitoja. Tällöin peli pelataan taistelemalla joko virkakunnan tai poliitikkojen sisällä. Esimerkiksi Helsingissä on vahva autopuolue virkamieskunnassa suunnittelemassa esim. keskustatunnelia, kun osa virkamiehistä on vahvasti joukkoliikenteen kannalla. Uusi suunnittelujohtaja on hyvin pätevä jälkimmäisessä joukossa, joten on syytä olla valinnasta erittäin tyytyväinen.

Rattivaunu sanoi:
Jos ja kun HKL:n suunnitteluyksikkö "lakkautetaan" YTV-yhdistämisien myötä, tämä nyt tehty valinta menettänee kaikki merkityksensä.
Voi sen nähdä niinkin, että uusi suunnittelujohtaja on vahva nimi myös koko seudun suunnittelujohtajaksi. Esim. kun YTV:n suunnitteluyksikkö "lakkautetaan" HKL:n ja YTV:n yksiköiden yhdistämisen myötä. :wink:

Antero
 
Takaisin
Ylös