Bussiliikenteen etuudet Göteborgissa

Pieni kysymys ruotsinkielen tuntijoille: onko HSL-bussiliikenteessä käytettävien tilaajavärityksellisten bussien perissä lukeva ruotsikielinen, "HRT-I samarbete Pohjolan Liikenne”, ruotsikielem kieliopin mukaista? Eikö tuossa kuuluisi olla prepositio "med" (työskennellä jonkun kanssa)? Näin olen nähnyt kaikkialla täällä Ruotsissa, joissa vastaavaa ilmaisua käytetään, vastaavassa asiayhteydessä. Eli, pitäisikö olla: "HRT-I samarbete med Pohjolan Liikenne"?

Käsittääkseni pitäisi, mutta nuo tekstit ja logot ovat hiukan eri järjestyksessä kuin mainitsit. Ensin on teksti "yhteistyössä / i samarbete" ja sitten HSL:n ja liikennöitsijän logot, ja logojen väliin kai kuuluisi kuvitella sana "ja" (tai "och"). Olisihan myös suomen kielen kieliopin vastaista, jos bussin perässä lukisi "HSL yhteistyössä Pohjolan Liikenne".
 
Käsittääkseni pitäisi, mutta nuo tekstit ja logot ovat hiukan eri järjestyksessä kuin mainitsit. Ensin on teksti "yhteistyössä / i samarbete" ja sitten HSL:n ja liikennöitsijän logot, ja logojen väliin kai kuuluisi kuvitella sana "ja" (tai "och"). Olisihan myös suomen kielen kieliopin vastaista, jos bussin perässä lukisi "HSL yhteistyössä Pohjolan Liikenne".

näin minäkin sen olen sisäistänyt ja/och paikalle tosin kuvitteellinen &-merkki :)
 
"HRT i samarbete med PL" on oikein. "HRT i samarbete PL" ei ole.

Mutta voi myös sanoa "HRT och PL i samarbete". Sehän olisi kuin "HSL ja PL yhteistyössä".
 
Ei tuo Åbergin kuva minusta sisällä virhettä. Tai jos haluaa sananmukaisesti pilkkua viilata, niin kai se voisi olla

Yhteistyössä / i samarbete: HSL ÅL

tai

Yhteistyössä / i samarbete: HSL & ÅL (tai ja/och)

tai

Yhteistyössä / i samarbete: HSL, ÅL

Mutta kontekstia ajatellen tuo teippaus on minusta ihan okei tuollaisenaan eikä logoja ainakaan pilkulla kannata toisistaan erottaa. Jos jonkun antaa itseään häiritä, niin korkeintaan sen, että "yhteistyössä" on pienellä alkukirjaimella, mutta sehän on vaan trendikästä.
 
Samaa mieltä tuosta ÅL:n autosta. Viesti menee perille, vaikka siinä ei kielioppia sovelletakaan. Eikä sitä tarvitsekaan soveltaa, kun tuollainen informaatio on tarkoitus sisäistää sillä sekunnilla eikä ole tarkoitettu, että sitä jäätäisiin tihrustamaan. Ylimääräiset sanat tai merkit saattaisivat vain sekoittaa ohikulkijain päitä.
 
Okei, kiitoksia hyvistä vastauksistanne ruotsinkielen kysymykseeni. Tarkoitukseni ei ollut trollata tai muuta sellaista, vaan ihan oikeasti halusin tietää, onko HSL-bussien perissä oleva teksti oikean kieliasun mukainen. Hyväksytään, että "/". on yhtä kuin "ja/och" ja tokihan asia tulee sillä selväksi.
On jo lähes 25 vuotta siitä kun pääsin ylioppilaaksi, enkä sen jälkeen ole juuri käyttänyt ruotsia, mutta tiesin foorumin jäsenissä olevan kieltenopettajia sekä Ruotsissa asuvia, jotka tietäisivät asian paremmin.

Mutta, palataan aiheeseen ja pari kuvaa se alustukseksi:

https://fbcdn-sphotos-a.akamaihd.net/hphotos-ak-ash4/391306_10151050912383320_1881935543_n.jpg

https://fbcdn-sphotos-a.akamaihd.net/hphotos-ak-snc7/483205_10151050907413320_1998336721_n.jpg

