Riian joukkoliikenne

Liittynyt
30 Kesäkuu 2005
Viestit
744
Tuli käväistyä Riiassa

Käväisin huvikseni parin yön matkalla Riiassa, eläkevaarilla kun on aikaa. Octopustravel.com sivulta sai varattua edullisesti majapaikan. Liikennelaitos eli Rigas Satiksme on antanut konduktööreille kalossin kuvan ahteriin ja raitsikassa rahamatkustajan pitää mennä vetovaunuun ja maksaa kuskille 50 santimia eli siinä 75 centtiä, lipun kuski teki hienolla hipaisunäyttöisellä koneella ja ilmeisesti siinä olisi ollut tunnin vaihtoaikakin. Uusia kaksiakselisia Skoda-trollikoita näytti olevan melkein joka toinen nähty trollikka, niitten lisäksi oli joukossa toki vanhempia Skodia sekä Ganz-Solariksia. Linja-autoasema on aina tosi mielenkiintoinen paikka, tiistai viikonpäivänä 21:25 Ecolinesin Pietarin vuorolla oli peräti kolme täyttä Neoplania, melko hyvää liikennettä toisinsanoen. Kaukoliikenne on Latviassa aika raaásti kilpailutettu, Nordeka on napsinyt liikennettä naapureilta tosi paljon ollen nyt ilmeisesti parin sadan auton talo. Ecolines eli virallisesti Norma-A on myös hamstrannut Latvian sisäistä liikennettä. Kansainvälisillä vuoroilla näkee firman autoissa ainakin Latvian, Venäjän ja Ukrainan kilpiä, ja kuulemma firman omistus on Armeniassa. Liepajas Autobusu Parkas ajaa nyt myös Riiasta itään. Bauskaan ajaa Blagovest Tur. Kaluston parantunut taso oikein pistää silmään, uutta Setraa, Neopania sekä uudehkoja uittoautoja ihan vilisi. Saa suomalaiset kohta lähteä hankkimaan kaluston nuorennosta sieltä päin.
 
Vs: Tuli käväistyä Riiassa

Muistaakseni ainakin alkuperäinen ajatus oli, että matalalattiakalustolle muutettaisiin alkuvaiheessa yhden linjan rata, tarkoitus oli kai muuttaa Juglan linja 6. En tiedä tämän hetken tilannetta, itse olen viimeksi käynyt Riiassa 2006.
 
Vs: Tuli käväistyä Riiassa

Tuli taas käväistyä Riiassa ja raitiovaunussa on lipun hinta nyt 70 santimia, jos ostaa lipun kuskilta, 50 santimia olisi ollut ennalta ostettuna. Mutta bussiasemalla on laitoksen kioski, mistä sai 24 tunnin lipun 1,90 latia eli vajaa 3 euroa. Matkalla lentokentälle sattui tarkastus kohdalle: ensin näytettiin pysäytysmerkki ajoneuvoilla ajo kielletty lätkällä ja sitten neljä äijää tuli autoon ja tarkastivat liput. Minun kohdalla tarkastaja sanoi"jess", mitä se sitten tarkoittikin. Ulkona oli tarkastuspaikalla vielä kaksi poliisiakin jotain kai varmistamassa. Perillä kysyin kuskilta paljonko olisi sakko ollut, vastaus 20 latia eli noin 30 euroa. Erikoisen näynkin näin, linjoilla 9 ja 27 ajettiin osa matkasta sähköllä ja 13.janvara ielalla olikin Skoda-Iveco-trollikoissa sarvet alhaalla, ei ollut edes ilmajohtojakaan sen puoleen.Ääni kuulosti dieseliltä, eli oliko nämä jonkinlaisia duobusseja vai mitä. http://www.fotopankki.fi/aapee/kuva/32863885-211_94993
 
Vs: Tuli käväistyä Riiassa

Erikoisen näynkin näin, linjoilla 9 ja 27 ajettiin osa matkasta sähköllä ja 13.janvara ielalla olikin Skoda-Iveco-trollikoissa sarvet alhaalla, ei ollut edes ilmajohtojakaan sen puoleen.Ääni kuulosti dieseliltä, eli oliko nämä jonkinlaisia duobusseja vai mitä. http://www.fotopankki.fi/aapee/kuva/32863885-211_94993
Duobusseiksi juurikin tuollaisia kutsutaan. Kuten Vesa totesi, tämä duobussi toimii dieselsähköperiaatteella silloin, kun ei oteta virtaa ajolangasta. Olemassahan on muunkinlaisia duoautoja.
 
