Maaseudulta ei löydy kaasuasemia, ei sähköautojen latauspisteitä eikä kunnollista joukkoliikennettäkään - monista asutuksista on yli 10 km kävely lähimmälle käytössä olevalle bussipysäkille eikä työpaikka saati ruokakauppa ole yleensä naapurissa. Monille ainoaksi vaihtoehdoksi jää täten bensiinillä tai dieselillä toimiva auto, maksoi menovesi mitä maksoi. Kehä kolmosen sisällä asuu about 1/6 Suomen asukkaista, loppujen työmatkamahdollisuus julkisia käyttäen ei ole niinkään varmaa. Tämän vuoksi bensiinin hinnat ja joukkoliikenteen suosio eivät ole suoraan verrannollisia. Pitää myös muistaa, että mitä enemmän bensiinin hinta nousee hitaasti, sitä enemmän ihmiset ovat valmiita siitä maksamaan - muisti on lyhyt. Bensiinin hinta on noussut 50% 7 vuodessa.