Rīgas satiksme tilaa 125 uutta 18-metristä Škoda 27Tr -johdinautoa. Sopimus sisältää myös option 38 johdinautoon.
Rīgas satiksmen uutinen
Raitiovaunulinjojen 3 ja 6 reittiosuus 45. vidusskola-Jugla avattiin tänään liikenteelle peruskorjattuna.
Rīgas satiksme tilaa 125 uutta 18-metristä Škoda 27Tr -johdinautoa. Sopimus sisältää myös option 38 johdinautoon.
Rīgas satiksmen uutinen
Eikös nämä ole samoja kuin Solaris Urbino 18, mutta toisella nimellä, tai jotain vastaavaa?
kuva
Viimeisin muokkaaja kuukanko; 25.06.2013 kello 20:13. Syy: iso kuva linkiksi
Itse käyttäisin nimeä Solaris Trollino 18. Enhän myöskään kutsu Volvo 8700RLE-busseja Deutz:n nimellä.
http://translate.google.com/translat...is_Trollino_18
Riiassahan on jo nyt kahden eri hankinta- ja toimituserän 18-metrisiä nivelrakenteisia Solaris-johdinautoja. Ne ovat perinteisiä Trollino 18 -niveltrollikoita. Ja tiedoksi, että Trollino-perhe perustuu Urbino-kaupunkibussiin. Nyt olemassaolevista Trollino 18 -johdinautoista myöhempi toimtuserä on varustettu Škodan tekniikalla. Aika monessa toimituserään kuuluvassa ajoneuvossa keulapellillä on näkyvillä Škodan nimi, mutta ei kaikissa.
Škoda itse ei enää valmista kokonaisia johdinautoja, mutta sen tekniikkaa saa mm. Solariksen valmistamiin trollikoihin. Mallit nykyisellään ovat 26Tr (kaksiakselinen), 27Tr (nivelrakenne) ja 28Tr (tukiakselilla varustettu kolmiakselinen jäykkä - ei nivel). Viimeksi mainittuja kutsutaan useissa yhteyksissä Škoda-johdinautoiksi, vaikka ulkoasu tietenkin antaisi ymmärtää jostain muusta.
Riian johdinautoista on kuvia mm. täällä. Kuvaston kaikki Solaris-koriset niveljohdinautot ovat vielä Trollino 18:ia, vaikkakin myöhemmän toimituserän ajoneuvoissa on Škodan tekniikkaa.
Salzburgin uudet Solaris-niveljohdinautot ovat myös "Skodia", kuten noin kymmenen vuotta sitten hankitut VanHoolitkin.
http://www.bus-tram.at/html/fahrzeug..._salzburg.html
Kuvia noista runsaan viikon takaa Salzburgista; nämä ovat muotoilultaan vielä perinteisiä Solaris-busseja:
http://db.tt/3locDD5E
http://db.tt/nUNT4aDN
Salzburgin tuoreimmat Solaris Trollino18-trollikat ovat muotoilultaan valmistajan uusinta MetroStyle-konseptia (saatavilla myös diesel- tai hybriditekniikalla):
http://db.tt/KvReS0He
Risto Vormala
Kaupunkiliikenteen linja-autonkuljettaja
HSL-alueella
Tulipa taas käytyä Riiassa. Tosiaan, linja 6 on jatkettu Ausekla ielalle ja ratatöitä tällä pätkällä tehdään edelleen. Linjalla 11 ajavat Skodat. Ovat muuten Skodat erittäin hiljaisia vaunuja!
Ihan varmasti näin trollikan, joka kulki sarvet alhaalla. Havaitsin sen itse raitiovaunusta, joten en osaa sanoa, oliko se olevinaan jollakin linjalla. Samoin trollikan tyyppi jäi tuntemattomaksi. Onkos näissä akut langattomilla osuuksilla kulkemiseksi?
Valitettavasti yhdelläkään joukkoliikenteen pysäkillä ei ollut minkäänlaista karttaa. Minulla ei ollut mukana mitään Riian karttaa. Monestikin olisin halunnut katsoa pysäkin kartasta, millä kadulla olen ja minne olen menossa. Ei auttanut kuin kulkea ulkomuistista tai kysellä ohikulkijoilta. Ostin kuitenkin kioskilta Riian joukkoliikennekartan (hinta muistaakseni 0,89 latia). Kartan tarkempi tutkiminen paljasti, että sen on tehnyt Vitalijs Barisevs. Pienellä präntättynä lukeekin: "This is not an official transit map of Riga." Kartan tiedot ovat viime vuoden kesäkuusta, joten kartan mukaan ratikat 3 ja 6 eivät aja Juglaan.
Tajusin myös, että lipun lukija saattaa näyttää punaista valoa vaikka lippu olisi validi. Näin ilmeisesti käy, jos jatkan reittiä samalla linjanumerolla lyhyen ajan kuluessa. Ruudulla näkyy kyllä joku järkevä teksti, mutta mitä minä siitä ymmärtäisin?
Blogi yleisistä saunoista: http://www.saunakulttuuri.com
Linjoilla 9 ja 27 on keskustan päässä lyhyt osuus, joka ajetaan apumoottorin voimin - tällä osuudella ei ole ajolankoja. Johdintankojen hallinta tapahtuu kuljettajanpaikalta nappia painamalla. RS:n Škoda 24Tr-Irisbus-sarjan ydinosa on varustettu apumoottorilla + generaattorilla. Tästä on kyllä ollut puhetta aiemminkin tällä foorumilla.
Aiemmasta Škoda/Solaris-keskustelusta: Škodan mallit 26Tr/27Tr/28Tr on esitelty vuonna 2010. Sitä vanhemmat Škodan tekniikalla varustetut Solaris-johdinautot on tyypitetty aina Solaris Trollinon joiksikin versioiksi (12/15/18).
Tarkoitat ilmeisesti uusinta kauppaa? Tätä edeltäväkin suurhankinta eli viitisen vuotta sitten tulleet Škoda-Irisbus 24Tr:t lienevät nekin Škodan kautta hankittuja. Siinä oli kysymyksessä 150 kaksiakselisen trollikan osto. Voisi olettaa, että nyt tilattujen nivelien tultua ajoon kaikki korkealattiaiset vanhat johdinautot poistuvat käytöstä. En pidä mahdottomana, että jopa vanhimpia matalalattiaisia trollikoita saattaisi mennä ainakin seisomaan.