Vs: Tuli käväistyä Riiassa

Olivat mielestäni kaikki niitä ihan perinteellisiä raitiovaunuja
 
Vs: Tuli käväistyä Riiassa

Riikassa oli jo silloin 2006 siellä vieraillessani tarkoitus yhdistää Väinäjoen länsipuolen trollikkaverkko sillan päästä rautatieasemalle mutta ikävää, että tämä on tehty duobussivirityksellä. Ilmajohdotus olisi todennäköisesti maksanut enintään saman verran kuin dieselgeneraattorit. Mutta, olosuhteet ovat toki Riikassa erikoiset ja on voinut olla helpompi saada rahaa bussihankintaan kuin johtimiin. Byrokratia ja korruptio ovat Latviassa melkoisia, ja lisäksi EU-rahoituksessa on omia erikoisuuksiaan. Siitä huolimatta Riikan joukkoliikenne on kohtuullisen laadukasta vaikkapa Liettuaan verrattuna, mutta ymmärrän hyvin että kehityshankkeisiin on monta laittamassa keppiä rattaisiin.
 
Kaikille, jotka eivät ole käyneet Riiassa, on tässä lyhyt tietopaketti kaupungin joukkoliikenteestä. Ja suosittelen kaikille ehdottomasti Riiassa vierailua, myös muutenkin, kuin pelkästään joukkoliikenteen takia.

Riian joukkoliikenteeseen kuuluu 53 bussilinjaa, 19 johdinautolinjaa, 9 raitiovaunulinjaa sekä yksityisten yhtiöiden hoitamat minibussit. Joukkoliikennettä hoitaa Riian kaupungin "Rīgas satiksme" -yhtiö. Viime vuonna joukkoliikenteessä matkusti 140 447 176 matkustajaa. Käytössä on elektroninen lippujärjestelmä "E-talons" ja lipputyyppejä ovat: matkakortille ladattava kuukausilippu ja paperikortille ladattavat neljän, viiden, kymmenen, 20 ja 50 matkan liput (nämä liput voi ladata myös matkakortille); ryhmälippu kahdelle tai kolmelle hengelle; 24 tunnin, kolmen ja viiden päivän liput sekä paperinen kertalippu (etukäteen ostettuna ladataan paperikortille). Hinnatkin ovat melko alhaiset: kertalippu maksaa 0.70 LS (1€) kuljettajalta ostettuna tai etukäteen ostettuna 0.50 Ls (0,72€), päivälippu 1.90 Ls (2,72€) ja kuukausilippu 45.90 Ls (65€). Kuukausilipun voimassaolon voi valita päiville ma-pe/ma-su ja kuukausi- sekä viiden päivän lippujen voimassaolon voi valita yhdelle linjalle, yhteen kulkuneuvoon, kahteen kulkuneuvoon tai kaikkiin kulkuneuvoihin. Myös isoille matkalaukuille pitää ostaa 0,70 Ls maksava lippu.
Lippuja voi ostaa Rīgas satiksmen palvelupisteistä, lippuautomaateista sekä useimmista kioskeista. Lippu pitää leimata kulkuneuvoissa olevissa leimauslaitteissa. Tarkastajien määrää on lisätty ja ilman lippua matkustava saa 2-5 Ls:n tarkastusmaksun.

Riiassa kaikkien linjojen numerointi alkaa yhdestä, jolloin samalla linjanumerolla voi ajaa kolme eri kulkuneuvoa. Keskeisimmät vaihtopaikat ovat raitiovaunuilla ja johdinautoilla päärautatieaseman ympäristössä (Centrālā stacija, Stacijas laukums ja Centrāltirgus) ja busseilla Abrenes ielan bussiterminaali.

Bussiliikenteen 53 linjaa ajetaan uusilla Solariksilla (2-aks./teli/nivel) ja Mercedes-Benz Citaroilla (teli/nivel) sekä vanhoilla Mercedes-Benz O345:illa (2-aks./nivel). Liikenteessä on myös keltaiseksi maalattuja Ikarus E91 -pikkubusseja. Ainoastaan O345:det ovat korkealattiaisia. Osassa Solariksista on led-linjakilvet. Bussilinjat on numeroitu välille 1-55. Viikonloppuöisin liikennöivät yölinjat N1-N8 ja N10, jotka kaikki lähtevät keskustasta joka tasatunti klo 00-05 välillä.

Johdinautoliikenteen 19 linjaa ajetaan uusilla Škoda Iveco Irisbus 24Tr:llä ja Ganz-Solaris Trollino 18:lla sekä vanhemmilla Škoda 14Tr/15Tr:llä. Lisäksi käytössä on muutamia AKSM 333- ja Ganz/Maz103T -johdinautoja. Johdinautolinjat on numeroitu välille 1-27. Tihein vuoroväli on linjoilla 3, 15, 22 ja 25.

