Tämä nyt menee jo etäälle Laajasalon raideyhteydestä, mutta kansainvälistyminen on tuonut Suomeen myös voimakkaasti segmentoituneet päivittäistavarakaupat. Eli etniset päivittäistavarakaupat. Enkä ihmettele yhtään, koska marketkulttuurimme ei - toisin kuin esim. Ranskassa - perustu valikoiman laajentamiseen ja monipuolistamiseen, vaan ainoastaan myyntikatteen parantamiseen. 400 neliön myymälssä on lähes sama tuotevalikoima kuin 2000 neliön marketissa. HK:n siniselle varattu hyllymetrimäärä vain on kasvanut.
No keksinpä tästä esimerkin myös Laajasaloon. Kruunuvorenrantalainen voi poiketa keskustan erikoisruokakaupassa yhtä helposti kuin minä Itäkeskuksen Stockan herkussa (jossa on vähän muutakin kuin markettien perusvalikoima). Mutta Itäkeskus ei tarjoa esim. japanilaisen ruoan tarvikkeita. Sen sijaan Kalevankadun Tokyo Kan on lähes yhtä lähellä kuin Itäkeskus minulle nyt, jos asun Kruunuvuorenrannassa.
Antero