Juttelin monien kuljettajien kanssa Göteborgissa ja tämän "stombusslinje 16" kuljettaja (Västtrafik, yhteistyössä Veolia Transport) oli erittäin mukava kaveri ja sain jopa istahtaa tämän 24-metrisen kaksoisnivel-Volvon kuskinpaikalle. Pituutta riittää, mutta kameroita on kuljettajan apua peilien lisäksi. Itse kojelauta vastaa ihan normaalia nykyaikaista Volvo-bussin kojelautaa, joka on minullekin tuttu. Toisessa kuvassa on sitten tämä Västtrafikin "Helmi-laitteen" kuljettajanäyttö (tämä Veolian kuljettaja otti kyseisen kuvan itse). Vaikutti varsin pätevältä laitteelta ja olisinkin hyvin kiinnostunut kuulemaan tuosta järjestelmästä enemmänkin. Kuten kuvsta näkyy, sillä hallitaan koko auton infojärjestemää ja se näyttää kuljettajalle jokaisen pysäkin aikataulun. Toki se näyttää myös miten hyvin aikataulussa kuljetaan ja kuvassa on 2min. 5 sek. aikaa lähtöön päätepysäkiltä (toki HSL:n Helmikin näytää tämän). Linjakilpien hallinta oli myös mielenkiintoinen yksityiskohta: tämä laite ohjaa niitä automaattisesti. Kun kuljettaja saapuu päätepysäkille, näyttöihin tulee automaattisesti "Ei i trafik". Tämä jälkeen kuljettaja ajaa tauolle tai lähtölaituriin ja kun lähtöön on aikaa alle 5 min. oikea linja, oikeine määränpäineen, ilmestyy näyttöihin. Järjestelmä ohjaa luonnollisesti myös sisänäyttöjä sekä automaattikuulutuksia.

Sama järjestelmä on käytössä koko Västtrafik-liikenteessä, riippumatta joukkoliikennevälineestä.

Alla kuvia Västtrafik-vesibussiliikenteestä ("I samarbete med Styrsöbolaget")Göteborgin saaristoon:

https://fbcdn-sphotos-a.akamaihd.ne...x720/487855_10151050965238320_218101169_n.jpg
https://fbcdn-sphotos-a.akamaihd.net/hphotos-ak-ash3/558127_10151050960623320_850676422_n.jpg
https://fbcdn-sphotos-a.akamaihd.net/hphotos-ak-snc7/578751_10151050958578320_1005734033_n.jpg
 
Hyväksytään, että "/". on yhtä kuin "ja/och" ja tokihan asia tulee sillä selväksi.

Ei kun kauttamerkki erottelee ne eri kieliversiot yhteistyössä-sanasta. Se ei ole siinä ja-sana. Ja-sana on se logojen väli. Muutenhan siinä lukisi "yhteistyössä ja yhteistyössä".
 
Avorahastus oli tosiaankin käytössä kaikkialla Göteborgin liikenteessä ja joukkoliikennevälineeseen voi nousta mistä ovesta tahansa. Ympäristökunnissa ja kaupungeissa (mm Borås) noustiin kyytiin kuitenkin etuovesta ja näytettiin korttia kuljettajan myyntilaitteeseen. Siitä pystyi myös ostamaan paperisia lippuja, mutta vain kortin arvolla tai maksaa pankki- tai luottokorteilla (PIN-koodilaite oli kaikkialla paitsi Göteborgin keskustaliikenteessä). Myös tekstiviestiliput ovat käytössä koko liikenteessä (tämä tosin vaatiin ruotsalainen kännyliittymän). Lähetetään tietty kirjainkoodi (lista koodeista lukee kaikissa oppaissa ja liikennevälineissä) numeroon 72450 ja paluuviestissä tulee valitsemansa matkalippu. Itse käytimme kolmen päivä kokoalueen turistilippua, joka on joukkoliikenneharrastajalle hyvä matkalippu. Kuljettajat ja muukaan rahastushenkilöstö ei käytä käteistä rahaa ollenkaan, mutta jokaisessa joukkoliikennevälineessä on kuitenkin myyntilaite, jolla hallitaan koko bussin/raitiovaunun/pendelijunan/vesibussin lippujärjestelmää, kortinlukijoineen (Göteborgin kaupunkiliikenteessä näin on joka ovella).

Kuvassa Västtrafik-liikenteen lippujärjestelmän hallintalaite ja sen yläpuolella ajoneuvon hallinta- sekä etuisuusjärjestelmien hallintalaite (kuvassa näkyy myös maksukorttien PIN-koodilaite):

https://fbcdn-sphotos-a.akamaihd.ne...x720/554893_10151051751553320_765019218_n.jpg

Tässä kuvassa näkyy göteborgilaisen ratikan lipunmyyntiautomaatti:

https://fbcdn-sphotos-a.akamaihd.ne...x720/531742_10151051762433320_435551745_n.jpg

Tässä kuvassa näkyy I-Shift-vaihteisen Volvo 8500 (B12BLE, facelift) hallintalaitteita. Noiden "signalprio"-nappien toimintaperiaatetta en onnistunut selvittämään.

https://fbcdn-sphotos-a.akamaihd.ne...720/251819_10151051768298320_1769582755_n.jpg
 
Viimeksi muokattu:
Tässä kuvassa näkyy I-Shift-vaihteisen Volvo 8500 (B12BLE, facelift) hallintalaitteita. Noiden "signalprio"-nappien toimintaperiaatetta en onnistunut selvittämään.

https://fbcdn-sphotos-a.akamaihd.ne...720/251819_10151051768298320_1769582755_n.jpg

Signalprio antaisi ymmärtää kyseessä olevan liikennevalojen (signal) etuuksien (priority) käsinhallinta. Suuntanapeilla kaiketi pyydetään laitteen valitsemalle lähestyvälle liikennevalojärjestelmälle etuutta haluttuun suuntaan, vaikkei sitä olisi ohjelmoitu etukäteen.
 