Raitiovaunuliikenteen 9 linjaa ajetaan pääasiassa vanhoilla Tatra T3- ja Tatra T6B5 -vaunuilla kahden vaunun junina. Linjalla 6 on käytössä myös 20 uutta Škoda 15T -raitiovaunua. Raitiolinjat on numeroitu välille 2-7 ja 9-11. Linjoja 3 ja 9 ajetaan ainoastaan arkisin. Suurin osa linjoista päättyy keskustaan (Centrāltirgukselle tai Stacijas laukumsille) ja ainoastaan linjat 3, 5 ja 9 ovat heilurilinjoja. Riian raitioliikenteen erikoisuus on trolleytankovirroitin. Tämän johdosta myös ajolangat tarvitsevat vaihteet. Linjan 6 reitin Stacijas laukums-Jugla ajolankoja on muutettu niin, että sillä voi ajaa myös normaalilla virroittimella varustetulla raitiovaunulla.

Lisäksi Riian alueella voi matkustaa valtion rautatieyhtiön lähijunissa Riian joukkoliikenteen lipuilla.

Tarkemmin joukkoliikenteeseen voi tutustua Rīgas Satiksmen nettisivuilla: http://www.rigassatiksme.lv
 
Viimeksi muokattu:
Riian joukkoliikennevälineistä on mukavasti asiaa täällä.

Jäljellä olevista (korkeista) kaksiakselisista Škoda -johdinautoista vain pieni osa on enää käytössä. Suurin osa seisoo ja niitä on suunniteltu myytäväksi mahdollisesti Tallinnaan. Ne ovat tarkalleen ottaen mallia Škoda 14TrM. Ne ovat siis selvästi uudempia kuin esim. TTTK:n nykyiset 14Tr:t.
 
Riia tosiaan on heino kaupunki, niin joukkoliikenne- kuin tavallisen turistin kannalta. Ja edullinen! Esimerkiksi Old Riga Palace hotellissa, joka on 4 tähden hotelli 100 metrin päässä linja-autoasemasta, yöpyy 30 - 40 eurolla / yö! Viikonloppuyökin irtoaa 49 eurolla!

Joonaksen mainitsema Abrenes iela kadun paikallisliikenteen solmukohta on bussikuvaajalle ehdoton must! Etenkin arkipäivien ruuhkaliikenteen aikaan siellä liikenne on sen verran vilkasta, että kuvia kertyy helposti sellainen määrä, ettei perässä pysy.

Suositeltavaa on myös vierailla Turgeņeva iela kadulla, josta Galss Buss liikennöi lukuisilla Ruotsista uitetuilla Carrus ja Säffle korisilla busseillaan.

Joukkoliikenneharrastajan kannalta on ehdottomasti suositeltavaa matkustaa Riiaan LUX Expressin tai Hansabuss Business Linen tarjoamilla korkean tason pikavuoroilla, jollaisia ei löydy Suomesta ainoatakaan.
www.luxexpress.eu
www.businessline.ee

Eikä harrastamista kannata rajoittaa Riiaan. Esimerkiksi Jelgavaan pääsee junalla tai bussilla 50 minuutissa, ja kupunki tarjoaa varsin vilkasta joukkoliikennettä, jossa paikallisvuoroja ajetaan pääosin Citaroilla ja upouusilla, Latvialaisen Amoplantin lisenssillä valmistetuilla, VDL Ambassadoreilla. SIA Migar puolestaan liikennöi seudullista liikennettä hieman vanhemman polven Mersuilla:
http://omnibussi.1g.fi/kuvat/Transportation/Bus/Latvia/M/SIA+Migar/GS-2667+Lasse.jpg

Omalla kuvasivustollani on tällä hetkellä 583 kuvaa Latviasta, ja määrä kasvaa pian, sillä olen lähdössa ensi viikolla Riiaan, Lipajaan ja Ventspilsiin.
http://omnibussi.1g.fi/kuvat/Transportation/Bus/Latvia/
 
Merkittävä investointi on suunnitteilla, Riikaan ollaan hankkimassa 150 uutta linja-autoa ja 120 johdinautoa. Hankintamenettely on tarkoitus käynnistää tänä vuonna ja toimituksiin arvellaan menevän pari vuotta. Ymmärtääkseni johdinautot olisivat niveliä. Tänä vuonna olisi lisäksi tulossa 20 matalalattiaista raitiovaunua.

Linkki uutiseen:

http://www.db.lv/razosana/transport...50-jaunus-autobusus-un-120-trolejbusus-235383
 
Kulkuneuvojen numeroinnista vielä sen verran, että ne numeroidaan viisinumeroisin tunnuksin, joissa ensimmäinen numero kertoo varikon.

Johdinautoilla: 1xxxx tai 2xxxx.
Raitiovaunuilla: 3xxxx tai 5xxxx. Ennen 4. raitiovaunuvarikon lakkautusta oli myös 4xxxx.
Busseilla: 6xxxx tai 7xxxx.
 
Takaisin
Ylös