Itsellänikin on vierailuiltani positiiviset mielikuvat Göteborgin joukkoliikenteestä.

Avorahastus oli tosiaankin käytössä kaikkialla Göteborgin liikenteessä ja joukkoliikennevälineeseen voi nousta mistä ovesta tahansa. Ympäristökunnissa ja kaupungeissa (mm Borås) noustiin kyytiin kuitenkin etuovesta ja näytettiin korttia kuljettajan myyntilaitteeseen. Siitä pystyi myös ostamaan paperisia lippuja, mutta vain kortin arvolla tai maksaa pankki- tai luottokorteilla (PIN-koodilaite oli kaikkialla paitsi Göteborgin keskustaliikenteessä).

Mielenkiintoista on myös, että maksuvälineenä busseissa (mutta ei automaateissa) käy myös Visa Electron ja Maestro, ajatus joka Suomessa tuntuu olevan mahdoton.

Taustallahan käteisen käyttämättömyydessä on Arbetsmiljöverketin päätös muutaman vuoden takaa, jonka mukaan kuljettajat eivät työturvallisuussyistä (ryöstöt) saa käsitellä käteistä. Tämän takia esim. Tukholmassakin kuljettajien lipunmyynti lakkasi. Sama instanssi on myös mm. määrännyt siirtämään bussireittejä pois kaduilta joissa on hidastetöyssyjä. Miksei meillä Suomessa ole vastaavaa viranomaista? Voitaisiin saada vauhtia kuljettajalipunmyynnin poistoon ja järkeä katu-/reittisuunnitteluun ;).

Tässä kuvassa näkyy I-Shift-vaihteisen Volvo 8500 (B12BLE, facelift) hallintalaitteita. Noiden "signalprio"-nappien toimintaperiaatetta en onnistunut selvittämään.

Varmaa tietoa ei minullakaan ole, mutta ymmärtääkseni näillä hallitaan valoetuuksia paikoissa, joissa (yhteisellä bussi-ratikkakaistalla) raitiovaunut tilaavat valot vaihteenkääntäjän tms. tekniikan avulla, jota ei busseista luonnollisestikaan löydy.
 
Signalprio antaisi ymmärtää kyseessä olevan liikennevalojen (signal) etuuksien (priority) käsinhallinta. Suuntanapeilla kaiketi pyydetään laitteen valitsemalle lähestyvälle liikennevalojärjestelmälle etuutta haluttuun suuntaan, vaikkei sitä olisi ohjelmoitu etukäteen.
Jotain tuollaista ajattelinkin, mutta en ollut ihan varma.

---------- Viesti lisätty kello 16:01 ---------- Edellinen viesti oli kirjoitettu kello 15:58 ----------

Sama instanssi on myös mm. määrännyt siirtämään bussireittejä pois kaduilta joissa on hidastetöyssyjä. Miksei meillä Suomessa ole vastaavaa viranomaista?
Göteborgissa ainakin oli hidastetöyssyjä ihan siinä missä HSL-alueellakin. Kun matkattiin hieman vanhemman Volvon kaksoisnivelbussin kyydissä, perävaunussa, ei töyssyjen kohdalla meinannut penkillä pysyä.

---------- Viesti lisätty kello 16:12 ---------- Edellinen viesti oli kirjoitettu kello 16:01 ----------

Bussinkuljettajan ajotavanseurantalaitteen näyttö Keolis-Busslink-yhtiön bussissa, Västtrafik-linjalla 511 (Partille - Landvetterin lentokenttä):

https://fbcdn-sphotos-a.akamaihd.ne...x720/396167_10151051864783320_153120540_n.jpg
 
Jonkinlaisia Signalprio-laitteita löytyy tietääkseni täällä myös muiden kaupunkien busseista, esim. Tukholmasta, Sundsvallista, Helsingborgista. Ties vaikka ihan kaikkialta Ruotsissa. Nappia käytetään esim. tässä kohdassa, jossa raitiovaunuille on valot kahteen suuntaan, vasemmalle ja eteen tunneliin. Signalprioa vasemmalle painamalla saa bussille vihreän vasemmalle. Bussithan siis käyttävät tuossa takana samaa pysäkkiä raitiovaunujen kanssa, manuaalisuus ilmeisesti tämän vuoksi. On toki myös lukuisia tavallisempiakin risteyksiä, joissa valot saa pysymään bussille vihreänä niin kauan kunnes risteys on ylitetty. Tästä on etua mm. silloin kun kuljettaja jo kaukaa näkee, että risteykseen on sivusta saapumassa autoja, joille valo tulisi kohta vaihtumaan vihreäksi.
 
Takaisin
Ylös